Krakende Opera Consonance [buizen]

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

JPS
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 18:18

Krakende Opera Consonance [buizen]

Bericht door JPS »

Afgelopen zomer heb ik (tweedehands) een chinese buizenbak aangeschaft. Het is een Opera Consonance M88-10, die is voorzien van 4 EH6550 buizen. Voorversterking gebeurt door 2x 6SN7EHx2 en 2x 12AT7EH.

Onlangs begon ineens de linkerkant te kraken en toen heb ik snel de versterker uitgezet. Na een tijdje heb ik 'm weer aangezet en hoewel hij het twee weken weer normaal heeft gedaan is het verschijnsel nu terug. Omdat ik nog een groentje ben op buizengebied hoop ik hier hulp te vinden.

De feiten:

* Na aanzetten is er gewoon geluid, maar zodra de buizen warm geworden zijn begint steeds sneller het gekraak en de EH6550 buis linksachter blauwig op te gloeien en wordt daarna roodgloeiend heet.
* Er zit op de versterker een bias metertje (zie foto midden), maar die staat keurig in het midden. Het lijkt erop dat bias dus goed staat.
* versterker is tweedehands, en ik weet niet precies hoe oud de buizen zijn. Mogelijk zijn ze aan vervanging toe.

Er zal dus in ieder geval wat onderhoud nodig zijn, maar ik durf niet in te schatten of er nu 1 buisje defect is of dat er meerdere aan vervanging toe zijn. Zelf heb ik nog geen kennis om bijv de bias af te stellen en ook gezien de hoogspanning wil ik erg voorzichtig zijn. Jullie zullen ongetwijfeld begrijpen dat ik er bovendien nogal tegenop zie om de aankomende feestdagen muziek uit mijn surroundset te moeten horen :twisted: :-#

De vraag:
Ik zoek op korte termijn (omg Alphen aan den Rijn) iemand (hobbyist of professioneel) die mijn buizenbak kan nazien en die bij voorkeur ook bereid is om mij wat op weg te helpen in de buizentechniek. Graag zou ik bijvoorbeeld zelf de bias kunnen gaan inregelen en het hogere doel is dat de buizenbak geen geheimen meer heeft. Alternatief is een (commerciele) reparateur, maar ik heb na behoorlijk gegoogled te hebben geen reparateur in mijn omgeving (straal 35 km) kunnen vinden. Tips voor goede reparatieadressen zijn dus ook zeer welkom!
Opera Consonance M88-10 (4xEH6550)
Opera Consonance M88-10 (4xEH6550)
Binnenkant (bovenkant = frontpanel)
Binnenkant (bovenkant = frontpanel)
HIER is een hogere resolutiefoto van de binnenkant te vinden. Nog groter (4000x3000) kan ik per mail doorsturen.
Laatst gewijzigd door JPS op wo 22 dec 2010, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
squall
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 08 dec 2006, 13:21

Re: Krakende Opera Consonance [buizen]

Bericht door squall »

Wat je wel even kan proberen is buizen links en rechts verwisselen, dan kan je kijken of het aan de buizen of iets anders licht.
JPS
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 18:18

Re: Krakende Opera Consonance [buizen]

Bericht door JPS »

Dank voor je reactie. Je tip is goed en dat had ik gedaan maar nog niet hier aangegeven.

Het probleem verschuift dan naar rechts en is inderdaad de buis, dus het lijkt niet aan afstelling te liggen. Maar ik ben een n00b :? . Is dit een ouderdomsverschijnsel en betekent dit dan vervangen door een nieuw 'matched pair' setje, of gelijk alle 4?
squall
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 08 dec 2006, 13:21

Re: Krakende Opera Consonance [buizen]

Bericht door squall »

Buizen hebben natuurlijk een levens duur, als er 1 buis kapot is dan hebben de andere 3 ook wel lang gedraaid. Het is dus wel verstandig om een setje van 4 te kopen.
Het kan natuurlijk ook zijn dat door een verhuizing ofzo er 1 buis stuk is gegaan echter lijkt mij dit in jou geval wel wat onwaarschijnlijker.
Ik weet zo 123 niet wat 6550 buizen kosten op dit moment maar 4 buizen kunnen best een klap geld zijn.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Krakende Opera Consonance [buizen]

Bericht door TheoK »

ALs je de bias per buis kan afstellen hoef je geen gematchte buizen aan te schaffen.
JPS
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 18:18

Re: Krakende Opera Consonance [buizen]

Bericht door JPS »

Klopt, al snel 30 euro per stuk. Via de onderkant van de versterker zijn er 4 regelaars te zien; geen idee of daarmee ook de voorversterkerbuizen zijn af te stellen. Dan zou het inderdaad per buis zijn.

