Scan Speak Maxima S.E.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje
Het is op het plaatje een beetje lastig te zien maar de bracing zit ongeveer een centimeter van de magneet af. Dit zo dus goed moeten gaan!
Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje
De schetsen zijn af.
Maar ik ben er nog steeds niet helemaal uit wat het gaat worden. Wat vinden jullie?
Maar ik ben er nog steeds niet helemaal uit wat het gaat worden. Wat vinden jullie?
Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje
Optie 2 vind ik ook het mooiste, alles lijkt hier het beste in verhouding
Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje
Optie 2
Ziet er gebalanceerd uit. Wellicht kan met bijzondere materiaal/kleurkeuze nog een eigen, 'special touch' gecreëerd worden.
Suc6 met bouwen!
Ziet er gebalanceerd uit. Wellicht kan met bijzondere materiaal/kleurkeuze nog een eigen, 'special touch' gecreëerd worden.
Suc6 met bouwen!
Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje
Akoestisch het beste ivm diffractie aan rand baffle:
#1
(verschillen tussen de 3 ontwerpen zijn zeker meetbaar, maar in hoeverre het hoorbaar is...)
Complimenten voor het tekenwerk. Ziet er strak en profi uit. Mooi pakket he, SolidEdge. (of UG?)
Groet
Gerard
#1
(verschillen tussen de 3 ontwerpen zijn zeker meetbaar, maar in hoeverre het hoorbaar is...)
Complimenten voor het tekenwerk. Ziet er strak en profi uit. Mooi pakket he, SolidEdge. (of UG?)
Groet
Gerard
Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje
Optie 1 is inderdaad het beste, maar niet het mooiste. Eigenlijk vind ik het mooier als een speaker van onder tot boven even breed is en smal oogt en dat het lijkt alsof de kast 1 is. Speaker uit je 1e post vind ik erg mooi. Je kan de woofer side-firing maken bijv! Kan me ook voorstellen dta je niet op commentaar zit te wachten omdat je het project in showcase presenteert, maar dan moet je dat aangeven
Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje
Optie 1 saai, optie 2 is mooi, maar optie 3 heeft net iets apparts.
Ik ga voor 3, hier loopt die bolling naar achteren toch mooier.
Ik ga voor 3, hier loopt die bolling naar achteren toch mooier.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje
Optie 2!
betere verhouding en mooiere symmetrie, balans tussen topkast en laagkast is erg fraai.
betere verhouding en mooiere symmetrie, balans tussen topkast en laagkast is erg fraai.
Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje
Als je de luidspreker uit ringen opbouwt pas er dan voor op dat je de verticale frontplaat niet star met de horizontale ringen bevestigt. MDF werkt namelijk behoorlijk dwars op de vezelrichting (de dikte dus) en nauwelijks in de lengte-breedterichting. Dat kan tot problemen leiden als je ze star verbindt.
Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje
Optisch zou ik absoluut voor 2 gaan, heel erg mooi setje gaat dit worden 
Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje
Ik zou gaan voor optie 1, maar dan met de topkast en baskast in dezelfde vorm. Eigenlijk een beetje wat Montana ook zegt. De andere opties vind ik eigenlijk niet zo mooi. Dan zou ik eerder voor de originele Maxima gaan.
Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje
Mag ik een 4e optie toevoegen?
Als je de bovenkast onderin breed maakt, en dan naar boven toe een lichte mate van verjonging c.q. versmalling en aan de achterzijde ook enigszins wat minder diep, zodat er een vloeiende overgang ontstaat naar een slankere top.
Als je de bovenkast onderin breed maakt, en dan naar boven toe een lichte mate van verjonging c.q. versmalling en aan de achterzijde ook enigszins wat minder diep, zodat er een vloeiende overgang ontstaat naar een slankere top.
Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje
Allen,
Bedankt voor het reageren. ik ben het denk ik met de meerderheid eens aan ga voor optie 2. Het enigste probleem is dat het dan ook meteen de kleinste topkast is. Ik moet wel 2x 8 liter kwijt en hoop dat dit dus gaat. De totale inhoud van de topkast is ongeveer 36 liter (van de originele topkast is dit 43 liter) wat betekend dat ik ongeveer 20 liter overhoud voor MDF. Ik vind dit nu nog wat moeilijk in te schatten maar ik hoop dat dit gaat lukken. Ander komen we toch bij optie 3 uit!
