Breedbandluidspreker
Moderator: Beheerdersteam
Breedbandluidspreker
Hallo,
ik ben geinteresseerd geraakt in het bouwen van een breedbandluidspreker. Nu heb ik al wat rondgekeken, maar bij veel luidsprekers zie ik dat er tog nog een tweeter bij moet. Dat zou ik dus niet willen. Gewoon een luidspreker met 1 driver dus. Afgronddiep laag hoeft niet. Dat heb ik nu ook niet. Wel wat laag natuurlijk.
Begrijp ik het goed dat je bepaalde ontwerpen niet hoeft te filteren?
Welke drivers komen daarvoor in aanmerking? Zijn er complete pakketten van te koop?
Groeten,
Quad&Co
ik ben geinteresseerd geraakt in het bouwen van een breedbandluidspreker. Nu heb ik al wat rondgekeken, maar bij veel luidsprekers zie ik dat er tog nog een tweeter bij moet. Dat zou ik dus niet willen. Gewoon een luidspreker met 1 driver dus. Afgronddiep laag hoeft niet. Dat heb ik nu ook niet. Wel wat laag natuurlijk.
Begrijp ik het goed dat je bepaalde ontwerpen niet hoeft te filteren?
Welke drivers komen daarvoor in aanmerking? Zijn er complete pakketten van te koop?
Groeten,
Quad&Co
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Breedbandluidspreker
Sinds 2005 is er een hoop ontwikkeld op het gebied van breedbanders.
Er zijn compacte systemen, zoals cyburg Needle (3", diverse merken mogelijk) en Stick (4" tangband). Verder zijn er met Mark Audio drivers inmiddels een boel aangepaste varianten, en ook paasprojecten van Henkjan - zeker een zoektochtje waard. Vifa en Scan speak hebben ook mooie 3,5" breedbanders...
Verder dan 13 cm wordt er ook wel e.e.a. ontworpen, zoals de visaton Solo serie en op de site van humblehomemadehifi is een 8" breedband constructie met Ciare (bijna) gereed. Das Viech heeft een relatief goedkope 8" en onlangs is er op een zelfbouwaudio luisterdag een nieuwe constructie met 8" tangband beluisterd.
voor vrijwel alle ontwerpen geldt dat een filter de fullrange speaker in bepaalde gebieden helpt neutraal te klinken, zonder filter lijkt erg puur maar is doorgaans erg 'my fi' en kleurt de muziek sterk. Passieve filtering aan breedbanders kan geen kwaad mits het niet overdreven gebeurd. Er is geen overgangsfrequentie en de nadelen van een meerweg ontstaan niet bij het filteren van een breedbander, dus wees gerust.
Er zijn compacte systemen, zoals cyburg Needle (3", diverse merken mogelijk) en Stick (4" tangband). Verder zijn er met Mark Audio drivers inmiddels een boel aangepaste varianten, en ook paasprojecten van Henkjan - zeker een zoektochtje waard. Vifa en Scan speak hebben ook mooie 3,5" breedbanders...
Verder dan 13 cm wordt er ook wel e.e.a. ontworpen, zoals de visaton Solo serie en op de site van humblehomemadehifi is een 8" breedband constructie met Ciare (bijna) gereed. Das Viech heeft een relatief goedkope 8" en onlangs is er op een zelfbouwaudio luisterdag een nieuwe constructie met 8" tangband beluisterd.
voor vrijwel alle ontwerpen geldt dat een filter de fullrange speaker in bepaalde gebieden helpt neutraal te klinken, zonder filter lijkt erg puur maar is doorgaans erg 'my fi' en kleurt de muziek sterk. Passieve filtering aan breedbanders kan geen kwaad mits het niet overdreven gebeurd. Er is geen overgangsfrequentie en de nadelen van een meerweg ontstaan niet bij het filteren van een breedbander, dus wees gerust.
Re: Breedbandluidspreker
Een geschikte breedbander voor een groot open klankscherm is de Visaton B200.


