Draaitafel vraag; element en phonotrap

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
CDesign
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 09 jan 2005, 9:28
Locatie: Nunspeet
Contacteer:

Draaitafel vraag; element en phonotrap

Bericht door CDesign »

Ik vond het weer eens tijd worden om m'n platenspeler weer tot leven te brengen.
Het gaat om een Pro-Ject 1.2 met een Benz MC20E. De Benz laat alleen nog iets horen uit het linker kanaal en m'n phonotrap is helemaal ter ziele.

Voor de versterking zit ik te denken aan een Cambridge 540P of misschien de 640P. Als element lees ik veel lof over de Denon DL-160.
Nou weet ik wel dat je pas een oordeel kunt vellen over deze combi als je het gehoord hebt. De vraag is eerder; werkt deze combinatie, Denon + Pro-Ject, mechanisch (armmassa, compliantie :-s )?
Gebruikersavatar
]eep
Berichten: 469
Lid geworden op: za 03 mei 2008, 2:03
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Draaitafel vraag; element en phonotrap

Bericht door ]eep »

Is dat dan zo moeilijk te vinden, die info?

Lees de beschrijving: klik Mooi maar braaf. Ik heb m zelf ook ooit overwogen... 25 jaar geleden. Er zijn in die tijd toch wel een paar alternatieven bijgekomen lijkt mij zo. Wat is er mis met de klank van de Benz die je hebt? Dat is toch een heel mooi element? Op die Duitse site staan nog wel wat aanbevelingen per prijsklasse.

Voor de Phonotrap is de PRO-JECT PHONO BOX Mk2 ook een optie. Graham Slee is ook mooi. Musical Fidelity. Ik wordt niet echt warm van Cambridge. Erg low-budget allemaal. Kijk ook eens naar een mooie 2e hands.

Het ligt er natuurlijk allemaal maar net aan wat je er aan uit kunt geven, maar je gaat niet voor een dubbeltje op de eerste rang terechtkomen met vinyl. De dingen die je opnoemt zijn mij allemaal net een beetje te goedkoop. Stel nou dat je iets meer uitgeeft... let op.

Afbeelding
Verkoop je huidige draaitafel en koop deze 2eH Clearaudio Emotion, wordt geleverd inclusief satisfy arm en Aurum element voor €500
The wood body gives the Aurum Classic Wood warmth in the midrange, while retaining the speed, dynamics and musical excitement that Clearaudio cartridges are known for. Unlike the metal bodied Clearaudio cartridges which run almost 10 grams, the wood bodied cartridges run around 6 grams, making them compatible with virtually any tonearm.
Deze phono-pre:Creek OBH15 phono 2eH €160
Musical Fidelity X-LPS 2eH €125. (zelf jarenlang gehad)

Dan heb je voor een paar honderd euro meer echt een heel mooi systeem dat er serieus goed uitziet en net zo goed klinkt. Echt 3 tot 4 klassen beter dan wat je had. En tzt upgradable is naar een echt goed element (>€300-€700).
Gebruikersavatar
CDesign
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 09 jan 2005, 9:28
Locatie: Nunspeet
Contacteer:

Re: Draaitafel vraag; element en phonotrap

Bericht door CDesign »

Ja, ik weet, ik had ook liever een hele fraaie speler-versterker combi willen neer zetten. Echter laat ik mijn verstand hier de voorrang. Voor het aantal platen dat ik heb is € 500,- excl. versterker nogal uit verhouding.

Ik heb de Pro-ject ooit gekocht om m'n platen te kunnen blijven draaien. Nieuwe platen zullen er denk ik niet meer bij komen.
De speler wordt nu bij een audio zaak nagekeken (waarom de Benz maar één kanaal weergeeft) en als nodig komt er een nieuwe MC20E in, met 10% korting want inruil.

De keuze is dus eigenlijk al gemaakt want met de V-LPS zit ik dan precies op m'n budget.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Draaitafel vraag; element en phonotrap

Bericht door dre »

de 640p is wel erg fraai hoor!
Gebruikersavatar
]eep
Berichten: 469
Lid geworden op: za 03 mei 2008, 2:03
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Draaitafel vraag; element en phonotrap

Bericht door ]eep »

Blij dat ik kon helpen.

