klassieke 3-weg
Moderator: Beheerdersteam
Re: klassieke 3-weg
Het filter levert de volgende curves op, totaal en voor de drivers individueel.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: klassieke 3-weg
Jeetje, waar is die giga dip op 1500Hz van?
Of is dat door de baffle? (opstaande randjes)
Of is dat door de baffle? (opstaande randjes)
Re: klassieke 3-weg
Het akoestisch uitlijnen is redelijk goed gelukt, zie de faserespons van de individuele drivers. De woofer en de middentoner hebben dezelfde group delay in het gebied waar ze moeten samenwerken (groen en rood), de tweeter (blauw) staat akoestisch een halve centimeter voor de middentoner. Dat lost zich op als je de tweeter boven oorhoogte plaatst.
Re: klassieke 3-weg
De dip is van de diffractie. Zoals gezegd, maakt niet uit zonder en met frame. Als je simuleert in The Edge zie je dit ook. N.B. dit is kaarsrecht voor elke driver individueel gemeten dus je ziet de maximale diffractie.b_force schreef:Jeetje, waar is die giga dip op 1500Hz van?![]()
Of is dat door de baffle? (opstaande randjes)
Re: klassieke 3-weg
Hierbij het afstraalgedrag. Het lijkt goed in balans. Voor een supervlakke respons moet je op 30 graden luisteren. Het grappige is dat je dan niet eens verlies aan hoog hebt.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: klassieke 3-weg
Waarom trouwens brakke foto's van een (neem ik aan) laptop scherm? 
Is erg lastig te zien zo
Is erg lastig te zien zo
Re: klassieke 3-weg
Omdat dit een oude laptop is waar DLSA Pro nog op werkt. Die heeft alleen een floppy als uitvoer en hier is verder geen enkele computer met floppy.
En als je het niet kan zien moet je een bril opzetten.
En als je het niet kan zien moet je een bril opzetten.
Re: klassieke 3-weg
Daar heb ik geen fluit aan. Het programma heeft de floppy-drive niet nodig, maar het is de enige mogelijkheid om data naar een andere computer te krijgen. Ik ga echter geen usb floppy kopen alleen om mooiere plaatjes te kunnen laten zien.
Re: klassieke 3-weg
Zou die dip bij 1500Hz minder worden als de mid niet in het midden op de baffle geplaatst zou zijn? Veel oude 3-weg ontwerpen hadden zo'n opzet, zie bijv. die KEF hierboven.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: klassieke 3-weg
Waarom werkt het alleen op die laptop dan?jeroen_d schreef:Omdat dit een oude laptop is waar DLSA Pro nog op werkt.
Re: klassieke 3-weg
DLSA is nogal kieskeurig wat betreft het type printerpoort en de instellingen (en de laptop moet ook over een parallelle poort beschikken, kom je nog zelden tegen op laptopsb_force schreef:Waarom werkt het alleen op die laptop dan?jeroen_d schreef:Omdat dit een oude laptop is waar DLSA Pro nog op werkt.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: klassieke 3-weg
Ah, kijk, das duidelijk taalSARK schreef:DLSA is nogal kieskeurig wat betreft het type printerpoort en de instellingen (en de laptop moet ook over een parallelle poort beschikken, kom je nog zelden tegen op laptopsb_force schreef:Waarom werkt het alleen op die laptop dan?jeroen_d schreef:Omdat dit een oude laptop is waar DLSA Pro nog op werkt.). Ik vind het een hele handige manier om de plaatjes op het forum te krijgen, dank voor de moeite Jeroen
USB naar parallel convertor moet dan toch uitkomst bieden lijkt me?
Re: klassieke 3-weg
Daar is in het verleden al eens naar gekeken geloof ik, maar dat bood geen uitkomst. (If it ain't broke ... don't try to fix itb_force schreef:Ah, kijk, das duidelijk taalSARK schreef:DLSA is nogal kieskeurig wat betreft het type printerpoort en de instellingen (en de laptop moet ook over een parallelle poort beschikken, kom je nog zelden tegen op laptopsb_force schreef:Waarom werkt het alleen op die laptop dan?). Ik vind het een hele handige manier om de plaatjes op het forum te krijgen, dank voor de moeite Jeroen
USB naar parallel convertor moet dan toch uitkomst bieden lijkt me?
Re: klassieke 3-weg
Grappig, ik sla mijn plaatje altijd via netwerk op, ook als het screencaptures zijn.
Het inderdaad nogal eens lastig om oudere software aan de praat te houden.
Desalniettemin is het wel duidelijk waar dit naar toe gaat
Het inderdaad nogal eens lastig om oudere software aan de praat te houden.
