8.4 versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Erwin

Re: 8.4 versterker

Bericht door Erwin »

b_force schreef:
Mis ook nog een RCtje op de uitgang voor stabiliteit.
Hoi Bart,

Daar twijfel ik ook nog over.

Ik weet dat in de National data sheet van de LM3886 inderdaad een Zobel netwerkje is opgenomen ter stabilisatie.
Ze gebruiken daar een R=2,7Ohm en C=0,1uF --> dat geeft een cut-off F van 589kHz
Welke waarden voor een dergelijk RC netwerkje zou jij aanraden?

In de data sheet van de TDA 7294 wordt er niet gerept over een dergelijk stabilisatie netwerkje?
Wellicht omdat de Bootstrap condensator al een vergelijkbaar effect heeft?

Ik ben ook nog aan het overwegen om een klein spoeltje op te nemen tegen de capacitaire invloeden van lange kabels.
Ik weet ook dat ik geen lange kabels ga gebruiken en altijd direct op een speaker aansluit zonder passief filter...
Dus daar twijfel ik ook nog over ...

Bedankt voor je advies!
Erwin

Bericht door Erwin »

Ah!buis schreef:
Wat die voedingen betreft,maakt niet veel uit,de B geeft 0,7V minder (een diode meer in de lus).
Anne
Ref: viewtopic.php?f=7&t=11574

Ik heb nog een andere reden om voor Voeding A te keizen want als ik besluit om 12 keer een aparte voeding "A" te bouwen voor elke versterker afzonderlijk dan geeft mij dat nogsteeds 1 nulpunt. Als ik 12 keer Voeding B doe geeft mij dat 12 aparte nulpunten en heb ik ook nog eens 24 gelijkrichters nodig... $!

Dus ik ga voor Vodeing A!
Rudy

Bericht door Rudy »

Wegens tijdsgebrek,

http://books.google.be/books?id=Qpmi4ia ... nd&f=false

Pagina 483 als ie dat niet zou onthouden.

Is van groot belang bij meerdere amp's op 1 voeding, en zeker bij 12 stuks, laat je niet afschrikken, leest bijzonder vlot.
Hoewel de weerstand er niet direkt word verklaart zal de link tussen het boek en de 10e wel duidelijker worden.

mvg Rudy
Erwin

Bericht door Erwin »

Rudy schreef:
Wegens tijdsgebrek,

Hoewel de weerstand er niet direkt word verklaart zal de link tussen het boek en de 10e wel duidelijker worden.

mvg Rudy

Hoi Rudy,

Je bedoeld een (loop breaker) scheiding tussen de net-aarde en chasis nul punt door middel van een dikke 10 Ohm weerstand?

Zoals hier beschreven door Rod Elliot Figure 4: http://sound.westhost.com/earthing.htm

Rod steld voor om nog een dikke gelijkrichter parallel te zetten over de 10 Ohm weerstand zodat als die eruit fikt dat nog geen fatale gevolgen heeft voor de gezondheid.

Dat doe ik ook en is heel erg handig bij het voorkomen/onderbreken van aardlussen (ground loops)

Bedoel je dat?
Erwin

Re: 8.4 verterker

Bericht door Erwin »

Marp schreef:
Erwin schreef:
Heeft er nog iemand een TL gezichtsbruiner in de aanbieding?
- philips gezichtsbruiner: € 5,00 / Baarn, UT (9 km)
Marp bedankt! Ik heb deze gekocht voor 5 Euro!!!
ray5150

Bericht door ray5150 »

Als je nu nog voor een paar knaken een een beetje forse flatbed scanner van MP haalt, heb je gelijk een goede behuizing voor je gezichtsbruiner.
Erwin

Bericht door Erwin »

ray5150 schreef:
Als je nu nog voor een paar knaken een een beetje forse flatbed scanner van MP haalt, heb je gelijk een goede behuizing voor je gezichtsbruiner.
Ja brilliant idee!
Die had ik dus ook al liggen en heb ik zo´n 2 jaar geleden gelijk met de gezichtsbruiner weggedaan.
Toen was ik echt overtuigd dat ik niet meer mijn eigen printjes ging etsen ;)

Een klein nadeel van de flatbed scanner aanpak vind ik dat de print op z´n kop ligt en dat je niet kan zien of de sheet nog goed tegen de print zit...
Rudy