Re: Breedbandluidspreker
Ik wil geen vloerstaander, maar een kompakte luuidspreker. Is er een ontwerp met die driver Richard?
groeten,
Quad&CO
groeten,
Quad&CO
Re: Breedbandluidspreker
De B200 heeft wel wat ruimte nodig. Er zwerven verschillende ontwerpen over internet, om te beginnen zou je de ontwerpen op Visaton kunnen bekijken. Maar wil je een kleinere luidspreker zou ik naar een andere unit kijken.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Breedbandluidspreker
iirc had er ooit wel eens een compacte speaker met de B200 in een van de bladen gestaan. maar die ging geloof ik niet al te diep.
Re: Breedbandluidspreker
Wat dacht je van de Jordan JX92s (ja jongens, ik kom steeds terug met deze driver, maar dat is omdat 'ie ook GEWELDIG klinkt!).
Je kan hem in een gesloten behuizing van 7-8 liter doen, dan komt deze tot 70Hz -3dB en 55Hz -6dB. Bij een muur of in de hoeken zal het iets gunstiger zijn.
In een bassreflex van 36 liter komt deze tot 35Hz -3dB! en 30Hz -dB. Uiteraard zal 'ie niet hard kunnen spelen, maar zeker genoeg voor een niet al te grote kamer.
Als de drivers te duur voor je zijn (denk aan 150 euro per driver), dan kan je ook naar Markaudio kijken.
Je kan hem in een gesloten behuizing van 7-8 liter doen, dan komt deze tot 70Hz -3dB en 55Hz -6dB. Bij een muur of in de hoeken zal het iets gunstiger zijn.
In een bassreflex van 36 liter komt deze tot 35Hz -3dB! en 30Hz -dB. Uiteraard zal 'ie niet hard kunnen spelen, maar zeker genoeg voor een niet al te grote kamer.
Als de drivers te duur voor je zijn (denk aan 150 euro per driver), dan kan je ook naar Markaudio kijken.
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: Breedbandluidspreker
ik heb in boxmeer de All Black gehoord en was zeer onder de indruk.
misschien een optie?
misschien een optie?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Breedbandluidspreker
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=12542
en dit project zal je ook wel aanspreken denk ik:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 15&t=12508
en dit project zal je ook wel aanspreken denk ik:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 15&t=12508
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Breedbandluidspreker
[quote="Quad&CO"]Ik wil geen vloerstaander, maar een kompakte luuidspreker. Is er een ontwerp met die driver?/quote]
Die driver heeft een hoge Q-waarde, vandaar dat ie het goed doet in een grote TL:
http://www.pc-lautsprecher.de/hifi/daedalus_tl_en.htm
Er is wel eens een 20 liter variant gebouwd van de solo 50 (liter) en de solo 100 (liter) maar die was echt niet bedoeld om laag te gaan. Meer als center of sateliet (aangevuld met subs)
Dus, helaas... dat wordt em niet met de visaton B200.
Ik zou voor een beproefd ontwerp gaan, met een 13 cm breedbander van Mark Audio of Jordan maak je goede kansen.
Hier een doorverwijzing voor de 8" tangband
Die driver heeft een hoge Q-waarde, vandaar dat ie het goed doet in een grote TL:
http://www.pc-lautsprecher.de/hifi/daedalus_tl_en.htm
Er is wel eens een 20 liter variant gebouwd van de solo 50 (liter) en de solo 100 (liter) maar die was echt niet bedoeld om laag te gaan. Meer als center of sateliet (aangevuld met subs)
Dus, helaas... dat wordt em niet met de visaton B200.
Ik zou voor een beproefd ontwerp gaan, met een 13 cm breedbander van Mark Audio of Jordan maak je goede kansen.
Hier een doorverwijzing voor de 8" tangband
Re: Breedbandluidspreker
Die onderste luidspreker met die Jordan JX92s en dat project van Dre spreken me wel aan. Maar Dre is nog niet klaar zie ik.
Die drivers van Dre lijken op de drivers in de Crusade Audio AP10. Zijn die dat ook?
Die drivers van Dre lijken op de drivers in de Crusade Audio AP10. Zijn die dat ook?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Breedbandluidspreker
scherp... klopt, beide MarkaudioQuad&CO schreef:Die drivers van Dre lijken op de drivers in de Crusade Audio AP10. Zijn die dat ook?
Re: Breedbandluidspreker
hij is helaas nog niet klaar
vanmiddag de br-poorten halen.......
maar ze zullen wel mee naar breda gaan
vanmiddag de br-poorten halen.......
maar ze zullen wel mee naar breda gaan
