Breedbandluidspreker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Quad&CO
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 14:31

Breedbandluidspreker

Bericht door Quad&CO »

Hallo,

ik ben geinteresseerd geraakt in het bouwen van een breedbandluidspreker. Nu heb ik al wat rondgekeken, maar bij veel luidsprekers zie ik dat er tog nog een tweeter bij moet. Dat zou ik dus niet willen. Gewoon een luidspreker met 1 driver dus. Afgronddiep laag hoeft niet. Dat heb ik nu ook niet. Wel wat laag natuurlijk.

Begrijp ik het goed dat je bepaalde ontwerpen niet hoeft te filteren?

Welke drivers komen daarvoor in aanmerking? Zijn er complete pakketten van te koop?


Groeten,

Quad&Co
Gebruikersavatar
xander79
Berichten: 106
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 8:26
Locatie: Nieuwegein

Re: Breedbandluidspreker

Bericht door xander79 »

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Breedbandluidspreker

Bericht door wouter »

Sinds 2005 is er een hoop ontwikkeld op het gebied van breedbanders.

Er zijn compacte systemen, zoals cyburg Needle (3", diverse merken mogelijk) en Stick (4" tangband). Verder zijn er met Mark Audio drivers inmiddels een boel aangepaste varianten, en ook paasprojecten van Henkjan - zeker een zoektochtje waard. Vifa en Scan speak hebben ook mooie 3,5" breedbanders...

Verder dan 13 cm wordt er ook wel e.e.a. ontworpen, zoals de visaton Solo serie en op de site van humblehomemadehifi is een 8" breedband constructie met Ciare (bijna) gereed. Das Viech heeft een relatief goedkope 8" en onlangs is er op een zelfbouwaudio luisterdag een nieuwe constructie met 8" tangband beluisterd.

voor vrijwel alle ontwerpen geldt dat een filter de fullrange speaker in bepaalde gebieden helpt neutraal te klinken, zonder filter lijkt erg puur maar is doorgaans erg 'my fi' en kleurt de muziek sterk. Passieve filtering aan breedbanders kan geen kwaad mits het niet overdreven gebeurd. Er is geen overgangsfrequentie en de nadelen van een meerweg ontstaan niet bij het filteren van een breedbander, dus wees gerust.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Breedbandluidspreker

Bericht door richard »

Een geschikte breedbander voor een groot open klankscherm is de Visaton B200.

Afbeelding
Quad&CO
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 14:31

Re: Breedbandluidspreker

Bericht door Quad&CO »

Ik wil geen vloerstaander, maar een kompakte luuidspreker. Is er een ontwerp met die driver Richard?

groeten,

Quad&CO
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Breedbandluidspreker

Bericht door Henkjan »

wat is compact & wat is je budget?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Breedbandluidspreker

Bericht door richard »

De B200 heeft wel wat ruimte nodig. Er zwerven verschillende ontwerpen over internet, om te beginnen zou je de ontwerpen op Visaton kunnen bekijken. Maar wil je een kleinere luidspreker zou ik naar een andere unit kijken.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Breedbandluidspreker

Bericht door Henkjan »

iirc had er ooit wel eens een compacte speaker met de B200 in een van de bladen gestaan. maar die ging geloof ik niet al te diep.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Breedbandluidspreker

Bericht door MichaelB »

Wat dacht je van de Jordan JX92s (ja jongens, ik kom steeds terug met deze driver, maar dat is omdat 'ie ook GEWELDIG klinkt!). :wink:

Je kan hem in een gesloten behuizing van 7-8 liter doen, dan komt deze tot 70Hz -3dB en 55Hz -6dB. Bij een muur of in de hoeken zal het iets gunstiger zijn.

In een bassreflex van 36 liter komt deze tot 35Hz -3dB! en 30Hz -dB. Uiteraard zal 'ie niet hard kunnen spelen, maar zeker genoeg voor een niet al te grote kamer.

Als de drivers te duur voor je zijn (denk aan 150 euro per driver), dan kan je ook naar Markaudio kijken.
Jordan-JX92S-Sealed-Enclosure.jpg
Jordan-JX92S-Sealed-Loudspeaker.jpg
Quad&CO
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 14:31

Re: Breedbandluidspreker

Bericht door Quad&CO »

@MichaelB,

Ja zoiets bedoel ik.

Quad&CO
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Breedbandluidspreker

Bericht door sander1238 »

ik heb in boxmeer de All Black gehoord en was zeer onder de indruk.
misschien een optie?
Quad&CO
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 14:31

Re: Breedbandluidspreker

Bericht door Quad&CO »

Wat Is de All Black?

Quad&CO
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Breedbandluidspreker

Bericht door Henkjan »

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Breedbandluidspreker

Bericht door wouter »

[quote="Quad&CO"]Ik wil geen vloerstaander, maar een kompakte luuidspreker. Is er een ontwerp met die driver?/quote]

Die driver heeft een hoge Q-waarde, vandaar dat ie het goed doet in een grote TL:
http://www.pc-lautsprecher.de/hifi/daedalus_tl_en.htm

Er is wel eens een 20 liter variant gebouwd van de solo 50 (liter) en de solo 100 (liter) maar die was echt niet bedoeld om laag te gaan. Meer als center of sateliet (aangevuld met subs)

Dus, helaas... dat wordt em niet met de visaton B200.

Ik zou voor een beproefd ontwerp gaan, met een 13 cm breedbander van Mark Audio of Jordan maak je goede kansen.
Hier een doorverwijzing voor de 8" tangband
Quad&CO
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 14:31

Re: Breedbandluidspreker

Bericht door Quad&CO »

Die onderste luidspreker met die Jordan JX92s en dat project van Dre spreken me wel aan. Maar Dre is nog niet klaar zie ik.

Die drivers van Dre lijken op de drivers in de Crusade Audio AP10. Zijn die dat ook?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Breedbandluidspreker

Bericht door Henkjan »

Quad&CO schreef:
Die drivers van Dre lijken op de drivers in de Crusade Audio AP10. Zijn die dat ook?
scherp... klopt, beide Markaudio
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Breedbandluidspreker

Bericht door dre »

hij is helaas nog niet klaar :mrgreen:
vanmiddag de br-poorten halen.......
maar ze zullen wel mee naar breda gaan :wink:
Quad&CO
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 14:31

Re: Breedbandluidspreker

Bericht door Quad&CO »

Welke afmetingen heeft de door jou gebouwde luidspreker, Dre?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”