Daar zit meestal een dikke bruine verbrande stoffige koeklaag op.
Dus verbrand. Werk zelf in de Elektro Motoren/Generatoren. En als er windingen er zo uit zien dikke afkeur. Isolatie verrot,kortsluiting, kortsluiting met aarde etc...
Uiteraard verband, waar denk je dat die kleur vandaan komt?
Tegenwoordig zou zoiets idd afgekeurd worden.
Feit is wel dat er honderden versterkers zo in gebruik zijn
Overigens kwam ik laatst een Marshall Valvestate VS100 tegen.
De HV werd daar gewoon van lichtnet gehaald.
Ik dacht dat zoiets niet meer mocht?? (versterker is uit 1992 ofzo)
Dat ze verbrand zijn wil niet meteen zeggen dat hij niet functioneerd. Als het nog functioneerd dan kan je het beetje vergelijken met het rijden op gladde banden. Het rijd maar totaal niet veilig.
Maar als ik Nai was de Smoorspoel vervangen of door een dikke weerstand vervangen. En deze oude smoorspoel rechtstreeks naar de oudijzer boer
Hoe ben je erachter gekomen dat de Marshall de HV van het lichtnet haald ? Schema of gemeten ?
Wat me laats ook opviel dat veel oude buizen testers zo ook nog werken.
Sja je kunt het zo gek maken als je zelf wil.
Volgens mij moet hij sowieso 2 keer EL34 push-pull kunnen trekken.
Dan zou je denken minstens 500mA.
In gitaarversterkers wordt de smoorspoel pas ingezet na de anode van de eindbuizen.
Hij filtert dus alleen de voeding voor de schermroosters en de voorversterkerbuizen.
Kun je de smoorspoel eens Ohms doormeten en hier posten? Als hij nog een normale waarde heeft kunnen we er een geschikte smoorspoel bij zoeken. In het schema staan helaas geen waardes bij de smoorspoel.
Sja je kunt het zo gek maken als je zelf wil.
Volgens mij moet hij sowieso 2 keer EL34 push-pull kunnen trekken.
Dan zou je denken minstens 500mA.
In gitaarversterkers wordt de smoorspoel pas ingezet na de anode van de eindbuizen.
Hij filtert dus alleen de voeding voor de schermroosters en de voorversterkerbuizen.
Dat hangt heel erg van het ontwerp af!
Wat dat betreft prutsen ze maar wat aan
Maar ik heb nog eens goed gekeken en deze London City zit inderdaad ook VOOR de smoorspoel.
Dan heb je dus maar een paar mA nodig.
Ik zou dan gaan voor Hammond 15x serie (die zijn lekker goedkoop )
Prima smoorspoelen
goed ik ga de ohmse weerstand meten van de spoel. En hopen dat daar wat uit te halen valt. Zijn er nog meer dingen waar ik op moet opleten en of wat jullie zouden willen weten. ga er morgen mee aan de slag.
goed ik ga de ohmse weerstand meten van de spoel. En hopen dat daar wat uit te halen valt. Zijn er nog meer dingen waar ik op moet opleten en of wat jullie zouden willen weten. ga er morgen mee aan de slag.
nai
Zou je voor de gein is kunnen meten aan de smoorspoel ?
Stukje blikken pakket schoonkrabben en tussen het blikken pakket en één kant van de uitlopers meten hoveel ohm hij is. ( kan in de de MegaOhm zitten maar ben zeer benieuwd )
Stukje blikken pakket schoonkrabben en tussen het blikken pakket en één kant van de uitlopers meten hoveel ohm hij is. ( kan in de de MegaOhm zitten maar ben zeer benieuwd )
Dan heb je toch de isolatie waarde van het ding?
ray5150 schreef:
ik heb momenteel een kloon van de CAE 3+ op de tekentafel liggen.
Die 20 ohm zegt niet zoveel, daarmee kan er nog steeds sluiting tussen wikkelingen onderling zitten. Als dat zo is duikelt de zelfinductie behoorlijk in elkaar. Is weinig van te zeggen. Ondanks dat ie stevig verbrand is (hoe zo dat gekomen zijn?), kan ie als smoorspoel nog wel in orde zijn.