Aarde aanleggen geeft beter geluid??

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Aarde aanleggen geeft beter geluid??

Bericht door Wowly »

Ik heb net aarde aangelegd op mijn WCD, kan het zijn dat het geluid ervan op vooruit gaat of begin ik nu echt te hallicuneren :? :?

Zelfs een brakke opname als die van de mama's en de papa's is nu enigzins te pruimen!

Jan
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Aarde aanleggen geeft beter geluid??

Bericht door Henkjan »

Wowly schreef:
Ik heb net aarde aangelegd op mijn WCD, kan het zijn dat het geluid ervan op vooruit gaat of begin ik nu echt te hallicuneren :? :?
je bent nu echt audiofiel aan het worden: door alles wat je doet gaat het beter klinken, niet vergeten te vermelden dat je vriendin het ook meteen opmerkte :lol: :wink: :twisted:

maar serieus: zou goed kunnen. als een voeding bv een netfilter heeft, die dingen werken alleen met een randaarde, dus goed mogelijk dat je stroomvoorziening er op vooruit gaat
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Ja, ik heb datzelfde van meerdere personen gehoord op andere fora. Ook dat het slechter werd, maar ook dat het beter werd. Maw: als je vrij simpel kunt aarden is het een poging waard.


Groeten Mark
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Het staat op mijn "things to do" lijstje voor de kerstvakantie...

Zodra mijn vriendin en ik gehoord hebben dat het beter klinkt zal ik dat direct posten :wink:

Ik ben eigenlijk van plan om die aarding aan te leggen om het beeld van mijn plasma tv strakker te krijgen. Ik heb nu last van wat schaduwbeelden van andere kanalen. Dat effect is groter wanneer ik de -geaarde- analoge antenne aansluiting losmaak, dus ga ik voor randaarde.
Mijn tv moet ook op een geaard stopcontact.
Al mijn zelfbouw versterkers hebben ook geaarde euroconnectors, dus het is ook van belang voor de veiligheid.
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

hoi robertD,
mss kan je een galvanische scheidingsstekker voor de antenne(wat een woord)eens overwegen?
mvg
audioot
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

audioot schreef:
hoi robertD,
mss kan je een galvanische scheidingsstekker voor de antenne(wat een woord)eens overwegen?
mvg
audioot
Wasda?
Helpt dat tegen die schaduwen?

Ik heb al gedacht aan een betere scartkabel ofzo.
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

zo'n ding heet ook wel een mantelstroomfilter
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik heb het aangelegd voor de nieuwe plasma hahaha. Heb er net 2 uur naar gekeken...staggering mooi! Blij dat die trintron eruit is...

Jan
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

ik heb in een grijs verleden twee van deze dingen gekocht (radio en tv), met als resultaat geen brom meer (was heel zacht hoorbaar na aanschaf van een nieuwe versterker), en als grootste voordeel een veel mooier tv beeld. geen spetters en spikkels meer, geen schaduwbeeld meer, en voor mijn gevoel ook wat strakker.
ze kosten niet zo heel veel, ik zou zeker overwegen om deze of iets dergelijks aan te schaffen.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Aarde aanleggen geeft beter geluid??

Bericht door richard »

Henkjan schreef:
maar serieus: zou goed kunnen. als een voeding bv een netfilter heeft, die dingen werken alleen met een randaarde, dus goed mogelijk dat je stroomvoorziening er op vooruit gaat
Sluit je zo'n voeding aan op een wandcontactdoos zonder randaarde kan het goed zijn dat op de behuizing de halve netspanning komt te staan. Een ander apparaat in de keten heeft misschien een ander potentiaal waardoor er door de audiosnoertjes kleine vereffeningsstromen gaan lopen.

Het loont daarom vaak ook om het potentiaal tussen de verschillende componenten zo klein mogelijk te houden. Dehoogte van het potentiaalverschil is soms al afhankelijk van de manier waarop de stekker in de wcd zit.
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Om je set volledig goed aan te sluiten op het stoomnet zijn er 2 manieren.
In beide gevallen sluit je de componenten aan zonder interlinks oid, dus alleen de stroomkabel.
Daarna meet je de restspanning op het chassis of op de rand van een RCA aansluiting en noteer de waarde, draai de stekker om en meet en noteer opnieuw. Dit doe je voor elk component.

