Onlangs begon ineens de linkerkant te kraken en toen heb ik snel de versterker uitgezet. Na een tijdje heb ik 'm weer aangezet en hoewel hij het twee weken weer normaal heeft gedaan is het verschijnsel nu terug. Omdat ik nog een groentje ben op buizengebied hoop ik hier hulp te vinden.
De feiten:
* Na aanzetten is er gewoon geluid, maar zodra de buizen warm geworden zijn begint steeds sneller het gekraak en de EH6550 buis linksachter blauwig op te gloeien en wordt daarna roodgloeiend heet.
* Er zit op de versterker een bias metertje (zie foto midden), maar die staat keurig in het midden. Het lijkt erop dat bias dus goed staat.
* versterker is tweedehands, en ik weet niet precies hoe oud de buizen zijn. Mogelijk zijn ze aan vervanging toe.
Er zal dus in ieder geval wat onderhoud nodig zijn, maar ik durf niet in te schatten of er nu 1 buisje defect is of dat er meerdere aan vervanging toe zijn. Zelf heb ik nog geen kennis om bijv de bias af te stellen en ook gezien de hoogspanning wil ik erg voorzichtig zijn. Jullie zullen ongetwijfeld begrijpen dat ik er bovendien nogal tegenop zie om de aankomende feestdagen muziek uit mijn surroundset te moeten horen
De vraag:
Ik zoek op korte termijn (omg Alphen aan den Rijn) iemand (hobbyist of professioneel) die mijn buizenbak kan nazien en die bij voorkeur ook bereid is om mij wat op weg te helpen in de buizentechniek. Graag zou ik bijvoorbeeld zelf de bias kunnen gaan inregelen en het hogere doel is dat de buizenbak geen geheimen meer heeft. Alternatief is een (commerciele) reparateur, maar ik heb na behoorlijk gegoogled te hebben geen reparateur in mijn omgeving (straal 35 km) kunnen vinden. Tips voor goede reparatieadressen zijn dus ook zeer welkom!
HIER is een hogere resolutiefoto van de binnenkant te vinden. Nog groter (4000x3000) kan ik per mail doorsturen.