Het punt is ook een beetje dat het een vicieuze cirkel is: als je een wat betere setup hebt is het zeker de moeite waard om meer lp's te kopen. Je kunt bijna alles gewoon op lp kopen en oude lp's zijn vaak erg goedkoop. Ik heb meer plezier aan lp's dan cd's omdat ze beter klinken. Als is streamen of cd wel een stuk makkelijker.
Gebruikersavatar
CDesign
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 09 jan 2005, 9:28
Locatie: Nunspeet
Contacteer:

Re: Draaitafel vraag; element en phonotrap

Bericht door CDesign »

]eep schreef:
Het punt is ook een beetje dat het een vicieuze cirkel is
Da's inderdaad het hele punt. Als de draaitafel hier weer staat te spelen dan zal het na een tijdje wel weer gaan kriebelen om het toch te gaan opwaarderen. Maar zover is het nog niet.

En ik denk dat de vrouw dan ook wel wat tegengas gaat geven [-X
Gebruikersavatar
Penguin
Berichten: 271
Lid geworden op: di 14 mar 2006, 20:42
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: Draaitafel vraag; element en phonotrap

Bericht door Penguin »

ik denk dat de vrouw dan ook wel wat tegengas gaat geven [-X
Hehehe de W.a.f factor geen last van :lol:
Gebruikersavatar
CDesign
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 09 jan 2005, 9:28
Locatie: Nunspeet
Contacteer:

Re: Draaitafel vraag; element en phonotrap

Bericht door CDesign »

Penguin schreef:
W.a.f factor geen last van :lol:
Valt hier ook nog wel mee. Zolang het, €urot€chnisch, niet te gek wordt mag ik mijn deel van de woonkamer van alles fabrieken.
Gebruikersavatar
Penguin
Berichten: 271
Lid geworden op: di 14 mar 2006, 20:42
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: Draaitafel vraag; element en phonotrap

Bericht door Penguin »

Dan heb jij een goud vrouwtje maar wel een plantje op de speakers ? :lol:

Heb je wel eens de regaplaner gezien.... gehoord?
Keek naar je keuze van elementje ... die heb ik vroeger ook gehad de Denon is een mooi element voor zijn geld.
Heb sinds vorig jaar een rega planer gekocht met sumiko bps evo3
Heb er geen spijt van ..
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Draaitafel vraag; element en phonotrap

Bericht door Marp »

CDesign schreef:
mijn deel van de woonkamer
Uitstekend geregeld. :goedzo:
............. dat ik je nooit zal verlaten maar trouw zal blijven in goede en kwade dagen, in rijkdom en armoede, in gezondheid en ziekte, in voor- en achterkamer tot de dood ons scheidt. Ik beloof je dat ik je in jouw deel van de kamer zal liefhebben, dienen en respecteren.
Gebruikersavatar
Rubble
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 13:41
Locatie: Leiden

Re: Draaitafel vraag; element en phonotrap

Bericht door Rubble »

CDesign schreef:
Ik vond het weer eens tijd worden om m'n platenspeler weer tot leven te brengen.
Het gaat om een Pro-Ject 1.2 met een Benz MC20E. De Benz laat alleen nog iets horen uit het linker kanaal en m'n phonotrap is helemaal ter ziele.

Voor de versterking zit ik te denken aan een Cambridge 540P of misschien de 640P. Als element lees ik veel lof over de Denon DL-160.
Nou weet ik wel dat je pas een oordeel kunt vellen over deze combi als je het gehoord hebt. De vraag is eerder; werkt deze combinatie, Denon + Pro-Ject, mechanisch (armmassa, compliantie :-s )?
Ik draai met zowel een DL160 als een Benz Micro MC Gold. Ik denk dat de Denon niet heel veel zal onderdoen voor een MC20E. Mijn Benz klinkt wel een stuk beter dan de Denon maar is weer een treetje hoger op de Benz ladder.

Als je tafel nog goed is kan je gerust die Denon erin schroeven. Krijg je geen spijt van. Qua resonantie frequentie is het niet ideaal, maar helemaal goed kan je die ook niet uitrekenen aangezien Denon een afwijkende methode voor het meten van de compliantie er op na houdt.

Ik heb de mijne in een Pro-ject RPM 1.3 (die uit mijn hoofd een nog lichter armpje heeft van 8,5 gram) gehad en dat klonk prima!

En met een DL160 is een Cambridge 540P (of 640 als je nog eens met low output MC wil gaan draaien) ook meer dan genoeg.
Gebruikersavatar
CDesign
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 09 jan 2005, 9:28
Locatie: Nunspeet
Contacteer:

Re: Draaitafel vraag; element en phonotrap

Bericht door CDesign »

Penguin schreef:
Heb je wel eens de regaplaner gezien.... gehoord?
Ja en kon me niet bekoren.........maar welk element zat er in? welke arm? welke vooversterker?
Da's ook weer een probleem, je luistert niet alleen naar de draaitafel.
Heb ooit een Linn LP12 met SME arm (element weet ik niet meer) gehoord. Heb er met open hangend mond naar zitten luisteren. Ook eens een astronomisch dure Transrotor met SME arm gehoord. Spelend op Burmester versterkers en Avantgarde luidsprekers (ben ik zowiezo geen liefhebber van)...........kon het ternauwernood 30 seconden volhouden.