Misschien dat de voorversterkerbuizen ook wel vernieuwing kunnen gebruiken, dus vandaar dat er eens een kenner naar moet kijken. Graag wil ik er ook van leren, dus het liefst hoop ik dat er iemand uit mijn omgeving bereid is om te helpen afstellen. Maar tips voor een reparateur zijn ook welkom hoor, ik wordt nu al moe van het luisteren over mijn surround...
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Krakende Opera Consonance [buizen]

Bericht door Miniwatt »

JPS schreef:
Klopt, al snel 30 euro per stuk. Via de onderkant van de versterker zijn er 4 regelaars te zien; geen idee of daarmee ook de voorversterkerbuizen zijn af te stellen. Dan zou het inderdaad per buis zijn.
Is per eindbuis; de voorversterkerbuizen staan vast ingesteld ;)
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Re: Krakende Opera Consonance [buizen]

Bericht door audioot »

eens nazien of de pennen van de eindbuizen nog voldoende klemmen(eventueel met een zeer fijn schroevendraaiertje een beetje toeplooien)
heb het onlangs met een primaluna gehad
mvg
audioot
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Krakende Opera Consonance [buizen]

Bericht door RobertD »

Ik wil er wel eens naar kijken hoor, kom in elk geval uit de buurt.

Maar wanneer het gekraak verschuift na het verplaatsen van de buizen, dan zit het waarschijnlijk in één van de buizen.
In elk geval kunnen we de bias eens netjes opnieuw afregelen, misschien dissipeert één van die buizen wel teveel.

De 6550 kun je als ik het goed heb ook vervangen door de KT88. Geeft je iets meer zoekmogelijkheden.
JPS
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 18:18

Re: Krakende Opera Consonance [buizen]

Bericht door JPS »

RobertD schreef:
Ik wil er wel eens naar kijken hoor, kom in elk geval uit de buurt.

Maar wanneer het gekraak verschuift na het verplaatsen van de buizen, dan zit het waarschijnlijk in één van de buizen.
In elk geval kunnen we de bias eens netjes opnieuw afregelen, misschien dissipeert één van die buizen wel teveel.

De 6550 kun je als ik het goed heb ook vervangen door de KT88. Geeft je iets meer zoekmogelijkheden.
Inderdaad, KT88 en 6550 zijn uitwisselbaar. Het lijkt me nu de volgende stap om op onderzoek te gaan naar de verschillen en een nieuwe set buizen kopen. Ik had al wat internetshops gevonden, maar ook hier zijn suggesties en ervaringen welkom, ook van shops in het buitenland.

Daarna is natuurlijk afregeling nodig en zou ik heel graag gebruik maken van je aanbod RobertD. Dat zal het nieuwe jaar worden vrees ik. Als ik er qua buizen uit ben dan meldt ik me in ieder geval weer.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Krakende Opera Consonance [buizen]

Bericht door RobertD »

Je bent in het nieuwe jaar van harte welkom hoor. Het is altijd leuk om liefhebbers te leren kennen die uit de buurt komen.

Wat betreft internetshops zijn er veel mogelijkheden. Wanneer je spullen bestelt in de VS of het verre oosten moet je wel rekening houden met invoerrechten.

Ideeën:
http://www.ae-euope.nl
http://www.jukebox-revival.nl
http://www.verelec.com
http://www.tubetown.de

http://store.analogmetric.com/
http://www.vt4c.com/indexe.php

Verder kun je vaak heel goed zaken doen op Ebay.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Krakende Opera Consonance [buizen]

Bericht door Ah!buis »

'nAvond altegader,
ik heb een sterk vermoeden dat die versterker geen vertraging op de voedingsspaning heeft,met alle gevolgen vandien.
Vroeger werd het gelijkrichten door een,of meerdere buizen verzorgt,daardoor komt de spanning geleidelijk op en krijgen de buizen de kans de voeding te belasten voordat ie te hoog wordt.Nu,met die halfgeleiderdiodes,is de spanning onmiddelijk en veel hoger dan in bedrijf,aanwezig door gebrek aan verbruik omdat de buizen nog koud zijn.Gevolg is dat niet alleen de spanning erg hoog is maar ook dat,door gasresten in de buis,die een soort neonlampje gaat spelen.Kan tot vonkoverslag leiden en ook de kathode is niet erg gelukkig met die ionen. :mrgreen:
De hoge spanning zou pas ingeschakeld mogen worden nadat de buizen warm zijn.Sommige versterkers hebben een relais,na een tijdje "klik" en de miziek begint :D
Anne
JPS
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 18:18

Re: Krakende Opera Consonance [buizen]

Bericht door JPS »

@RobertD, dank voor de links, die ga ik zeker verder doornemen. Leuke houten kastjes trouwens op AE Europe.

