test DIY Carbon interlink

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dove
Berichten: 434
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 18:13
Locatie: Bucuresti RO / Arnhem NL

Bericht door dove »

Roland schreef:
Wel een leuk idee dan weer dat je kabel geregistreerd staat...

Komt er voor dat geld ook 1 keer per jaar een agency op bezoek om te controleren of je ze alleen maar in je stereo gebruikt? :D

Groet Roland
"burocratie" noemen ze 't spelletje, meen ik ...
Gebruikersavatar
dove
Berichten: 434
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 18:13
Locatie: Bucuresti RO / Arnhem NL

Bericht door dove »

[quote="audiomanics"]
Laatst gewijzigd door dove op za 22 dec 2007, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

Zag net pas dat dit draadje best nog actief is....jammer dat ik er op 1 of andere manier geen melding meer van krijg :?:

@ Tifosi: Leuk om te zien dat ook bij audiofreaks het zo aanslaat!! Had genoeg te lezen!! Hou het bij reacties op dit forum...is al genoeg voor me!

@Dove
hoe is het met de electriponix kabel. :?: Al mogelijkheden gevonden om mee te experimenteren?? Zou wel mieters interresant zijn!!Wil dan meteen meedoen :!: :!:

Groet, Simon ( nog steeds in Taiwan :wink: )
Gebruikersavatar
dove
Berichten: 434
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 18:13
Locatie: Bucuresti RO / Arnhem NL

Bericht door dove »

hj
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Bericht door buisje »

Mooi gedaan Kees, euh Simon !

Hoezo topic kick :oops:

Even een klein opmerkingetje: Bij goedkope cinch pluggen is de soldeerlip voor aarde onder een kraagje geperst van de connector. Daar zet ik ook even een soldeerpunt op voor een echt goede verbinding, (met zilver-tin soldeer) dan gaat de verbinding niet via contactovergangen.

Wat ook een leuk idee kan zijn om laagohmige weestanden zelf te maken van 2 in elkaar gedraaide geisoleerde koolstofstrengetjes (geen inductiviteit dan)

Zo heb ik met geisoleerd koperdraad een high end weerstandje gemaakt in de pre amp.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: test DIY Carbon interlink

Bericht door Henkjan »

even deze draad naar boven halen... niet omdat ik met een koolstof kabel aan de gang ga, maar omdat ik een experimentje wil doen met zo'n koolstof streng als weerstand in een filter. als ik het begin goed gelezen heb moet je ze dus bevestigen met een aderhulsje? want solderen lukt voor geen meter merkte ik.. (ik probeerde een stukje aan een stuk installatiedraad vast te maken, maar de isolatie was al gesmolten, maar de carbon zat nog steeds los :roll:) en dan kan je gewoon verder solderen aan dat hulsje? of beter dat klemmen?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: test DIY Carbon interlink

Bericht door dre »

ik klem altijd een draadje en de koolstofstreng in een adereindhuls,tangetje er op en klaar!
dan kunje het stukje draad solderen
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: test DIY Carbon interlink

Bericht door Henkjan »

dan gaan we dat dan maar proberen
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: test DIY Carbon interlink

Bericht door dre »

nee dat werkt gewoon,dus je hoeft het niet te proberen :lol:
ik maak weerstanden op deze manier
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: test DIY Carbon interlink

Bericht door Henkjan »

OK, dan gaan we het zo doen dus :mrgreen: doe jij er nog isolatie om? en zo ja wat? ik had gedacht aan een stukkie siliconenslang
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: test DIY Carbon interlink

Bericht door dre »

stukje krimpkous,of katoen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: test DIY Carbon interlink

Bericht door audiomanics »

Ik soldeer gewoon de busjes die eromheen gekrompen zijn.
Isoleren met katoen, en dan gedrenkt in vioollak. Uiteinden van het katoen tegen het rafelen beschermd middels een klein stukje krimpkous.
Hier hangen er een paar te drogen:
Afbeelding

