UCD400 Green Frog

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door hannesie »

Het word nu toch wel spannend, zou het echt waar zijn?

Hoor je nu helemaal geen ruis, en zijn de oren nog wel getraind om dat te horen.
Zal ik het dan maar doen?
:foto:



:mrgreen: :oops:
Ik heb al zoveel ervan gezien, maar nog nooit gehoord :D
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door cve »

Ik heb al zoveel ervan gezien, maar nog nooit gehoord
Wip even langs :mrgreen:

Co
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door hannesie »

Dat is toch nog niet zo ver dat ik de moeite niet zou nemen, alleen ik ben nog een beetje herstellend van een stevige griep (Typen kost zoveel kracht niet :mrgreen: ) maar ik ga het zeker overwegen, je krijgt dan wel een PB tje.
Ik kan met een gerust hart zeggen dat word volgend jaar. :D

Ik ben zeker nieuwsgierig als RelaiXed gebruiker.


:oops:
Ik moet ook nog een keer naar het zuiden, eens luisteren wat Tesla heeft bereikt.
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door cve »

Mijn eerste goede voornemen heb ik al uitgevoerd: de Green Frog is klaar!

Het was toch nog wel een dagje klussen. Alle inputkabels zijn opnieuw vervangen. De geheel zilveren bekabeling had al plaats gemaakt voor de gele exemplaren. Deze waren erg dik en dat was een onoverzichtelijke bende. Nu heb ik Van Damme Classic UP SPOFC gebruikt. Deze is slechts 3,5 mm dun en nog belangrijker, goed afgeschermd.
De 100 Ohm weerstand is weer terug evenals de massa verbinding tussen de ingangsbussen. Zodra deze verbinding er niet zit dan treed er toch enige vorm van overspraak op tussen de ingangen onderling. Op deze manier is daar geen sprake van.
Verder is de 18 volt trafo vervangen door de voorgeschreven 15V/15VA en dit keer een ingegoten exemplaar. Als het dan toch High-End moet lijken dan ook maar goed. :mrgreen: Past maar net.

Sander gebruikt in zijn Prelude Sfernice weerstanden. Ik heb gekozen voor de Dale's 55 in het audio gedeelte. Gewoon persoonlijke voorkeur. In de Relaixed klonken deze prima dus waarom niet.

En nu steeds het geheel lekker te spelen. Zonder ruis, zonder brom. Het is een hele verademing na zo'n Luxman versterker. :lol: :lol: :lol:
Het ziet er mooi uit en het klinkt super vind ik.

Wat zal ik nu eens gaan doen? :mrgreen:

Groet, Co
Bijlagen
bekabeling.jpg
Aarding.jpg
15Volt.jpg
Dale55.jpg
compleet.jpg
werkt.jpg
opstelling.jpg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door SSassen »

cve schreef:
Wat zal ik nu eens gaan doen? :mrgreen:

Groet, Co
Na zo'n klusje is het vast een rommeltje op je werkbank, opruimen? :D

De beste wensen voor 2011 en veel knutsel- en luisterplezier gewenst Co!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Officiëel erkend kabelfluisteraar
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door cve »

Na zo'n klusje is het vast een rommeltje op je werkbank, opruimen?
Understatement van 2011 :mrgreen: :mrgreen:

Bedankt Sander voor al je support, het beschikbaar stellen van je schema's, metingen, het corrigeren van alle foutjes, adviezen etc. Zonder jouw had het interieur van de pre-amp er waarschijnlijk toch wel iets minder uitgezien :-$
Op het forum krijg je soms een ander idee van iemand dan in de werkelijkheid. Sander is in elk geval een stuk minder eng. :lol: :lol: :lol:

En verder natuurlijk ook iedereen bedankt die me heeft geholpen aan de altijd net weer ontbrekende onderdelen, mn. Dirk, Knuisje en Sander (hij alweer), iedereen die meeleefde met het ruisprobleem en andere ellende en plezier (dat laatste vooral) die ik gaandeweg het project tegenkwam. En natuurlijk ook een bedankje voor Jos van Eijndhoven want zijn RelaiXed leverde samen met de Prelude de basis voor de pre-amp van de Green Frog.

Co
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door ray5150 »

cve schreef:
Wat zal ik nu eens gaan doen? :mrgreen:
Je wilde toch ook een paar nieuwe luidsprekers gaan bouwen?

Allemachtig, Co, het ziet er bloedmooi uit. hier kan menig fabrikant een puntje aan zuigen.

=P~ =P~ =P~

Veel plezier ermee!
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door knuisje »

Het ziet er als altijd weer bijzonder fraai uit en net op tijd voor de verkiezing van de versterker van het jaar. :D
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door Henkjan »

knuisje schreef:
Het ziet er als altijd weer bijzonder fraai uit en net op tijd voor de verkiezing van de versterker van het jaar. :D
we zullen 't door de vingers zien :lol:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door hannesie »

cve schreef:
Wat zal ik nu eens gaan doen? :mrgreen:
Groet, Co
Ik weet het wel, gewoon GENIETEN :lol:

Na zoveel inspanning moet dat toch wel lukken?

Ik kan nog steeds blij zijn en genieten van speakers die ik in '93 heb gebouwd, uiteraard ook wel verbeteringen aangebracht met de loop der tijd, maar dat is de fun :P.

Misschien een Dac er bij??
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door meiborg »

In een woord, prachtig!

