LAConiek, mijn eerste en laatste line array

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array

Bericht door hannesie »

asterduc schreef:
hannesie schreef:
Ik vond het eerst eigenlijk zonde, dat super mooie materiaal te gebruiken voor deze toepassing.
oei, dan kun je best niet weten dat ik het ook voor een traphal heb gebruikt.
Dat lijkt op Wengé, of anders, maar dat wil ik niet geloven, Ebben??
asterduc schreef:
Begin je nu zowat de picture te krijgen wat de problemen zijn bij deze kaboutertoestanden!
Bij ons thuis noemden we dat naar aanleiding van knutselen aan auto's, Italiaanse kunstklauwtjes moest je hebben om die klus te klaren. (Onvoldoende service vriendelijk)
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array

Bericht door asterduc »

en zo zien ze eruit als het licht uit is.
Een miniem glansje komt van de kunststofmembraampjes, verder alles incognito

Hoe ze meten en klinken hoop ik volgend weekend te kunnen vertellen.
Bijlagen
P1060406 [1600x1200].JPG
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array

Bericht door TubeHead »

:rock:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array

Bericht door jeroen_d »

asterduc schreef:
belachelijk mooi? :-k , nederlanders en hun uitdrukkingen #-o
He Ed, als je nu overal 'belachelijk' vervangt door 'bangelijk' dan is het weer Vlaams. :lol:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
asterduc schreef:
belachelijk mooi? :-k , nederlanders en hun uitdrukkingen #-o
He Ed, als je nu overal 'belachelijk' vervangt door 'bangelijk' dan is het weer Vlaams. :lol:
:dank: :goedzo:
Gebruikersavatar
simon
Berichten: 122
Lid geworden op: do 05 jun 2008, 23:03
Locatie: Gouda

Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array

Bericht door simon »

Ik wacht nog steeds in spanning af!
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array

Bericht door wouter »

asterduc schreef:
Een miniem glansje komt van de kunststofmembraampjes, verder alles incognito
Eh, het zijn toch alu conusjes...
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array

Bericht door asterduc »

simon schreef:
Ik wacht nog steeds in spanning af!
sorry Simon, ik ben er door andere prioriteiten nog niet aan toegekomen. Nog even geduld.
wouter schreef:
asterduc schreef:
Een miniem glansje komt van de kunststofmembraampjes, verder alles incognito
Eh, het zijn toch alu conusjes...
euhh ... je hebt gelijk. Het ziet er uit en voelt aan als kunststof, maar volgens de sheet is het inderdaad geanodiseerd aluminium. Het minieme glansje komt dus van de metaalmembraampjes. Ik vind het er nu gelijk al wat stoerder uitzien!
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array

Bericht door wouter »

Ha, ik vind ze ook stoer: een concave + dome. De omgekeerde dome is de uitbreiding onderin, de 25 mm dome zit rechtstreeks op de spreekspoel. Voor een 2" breedbander is dat een forse diameter, maar dit verklaart (deels) waarschijnlijk de goede hogetonen eigenschappen.

Anyway: het is weer (alu) concave :wink:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array

Bericht door mischa72 »

[quote="asterduc"]oei, dan kun je best niet weten dat ik het ook voor een traphal heb gebruikt.

En klinken die trap ?!?!?!

Mooi resultaat Ed !! Diir tijdgebrek een tijd iets minder aanwezig geweest in de volle breedte van het forum, mis je ineens zo'n mooi project.

Nu nog een mooie center en een setje surrounds erbij en je bent klaar !!!

Groeten,
Mischa
happystation.nl
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 36
Lid geworden op: di 03 mei 2005, 20:53
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array

Bericht door happystation.nl »

Hallo Ed, mijn complimenten voor het eindresultaat, ze zijn echt erg mooi!! Ben ook erg nieuwsgierig naar je indrukken als ze eenmaal zijn ingespeeld. Ik ben zelf ook al tijden zoekende naar een mooi ontwerp. Dat valt nog niet mee als je geen elektronica opleiding hebt gedaan. Heb dan ook niet de kennis zelf berekeningen te maken. Jouw opmerking over het toepassen van een kleine 2 inch driver ten gunste van een mooi hoog klinkt mij ook als muziek de oren. Maar ik vraag mij af of je dan niet tekort komt in het midden. Je hebt weinig klankkast achter de driver zitten. Wat is daar het idee achter?