En hier zijn ze gesoldeerd:
Afbeelding
Kees
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Re: test DIY Carbon interlink

Bericht door doppedoos »

@Henk-Jan
Leuk om te zien dat dit 'draadje' weer actief is. Heb zelf ook koolstof draad gebruikt in een filter om de weerstand van een L-pad te maken voor de demping van een tweeter. Werkt prima! Heb voor dit doel 2 x zoveel koolstof gebruikt als in de interlink. was voor (mijn) gehoor afdoende. Met de lengte van de streng kun je de weerstand heel nauwkeurig bepalen.
succes,
Simon
Gebruikersavatar
Penguin
Berichten: 271
Lid geworden op: di 14 mar 2006, 20:42
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: test DIY Carbon interlink

Bericht door Penguin »

Een tijdje geen replies meer .....
Wat een interessant onderwerp

Zeker nu ik bij een firma werk waar ik volop koolstof kan vergaren.
http://www.airborneinternational.com/
Het bedrijf waar ik werk maakt satelliet onderdelen .... de schotels zijn van koolstof gemaakt.
24 delen (taartpunten) aan elkaar gebouwd maakt de schotel compleet.
De 24 delen samen wegen ongeveer 7,2 ton complete disk dus
Afbeelding

Delen zijn ongeveer 7 meter lang op zijn breedst 2 meter uitlopend naar 20 centimeter.

De belangrijkste reden waarom men voor koolstof gaat zijn 3 redenen.

1 koolstof (UD) is ongelofelijk stijf
2 temperatuur heeft geen invloed op koolstof
3 koolstof is erg licht in vergelijk met metalen die gelijkwaardige stijfheid hebben

Ik kan dus aan UD koolstof komen en wil wel eens experimenteren daar interlinks van te maken.
Zijn er nog nieuwe ontdekkingen opgedaan met deze diy interlinks?

Ook niet onbelangrijk er bestaan lijmsoorten voor koolstof die geleidend zijn ideaal voor koolstof naar metaal
Lijm is van Araldite , genoemd Araldite 420 een 2 componenten lijm met electrisch geleidende stof (dacht zelfs zilver)
Ideaal om metalen hulsjes te verlijmen aan koolstof.
Moet dit nog wel even natrekken bij onze wiskunde knobbels enginering
Bijlagen
DSCN2776.JPG
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Re: test DIY Carbon interlink

Bericht door doppedoos »

Heeee Penguin! alles goed?
koolstof ontwikkelingen: hoe langer ik het met rust laat hoe beter het gaat klinken!
Lijmsoorten: Denk erom dat elk 'extra' metaal wat aan een interlink toegevoegd word een bron is voor 'batterij' effecten en dus verandering van geluidservaring. Denk aan het gebruik van zilver en het ontstane hardere schrillere geluidsbeeld. Heb gedacht aan de geleidende lijmen maar ben hier n iet eens aan begonnen daar ik niet zat te wachten op een 'ziver' geluid.
Groet, Simon
Gebruikersavatar
Penguin
Berichten: 271
Lid geworden op: di 14 mar 2006, 20:42
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: test DIY Carbon interlink

Bericht door Penguin »

Nog een toepassing die ik met koolstof hebt gedaan.
Ik hou het kort want de topic gaat over koolstof kabels
Heb sinds een tijdje een nieuwe draaitafel van Rega planer de 3
24V versie

Deze maar dan in het wit
Afbeelding

De draaischijf is gemaakt van 12 mm dik glas.
Nu had ik een 2 tal 6 mm dikke UD koolstof afval stukken.
Die heb ik verlijmd onder vacuum met elkaar dus 2x 6 mm dikke platen op elkaar verlijmd.
De afval platen UD koolstof is de meest stijve versie die op deze planeet gemaakt wordt.
De afval platen komen vrij bij het uitfrezen van deze UD die toegepast wordt voor computer chip machines.
Dus zeer licht gewicht en ontzettend stijf, hun machine kan nu 3000 bewegingen meer maken in de zelfde minuut van chips vervaardiging.
Sommige machines kun je met het blote oog de bewegingen niet meer volgen :lol:
Affein van dit materiaal heb ik nu een dummy draaitafel disk gemaakt.

