[longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

Iemand nog tips voor een fraaie kabel om als binnenbekabeling te gebruiken trouwens :D ?

Ik zal de trial-versie eerst even opbouwen met gewoon luidsprekerkabel in een ouwe plastic koektrommel ofzo maar de definitieve versie wil ik een beetje fraaie kabel gebruiken.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: [longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition

Bericht door Leeuwarden »

Luidsprekerkabel is wel een beetje dik... Ze verkopen bij ae-europe verzilverd montagedraad met teflon isolatie. Best aardig en niet te duur voor zo'n project. Dat teflon is trouwens wel vreselijk spul om te strippen.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

Goeie tip! Ik neem aan dat ik die kabel dan ook niet meer in een krimpkous hoef te prutsen met zo'n teflon mantel?

heey..ze hebben daar ook meteen een mooie Alps pot :D

Alps stereo volumeregelaar. Dé originele kwaliteitsregelaar met een uitstekende gelijkloop tussen de twee kanalen. Verkrijgbaar in 10K, 50K en 100K logaritmisch.
Prijs: Euro 10,20
alps_potmeter ae europe.gif
alps_potmeter ae europe.gif (31.49 KiB) 296 keer bekeken
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: [longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition

Bericht door Leeuwarden »

Die teflonommantelde hoef je dan inderdaad niet te isoleren.

Als ik me niet vergis heeft de B1 een lineaire pot nodig en niet een logaritmische. Check even de PDF van Pass. Daar staat het wel in.
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: [longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition

Bericht door Fokko »

Uit de PDF:
The potentiometers are linear taper at 25 Kohm, but again you can easily
use higher or lower values as you like.
Leuk project, ben benieuwd naar je uitvoering!

Voor de pot is dit ook een idee.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

Fukc! Lineair! das waar ook, DôH.

die op ebay is ook een mooie :D Thanks Fokko.

Ik zag ook al een gemotoriseerde volumeregeling met afstandbediening, das ook wel relaxed :mrgreen:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

RS heeft ook mooie desktopvoedingkjes voor de B1

met een output van 18 volt DC vind ik er zo'n 14. De B1 trekt zo'n .02A dus dat kunnen ze allemaal makkelijk aan.

Maar wat moet het wattage zijn van die voeding? De zogeheten "power rating"?

Op RS hebben ze voedingen van 12.5watt tot en met 170 watt.

Deze 12-watter kost zo'n 14 euro.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

De voeding van Boerenenterpris is ook erg leuk trouwens, en zelfbouw :lol:

http://tangentsoft.net/elec/tread/

Afbeelding
Gebruikersavatar
Treb
Berichten: 102
Lid geworden op: di 14 apr 2009, 10:32
Locatie: Den Haag

Re: [longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition

Bericht door Treb »

[quote="MechanicalAnimal"]De voeding van Boerenenterpris is ook erg leuk trouwens, en zelfbouw :lol:

http://tangentsoft.net/elec/tread/


Niet meer te koop... Jammer.

Velleman heeft iets dergelijks (K1823) maar schijnt niet zo goed te presteren. Wellicht is de Velleman gecombineerd met een Regulator Booster een idee.

Leuke foto's van wat een Regulator Booster kan doen: http://www.acoustica.org.uk/t/3pin_reg_notes2.html
Laatst gewijzigd door Treb op wo 22 dec 2010, 19:16, 2 keer totaal gewijzigd.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: [longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition

Bericht door SuperR »

Dit is toch ongeveer de standaard applicatie van een LM317. Ik snap niet wat er zo speciaal aan is, of mis ik iets?
Gebruikersavatar
Treb
Berichten: 102
Lid geworden op: di 14 apr 2009, 10:32
Locatie: Den Haag

Re: [longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition

Bericht door Treb »

Ah!buis schreef:
Die 1 ohm,en dan nog wel 3W,is zo raar,slaat nergens op zal wel een drukfout zijn. :?
Anne
Nee geen druk fout. R1 vormt samen met C1 een 1e orde low-pass filter met het kantelpunt op ~10 Hz. Frequenties boven de 10 Hz worden met 6dB/oktaaf verzwakt.