@Anne: Inschakelrelais is er niet; de muziek doet het vrij snel na inschakelen. Wel zet ik standaard het volume uit bij inschakelen en draai ik na een minuutje open.

Morgen ga ik de contactpennen van de storende buis borstelen/schuren en probeer ik betere foto's te maken.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Krakende Opera Consonance [buizen]

Bericht door RobertD »

Het volume terugdraaien heeft weinig van doen met het probleem dat Anne schetst.
Wanneer de buizen echt een opdonder krijgen van het feit dat de hoogspanning al direct aanwezig is, is het wellicht een goed idee om een standby schakelaar of een inschakelvertraging in de versterker op te nemen.

Een simpel printje is volgens mij kant en klaar te koop bij Conrad ofzo.

Let erop dat wanneer je de buizen van plaats wisselt, de ruststromen al opnieuw ingesteld moeten worden.

Ik ben benieuwd of het reinigen van de pennen wat oplevert.
Gebruikersavatar
]eep
Berichten: 469
Lid geworden op: za 03 mei 2008, 2:03
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Krakende Opera Consonance [buizen]

Bericht door ]eep »

Volgens mij is het gewoon wat oxidatie van de buizenpinnen. Je merkt het al als je de buis aanraakt als ie speelt. Dan maakt er pinnen geen, of wisselend contact en gaat ie dus kraken. Gewoon even de buis ronddraaien in de voet lost het al op. Of de pootjes even goed poetsen.

Als je de buizen er vrij makkelijk uit kunt halen zijn de veertjes in de voet blijkbaar niet al te strak en kan dit voor komen. Niet echt een ernstig probleem.

Wel mooie versterker trouwens. :)

PS: heel goedkoop en goed adres voor buizen: BTB elektronik in Duitsland.
JPS
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 18:18

Re: Krakende Opera Consonance [buizen]

Bericht door JPS »

Hi ]eep. Blik van herkenning bij jou? Jij hebt me op deze gewezen een tijd terug op tweakers! ;)

Vanmorgen heb ik de buizen en pennen weer even nagelopen en oxidatie zou best een reden oorzaak zijn.

Na terugplaatsen gaf tijdens het opwarmen rechts wat gekraak, maar daarna heb ik ruim een uur lekker kunnen luisteren. Wat een feest weer :rock: Maar laat ik niet te vroeg juichen. De buis zelf lijkt niet defect en moet ik het wellicht zoeken in oxidatie en eventeel afstelling. De buizen zien er trouwens nog goed uit en wat ik van de vorige eigenaar begreep is dat ze zeker nog niet aan hun eind zaten toen ik de versterker overnam.

Zodadelijk post ik in het startbericht nog een betere foto van de buitenkant van de versterker en een hoge resolutie foto van de binnenkant voor de liefhebbers.
Biarritz
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 23 mar 2005, 11:32

Re: Krakende Opera Consonance [buizen]

Bericht door Biarritz »

JPS,

Jouw versterker is in het verleden ook als bouwpakket verkocht door diyhifisupply.com onder de naam 'Ella'. Zo aan de binnenkant op jouw foto te zien komt deze aardig overeen met de eerste versies van het bouwpakket met printplaat. Later zijn deze kits compleet hardwired verkocht, waar ik er eentje van heb. Het enige verschil met jou versterker is dat in de kits geen inputselector print aanwezig was en het voedingsgedeelte op een aparte print was geplaatst.

Op de oude posts in het forum van de website is er heel veel informatie te vinden om deze versterker aan te passen/verbeteren. Zo is het onder ander mogelijk om KT66, 6550, EL34 en KT88 buizen te gebruiken. Mijn versie is ondertussen ook compleet verbouwd met onder andere auto bias met inschakelvertraging, KT88 buizen en de sterk verbeterde uitgangstrafo's van het laatste model de 'Ergo Ella'.

Jouw probleem kan ook worden veroorzaakt door slechte buisvoeten waarvan de pennen nogal bewegelijk zijn en dus slecht contact maken. Zie hier: http://home.netvigator.com/~goneill/ella.htm onder aan de pagina (december 2008). Graham heeft dezelfde versterker gebouwd en al zijn wijzigingen op zijn website beschreven.

Grt,

Biarritz
JPS
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 18:18

Re: Krakende Opera Consonance [buizen]

Bericht door JPS »

Hallo Biarritz,

Dank voor deze nuttige info, ik wist niet deze versterker ook als zelfbouw was uitgebracht. De links sla ik in ieder geval even op.

