klassieke 3-weg

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door jeroen_d »

Het filter levert de volgende curves op, totaal en voor de drivers individueel.
Bijlagen
DSCF5686.jpg
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door b_force »

Jeetje, waar is die giga dip op 1500Hz van? :shock:
Of is dat door de baffle? (opstaande randjes)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door jeroen_d »

Het akoestisch uitlijnen is redelijk goed gelukt, zie de faserespons van de individuele drivers. De woofer en de middentoner hebben dezelfde group delay in het gebied waar ze moeten samenwerken (groen en rood), de tweeter (blauw) staat akoestisch een halve centimeter voor de middentoner. Dat lost zich op als je de tweeter boven oorhoogte plaatst.
Bijlagen
DSCF5687.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door jeroen_d »

b_force schreef:
Jeetje, waar is die giga dip op 1500Hz van? :shock:
Of is dat door de baffle? (opstaande randjes)
De dip is van de diffractie. Zoals gezegd, maakt niet uit zonder en met frame. Als je simuleert in The Edge zie je dit ook. N.B. dit is kaarsrecht voor elke driver individueel gemeten dus je ziet de maximale diffractie.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door jeroen_d »

Hierbij het afstraalgedrag. Het lijkt goed in balans. Voor een supervlakke respons moet je op 30 graden luisteren. Het grappige is dat je dan niet eens verlies aan hoog hebt.
Bijlagen
DSCF5685.jpg
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door b_force »

Waarom trouwens brakke foto's van een (neem ik aan) laptop scherm? :-s
Is erg lastig te zien zo :P
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door jeroen_d »

Omdat dit een oude laptop is waar DLSA Pro nog op werkt. Die heeft alleen een floppy als uitvoer en hier is verder geen enkele computer met floppy.

En als je het niet kan zien moet je een bril opzetten.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door b_force »

Nou nou, wat een reactie.

Al eens een virtuele floppy geprobeerd?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door jeroen_d »

Daar heb ik geen fluit aan. Het programma heeft de floppy-drive niet nodig, maar het is de enige mogelijkheid om data naar een andere computer te krijgen. Ik ga echter geen usb floppy kopen alleen om mooiere plaatjes te kunnen laten zien.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: klassieke 3-weg

Bericht door Walt »

Zou die dip bij 1500Hz minder worden als de mid niet in het midden op de baffle geplaatst zou zijn? Veel oude 3-weg ontwerpen hadden zo'n opzet, zie bijv. die KEF hierboven.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door b_force »

jeroen_d schreef:
Omdat dit een oude laptop is waar DLSA Pro nog op werkt.
Waarom werkt het alleen op die laptop dan? :-s
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: klassieke 3-weg

Bericht door SARK »

b_force schreef:
jeroen_d schreef:
Omdat dit een oude laptop is waar DLSA Pro nog op werkt.
Waarom werkt het alleen op die laptop dan? :-s
DLSA is nogal kieskeurig wat betreft het type printerpoort en de instellingen (en de laptop moet ook over een parallelle poort beschikken, kom je nog zelden tegen op laptops :wink: ). Ik vind het een hele handige manier om de plaatjes op het forum te krijgen, dank voor de moeite Jeroen :!:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door b_force »

SARK schreef:
b_force schreef:
jeroen_d schreef:
Omdat dit een oude laptop is waar DLSA Pro nog op werkt.
Waarom werkt het alleen op die laptop dan? :-s
DLSA is nogal kieskeurig wat betreft het type printerpoort en de instellingen (en de laptop moet ook over een parallelle poort beschikken, kom je nog zelden tegen op laptops :wink: ). Ik vind het een hele handige manier om de plaatjes op het forum te krijgen, dank voor de moeite Jeroen :!:
Ah, kijk, das duidelijk taal :D
USB naar parallel convertor moet dan toch uitkomst bieden lijkt me?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: klassieke 3-weg

Bericht door SARK »

b_force schreef:
SARK schreef:
b_force schreef:
Waarom werkt het alleen op die laptop dan? :-s
DLSA is nogal kieskeurig wat betreft het type printerpoort en de instellingen (en de laptop moet ook over een parallelle poort beschikken, kom je nog zelden tegen op laptops :wink: ). Ik vind het een hele handige manier om de plaatjes op het forum te krijgen, dank voor de moeite Jeroen :!:
Ah, kijk, das duidelijk taal :D
USB naar parallel convertor moet dan toch uitkomst bieden lijkt me?
Daar is in het verleden al eens naar gekeken geloof ik, maar dat bood geen uitkomst. (If it ain't broke ... don't try to fix it :idea: )
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door hannesie »

Grappig, ik sla mijn plaatje altijd via netwerk op, ook als het screencaptures zijn.