Sleutelen aan R1 en/of C1 verandert het kantelpunt. Niet echt een probleem als je er een voeding aanhangt die amper rimpel op de DC heeft. De B1 laat zich prima voeden met een laptopvoeding. Vaak zijn zijn die dingen geschakeld en naar verluidt nogal voorzien van hoogfrequente troep op de DC. Het RC filter knikkert die hoogfrequente troep er dan uit.
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Re: [longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition

Bericht door gervenja »

even een vraagje.
maakt het nog wat uit of je een log of een lineaire pot gebruikt.
Ik vind dat die van mij te snel te hard gaat. Op standje 1 is het al vaak te luid op mijn kamer.
:oops: Kijk net even in mijn ebay historie en zie dat ik een 20k log erin heb zitten
zal dus weer aan het werk moeten.
maar wat is slim, log of lineair?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: [longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition

Bericht door Leeuwarden »

Grappig, in mijn set-up wilde ie niet hard genoeg :-) Ik heb beide erin gehad... maar ik kan me het effect niet meer herinneren. Overigens had ik gewone goedkope plastic potjes erin van 3,4 euro. Je zou zoiets eens kunnen proberen zonder dat je gelijk failliet bent.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

MechanicalAnimal schreef:
WEERSTANDEN
R1..............1 Ohm........3 watt

klik

R2..............10K Ohm......0.25 watt
R3..............10K Ohm......0.25 watt

klik

R4..............15K Ohm......0.25 watt

klik

R100............1M Ohm......0.25 watt
R200............1M Ohm......0.25 watt
R101............1M Ohm......0.25 watt
R201............1M Ohm......0.25 watt
R103............1M Ohm......0.25 watt
R203............1M Ohm......0.25 watt

klik

R102............1K Ohm......0.25 watt
R202............1K Ohm......0.25 watt
R104............1K Ohm......0.25 watt
R204............1K Ohm......0.25 watt

klik

R105............221K Ohm....0.25 watt
R205............221K Ohm....0.25 watt

klik
Hmmm...even zojuist me winkelwagen volgegooid en kom op €57.44 exlc BTW. :-# .....alleen de weerstandjes nog maar.

Dát gaan we dus eens even anders doen! Ik zal eens, naar de tips van Ray en Jan e.a., zoeken naar 5% tolerantie weerstandjes. Eens zien hoe die winkelwagen er dan uit gaat zien :lol:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

Heb de boel even wat goedkoper uitgezocht, RS online BOM Budgetversie :wink:

WEERSTANDEN
R1..............1 Ohm........3 watt

klik

R2..............10K Ohm......0.25 watt
R3..............10K Ohm......0.25 watt

klik

R4..............15K Ohm......0.25 watt

klik

R100............1M Ohm......0.25 watt
R200............1M Ohm......0.25 watt
R101............1M Ohm......0.25 watt
R201............1M Ohm......0.25 watt
R103............1M Ohm......0.25 watt
R203............1M Ohm......0.25 watt

klik

R102............1K Ohm......0.25 watt
R202............1K Ohm......0.25 watt
R104............1K Ohm......0.25 watt
R204............1K Ohm......0.25 watt

klik

R105............221K Ohm....0.25 watt
R205............221K Ohm....0.25 watt

klik

Zo, 5% tolerantie en een mix van metaalfilm en koolweerstanden, veelal de goedkoopste gekozen.

Je vraagt je soms af hoe ze in hemelsnaam voor 0.014 euro een weerstand kunnen maken

Uiteindelijk kost dit in totaal : 11.67 excl.
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op vr 24 dec 2010, 19:51, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: [longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition

Bericht door Leeuwarden »

Ik haal mijn spul altijd hier (de plaatselijke winkel):
http://shop.idd-electronics.com/index.p ... 66le986co1
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

Leeuwarden schreef:
Ik haal mijn spul altijd hier (de plaatselijke winkel):
http://shop.idd-electronics.com/index.p ... 66le986co1
heey bedankt Jan, weer 1 erbij :D

Ik wil toch even een "budget-B1" proberen zoals je ziet. Jullie zetten al je vraagtekens bij mijn gekozen 0.1-1.0 % tolerantie. Nu ga ik uit van goedkopere 5% tolerantie. Tevens mix ik nu metaalfilm en koolfilm door elkaar, 't is maar net wat er voorradig is en overeenkomt met de benodigde hoeveelheden.
Sommige zitten met zijn 100en in een zakkie...niet handig :lol:
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op vr 24 dec 2010, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: [longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition

Bericht door dre »

ik heb hier nog een zooi 025w weerstanden liggen,die mag je zo hebben :wink:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

dre schreef:
ik heb hier nog een zooi 025w weerstanden liggen,die mag je zo hebben :wink:
whaaaaaaaaaarrgghh.....úúúúúúren zoekwerk.....komt ie nou mee :lol:

ik stuur je ff een PB.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition

Bericht door ray5150 »

MechanicalAnimal schreef:
Zo, 5% tolerantie en een mix van metaalfilm en koolweerstanden, veelal de goedkoopste gekozen.