Het probleem bij mij lijkt inderdaad te worden veroorzaakt door slecht contact met de sockets. Ik heb nog niet heel uitgebreid gespeeld, maar nadat ik de pennen allemaal ben nagelopen en de buizen allemaal wat heb bewogen in de sockets heeft het probleem zich niet meer voorgedaan. *fingers crossed*

Hoe zijn jouw ervaringen met de verschillende buistypen en welke voordelen heeft de inschakelvertraging precies?
Biarritz
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 23 mar 2005, 11:32

Re: Krakende Opera Consonance [buizen]

Bericht door Biarritz »

Ik heb in eerste instantie EL34 buizen gebruikt. Dit beviel me goed, totdat ik een probleem kreeg doordat een buis kapot ging. Dit heeft me bijna een uitgangstrafo gekost. Heb toen KT88 buizen besteld van JJ en ook de buizen van het voorversterker gedeelt heb ik vervangen. De KT88 geven een iets voller geluid en de bas is ook steviger.

De inschakelvertraging met auto bias was ook een hele verbetering. Zodra je de versterker aanzet worden de buizen eerst opgewarm door de gloeispanning. Vervolgens komt na ongeveer 45 seconden de roosterspanning langzaam op. De eindbuizen worden dus rustig wakker gemaakt. Dit zorgt ervoor dat je buizen langer mee gaan. De auto bias houdt de buizen op de juiste negatieve spanning worden ingesteld en blijven. De buizen van een kanaal slijten daardoor gelijkmatig.
JPS
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 18:18

Re: Krakende Opera Consonance [buizen]

Bericht door JPS »

Heb je deze mods zelf uitgevoerd of laten doen?

Vanmorgen trouwens weer gekraak en een opgloeiende buis :( Misschien zouden die sockets vervangen moeten worden. Enig idee waar ik dat zou kunnen laten doen of is dat ook zelf te doen? (ik heb een soldeerstation iig).
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Krakende Opera Consonance [buizen]

Bericht door RobertD »

Kijk eens op http://www.dickbest.nl of op http://www.baco-army-goods.nl voor buisvoeten.
Wanneer het uitwisselen niet lukt, kun je altijd een PM naar mij sturen.

Succes,

Robert
Biarritz
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 23 mar 2005, 11:32

Re: Krakende Opera Consonance [buizen]

Bericht door Biarritz »

Ik heb ook alle mods zelf gedaan. Het is wel spannend de eerste keer als je de versterker aan zet en hoopt dat er niets poef of boem zegt.

Als je twee rechterhanden hebt, ervaring hebt met solderen, de veiligheidregels in acht neemt (condensatoren ontladen enzo) en je boeren verstand erbij houdt, dan kan je het best zelf doen. Het is alleen het vervangen van een onderdeel en niet een echte mod.

Maak eerst foto's van de bedrading voordat je begint en controleer achteraf alles 3 keer voordat je de versterker weer gaat gebruiken, zodat je zeker weet dat alle draden correct zijn aangesloten. Zorg ook dat je goede lassen legt en er voldoende afstand is tussen de aansluitingen.

Ik zal kijken of ik de handleiding van mijn versterker kan inscannen. Hierin staat ook beschreven wat je na moet meten alvorens de versterker in gebruik te nemen en welke veiligheidsregels je in acht moet nemen.

Maar let altijd op: Spannigen in buizen versterkers zijn DODELIJK!!

Als je het toch allemaal niet vertrouwd, begin er dan NIET zelf aan.
JPS
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 18:18

Re: Krakende Opera Consonance [buizen]

Bericht door JPS »

Hi Biarritz, de manual (en vooral ook de veiligheidsvoorschriften) zouden zeer welkom zijn. Inderdaad realiseer ik me de hoogspanning en wil daar goed op voorbereid zijn. Het simpelweg kortsluiten van de condensatoren om te ontladen zal wel niet de bedoeling zijn :twisted:

Mocht je in de gelegenheid zijn eea te scannen dan helpt me dat zeker op weg.
Ik ga eens rondneuzen voor buisvoeten. Overigens staat de versterker alweer een paar dagen zonder problemen te spelen.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Krakende Opera Consonance [buizen]

Bericht door RobertD »

Uit het schema zal blijken of de voedingscondensatoren al dan niet zijn voorzien van weerstanden om deze te ontladen.
Voordat je in de versterker gaat werken is het aan te bevelen om deze enkele minuten uitgeschakeld te laten staan.
Meet altijd even of er nog spanning over de voedingselco's staat.

Als je onzeker bent, ben je nog altijd welkom bij mij.
JPS
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 18:18

Re: Krakende Opera Consonance [buizen]

Bericht door JPS »

Dat aanbod onthou ik zeker! Eerst maar eens sockets zien te vinden, dat lijkt niet gemakkelijk, althans nog niet via de bovengenoemde links...
Laatst gewijzigd door JPS op do 06 sep 2012, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie