Buizenvoorversterker "De Kannibaal"

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

ray5150

Re: Buizenvoorversterker "De Kannibaal"

Bericht door ray5150 »

Tijd om weer hier mee verder te gaan.
De print is inmiddels in de kast ingebouwd en aangesloten:
IMG_0063.JPG
IMG_0065.JPG
IMG_0064.JPG
IMG_0061.JPG
IMG_0062.JPG
Een printje gemaakt voor de potmeter:
IMG_0057.JPG
IMG_0060.JPG
Van de week voor het eerst spanningen getest en afgeregeld. HS is 275 VDC en gloei 6.3 VDC (duh...)
Alles werkt(e) goed. Een half uurtje onder spanning laten staan, geen problemen.

Vanavond de toongenrator en scoop erop gezet. ik zie iets geks. in en uitgang zijn niet in fase. kijk zelf maar:
IMG_0075.JPG
Onderste sinus is ingang en de bovenste is de uitgang.
Hoort dit zo en maak ik mij druk om niks of is er meer aan de hand?

Vervolgens wilde ik het andere kanaal eens gaan kijken of die ook uit fase stond. de primare zekering klapt eruit. kan gebeuren, nietwaar?
Nieuwe erin gezet, en tegen de tijd dat de versterker weer opgestart was en de meet probe's aangekoppeld vloog de zekering er weer uit.
Alarmbellen, dat er een zekering overlijd is tot daar aan toe, maar twee....nee.
Des te meer omdat de vorige versies óók op dezelfde waarde zonder problemen draaiden.
Blijkbaar is er sluiting, maar waar?
Dus alle secundaire spannings bedrading stuk voor stuk losgehaaldm om te kijken in welk deel van de schakeling een probleem was.
7 zekeringen later kan ik melden dat zoals het er nu naar uit ziet de primaire wikkeling van de "hoofd" trafo naar de eeuwige jacht velden vertrokken is. (dat is dus die met de zwarte tyrap eromheen)
Hij meet slechts 5 Ohm tegen ongeveer 130 Ohm op enkele andere rommelbak trafo's.
Het is niet onmogelijk, hij was al een jaar of 25 oud ... :-&
Zeer waarschijnlijk heb ik wel een passende vervanger op voorraad, de komede dagen maar eens even daar goed naar gaan kijken.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Bij een SRPP is output toch altijd uit fase? :-s
(boeit toch trouwens helemaal niet?)
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Weer een noest stukje huisvlijt Ray.

Maar wat zie ik voor een sandwichconstructie op de 4e foto?

Groetjes,
Mischa
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Dat sandwichbordje kun je een paar pagina's terug terugvinden, Mischa. Wel onthouden wat je leest hè :wink:

Bij zo'n schakeling zijn in- en uitgang altijd in tegenfase, dus dat hoort zo.

Ik volg je verhaal niet helemaal, klapte de zekering nou doordat je ging meten? Of klapte de zekering na verloop van een bepaalde tijd?

Waarom zit die tie-rap eigenlijk om die trafowikkeling heen? Heb je niet per ongeluk een wikkeling kapot gedrukt met die tie-rap?
ray5150

Bericht door ray5150 »

mischa72 schreef:
Maar wat zie ik voor een sandwichconstructie op de 4e foto?
klik.
b_force schreef:
RobertD schreef:
Bij zo'n schakeling zijn in- en uitgang altijd in tegenfase, dus dat hoort zo.
Okee, niks aan de hand dus

RobertD schreef:
Ik volg je verhaal niet helemaal, klapte de zekering nou doordat je ging meten? Of klapte de zekering na verloop van een bepaalde tijd?
Het laatste.
RobertD schreef:
Waarom zit die tie-rap eigenlijk om die trafowikkeling heen? Heb je niet per ongeluk een wikkeling kapot gedrukt met die tie-rap?
De lijm van het plakbandje waar de folie mee vastzat was een beetje vergaan, zo strak zit dat tyrapje nou ook weer niet. maar het is niet onmogelijk. ik zal er eens naar kijken.
BertDB

Bericht door BertDB »

spijtig van de transfo, maarja, er zat gelukkig een zekering tussen dus erger is voorkomen :wink:

Verder inderdaad een erg mooi stukje werk Raymond! =D>
Heel erg nette print, staat leuker dan het aan elkaar knopen van zwevende opstellen (maar dat heeft ook zijn charme :lol:)

Weet je al iets van de SNR van de schakeling (ruis/brom..) ?
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

RobertD schreef:
Dat sandwichbordje kun je een paar pagina's terug terugvinden, Mischa. Wel onthouden wat je leest hè :wink:
Tsja,
Juist dat onthouden is een van de dingen die minder zijn na het ongeval. Zo'n klap doet blijkbaar toch wel wat met je.

@Ray:
Helemaal duidelijk.