Je vraagt je soms af hoe ze in hemelsnaam voor 0.014 euro een weerstand kunnen maken

Uiteindelijk kost dit in totaal : 11.67 excl.
Zo goedkoop is dat niet, ik heb het even nagerekend,
Je bent bij Dick Best hiervoor nog geen 2 euro kwijt,(incl BTW; excl verzenden. (ook 2 euro.)) dan krijg je alles in metaalfilm en 0.25 Watt
Behalve de 1 Ohm / 3 watt, die is koolfilm en 5%. er is ook 1%, maar die is een stuk groter.

Je kan voor die 221K ook een 220K nemen, verschil is minder dan 0.5% maar wel E12 reeks, en dus veel couranter. :wink:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

ray5150 schreef:
Zo goedkoop is dat niet, ik heb het even nagerekend,
Je bent bij Dick Best hiervoor nog geen 2 euro kwijt,(incl BTW; excl verzenden. (ook 2 euro.)) dan krijg je alles in metaalfilm en 0.25 Watt
Behalve de 1 Ohm / 3 watt, die is koolfilm en 5%. er is ook 1%, maar die is een stuk groter.
heey, dank je wel, dat scheelt nogal ja. Net ff gekeken maar de webshop is offline :(
ray5150 schreef:
Je kan voor die 221K ook een 220K nemen, verschil is minder dan 0.5% maar wel E12 reeks, en dus veel couranter. :wink:
Kijk, en dat wist ik dus niet :D .

Klopt mijn volgende redenering dan, Ray?:

220K ipv 221K is te gebruiken omdat 220 binnen de afwijking van een metaalweerstand van 221K ligt als deze een tolerantie kent van 5% (en ook zelfs nog bij 1%).

Wat betreft die E12, dat zeg me dan weer niks :wink:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

nog even de 10K metaalfilm gewisseld voor koolfilm en we gaan van +/- 12 euro naar €6.50 excl BTW

WEERSTANDEN
R1..............1 Ohm........3 watt

klik

R2..............10K Ohm......0.25 watt
R3..............10K Ohm......0.25 watt

klik

R4..............15K Ohm......0.25 watt

klik

R100............1M Ohm......0.25 watt
R200............1M Ohm......0.25 watt
R101............1M Ohm......0.25 watt
R201............1M Ohm......0.25 watt
R103............1M Ohm......0.25 watt
R203............1M Ohm......0.25 watt

klik

R102............1K Ohm......0.25 watt
R202............1K Ohm......0.25 watt
R104............1K Ohm......0.25 watt
R204............1K Ohm......0.25 watt

klik

R105............221K Ohm....0.25 watt
R205............221K Ohm....0.25 watt

klik
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition

Bericht door ray5150 »

MechanicalAnimal schreef:
heey, dank je wel, dat scheelt nogal ja. Net ff gekeken maar de webshop is offline :(
Dat klopt, ze zijn een paar uur geleden eruit gegaan wegens een verhuizing naar Amsterdam.
Anderhalve week geleden had ik je dit ook als alternatief opgegeven:
ray5150 schreef:
Weerstanden: klik
Als je daar verder niks mee doet, daar kan ik dan ook niks aan doen. Je had de spullen al in huis kunnen hebben. :cry: (no hard feelings, tis kerst, nietwaar. :wink: )

MechanicalAnimal schreef:
Klopt mijn volgende redenering dan, Ray?:

220K ipv 221K is te gebruiken omdat 220 binnen de afwijking van een metaalweerstand van 221K ligt als deze een tolerantie kent van 5% (en ook zelfs nog bij 1%).
Klopt als een bus. 1% van 221 is 2.2 naar boven of beneden, de weerstand kan dus van ongeveer 219 tot 223 Ohm afwijken.
MechanicalAnimal schreef:
[Wat betreft die E12, dat zeg me dan weer niks :wink:
Dat is het vastgestelde aantal stappen van 0 tot 9 waarmee de waarde van komponenten bepaald wordt.
Hoe hoger de reeks, hoe kleiner het verschil tussen de stappen.
Zie ook:
http://nl.wikipedia.org/wiki/E-reeks
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleurcoder ... lektronica
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition

Bericht door Henkjan »

ray5150 schreef:
Klopt als een bus.
[-X bussen kloppen niet, die toeteren
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition

Bericht door ray5150 »

Henkjan schreef:
ray5150 schreef:
Klopt als een bus.
[-X bussen kloppen niet, die toeteren
Oh help...:hide: :-&
Plaats reactie