Bericht door Rudy »

Bedoel eigenlijk volgende weerstand ( zie foto )

De weerstand die jij bedoeld is inderdaad ook noodzakelijk, maar dan wel om veiligheidredenen.

mvg Rudy
amplifier7-1.JPG
ray5150

Bericht door ray5150 »

Erwin schreef:
Een klein nadeel van de flatbed scanner aanpak vind ik dat de print op z´n kop ligt en dat je niet kan zien of de sheet nog goed tegen de print zit...
Dat probleem is wel vrij simpel te omzeilen, door bijvoorbeeld het printje van te voren met een stukje plakband op de sheet vast te zetten.
Zelf maak ik in mijn tekenprogramma een rand rondom de layout waar het printje net in zou moeten vallen.
Erwin

Bericht door Erwin »

Ik heb twee prototypes opgebouwd met een dubbele TDA7492 en even snel getest.
Het werkt allemaal uitstekend zonder enige brom of andere bijgeluiden!

Het formaat is lekker klein alleen de koelribben zijn niet groot genoeg om de warmte netjes kwijt te raken
06012011124.jpg
Voor de koeling gebruik ik een paar gerecyclde koelribben uit een PC voeding gebruikt.
06012011122.jpg
Op de test bank heb ik het aangesloten op de een voeding van +/- 30V DC en heb het spulletje een half uurtje laten spelen met een vermogen van 1 Wrms
06012011125.jpg
De temparatuur van de koelrib liep op tot wel 70 Graden (gemeten met de multimeter).
Dat voelt toch wel heel on-confortabel heet aan...

Volgens de Data sheet mag die TDA7294 wel 70 Graden hebben

Ptot; Power Dissipation; Tcase= 70°C; 50 W
Top; Operating Ambient Temperature Range; 0 to 70 °C
Tstg; Tj Storage and Junction Temperature; 150 °C

In hoeverre loopt de temperatuur nog op als je meer vermogen gaat draaien?
Ik heb begrepen dat klasse AB verterkers het meest verstoken bij relatief lage vermogens... ?
Klopt dat inderdaad?

Ik heb nog niet gemeten wat er gebeurd als ik het vermogen verder opschroef?
Tot welke koelrib-temperatuur kan ik doorgaan?

Vind het een beetje zonde om het spulletje tot het uiterste te testen en op te blazen... 8-[
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

'nAvond Erwin,
dat van meer/minder verstoken van AB versterkers zit zo.Bij kleine vermogens werkt ie in A met max.rendement van 50% en met meer lawaai (herrie :?: :shock: ) verschuift dat naar B met max redement rond 70%.Dus absoluut (nee geen wodka)
neemt het opgestookte vermogen toe maar relatief neemt het af :? .
Wat die warmte betreft,er is iets raars aan de hand.(toch wel warmtegeleidings-pasta tussen IC en koeler ?).
Stel omgeving 20° verbruik(laag niveau)1W +eigen verbruik 2W en IC wordt 70° geeft warmteweerstand 17°/W wel erg veel.
De warmteweerstand tussen chip en behuizing is 1,5°/W dus die zit op 17+1,5=18,5°.Nu mag ie 150° worden,nog niks aan de hand,maar met een totale warmteweerstand van 18,5°/W zou je maar goed 8,5W mogen verstoken.Hier klopt iets niet :roll: .
Plus en min-spanning verschillend,gelijkstroom door de LS,verkeerd gemeten,HF oscillaties :?: :?: :?:
Wie het weet mag het zeggen :( .
Anne

Cijfers aangepast,was eigen verbruik IC vergeten :-$
Erwin

Bericht door Erwin »

Ah!buis schreef:
dat van meer/minder verstoken van AB versterkers zit zo.Bij kleine vermogens werkt ie in A met max.rendement van 50% en met meer lawaai (herrie :?: :shock: ) verschuift dat naar B met max redement rond 70%.Dus absoluut (nee geen wodka) neemt het opgestookte vermogen toe maar relatief neemt het af :? .
Ik merkte al dat naamate ik naar 1,5 Watt ging temperatuur verder opliep. Bedankt voor de uitleg!
Ah!buis schreef:
Wat die warmte betreft,er is iets raars aan de hand.(toch wel warmtegeleidings-pasta tussen IC en koeler ?).
Ik gebruik siliconen pads (dus geen pasta nodig) en de temperatuur meet ik op het koellichaam 70 Graden.
Ah!buis schreef:
Stel omgeving 20° verbruik(laag niveau)1W +eigen verbruik 2W en IC wordt 70° geeft warmteweerstand 17°/W wel erg veel.
Het zijn wel twee TDA7492 die allebij moesten werkten. Dus twee maal 1,5 Watt plus rust stroom...
Ah!buis schreef:
HF oscillaties :?: :?: :?:
Hier ben ik altijd bang voor. Mijn scope gaat maar tot 10Mhz dus daar kan ik het niet mee meten.