Maar goed, heb al wel afgesproken dat als het element vervangen moet worden om er dan de low output versie van de MC20 in te hangen. Komt er net weer iets meer detaillering uit.
Gebruikersavatar
Penguin
Berichten: 271
Lid geworden op: di 14 mar 2006, 20:42
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: Draaitafel vraag; element en phonotrap

Bericht door Penguin »

Ja en kon me niet bekoren.........maar welk element zat er in? welke arm? welke vooversterker?
Mijn budget is niet zo groot dus ben er tevreden mee.
Heb een rega pl 3-24 met aparte voeding en sumiko bl p sp evo3
Arm is een rb301 dus lagers zijn idem aan de grotere broers.
Net wat ik zeg voor mij is dit binnen budget ...
Mc element 2,5mV staat op mijn DIY MM input, ecc83 buis
Had er zelf een topic over lopen http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 20&t=10218
Foto`s daar stond de rega erg ongunstig, heb nu een target tafel en omhoog gebracht met 4 rvs stangen op spikes, ook diy
Staat toch een mooie soundstage en had vroeger een oude microseiki die op was met voorloper sumiko bl p sp
Hoor toch veel meer detail en sommige lp`s hoor ik zaken die ik nooit eerder hebt gehoord :D

Daar gaat het toch om ..
Gebruikersavatar
CDesign
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 09 jan 2005, 9:28
Locatie: Nunspeet
Contacteer:

Re: Draaitafel vraag; element en phonotrap

Bericht door CDesign »

Penguin schreef:
Heb een rega pl 3-24 met aparte voeding en sumiko bl p sp evo3
Arm is een rb301 dus lagers zijn idem aan de grotere broers.
......
Mc element 2,5mV staat op mijn DIY MM input, ecc83 buis
Dat bedoel ik dus. Je beoordeelt een combinatie. Als er in de combinatie iets niet lekker zit kun je een Rega laten tegenvallen en een Transrotor als een gieter af laten gaan.
Gebruikersavatar
Penguin
Berichten: 271
Lid geworden op: di 14 mar 2006, 20:42
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: Draaitafel vraag; element en phonotrap

Bericht door Penguin »

Een

Gaf alleen aan wat je vroeg meer niet :)
Gebruikersavatar
CDesign
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 09 jan 2005, 9:28
Locatie: Nunspeet
Contacteer:

Re: Draaitafel vraag; element en phonotrap

Bericht door CDesign »

Ik bedoelde er mee dat je op een vraag als "Heb je wel eens de regaplaner gezien.... gehoord?" zo moeilijk antwoord kunt geven. Een goede, of betere, draaitafel valt of staat met het element. Andersom net zo.
Een Rega heb ik dus wel gehoord, maar niet met een Blue Point. Als ik me goed herinner zat er een Benz in. Het klonk wel zeer gedetailleerd en ruimtelijk maar er zat totaal geen leven in. Ik heb later dat zelfde element in een Nottingham gehoord en dat was weer een groot levendig feest.
Gebruikersavatar
Penguin
Berichten: 271
Lid geworden op: di 14 mar 2006, 20:42
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: Draaitafel vraag; element en phonotrap

Bericht door Penguin »

Duidelijk,

Het is inderdaad echt uit proberen en dan in een audio zaak met een goede bak koffie en je eigen lp`s
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Draaitafel vraag; element en phonotrap

Bericht door Porcino »

CDesign schreef:
Ik bedoelde er mee dat je op een vraag als "Heb je wel eens de regaplaner gezien.... gehoord?" zo moeilijk antwoord kunt geven. Een goede, of betere, draaitafel valt of staat met het element. Andersom net zo.
Een Rega heb ik dus wel gehoord, maar niet met een Blue Point. Als ik me goed herinner zat er een Benz in. Het klonk wel zeer gedetailleerd en ruimtelijk maar er zat totaal geen leven in. Ik heb later dat zelfde element in een Nottingham gehoord en dat was weer een groot levendig feest.
Ik heb een 2-tal jaar met een Rega 250 icm Sumiko Blue Point Special. Deze combi is prima! (als je wilt testen ik heb ergens nog wel opnames van de combi (gedigitaliseerde LPs). Hij heeft hier een DL103 vervangen en was de voorloper van mijn Dorian!
Gebruikersavatar
Penguin
Berichten: 271
Lid geworden op: di 14 mar 2006, 20:42
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: Draaitafel vraag; element en phonotrap