Groeten,
Mischa
hanselchen

Bericht door hanselchen »

b_force schreef:
Klopt
Klopt ook
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

hanselchen schreef:
b_force schreef:
Klopt
Klopt ook
Was eigenlijk retorisch bedoelt, maar dat is natuurlijk op een forum wel heeeel lastig :lol:
ray5150

Bericht door ray5150 »

Inmiddels is de nieuwe transformator (nou ja, nieuw. deze is ook alweer een jaar of 20 oud.... :wink: ) geplaatst.
Afmetingen, spanning en vermogen komen aardig overeen. beide spannings stabilisaties opnieuw afgeregeld en getest.
De versterker heefd een half uurtje met een sinus erop gedraaid en hij houd zich goed. :D

De volgende stap is het uitvogelen van het probleem met het IR-AB boardje. (voor Mischa: klik. :wink:)
Als dat gelukt is kan ik de versterker in de set gaan testen... :rock:
IMG_0076 (Custom).JPG
IMG_0079 (Custom).JPG
Laatst gewijzigd door ray5150 op do 30 dec 2010, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Het ziet er naar uit dat het mysterie met de MV04 opgelost is.
Omdat het al even geleden is zal ik het nog even uitleggen:
de microcontroller heeft origineel 5 uitgangen en 6 relais. (ik gebruik er maar 5.) Als je uitgang 5 selecteert met de rotary encoder, (volgens mij ook met de AB.) dan zal uitgang 4 actief blijven.
dit vanwege de mogelijkheid voor een symmetrische XLR signaal aansluiting.
waardoor uitgang 4 eigenlijk onbruikbaar is in asymmetrische opstelling.

Ik ben aan de slag gegaan met een breadbordje en een paar logische IC's en ben op het volgende uitgekomen:
IMG_0083.JPG
MV02.PNG
Voor wie (net als ik) de ballen verstand heeft van logische IC's zal ik het een beetje proberen uit te leggen.
de 7400 is een 4 voudige NAND poort die op TTL niveau werkt.
5 VDC is hoog, 0VDC is laag. hij staat zo geschakeld dat als beide ingangen hoog zijn de uitgang laag zal zijn.
detail is dat het ic zijn voedingspanning haalt van de ingangen en dus alleen werkt als uitgang 4 of 5 is geselecteerd.

Op de foto vervullen de rode LED's de functie van relais, vandaar ook de weerstanden, die niet in het schema staan.
Inmiddels wat praktijk testen gedaan en het ic is ook in staat een Takamisawa relais aan te sturen. ik moet er nu nog een printje voor ontwerpen.
guido
Contacteer:

Bericht door guido »

picogatje pakken (smd, errug klein). Krijg je vast aan de onderkant van een print gezet, als je een baantje doorkrast. Scheelt weer een printje. Let wel, sommige zijn zo klein dat ze niet meer met de hand te solderen zijn (voor normale mensen).
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

ray5150 schreef:
Het ziet er naar uit dat het mysterie met de MV04 opgelost is.
Omdat het al even geleden is zal ik het nog even uitleggen:
de microcontroller heeft origineel 5 uitgangen en 6 relais. (ik gebruik er maar 5.) Als je uitgang 5 selecteert met de rotary encoder, (volgens mij ook met de AB.) dan zal uitgang 4 actief blijven.
Way to go Ray !!!

Ik ben benieuwd naar het resultaat. Klaar voor Breda 2011??

Groeten,
Mischa
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ray,

Ik zou in elk geval de relais niet rechtstreeks vanuit de logica aansturen (ook al lijkt dit op experimenteerbord te werken), zet er in elk geval een torretje tussen (BC547 oid). En gebruik diodes over de spoel van het relais, in sper, tenzij die al in het relais ingebouwd zitten.
ray5150

Bericht door ray5150 »

guido schreef:
picogatje pakken (smd, errug klein). Krijg je vast aan de onderkant van een print gezet, als je een baantje doorkrast. Scheelt weer een printje. Let wel, sommige zijn zo klein dat ze niet meer met de hand te solderen zijn (voor normale mensen).
Nee, dat gaat hem niet worden, als voorzitter van de ZBA anti-smd club heb ik een naam hoog te gouden in trough hole montage... :lol:
Bovendien wil ik niet teveel rotzooien aan die module, voor je het weet is de microcontroller gesneuveld door ESD.
mischa72 schreef:
Absoluut. O:)
cve

Bericht door cve »

mischa72 schreef:

Absoluut.
Jij ook al? :lol:

Co
ray5150

Bericht door ray5150 »

cve schreef:
mischa72 schreef:

Absoluut.
Jij ook al? :lol:

Co
Jazeker, sterker nog, hij is al een keer geweest...rechts achter op de foto staat hij:
DSC01861.JPG
Ik heb ook al een print(je) getekend met de immense afmetingen van 5 x 4 cm.... :lol:
naamloos.PNG
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

ray5150 schreef:
Jazeker, sterker nog, hij is al een keer geweest...rechts achter op de foto staat hij:
Ja, ACHTER de mijne :twisted: :twisted:

Pffff, ik had gehoopt daar aan toe te komen, maar helaas, het zal toch een keer buiten de vakantie moeten gebeuren.