Is er geen handig truckje om te zien/meten/detecteren of een versterker staat te oscilleren?

Thnx
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Oh,ja twee op een uhum :shock:
De temperatuur moet eigelijk gemeten aan het koelopp.van het IC ,anders tel je de overgangsweerstand koelplaat->IC niet mee.Met twee wordt het plaatje niet veel beter,2x2W eigen verbruik+3W geeft 7W en met de steiging van 50° dus rond 7°/W.Als de temp. dan 130° mag stijgen (150max-20°) krijg je 130/7=zeg 19W ofte 9,5W per amp :( .
Om te meten of er HF op de uitgang zit,een klein hulpje
Anne
Bijlagen
Capturer.JPG
Erwin

Bericht door Erwin »

Handig schemaatje.

Mijn hoogdoorlaat filter (RC netwerkje met C=1n en R=10k) opgebouw
Geeft dezelfde F maar iets lagere Impedantie

Heb net even getest en ik meet geen HF !!!
Rudy

Bericht door Rudy »

Om een gedacht te geven kwa temperatuur in normale situaties,
Want 1W uit is dus niet 1W dissiperen.

Het bestand is zwaar maar dan ook zwaar vereenvoudigd, maar het geeft een gedacht.

mvg Rudy
Bijlagen
Calc.xls
(38 KiB) 42 keer gedownload
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Hallo Rudy,
bij zo'n klein vermogen werkt ie toch nog in klasseA met 50% rendement,maar die 1W is vermoedelijk bij benadering en met muziek dus veeleer "weinig" dan 1W.Het eigengebruik (ruststroom) van rond 2W telt hier eigenlijk veel meer.
Als je er vanuit gaat dat die 1W nog niet eens 1W is wordt het plaatje alleen maar slechter :( .
@Xander,
1n en 1Ok aan een LS-uit,waarom niet.Ik ben altijd geneigd om het meetpunt weinig te belasten,maar overdrijf wel's :) .
HF afwezig in rust is altijd dat maar hoe zien de signalen er uit? Al 's een blok op de scoop bekeken?
Als ie bijv.zwaar uitslingerd,er zit veel vermogen in de pieken.
Is de uitgangspanning in rust wel nul? 1V op 8ohm geeft maar 1/8A,geen probleem voor de LS,maar met 30V toch weer bijna 4W warmte erbij.
Anne
Erwin

Bericht door Erwin »

Tijdens het meten heb ik een sinus aan staan van 26Hz die op de digitale voltmeter 3,8 V aangeeft op de LS uitgang (2x). Op het linker kanaal is een oude speaker aangesloten (8 Ohm nomiaal) en op rechts een weerstand van 10 Ohm.

Volgens mijn boeren verstand kom ik met 3,8V in 10 Ohm op 1,44 Watt in de weerstand(LS), maar de rest van het vermogen blijft in de versterker zitten en is dus gelijk aan de rest spanning x de stroom door de LS --> 10 Watt per TDA.

Dus dat arme koelribje moet zo'n 20 Watt vertoken. Gelukkig is het maar 15 graden in mijn werkhok.

Tabel met vermogen dat verstook moet worden met verschillende belasting:

DC 30 30 30 30 30 30 30 30 30 30
V(ls) 3,8 4 5 6 8 10 15 20 25 30
V(v) 26,2 26 25 24 22 20 15 10 5 0
R 10 10 10 10 10 10 10 10 10 10
I 0,38 0,4 0,5 0,6 0,8 1 1,5 2 2,5 3
P(ls) 1,444 1,6 2,5 3,6 6,4 10 22,5 40 62,5 90
P(v) 9,956 10,4 12,5 14,4 17,6 20 22,5 20 12,5 0

ls = load
v = versterker eindtrap

Dus pas als de spanning over de LS groter wordt dan de (rest) spanning over de eindtrap neemt het vermogen in de eindtrap af. Het maximale vermogen in de eindtrap is dus bij 50% belasting en dat is dus 2x 22,5 Watt.

