Ik heb nog even zitten nadenken en ik kwam op iets wat misschien een verklaring zou kunnen geven waarom de spoel zo zwart is.
Dit heeft onder andere te maken met die nieuwere elco's.
Zoals ik al eerder zei, komen die dus uit 1992.
Ze zijn dus relatief nieuw als je bedenkt hoe oud de versterker is (ook kijkend naar de rest van de componenten).
Het kan dus zijn dat hiervoor een aantal elco's het begeven hadden.
Gevolg is dat een smoorspoel door de rimpel spanning (eigenlijk stroom) enorm heet is geworden!
(dat kan in een vrij rap tempo gebeuren!).
Hierdoor denk ik echter niet dat de smoorspoel kapot is gegaan.
Ze kunnen wel wat hebben en een normaal persoon zet in zo'n situatie direct zijn versterker uit.
Zonder dergelijke elco's hoor je zo'n versterker namelijk gigantisch brommen.
Desalniettemin kun je de smoorspoel misschien toch vervangen.
Zo heel veel kost die niet en voor verkoop is dat misschien wel beter.
Lijkt me toch een vrij logische verklaring waarom die elco's vervangen zijn en waarom die smoorspoel zo zwart is

(ik vond het ook al typisch dat de elco's wel waren vervangen, maar die smoorspoel niet)
Wat dat plankje boven op die smoorspoel doet alleen?
Wat zit er eigenlijk onder?