Het inderdaad nogal eens lastig om oudere software aan de praat te houden.
Desalniettemin is het wel duidelijk waar dit naar toe gaat :-({|=
Laatst gewijzigd door hannesie op zo 09 jan 2011, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door asterduc »

SARK schreef:
jeroen_d schreef:
Omdat dit een oude laptop is waar DLSA Pro nog op werkt.
Ik vind het een hele handige manier om de plaatjes op het forum te krijgen, dank voor de moeite Jeroen :!:
Precies, daar sluit ik mij bij aan. Had ik met mijn oud Clio systeem ook. Prima om mee te werken maar onhandig om te posten. Het meten doe je voor jezelf, het posten voor anderen.
Kompliment toch weer voor het leerrijke topic Jeroen. =D>
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door jeroen_d »

Walt schreef:
Zou die dip bij 1500Hz minder worden als de mid niet in het midden op de baffle geplaatst zou zijn? Veel oude 3-weg ontwerpen hadden zo'n opzet, zie bijv. die KEF hierboven.

Groetjes Walter
Klopt. Het is alleen zo dat zo'n opzet niet per se beter klinkt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: klassieke 3-weg

Bericht door Pjotr »

Wat een gemuizel over een screenshot zeg, lekker belangrijk, meer iets voor de kantine :?
jeroen_d schreef:
Klopt. Het is alleen zo dat zo'n opzet niet per se beter klinkt.
klopt, verder is het ook nog zo dat zo'n dip gehoormatig vaak helemaal niet opvallend is. Een piek is veel ernstiger (maar wel makkelijker te corrigeren).

Toen ik destijds mijn DK30's samen met een B110 in een kast had gestopt en dat op het gehoor een beetje gefilterd had werd het door menig gouden oor de hemel in geprezen. Een zeer open en realistisch midden en een hele mooie stereo afbeelding. Toen ik vele jaren later de mogelijkheid van meten kreeg bleek er bij 1800 Hz een stevige dip van meer dan 10 dB te zitten t.g.v. het delay van de hoorn van de DK30 (7 cm offset).

Het viel niet mee om dat te corrigeren en toen het uiteindelijk voor elkaar was en ook de B110 hobbels beter gecorrigeerd waren, klonk het wel beter maar niet eens opvallend veel.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door b_force »

Pjotr schreef:
Wat een gemuizel over een screenshot zeg, lekker belangrijk, meer iets voor de kantine :?
Het was niks meer dan een vraagje hoor....... :-s
(of mag je tegenwoordig niks meer vragen?)
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door Wowly »

arme bart
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: klassieke 3-weg

Bericht door Pjotr »

En ik noemde hem niet eens speciaal :-& :mrgreen:

[OT]
Ach vanmiddag naar een geweldige voorstelling van Percossa geweest en dan valt de bovenmatige aandacht voor niet relevante zaken extra op :lol: Misschien wat vaker achter de PC vandaan en lekker buiten spelen? ;)

Leuke testmuziek is dat Percossa trouwens... :)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door jeroen_d »

Ze spelen nu en ik ben erg tevreden. :D

Jan, inderdaad een understatement deze wolf in schaapskleren...
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: klassieke 3-weg

Bericht door Martijn H »

Neem je ze mee naar Breda Jeroen? Of mag dat niet van je ouders? :mrgreen: :wink:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: klassieke 3-weg

Bericht door wouter »

Dat is een vlot project zeg!

Het voordeel van die dip bij 1,5 kHz is dat je verder wel heel netjes je filterslopes kunt zien on axis :wink: Meestal loopt een tweeter niet zo mooi weg. Zo'n brede baffle klinkt altijd wel lekker rustig en groots vind ik. Leuk dat de 10F weer positief verrast.

(leuk voor jongeren, mocht je de tweeter opblazen dan kun je die er altijd nog uitgooien :lol: )
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door jeroen_d »

Martijn H schreef:
Neem je ze mee naar Breda Jeroen? Of mag dat niet van je ouders? :mrgreen: :wink:
Ik ben bang dat ze tegen die tijd alweer tegen de muur hangen. En dat gaat niet zo'n leuk karweitje worden met deze zware jongens...
Gesloten