De print is inmiddels in de kast ingebouwd en aangesloten: Een printje gemaakt voor de potmeter: Van de week voor het eerst spanningen getest en afgeregeld. HS is 275 VDC en gloei 6.3 VDC (duh...)
Alles werkt(e) goed. Een half uurtje onder spanning laten staan, geen problemen.
Vanavond de toongenrator en scoop erop gezet. ik zie iets geks. in en uitgang zijn niet in fase. kijk zelf maar:
Onderste sinus is ingang en de bovenste is de uitgang.
Hoort dit zo en maak ik mij druk om niks of is er meer aan de hand?
Vervolgens wilde ik het andere kanaal eens gaan kijken of die ook uit fase stond. de primare zekering klapt eruit. kan gebeuren, nietwaar?
Nieuwe erin gezet, en tegen de tijd dat de versterker weer opgestart was en de meet probe's aangekoppeld vloog de zekering er weer uit.
Alarmbellen, dat er een zekering overlijd is tot daar aan toe, maar twee....nee.
Des te meer omdat de vorige versies óók op dezelfde waarde zonder problemen draaiden.
Blijkbaar is er sluiting, maar waar?
Dus alle secundaire spannings bedrading stuk voor stuk losgehaaldm om te kijken in welk deel van de schakeling een probleem was.
7 zekeringen later kan ik melden dat zoals het er nu naar uit ziet de primaire wikkeling van de "hoofd" trafo naar de eeuwige jacht velden vertrokken is. (dat is dus die met de zwarte tyrap eromheen)
Hij meet slechts 5 Ohm tegen ongeveer 130 Ohm op enkele andere rommelbak trafo's.
Het is niet onmogelijk, hij was al een jaar of 25 oud ...
Zeer waarschijnlijk heb ik wel een passende vervanger op voorraad, de komede dagen maar eens even daar goed naar gaan kijken.