Hierna heb je twee keuzes:
Of de laagste waardes gebruiken, of de waardes die het dichtst bij elkaar liggen.
Gebruikersavatar
Timmes
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 10 dec 2006, 23:22

Bericht door Timmes »

Ik heb slechte ervaringen met mantelstroomfilters. Ik kan niet zonder omdat ik anders met een aardlus zit (da's dan weer het nadeel van die aarde), maar m'n digitale decoder vindt het absoluut niet leuk. Waar zonder filter alle bitjes op alle frequenties goed aankomen krijg ik met filter blokken in beeld, uitval in het geluid en op sommige frequenties zelfs helemaal niets meer. Dit is wel een simpel filtertje van Stuut & Bruin. Ik zit eraan te denken om 'm te vervangen met zoiets:
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=940456

Nog gefeliciteerd met je plasma Jan. :)

EDIT: van links naar rechts.
Laatst gewijzigd door Timmes op za 06 dec 2008, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

van hieruit ook feli jan
audioot
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Conrad link werkt niet. (bij mij).
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Dank heren,

tim, ik zie je bij tom?

jan
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

ray5150 schreef:
Conrad links werkt niet. (bij mij).
De rechts wel :lol: .
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Bart_M schreef:
Om je set volledig goed aan te sluiten op het stoomnet zijn er 2 manieren.
In beide gevallen sluit je de componenten aan zonder interlinks oid, dus alleen de stroomkabel.
Daarna meet je de restspanning op het chassis of op de rand van een RCA aansluiting en noteer de waarde, draai de stekker om en meet en noteer opnieuw. Dit doe je voor elk component.

Hierna heb je twee keuzes:
Of de laagste waardes gebruiken, of de waardes die het dichtst bij elkaar liggen.
Meet in die situatie ook de spanning tussen de componenten onderling. Het is belangrijker dat deze minimaal is.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

richard schreef:
Bart_M schreef:
Om je set volledig goed aan te sluiten op het stoomnet zijn er 2 manieren.
In beide gevallen sluit je de componenten aan zonder interlinks oid, dus alleen de stroomkabel.
Daarna meet je de restspanning op het chassis of op de rand van een RCA aansluiting en noteer de waarde, draai de stekker om en meet en noteer opnieuw. Dit doe je voor elk component.

Hierna heb je twee keuzes:
Of de laagste waardes gebruiken, of de waardes die het dichtst bij elkaar liggen.
Meet in die situatie ook de spanning tussen de componenten onderling. Het is belangrijker dat deze minimaal is.
komt dat niet neer op die 2e optie die Bart noemt?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Vuurkat schreef:
ray5150 schreef:
Conrad links werkt niet. (bij mij).
De rechts wel :lol: .
als je nu de kabel eerst naar je video recorder hebt lopen, en van daruit doorgelust naar de TV, is het dan nodig om 2 van deze dingen te doen, of volstaat 1 tussen de muur en de video?
Gebruikersavatar
Timmes
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 10 dec 2006, 23:22

Bericht door Timmes »

Je hebt er altijd maar eentje per wandaansluiting nodig om de aardlus te onderbreken. Je kan er dus wel twee nodig hebben voor bijv. de radio en de TV. De videorecorder van je TV scheiden heeft geen zin want die koppel je toch weer aan elkaar via je scart kabel.

De Conrad versie (vreemd dat 'ie het niet deed ik had speciaal daarvoor bedoelde doorlinklink gebruikt) kan je ook installeren waar de kabel je huis binnenkomt, dan hoef je het verder nergens te doen. Als dat in de meterkast is dan geeft dat je dan ook gelijk via het schroefje wat je rechtsboven op het apparaat ziet de mogelijkheid om de mantel van je coaxkabel gelijk te trekken met de aarde.

Jan: Ja, ik ben er bij Tom.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Henkjan schreef:
richard schreef:
Bart_M schreef:
Om je set volledig goed aan te sluiten op het stoomnet zijn er 2 manieren.
In beide gevallen sluit je de componenten aan zonder interlinks oid, dus alleen de stroomkabel.
Daarna meet je de restspanning op het chassis of op de rand van een RCA aansluiting en noteer de waarde, draai de stekker om en meet en noteer opnieuw. Dit doe je voor elk component.

Hierna heb je twee keuzes:
Of de laagste waardes gebruiken, of de waardes die het dichtst bij elkaar liggen.
Meet in die situatie ook de spanning tussen de componenten onderling. Het is belangrijker dat deze minimaal is.
komt dat niet neer op die 2e optie die Bart noemt?
Boj een gelijkspanning wel, maar de netspanning is een wisselspanning, het zou dan best kunnen dat het onderlinge spanningsverschil nog groot is terwijl het spanningsverschil met de aarde nagenoeg gelijk is.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Inmiddels heb ik mijn randaarde al een tijdje geleden aangelegd in de huiskamer.

De schaduwen in het tv beeld zijn iets minder, maar niet weg :(
Ook niet na het aanschaffen van een antennekabel van EUR 14,95 :(

Het beeld lijkt wel scherper te zijn geworden :)

Mijn PC (staat in de huiskamer) heeft geen enkel probleem meer met het maken van verbinding met internet :D

Het geluid van mijn stereo installatie lijkt beter geplaatst en een stuk helderder te zijn. :D :D

Vooral het geluid van de elpees is erop vooruit gegaan, zou de PhonoDude het beter doen door de randaarde :?
Plaats reactie