@Montana
Natuurlijk is advies altijd welkom! Maar toen ik mijn vorige maxima's aan het bouwen was heb ik al naar deze optie gekeken ik heb toen met de uitleen set van Speakerland geprobeerd de subkasten een kwartslag te draaien zodat de woofer aan de zijkant van de speaker kwam. Ik merkte toen dat de speaker veel lastiger te plaatsen was om goed strak laag te krijgen waardoor ik deze optie eigenlijk uitgesloten heb.
@richard
Ik weet inderdaad dat ook MDF werkt en inderdaad als je kopshout met lengtehout verbind gaat dit anders werken (hierdoor ga je vaak de naden achteraf toch zien). Maar omdat ik iedere naad al ga benadrukken ben ik hier niet bang voor en vermoed ik dat het geheel netjes strak blijft.
Bedankt voor het reageren. ik ben het denk ik met de meerderheid eens aan ga voor optie 2. Het enigste probleem is dat het dan ook meteen de kleinste topkast is. Ik moet wel 2x 8 liter kwijt en hoop dat dit dus gaat. De totale inhoud van de topkast is ongeveer 36 liter (van de originele topkast is dit 43 liter) wat betekend dat ik ongeveer 20 liter overhoud voor MDF. Ik vind dit nu nog wat moeilijk in te schatten maar ik hoop dat dit gaat lukken. Ander komen we toch bij optie 3 uit!
@Montana
Natuurlijk is advies altijd welkom! Maar toen ik mijn vorige maxima's aan het bouwen was heb ik al naar deze optie gekeken ik heb toen met de uitleen set van Speakerland geprobeerd de subkasten een kwartslag te draaien zodat de woofer aan de zijkant van de speaker kwam. Ik merkte toen dat de speaker veel lastiger te plaatsen was om goed strak laag te krijgen waardoor ik deze optie eigenlijk uitgesloten heb.
@richard
Ik weet inderdaad dat ook MDF werkt en inderdaad als je kopshout met lengtehout verbind gaat dit anders werken (hierdoor ga je vaak de naden achteraf toch zien). Maar omdat ik iedere naad al ga benadrukken ben ik hier niet bang voor en vermoed ik dat het geheel netjes strak blijft.
Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje
Het klopt dat het iets uitmaakt als je de woofers op een andere plek neerzet, in dit geval dichter bij de achtermuur. Ervanuitgaande dat de subs op ongeveer 100Hz crossen met de de topkasten zal het geluid van de sub echter volledig rondstralen en hoor je vooral invloeden van de kamer die weer beinvloed worden door de afstand van de woofer tot de muur. Zet je de speaker zo neer dat de woofer op dezelfde plek uitkomt als de woofer in een versie met front firing kast dan is er geen verschil. De golflengtes in het laag tov de afmetingen van de conus en kast zijn te groot om een richting te hebben. Ik heb er zelf ook wat aan gemeten en kon ook geen meetbare en hoorbare verschillen ontdekken als ik rekening hield met de locatie van de conus en niet zozeer de richting.ALDEBIJL schreef:@Montana
Natuurlijk is advies altijd welkom! Maar toen ik mijn vorige maxima's aan het bouwen was heb ik al naar deze optie gekeken ik heb toen met de uitleen set van Speakerland geprobeerd de subkasten een kwartslag te draaien zodat de woofer aan de zijkant van de speaker kwam. Ik merkte toen dat de speaker veel lastiger te plaatsen was om goed strak laag te krijgen waardoor ik deze optie eigenlijk uitgesloten heb.