Glas is hard maar dempt totaal geen resonantie (waarom glas als draaischijf)
Koolstof daarin tegen klinkt een stuk matter

Ik nam het midden gat in de disk op een pen en gaf deze een tik zodat de disk trilt
Glas blijft lang na "zingen" maar koolstof klinkt direct mat.
Testen met luisteren ...

Ik merk op dat er iets meer diepte in het geluidsbeeld waar te nemen is.
Stemmen en violen klinken natuurlijker ook betere plaatsing
Het laag klinkt veel soepeler en met iets meer dynamiek
Er is nog veel meer verschil waar te nemen welke moeilijk te omschrijven zijn.
Voor mij een blijvertje dus

Foto Koolstof disk lijkt als 1 dikke plaat maar is eigenlijk opgebouwd uit 50 lagen koolstof elke laag ongeveer 0.24 mm dikte
En zijn 2 platen van 6 mm op elkaar verlijmd onder vacuumdruk in een 50 graden oven

Betekenis UD unidirectional carbon fibre of te wel koolstof vezel in 1 richting 0-90 graden
Dus geen geweven doek kan in 0-90 of + of - 45 graden gemaakt zijn
Bijlagen
DSCN2777.JPG
DSCN2778.JPG
Laatst gewijzigd door Penguin op za 20 nov 2010, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Penguin
Berichten: 271
Lid geworden op: di 14 mar 2006, 20:42
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: test DIY Carbon interlink

Bericht door Penguin »

doppedoos schreef:
Heeee Penguin! alles goed?
koolstof ontwikkelingen: hoe langer ik het met rust laat hoe beter het gaat klinken!
Lijmsoorten: Denk erom dat elk 'extra' metaal wat aan een interlink toegevoegd word een bron is voor 'batterij' effecten en dus verandering van geluidservaring. Denk aan het gebruik van zilver en het ontstane hardere schrillere geluidsbeeld. Heb gedacht aan de geleidende lijmen maar ben hier n iet eens aan begonnen daar ik niet zat te wachten op een 'ziver' geluid.
Groet, Simon
HEyyy hoe is het met je ?
Met mij gaat het beter en werk nu met koolstoffen.

Ik moet je even corrigeren "Denk erom dat elk 'extra' metaal wat aan een interlink toegevoegd word een bron is voor 'batterij' effecten"

Helemaal mee eens maar niet deze lijm hihihi
Alles aan zo`n schotel MOET electrisch kunnen geleiden zonder die batterij effecten.
Ik heb diverse data gezien bij onze afdeling engineering
Elektrolyse effecten, batterij effecten mogen niet optreden in vliegtuig en schotel toepassingen vandaar dat ik het hebt toegepast.
Gebruikersavatar
Penguin
Berichten: 271
Lid geworden op: di 14 mar 2006, 20:42
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: test DIY Carbon interlink

Bericht door Penguin »

Nou ik heb de mod getest met de koolstof draaitafel disk

het is echt knudde

De gehele sound stage lijkt op het geluid uit de cd speler
geluidsbeeld voor de ogen is terug naar de speaker
Dus had het allemaal een negatief effect.