Verder supermooi! Komt het ontwerp ook beschikbaar om eventueel na te bouwen?

Groetjes Erik
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Pide

Bericht door asterduc »

door tijdsgebrek ben ik nog niet aan meten en reviewen toegekomen.

Desondanks wil ik toch wel een paar details vermelden die me zowieseo snel zijn opgevallen.

Subjectief dus:
Ik heb ooit op een forum gelezen dat het enige voordeel van een line array het rendement is.
Wel, dat klopt niet echt, tenminste zo ervaar ik het niet.

Die 16 kleine drivertjes hebben een gezamelijk oppervlak dat gelijk staat aan een 12" driver. Wel, dat merk je. Alles is zo volwassen, alhoewel het gelijktijdig klinkt met het detail van een tweeter.
Beetje raar eigenlijk, en best wel leuk.
Het rendement, geloof het of niet, is gelijk aan dat van 1 kastje RAPide. Ik moet hier wel bijvermelden dat ik alles DSP afgeregeld heb en dat de kleine drivertjes in het hogere middengebied ontzettend sterk zijn weggetrokken.

In vergelijking met de RAPide vind ik Rock en klassiek er ontzettend goed doorkomen. Goed detail, zeer goed detail eigenlijk, beetje vergelijkbaar met de SATelite, maar dan minder rustig, en kracht op elk volume. Vermoeien doen ze niet, het detail is aanwezig maar het geeft geen "wow" effekt.

Voor muziek met meer 'sfeer', zoals Jazz en folk, luister ik liever naar de RAPide kastjes. Het ruimtebeeld is hier gewoon beter, stemmen en piano luchtiger. Daarbij moet ik wel zeggen dat modernere Jazz zoals bvb een Diana Krall op de Line Array ook ontzettend mooi door komt door de veelvuldige details.

Groeten,
Ed.
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array

Bericht door cve »

Weer een mooi kunststukje Ed.Maar wat bedoel je hier mee?
dat de kleine drivertjes in het hogere middengebied ontzettend sterk zijn weggetrokken.
Groet, Co
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array

Bericht door asterduc »

cve schreef:
wat bedoel je hier mee?
dat de kleine drivertjes in het hogere middengebied ontzettend sterk zijn weggetrokken.
Groet, Co
van blauw naar groen via de DSP
Bijlagen
DSP correctie 1.JPG
Gebruikersavatar
simon
Berichten: 122
Lid geworden op: do 05 jun 2008, 23:03
Locatie: Gouda

Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array

Bericht door simon »

Dat ziet er niet verkeerd uit. Maar is het totaal (line-array + cornerwoofers) klankmatig goed in balans? Het SPL-verschil tussen het laag en het hoog is ruim 10 dB.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array

Bericht door asterduc »

simon schreef:
Dat ziet er niet verkeerd uit. Maar is het totaal (line-array + cornerwoofers) klankmatig goed in balans? Het SPL-verschil tussen het laag en het hoog is ruim 10 dB.
is prima in balans zo, tenminste dit geniet mijn voorkeur. Anderen hebben het laag graag een paar db minder.
Als je via DSP de staande golven in het laag aanpakt krijg je een zeer evenwichtig laag waardoor de storende invloeden verdwijnen. Vergelijk het met een hoofdtelefoon!
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array

Bericht door BertDB »

ik ben wel benieuwd om ze eens te horen in vergelijking met de RAPide en de SATelite icm de hoekwoofers.
Op hoeveel heb je ze juist gecrossed?
Ook een 250-300 zoals de rapides?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array

Bericht door wouter »

Volgens de grafiek op zo'n 220 Hz... :wink:
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array

Bericht door BertDB »

oké, behoorlijk domme vraag van mij :oops:
Zat te goochelen met -3dB punten :-#
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”