Dat gaat dat arme koelribje nooi trekken ;)

Ik heb de koelrib nu tijdelijk vergroot met een paar extra aluminium strips. Nu blijft de temp op 60 garden hangen.

Dat zal nog niet meevallen om al die warmte weg te krijgen met 8 TDA´s op 30V. :(

Valt toch wel wat te zeggen voor klasse D versterkers voor de woofers...
sevenup

Bericht door sevenup »

Erwin schreef:
Tijdens het meten heb ik een sinus aan staan van 26Hz die op de digitale voltmeter 3,8 V aangeeft op de LS uitgang (2x). Op het linker kanaal is een oude speaker aangesloten (8 Ohm nomiaal) en op rechts een weerstand van 10 Ohm.

Volgens mijn boeren verstand kom ik met 3,8V in 10 Ohm op 1,44 Watt in de weerstand(LS), maar de rest van het vermogen blijft in de versterker zitten en is dus gelijk aan de rest spanning x de stroom door de LS --> 10 Watt per TDA.

Dus dat arme koelribje moet zo'n 20 Watt vertoken. Gelukkig is het maar 15 graden in mijn werkhok.

Tabel met vermogen dat verstook moet worden met verschillende belasting:

DC 30 30 30 30 30 30 30 30 30 30
V(ls) 3,8 4 5 6 8 10 15 20 25 30
V(v) 26,2 26 25 24 22 20 15 10 5 0
R 10 10 10 10 10 10 10 10 10 10
I 0,38 0,4 0,5 0,6 0,8 1 1,5 2 2,5 3
P(ls) 1,444 1,6 2,5 3,6 6,4 10 22,5 40 62,5 90
P(v) 9,956 10,4 12,5 14,4 17,6 20 22,5 20 12,5 0

ls = load
v = versterker eindtrap

Dus pas als de spanning over de LS groter wordt dan de (rest) spanning over de eindtrap neemt het vermogen in de eindtrap af. Het maximale vermogen in de eindtrap is dus bij 50% belasting en dat is dus 2x 22,5 Watt.

Dat gaat dat arme koelribje nooi trekken ;)

Ik heb de koelrib nu tijdelijk vergroot met een paar extra aluminium strips. Nu blijft de temp op 60 garden hangen.

Dat zal nog niet meevallen om al die warmte weg te krijgen met 8 TDA´s op 30V. :(

Valt toch wel wat te zeggen voor klasse D versterkers voor de woofers...
Misschien toch geforceerde koeling?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Rare manier van meten/rekenen,maar het resultaat lijkt er wel op,zo'n goeie 20W per versterker bij volle uitsturing.
Ze geven 100W muziek op en voor een sinus is dat minder dan (30x30/8)/2 of ongeveer 50W.
Een IC per koelelement van 7°/W zou net gaan (niet in de zomer) :)
Zet ze allemaal op een rijtje in een koker met een ventilator op het eind,staan ze lekker op de tocht :mrgreen:
Zo heeft spuit 11 (7 Up) ook z'n zin. :lol:
Anne
Erwin

Bericht door Erwin »

Ik ben nu een heel ander alternatief aan het overwegen.

Ik heb echt 8 aparte versterkers nodig om mijn dipole volledig actief te kunnen filteren.
Voor een dipole heb je niet veel vermogen nodig om de waffers tot hun X-max uit te sturen.

Ik denk er nu over om de dubbele ringkernen niet meer in serie te zetten maar parallel.
Of te wel ik overweeg nu de voeding spanning to reduceren tot +/-15V.
Dus een aparte ringkern per 4 x TDA7492.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Wel bedenken,halve voeding=kwart vermogen :!:
Anne
Rudy

Bericht door Rudy »

Enig idee K/W koellichaam dat je hebt ?