Desalniettemin is het wel duidelijk waar dit naar toe gaat
Laatst gewijzigd door hannesie op zo 09 jan 2011, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: klassieke 3-weg
Precies, daar sluit ik mij bij aan. Had ik met mijn oud Clio systeem ook. Prima om mee te werken maar onhandig om te posten. Het meten doe je voor jezelf, het posten voor anderen.SARK schreef:Ik vind het een hele handige manier om de plaatjes op het forum te krijgen, dank voor de moeite Jeroenjeroen_d schreef:Omdat dit een oude laptop is waar DLSA Pro nog op werkt.
Kompliment toch weer voor het leerrijke topic Jeroen.
Re: klassieke 3-weg
Klopt. Het is alleen zo dat zo'n opzet niet per se beter klinkt.Walt schreef:Zou die dip bij 1500Hz minder worden als de mid niet in het midden op de baffle geplaatst zou zijn? Veel oude 3-weg ontwerpen hadden zo'n opzet, zie bijv. die KEF hierboven.
Groetjes Walter
Re: klassieke 3-weg
Wat een gemuizel over een screenshot zeg, lekker belangrijk, meer iets voor de kantine
Toen ik destijds mijn DK30's samen met een B110 in een kast had gestopt en dat op het gehoor een beetje gefilterd had werd het door menig gouden oor de hemel in geprezen. Een zeer open en realistisch midden en een hele mooie stereo afbeelding. Toen ik vele jaren later de mogelijkheid van meten kreeg bleek er bij 1800 Hz een stevige dip van meer dan 10 dB te zitten t.g.v. het delay van de hoorn van de DK30 (7 cm offset).
Het viel niet mee om dat te corrigeren en toen het uiteindelijk voor elkaar was en ook de B110 hobbels beter gecorrigeerd waren, klonk het wel beter maar niet eens opvallend veel.
klopt, verder is het ook nog zo dat zo'n dip gehoormatig vaak helemaal niet opvallend is. Een piek is veel ernstiger (maar wel makkelijker te corrigeren).jeroen_d schreef:Klopt. Het is alleen zo dat zo'n opzet niet per se beter klinkt.
Toen ik destijds mijn DK30's samen met een B110 in een kast had gestopt en dat op het gehoor een beetje gefilterd had werd het door menig gouden oor de hemel in geprezen. Een zeer open en realistisch midden en een hele mooie stereo afbeelding. Toen ik vele jaren later de mogelijkheid van meten kreeg bleek er bij 1800 Hz een stevige dip van meer dan 10 dB te zitten t.g.v. het delay van de hoorn van de DK30 (7 cm offset).
Het viel niet mee om dat te corrigeren en toen het uiteindelijk voor elkaar was en ook de B110 hobbels beter gecorrigeerd waren, klonk het wel beter maar niet eens opvallend veel.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: klassieke 3-weg
Het was niks meer dan een vraagje hoor.......Pjotr schreef:Wat een gemuizel over een screenshot zeg, lekker belangrijk, meer iets voor de kantine![]()
(of mag je tegenwoordig niks meer vragen?)
Re: klassieke 3-weg
En ik noemde hem niet eens speciaal
[OT]
Ach vanmiddag naar een geweldige voorstelling van Percossa geweest en dan valt de bovenmatige aandacht voor niet relevante zaken extra op
Misschien wat vaker achter de PC vandaan en lekker buiten spelen? 
Leuke testmuziek is dat Percossa trouwens...
[OT]
Ach vanmiddag naar een geweldige voorstelling van Percossa geweest en dan valt de bovenmatige aandacht voor niet relevante zaken extra op
Leuke testmuziek is dat Percossa trouwens...
Re: klassieke 3-weg
Ze spelen nu en ik ben erg tevreden.
Jan, inderdaad een understatement deze wolf in schaapskleren...
Jan, inderdaad een understatement deze wolf in schaapskleren...
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: klassieke 3-weg
Dat is een vlot project zeg!
Het voordeel van die dip bij 1,5 kHz is dat je verder wel heel netjes je filterslopes kunt zien on axis
Meestal loopt een tweeter niet zo mooi weg. Zo'n brede baffle klinkt altijd wel lekker rustig en groots vind ik. Leuk dat de 10F weer positief verrast.
(leuk voor jongeren, mocht je de tweeter opblazen dan kun je die er altijd nog uitgooien
)
Het voordeel van die dip bij 1,5 kHz is dat je verder wel heel netjes je filterslopes kunt zien on axis
(leuk voor jongeren, mocht je de tweeter opblazen dan kun je die er altijd nog uitgooien
Re: klassieke 3-weg
Ik ben bang dat ze tegen die tijd alweer tegen de muur hangen. En dat gaat niet zo'n leuk karweitje worden met deze zware jongens...Martijn H schreef:Neem je ze mee naar Breda Jeroen? Of mag dat niet van je ouders?![]()