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door Forza »

cve schreef:
Wat zal ik nu eens gaan doen? :mrgreen:

Groet, Co
Misschien een mooi CD-loopwerk en een DAC in gelijkende behuizingen :!: :D
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door audioot »

dit is om jaloers op te zijn
maar toch even een veaagje(als dat mag):
als ik in mijn relaixed het versterkende deel vervang door de prelude zou dan bij mij ook het ruisprobleem opgelost zijn of is er nog meer aan de hand?
bedankt
mvg
audioot
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door cve »

[quotemaar toch even een veaagje(als dat mag):
als ik in mijn relaixed het versterkende deel vervang door de prelude zou dan bij mij ook het ruisprobleem opgelost zijn of is er nog meer aan de hand?][/quote]

Het versterkingsgedeelte is bij de latere versie van de Relaixed inderaad de oorzaak van de ruis. De eerdere versies hadden een andere opzet. Jos heeft daar in dit topic ook iets over geschreven. De Prelude kan ik je na een dagje genieten aanbevelen. In mijn schema kun je zien waar ik de Relaixed heb "afgeknipt".

Groet, Co
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door audioot »

tja
ik heb mijn relaixed volgens het eerste schema en heb toch nog een lichte ruis
als ik de ucd,s alleen aanleg heb ik geen ruis en met mijn buizenvoortrap ook niet
maar ja ik wil wel het gebruiksgemak van de relaixed hebben(zonder de ruis)
ik heb het toppic nog eens doorspit maar vind het schema niet waar je op doelt(wat wil je-62 jaar :oops: )
mvg
audioot :wink:
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door cve »

ik heb het toppic nog eens doorspit maar vind het schema niet waar je op doelt(wat wil je-62 jaar )
Dat je dan nog wel de ruis hoort :mrgreen: :lol:

De eerste versie van de Relaixed ruisen bij mij niet. Daarvan heb ik er 2 gebouwd. Dus misschien speelt er nog iets anders. In elk geval is de Prelude muisstil (nee hij piept ook niet grapdozen :lol: )

Hierbij alle schema's dan maar. Alle correcties die ik tot vorige week tegenkwam zijn er in verwerkt.

Groet, Co
Bijlagen
preamp.png
stuurprint.png
volume-input.png
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door audioot »

hartelijk dank cve
mvg
audioot 8)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door ray5150 »

Co, vergeef me mijn nieuwsgierigheid, maar wat zijn U1 t/m U8 (J505) voor componenten?
Het symbool komt me vrij onbekend voor.
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door cve »

Dat zijn Current Regulator Diodes.

http://www.datasheetcatalog.com/datashe ... J505.shtml

Groet, Co
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door Rizzo »

Wow, schitterend werk en muchos respectos voor alle geduld en vasthoudendheid! Klinkt de Green Frog nu nog beter dan je eerdere projecten zoals de Black Edition?
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door cve »

In mijn beleving is deze versie de beste, maar dat is geen bewijs. :lol:
Alle reden om aan te nemen dat het echt zo is. De voeding is beter, de UcD's zijn gepimpt, de pre is compleet anders. Kortom, ik ervaar de Green Frog als superieur.
Ik zal de eigenaar van de Black Edition benaderen voor een vergelijkend warenonderzoek. En anders in Breda 2011. Iedereen die wil mag natuurlijk best eens langskomen.

Groet, Co
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door Lieuwe »

Ziet er allemaal zeer netjes en strak uit, mijn complimenten!

Wat is de reden voor de weerstand tussen de 'nul' van de ingangen en het chassis?
Krijg je daardoor minder overspraak? of elimineer je daar eventuele brom mee ofzo?
Bijlagen
Weerstand.jpg
Weerstand.jpg (13.94 KiB) 469 keer bekeken
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door cve »

Grappig want deze vraag kwam bij de Black Edition ook al aan bod. In het kort nog even het antwoord:
A damping resistor of for instance 47 or 100ohm is applied in each device as the only connection between the chassis and signal ground. (Preferrably nearby the chassis back plate and the audio connectors.) The direct earth-to-chassis connection provides required safety. The damping resistor avoids that significant stray currents can cycle between different devices through the power-ground cord and the signal ground connections. Note that 'official' XLR documents prescribe that it is best to make a hard-wired connection between the chassis and the signal-ground at the point of the chassis backplane. I agree that this is good for HF rejection, but it is -in my opinion-not a good strategy in combination with the presence of (unbalanced) cinch connectors.

Deze manier van aansluiten heb ik al meer toegepast en bevalt uitstekend.
Dit is een citaat van Jos van Eijndhoven uit de beschrijving van de Relaixed. Het beviel en het bevalt me nog steeds. De Green Frog trouwens ook :lol: :lol: :lol:
Hoewel, ik zat zo maar eens te denken dat een schermpje met wat meer info wel erg leuk zou zijn. En de mogelijkheid om ipv. alleen op ook terug te kunnen schakelen tussen de ingangen............ :mrgreen:

Groet, Co
Bijlagen
ground%20100Ohm.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door hannesie »

Met mijn afstandsbediening kan ik hem op en neer laten gaan.
Ik kan kiezen met de kanaalkeuze stap voor stap ophoog of omlaag, of direct de kanaal keuze door de 1 of 4 b.v. te kiezen.
Het zal dus aan de programmering van de afstandsbediening liggen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door Henkjan »

hannesie schreef:
Met mijn afstandsbediening kan ik hem op en neer laten gaan.
:shock:

je bedoelt zoiets:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ugicEN4OAKQ[/youtube]
Plaats reactie