Als je moeite hebt met het goed plaatsen kan je wellicht nog een 3e sub bouwen. Heel klein van bijv 20 liter en deze in een heel andere hoek van de kamer zetten. Je laag wordt daardoor wat gelijkmatiger over je hele kamer.
my 2 cts
- scanspeakman
- Berichten: 423
- Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43
Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje
Mag ik eerlijk zeggen dat ik het allemaal niet echt mooi vind? Kritiek is opbouwend bedoeld overigens. Ik zit zelf met exact hetzelfde probleem voor mijn (hopelijk) toekomstige Andromeda MK2's. Ook daar heb je een losse topkast en een losse (sub)woofer kast die vanwege de diameter van de woofer iets breder is. En die "overgang" tussen de twee kasten optisch mooi krijgen is zo ongelooflijk lastig.....
Op internet zijn meerdere projecten te vinden die een oplossing bieden. Zo heeft iemand bij een dergelijk project de topkast breder gemaakt zodat hij aansluit bij de sub-kast. ARGHH. Of een soort oortjes eraan. Ook niet echt fraai maar je kan de afgeschuinde hoek wel in de sub-kast laten doorlopen. Of je kan de hoeken van de subkast afschuinen. Ziet er redelijk maar uit ook niet echt lekker. Zie de foto's en huiver. De beste die ik toe nu toe gezien heb (en gehoord
) zijn van de eigenaar van de "orginele" Andromeda MK2's maar die staan helaas niet op internet.
Meest mooie blijft als het doorloopt. Daarom zit ik inmiddels te denken aan meerdere kleinere woofers ipv één grote. En dan wel 2 lossen kasten maar wel zo dat de lijnen van de kasten en baffle perfect in elkaar doorlopen. Een beetje zoals Grande Ekta (zie foto voor uitvoering in nep maar wel goed gelukte sonus faber stijl) maar dan met 2 losse kasten en een hele kleine spleet ertussen.
Scanspeakman
Op internet zijn meerdere projecten te vinden die een oplossing bieden. Zo heeft iemand bij een dergelijk project de topkast breder gemaakt zodat hij aansluit bij de sub-kast. ARGHH. Of een soort oortjes eraan. Ook niet echt fraai maar je kan de afgeschuinde hoek wel in de sub-kast laten doorlopen. Of je kan de hoeken van de subkast afschuinen. Ziet er redelijk maar uit ook niet echt lekker. Zie de foto's en huiver. De beste die ik toe nu toe gezien heb (en gehoord
Meest mooie blijft als het doorloopt. Daarom zit ik inmiddels te denken aan meerdere kleinere woofers ipv één grote. En dan wel 2 lossen kasten maar wel zo dat de lijnen van de kasten en baffle perfect in elkaar doorlopen. Een beetje zoals Grande Ekta (zie foto voor uitvoering in nep maar wel goed gelukte sonus faber stijl) maar dan met 2 losse kasten en een hele kleine spleet ertussen.
Scanspeakman
- Bijlagen
-
- Met een breder gemaakte kast. BRAAK!
- Globe_html_42ea9112.jpg (16.27 KiB) 3200 keer bekeken
Laatst gewijzigd door scanspeakman op do 23 dec 2010, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje
@scanspeakman
Ik denk dat vele het met je eens zullen zijn, maar smaken verschillen en ik vind bovenstaande schetsen wel een mooie speaker. En ik wil ook dicht bij het origineel blijven waardoor andere units en opstellingen voor mij gewoon niet tot de opties behoren. Ik hoop zo namelijk een speaker te gaan bouwen waarvan ik weet hoe die gaat klinken en ik achteraf niet denk, had ik het toch maar anders gedaan.
Ik denk dat vele het met je eens zullen zijn, maar smaken verschillen en ik vind bovenstaande schetsen wel een mooie speaker. En ik wil ook dicht bij het origineel blijven waardoor andere units en opstellingen voor mij gewoon niet tot de opties behoren. Ik hoop zo namelijk een speaker te gaan bouwen waarvan ik weet hoe die gaat klinken en ik achteraf niet denk, had ik het toch maar anders gedaan.