Bericht door Penguin »

Sumiko Blue Point Special was ook mijn eerste elementje
Heb nu de evo 3 net ietsje anders was meer details en diepte.
Sumiko Blue Point Special is een geweldig element (oke met de juiste draaitafel)
Mooi element vooral als je de ideale arm hoogte hebt gevonden, vond ik wel een must bij het element.
Denk dat dit voor vele soorten elementen een must is

Nunspeet-- Arnhem is niet ver uit elkaar :)
Gebruikersavatar
CDesign
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 09 jan 2005, 9:28
Locatie: Nunspeet
Contacteer:

Re: Draaitafel vraag; element en phonotrap

Bericht door CDesign »

Heb de draaitafel vanmorgen weer opgehaald.
En er zit geen nieuwe MC20 in, deze is niet meer leverbaar. Ik heb na overleg met de verkoper gekozen voor een Ortofon 2M Blue. In eerste instantie dacht ik dat dat een stap terug zou zijn, maar zo zou ik wel binnen budget blijven.

De verbazing was echter groot toen ik thuis de boel had aangesloten en de eerste plaat weer kon beluisteren. Het hoog is wat aan de scherpe kant (misschien nog wat laten inspelen) maar wat ik hier aan informatie uit het midden en laag krijg is ver boven de verwachting. In vergelijking met de MC20 heeft de Blue wat minder micro detaillering, hij laat daarentegen wel veel meer de muziek horen, meer leven in de brouwerij. Plaatruis is ook aanzienlijk minder.

Tot nu toe vind ik deze combinatie, 2M Blue met de V-LPS beter dan mijn vorige MC20 met DIY phonotrap........ :shock:
Gebruikersavatar
Penguin
Berichten: 271
Lid geworden op: di 14 mar 2006, 20:42
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: Draaitafel vraag; element en phonotrap

Bericht door Penguin »

Dus je gaat van een Benz MC20E ...MC element naar een Ortofon 2M Blue MM element

Mare leuke verkoop truuk van je dealer ......

http://store.acousticsounds.com/d/12938 ... Cartridges
Gewoon te koop hoor :lol: of is dit niet exact de zelfde dan heb ik niets gezegd :wink:

En die Ortofon 2M Blue nog niet ingespeeld?
"In vergelijking met de MC20 heeft de Blue wat minder micro detaillering, hij laat daarentegen wel veel meer de muziek horen, meer leven in de brouwerij. Plaatruis is ook aanzienlijk minder"

Denk dat je Benz erg versleten was als je die zo vergelijkt met een nagelnieuw vervangend element :wink:

Weet niet hoor maar MC kan veel meer uit de plaat halen dan een MM elementje.
Constructie bepaalt een groot deel van deze materie.

Vind het wel leuk voor je dat je eindelijk tevreden bent :)

Laat je ortofon eerst maar eens een 30-50 uurtjes inspelen denk dat er nog meer gaat veranderen :mrgreen:
Gebruikersavatar
CDesign
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 09 jan 2005, 9:28
Locatie: Nunspeet
Contacteer:

Re: Draaitafel vraag; element en phonotrap

Bericht door CDesign »

Verkooptruc of niet, alles is in overleg gegaan. Ik heb op verschillende fora ook gelezen dat de productie van de MC20 was gestopt.
Van de alternatieven die werden voorgesteld was de Blue de enige die mijn budget niet zou laten exploderen.

En misschien was de Benz wel versleten en was de match met het DIY phonotrapje ook niet 100%. Feit is wel dat ik nu mijn platen hoor zoals ik ze nog nooit gehoord heb. Voor een MM elementje doettie het zeker niet verkeerd.

Ik ben inderdaad tevreden, tijdens het inspelen al.
Gebruikersavatar
Penguin
Berichten: 271
Lid geworden op: di 14 mar 2006, 20:42
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: Draaitafel vraag; element en phonotrap

Bericht door Penguin »

CDesign schreef:
Verkooptruc of niet, alles is in overleg gegaan. Ik heb op verschillende fora ook gelezen dat de productie van de MC20 was gestopt.
Van de alternatieven die werden voorgesteld was de Blue de enige die mijn budget niet zou laten exploderen.

En misschien was de Benz wel versleten en was de match met het DIY phonotrapje ook niet 100%. Feit is wel dat ik nu mijn platen hoor zoals ik ze nog nooit gehoord heb. Voor een MM elementje doettie het zeker niet verkeerd.

Ik ben inderdaad tevreden, tijdens het inspelen al.
Kijk daar gaat het om toch dat je zelf tevreden bent :D
Plaats reactie