Leuk printje, helemaal naar mijn motto: Was nicht passt, wird passend gemacht.

Groeten,
Mischa
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Geniaal ray ! :D
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Ja ja,mooi printje,maar de waarschuwingen van Barry in de wind geslagen :shock:
Op naar de rampspoed :lol: of vuurwerk tekort :shock:
Wat doen die diodes trouwens bij de ingangen van dat poortje :?:
Anne
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ah!buis schreef:
Ja ja,mooi printje,maar de waarschuwingen van Barry in de wind geslagen :shock:
Op naar de rampspoed :lol: of vuurwerk tekort :shock:
Hoezo? heb ik iets over het hoofd gezien? hij heeft anders al een half uurtje proefgedraaid op de testbank (toongenrator,scoop,multimeters), alles ging goed.
Ah!buis schreef:
Wat doen die diodes trouwens bij de ingangen van dat poortje :?:
Als die diodes er niet zaten zouden uitgang 4 en 5 van het AB bordje paralel staan en allebei tegelijk werken, zie ook het schema een stukje hoger in het topic.
ongetwijfeld zullen er ook andere mogelijkheden zijn om hetzelfde doel te bereiken, echter was dit de eerste poging waabij ik een positief (lees: werkend.) resultaat haalde.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Barry2001 schreef:
Ray,

Ik zou in elk geval de relais niet rechtstreeks vanuit de logica aansturen (ook al lijkt dit op experimenteerbord te werken), zet er in elk geval een torretje tussen (BC547 oid). En gebruik diodes over de spoel van het relais, in sper, tenzij die al in het relais ingebouwd zitten.
Nog maar een keer :) ondanks dat het nog geen oudejaarsavond is lijkt het hier al wel WOIII, dus explosies genoeg, reeds.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Dat bedoel ik maar net.Uren werken zegt niks,'t is bij het schakelen dat de relais een spanningspiek veroorzaken die door diodes gesmoord moeten worden :mrgreen: .
Wat die doides aan het poortje betreft, niet dat de twee ingangen aaneen zouden zitten zonder,ze doen daar niks :shock:
Tenzij die poort gestuurd wordt uit een hogere dan de voedigsspanning,maar niet gevonden :?:
Bij het terugkijken wat anders tegen gekomen.In het schema uit 30/12/2009 en opnieuw op 25/09/2010 ontbreekt er een verbinding :shock: .
De aansluiting ADJ van IC1 moet niet alleen aan de pot. maar ook aan R1 , R2 en de emitter van de transistor.
Anne

Nou ik toch bezig ben,even een tekeningetje gemaakt.Een ongebruikt poortje keert de sturing om ,komt goed met relais aan +.Gedaan omdat die logika veel meer fut heeft naar massa dan naar +,kan ie makkelijker een relais aan. 8)
Bijlagen
Cap.JPG
ray5150

Bericht door ray5150 »

Barry2001 schreef:
Ach, ik had dit hele bericht niet gezien.
Diodes zitten inderdaad over de relais heen. zie hier.
Ik zal zo spoedig mogelijk met een tor ertussen aan de slag gaan.
Die relais op de laatste tekening had ik er bijgezet om het verhaal wat te verduidelijken.... :wink:
Ah!buis schreef:
Wat die doides aan het poortje betreft, niet dat de twee ingangen aaneen zouden zitten zonder,ze doen daar niks :shock:
Tenzij die poort gestuurd wordt uit een hogere dan de voedigsspanning,maar niet gevonden :?:
Als ik die diodes daar weghaal, en ik zet 5 VDC op pen 4 van SV1, dan zal K5 bekrachtigd worden, en dat is niet de bedoeling.
Ah!buis schreef:
Bij het terugkijken wat anders tegen gekomen.In het schema uit 30/12/2009 en opnieuw op 25/09/2010 ontbreekt er een verbinding :shock: .
De aansluiting ADJ van IC1 moet niet alleen aan de pot. maar ook aan R1 , R2 en de emitter van de transistor.
Klopt, daar ben ik 3 maanden geleden ook al achtergekomen, :mrgreen: is dus al opgelost.
Ah!buis schreef:
Nou ik toch bezig ben,even een tekeningetje gemaakt.Een ongebruikt poortje keert de sturing om ,komt goed met relais aan +.Gedaan omdat die logika veel meer fut heeft naar massa dan naar +,kan ie makkelijker een relais aan. 8)
Dat is een goede suggestie, maar ik moet even kijken of dat in de praktijk mogelijk is, het relais board werkt namelijk met geschakelde + en een common massa. het zelfde gaat op voor de uitgangen van het AB bord.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Transistor ertussen gefrutseld:
naamloos.PNG
naamloos2.PNG
Vaak zie ik bij soortgelijke schakelingen een weerstand tussen de uitgang van de poort en de transistor zitten, is dat hier ook verstandig, of niet nodig?
Plaats reactie