Ik denk dat de koolstof disk te veel dempt, zoveel dat het hoog en midden opslurpt en laag wooly word.
Dus ben weer terug naar de standaard disk van glas.
Nou ja het koste mij geen ene cent dus is het wel leuk er mee te testen en heb er weer iets van geleerd.
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Re: test DIY Carbon interlink

Bericht door buisje »

TE gedempt is ook niet goed nee.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: test DIY Carbon interlink

Bericht door dre »

plaatje kurk er op en ik denk dat je tevreden bent.
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Re: test DIY Carbon interlink

Bericht door doppedoos »

inderdaad! wat dre zegt snijdt hout. Heb dit vaker gezien echter nooit a/b vergelijk in gehad dus ken het effect niet. Allicht de moeite om te proberen.
Groet, simon
Gebruikersavatar
Penguin
Berichten: 271
Lid geworden op: di 14 mar 2006, 20:42
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: test DIY Carbon interlink

Bericht door Penguin »

Dag Simon beste vriend :lol:
dre schreef:
plaatje kurk er op en ik denk dat je tevreden bent.
Dank voor de antwoorden en reacties

Plaatje kurk is aannemelijk.
Maar zoek mijn heil even in een beproefde manier, wel nog meer verbouwen maar de mod is zo weer terug te zetten.

Ik heb namelijk nog een set MAT en CLAMP van Goldmund (heb experts gevraagd wat de maximale as lager druk mag zijn)
Bleek 800 gram.
Ik ga de glazen schijf toch benutten.
Nu is de MAT exact 5mm dik, standaard deze op de glazen schijf wordt nadelig voor de rega arm hoogte t.o.v. de schijf.
Ik maak van koolstof een schijfje die ik onder de toonarm ga plaatsten als dummy om de hoogte te compenseren (5 mm)
Die MAT daar heb ik zelf hele goede ervaringen mee (MAT en CLAMP van Goldmund is echt een zeldzaamheid)
Ze worden niet meer gemaakt en om ze dan weg te doen, krijg ik zeker spijt van.
Had het idee bij die expert gelanceerd en hij was meteen benieuwd naar het resultaat (was niet de eerste, want er is een bedrijf die verhoog busjes levert)
Ik ben niet weg van verhoog busjes, die hebben geen contactvlak zoals een geheel bedekt schijfje.
Arm rega staat op 3 kunststof busjes, dus zal ik de steek van de gaten even moeten overnemen naar dat 5 mm dikke koolstof opvul schijfje(model hoefijzer)

Zodat uiteindelijk de arm weer even hoog staat en het element even hoog op de lp staat (anders veranderd het afspeel gedrag enorm)
Koolstof is dan van de stijfste UD gemaakt die in de wereld te krijgen is U.D. = uni directional of te wel eenrichting lopende vezels.
Dit materiaal is origineel bestemd voor de computer chip machines, waarom dan niet voor mijn draaitafel :D
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Re: test DIY Carbon interlink

Bericht door doppedoos »

Martin,
Misschien een eigen draadje starten? heeft weinig meer met 'interlink' te maken...
PS. Je begeeft je op glad ijs als je je arm gaat verhogen... Zeker als je dat met andere opvulmateriaal gaat doen als fabrikant. Hierdoor verandert de eigen resonantie frequentie van de arm met draaitafel...Dat kan misschien geen kwaad... maar kun je dit meten?
Bijvoorbeeld: mijn SME arm zit op speciale rubbers om zo mechanisch van de draaitafel gescheiden te zijn en dus juist 'los' van de tafel....hmmmmm Ik weet niet wat het uitgangspunt is van Rega bij het ontwerp van de tafel..... :roll:
simon
Gebruikersavatar
Penguin
Berichten: 271
Lid geworden op: di 14 mar 2006, 20:42
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: test DIY Carbon interlink

Bericht door Penguin »

pm je later even ... gelijk heb je over JOUW topic
kom er op terug
bartarie
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 06 okt 2006, 0:27

Re: test DIY Carbon interlink

Bericht door bartarie »

Heel intressant topic!

maar wat ik nog intressanter vind is:
WIe is me voor geweest om dit te maken voor zijn speakerkabel?
Of is het voor dat doel niet geschikt?

Ik ben wel benieuwd
Plaats reactie