Laatst gewijzigd door ALDEBIJL op vr 18 mar 2011, 1:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje
ik vind het allemaal lomp aandoen.......
persoonlijk zou ik alles in 1 kast stoppen of met losse woofers gaan werken.....
of meerdere woofers van dezelfde diameter eronder zetten.
persoonlijk zou ik alles in 1 kast stoppen of met losse woofers gaan werken.....
of meerdere woofers van dezelfde diameter eronder zetten.
- scanspeakman
- Berichten: 423
- Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43
Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje
Je hebt helemaal gelijk; smaken verschillen en wat de één mooi vind, vindt de ander niets. Misschien ben ik ook wel erg veeleisend op dit vlak. Bedenk alleen wel dat een schets in het echt totaal anders overkomt. Wat op je schets een millimeter verschil lijkt, is in werkelijkheid meerdere centimeters.ALDEBIJL schreef:@scanspeakman
Ik denk dat vele het met je eens zullen zijn, maar smaken verschillen en ik vind bovenstaande schetsen wel een mooie speaker. En ik wil ook dicht bij het origineel blijven waardoor andere units en opstellingen voor mij gewoon niet tot de opties behoren. Ik hoop zo namelijk gewoon een speaker te gaan bouwen die ik weet hoe die gaat klinken en ik achteraf niet denk, had ik het toch maar anders gedaan.
Maar nogmaals; het was en is opbouwend bedoeld en ik volg je topic met veel belangstelling omdat ik, zoals ik zei, met exact hetzelfde dillemma zit. Van de Andromeda weet ik hoe hij kan klinken met die 12 inch Eton woofer; r-e-t-e-strakke bas. En dat aanpassen is inderdaad een gok nemen op een minder resultaat.
In ieder geval veel succes en alvast dank voor het delen van je denk/teken-proces.
Scanspeakman
Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje
@scanspeakman: Opbouwende kritiek is altijd goed toch 
Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje
Hallo Aldebijl,
Heb net je project zitten bekijken, en vind het prachtig.
Mocht je interesse hebben, ik heb nog een mal liggen, om gebogen zijwanden te maken van plaatjes mdf (4mm).
Ik heb zo de wanden van mijn luidsprekers gemaakt (24 mm), de radius is ongeveer 55 cm dacht ik, het is supersterk en werkt erg snel.
zie mijn topic:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... f=3&t=9807
Ik woon in de buurt, dus dat is geen probleem.
Verder zou ik je adviseren om de bracings van de sub ook nog onderling te verbinden, zodat de constructie nog stijver wordt.
Heb net je project zitten bekijken, en vind het prachtig.
Mocht je interesse hebben, ik heb nog een mal liggen, om gebogen zijwanden te maken van plaatjes mdf (4mm).
Ik heb zo de wanden van mijn luidsprekers gemaakt (24 mm), de radius is ongeveer 55 cm dacht ik, het is supersterk en werkt erg snel.
zie mijn topic:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... f=3&t=9807
Ik woon in de buurt, dus dat is geen probleem.
Verder zou ik je adviseren om de bracings van de sub ook nog onderling te verbinden, zodat de constructie nog stijver wordt.
Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje
@franks
Bedankt voor je reactie. Ik heb jouw posts over de ultimo ook al met veel plezier bekeken. (mooi vakmanschap!)
Verder ga ik mijn speaker opbouwen uit lagen MDF, ik stapel platen van 30 mm MDF op tot ik de gehele kast in hoogte heb. Dus de ronde zijkant wordt bepaald door het patroon wat ik per laagje uitfrees. Dus helaas heb ik niks aan de mal. Toch bedankt voor het aanbod!
Bedankt voor je reactie. Ik heb jouw posts over de ultimo ook al met veel plezier bekeken. (mooi vakmanschap!)
Verder ga ik mijn speaker opbouwen uit lagen MDF, ik stapel platen van 30 mm MDF op tot ik de gehele kast in hoogte heb. Dus de ronde zijkant wordt bepaald door het patroon wat ik per laagje uitfrees. Dus helaas heb ik niks aan de mal. Toch bedankt voor het aanbod!
Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje
De topkast is uitgetekend
De 8 liter per speaker past er net in!
De 8 liter per speaker past er net in!