Op zich is het afwikkelen van een transfo best een simpele oplossing, als je naar 25V gaat verklein je het probleem al behoorlijk, en men moet ook geen rekening houden met 10W continue ofzo, dat haal je met muziek niet, het is al sterk als je 3W bereikt.

mvg Rudy
Erwin

Bericht door Erwin »

Ja, het is wel krap met halve spanning.
Het mooie is dat de warmte ook linear lijkt af te nemen
De koelrib bleef ongeacht de belasting netjes 35 graden.
De hele avond op vol vermogen (2x10W) en ik kon het koelblokje gewoon vasthouden ;)

Ik maak me wel zorgen om de headroom... Er bleef net iets meer dan +/- 14DC over...
Met gewone muziek (en 1 losse speaker) durfde ik hem niet zo hard te zetten dat hij tegen zijn platfond aanliep.
Dat was net iets te hard en dat wilde ik de buren niet aandoen.

Het mooie is dat ik ala Linkwitz 4 kanalen ga filteren en het mag verdelen over 2x4 speakers en 2 subjes.
Als 1 los speakertje al te hard klinkt (full range) dan klinken 8 speakers en 2 monopole subjes vast hard genoeg ;)

De meeste drivers zitten toch wel tegen hun X-max aan met +/-9V als ze vrij wapperen. Ik denk dat ik er gewoon mee doorga en als ik iets meer vermoggel nodig heb zet ik ze weer naast elkaar en ga ik creatief afwikkelen ;)

p.s. mijn "SB Live!" geluidskaart gaf vanavond enorme storing/ruis. Het zag er niet uit de de scope. Ik dacht eerst dat de versterker toch stond te oscileren maar het was de geluidskaart waar een berg ellende uit kwam! :shock:
Erwin

Bericht door Erwin »

Heb geluisterd naar wat muziek op vol vermogen totdat op de scope zichtbaar is dat ik tegen de maximale uitslag aan zat. Dat gebeurt al bij +/-10V. Dan heeft dat arme AKAI speakertje het niet meer, maar toch valt het volume wel mee als je er even naar luistert...

Ik speelde het eerste nummer van Jack Johnson - En Concert en in het intro van dat nummer speelt een bass gitaar mee. Die bass gitaar is op de scope heel makkelijk te herkennen aan zijn lage toon en enorme amplitude. Die bass gitaar springt er echt uit qua amplitude. Daar gaat al het vermogen in zitten (natuurlijk).

Ik heb aan de hand van de golflengte op de scope uitgerekend (2,5 sinus bij 2ms/CM) dat die electrisch bass gitaar op zo'n 125 Hz speelde. Als ik actief filter op zo'n 240Hz met 24dB/oct dan gaan die lage tonen naar de twee dipole-woofers en heeft de dipole-mid het niet zo zwaar meer (-24dB).

Het plan: ik heb dus dree ringkern trafo's gekocht bij Dick:
2 x 225 VA met 2 x 10,5V AC.
1 x 300 VA met 2 x 10,5V AC.

Nu heb ik die 2x 225 VA naast elkaar liggen en dat geeft samen zo'n 2 x 21 V AC. Als ik dat gelijk richt kom ik dus op +/- 30V DC (onbelast) uit en dat is weer teveel want dan krijg ik de warmte niet weg.

Nu komt het creatieve ringkern omwikkel plan:
Om de 4 versterkers voor de Dipole woofers wat meer spanning te geven ben ik van plan om wat windingen van de 225 VA ringkern af te halen en bij te wikkelen op de 300VA ringkern zodat die op ongeveer 2 x 15,5V AC komt met de huidige aftakking van 10,5V voor de tweeter en Mid. Op die manier krijgen die Dipole woofers toch wat meer spanning en heb ik ook niet te veel warmte ontwikkeling in de TDA's voor de tweeter en Mid.

De twee overgebleven 225 VA ringkernen ga ik weer combineren tot 2 x (21V - 5V =) 16V AC voor de monopole Subwoofers. Brilliante verdeling al zeg ik het zelf.

Ik zal dan wel een softstart moeten inbouwen want als drie van die dikke ringkernen tegelijk aan gaan springen de stoppen zeker door ;)

In het totaal 225 VA + 225 VA + 300 VA = 750 VA aan rauw vermogen om de 8.4 versterker te voeden :rock:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Leuk idee,wel een bordje ophangen "NIET STOREN" om de tel niet kwijt te raken :lol:
Ben wel bang dat die vier stukken net niet genoeg zullen blijken :(
Waaron niet elke trafo een NTC (ook bij Dick) in de primaire,kalmeert de klap ook wel.
Anne
Plaats reactie