De grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)
Moderator: Beheerdersteam
Re: De Grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)
Wauw...met weemoed denk ik terug aan het vele clipper programmeren....alle .lib files in n ramdrive en dan compileren maar...GENIAAL...
Satefan
Satefan
Re: De Grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)
Ja ook een 1024 jaren gehad en op gewerkt. Real time klok er in geknutseld, die zat er standaard niet in. Destijds nog een framegrabber voor gebouwd op de SCSI bus: 8 bit grayscale en 256 x 256 pixelsray5150 schreef:
Deze had ik ook nog:
Daar was ooit een spelletje voor met een mannetje wat in een huis rond liep en je bezig moest houden. Als je hem een tijdje geen geen aandacht gaf begon ie van binnenuit tegen het monitor glas te tikken
Re: De Grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)
Die is ook weer binnen...heel ouderwets in een winkel gekocht...(Paradigit)
Gelijk de laatste firmware erop gezet. voor die 55 euro geeft dit machientje een hele hoop waar voor z'n geld.
Hij slikt behoorlijk veel bestandformaten tot aan .FLV aan toe en ook meerdere subtitle formaten.
En, niet onbelangrijk, een beeld van een plaatje.
Een paar nadeeltjes heeft hij ook, geen digital audio out een een beetje klein uitgevallen afstandsbediening.
Inmiddels getest met HD streamen over het netwerk, en dat gaat goed.
De oude mediaspeler is iniddels van zijn harddisk ontdaan en naar de slaapkamer verhuisd.
Als tijdelijk oplossing heb ik de oude HD in de huiskamer pc geplaatst, die heeft nu ruim een terrabyte aan opslag erin hangen.
Met een beetje mazzel volgt over een paar weken een nieuwe NAS...

Gelijk de laatste firmware erop gezet. voor die 55 euro geeft dit machientje een hele hoop waar voor z'n geld.
Hij slikt behoorlijk veel bestandformaten tot aan .FLV aan toe en ook meerdere subtitle formaten.
En, niet onbelangrijk, een beeld van een plaatje.
Een paar nadeeltjes heeft hij ook, geen digital audio out een een beetje klein uitgevallen afstandsbediening.
Inmiddels getest met HD streamen over het netwerk, en dat gaat goed.
De oude mediaspeler is iniddels van zijn harddisk ontdaan en naar de slaapkamer verhuisd.
Als tijdelijk oplossing heb ik de oude HD in de huiskamer pc geplaatst, die heeft nu ruim een terrabyte aan opslag erin hangen.
Met een beetje mazzel volgt over een paar weken een nieuwe NAS...
Re: De Grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)
Lijkt me een leuk ding voor het geld.ray5150 schreef:Die is ook weer binnen...heel ouderwets in een winkel gekocht...(Paradigit)
Gelijk de laatste firmware erop gezet. voor die 55 euro geeft dit machientje een hele hoop waar voor z'n geld.
Hij slikt behoorlijk veel bestandformaten tot aan .FLV aan toe en ook meerdere subtitle formaten.
En, niet onbelangrijk, een beeld van een plaatje.
Een paar nadeeltjes heeft hij ook, geen digital audio out een een beetje klein uitgevallen afstandsbediening.
Inmiddels getest met HD streamen over het netwerk, en dat gaat goed.
De oude mediaspeler is iniddels van zijn harddisk ontdaan en naar de slaapkamer verhuisd.
Als tijdelijk oplossing heb ik de oude HD in de huiskamer pc geplaatst, die heeft nu ruim een terrabyte aan opslag erin hangen.
Met een beetje mazzel volgt over een paar weken een nieuwe NAS...![]()
![]()
Zo te zien heeft ie HDMI. Daar zit een spdif signaal in.
Misschien kan je zo een digital out realiseren ?
Re: De Grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)
Dat gaat helaas niet zo makkelijk als met scartxbake schreef:Lijkt me een leuk ding voor het geld.ray5150 schreef:Die is ook weer binnen...heel ouderwets in een winkel gekocht...(Paradigit)
Gelijk de laatste firmware erop gezet. voor die 55 euro geeft dit machientje een hele hoop waar voor z'n geld.
Hij slikt behoorlijk veel bestandformaten tot aan .FLV aan toe en ook meerdere subtitle formaten.
En, niet onbelangrijk, een beeld van een plaatje.
Een paar nadeeltjes heeft hij ook, geen digital audio out een een beetje klein uitgevallen afstandsbediening.
Inmiddels getest met HD streamen over het netwerk, en dat gaat goed.
De oude mediaspeler is iniddels van zijn harddisk ontdaan en naar de slaapkamer verhuisd.
Als tijdelijk oplossing heb ik de oude HD in de huiskamer pc geplaatst, die heeft nu ruim een terrabyte aan opslag erin hangen.
Met een beetje mazzel volgt over een paar weken een nieuwe NAS...![]()
![]()
Zo te zien heeft ie HDMI. Daar zit een spdif signaal in.
Misschien kan je zo een digital out realiseren ?
De audio data zit tussen de video-data in.
Helaas is het niet zo dat je gewoon 2 pinnetjes moet hebben en daar staat de audio op.
Er zijn wel oplossingen voor,maar volgens mij kan je dan haast net zo goed een andere media speler kopen
Re: De Grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)
Goed, ja, ik was dus van plan om een NAS te gaan kopen...
Dat feest ging dus mooi niet door, want er gingen een aantal huishoudelijke apparaten achter elkaar kapot.
Vervolgens belde mijn broer, hij had voor zijn bedrijf een paar nieuwe computers gekocht, of ik een oude wilde hebben?
Dus aldus deze opgehaald, helemaal uit elkaar gehaald en flink schoongemaakt. (Ze waren een beetje heel erg stoffig....)
Het bleek te gaan om een machine met een ASUS M2NPV moederboard en een AMD Sempron 3000+ processor in combinatie 512 MB geheugen.
Niet echt fantastisch naar hedendaagse maatstaven maar toch heel redelijk voor een thuisserver.... ook erg prettig was dat eer een rits SATA poorten aanwezig was.
Dus ik eens op zoek gegaan naar een behoorlijke harddisk en een WD Caviar green van 1 terrabyte kunnen vinden voor ongeveer 50 euro.
De originele disk van 40 Gigabyte word nu alleen gebruikt voor het besturingsysteem.
Dan moest er dus ook een besturingsysteem komen, en het mocht niks kosten...
Dus op internet gezocht naar freeware en ook Linux kwam in beeld, echter totaal geen ervaring mee, en ook niet veel behoefte aan.
Vervolgens vond ik Freenas, welliswaar een Unix/Linux gebaseerd systeem,
maar daar merk je in de praktijk niet zoveel van, op het moeten "Mounten" van schijven en partities na.
Een heel mooi systeem, ziet er prachtig uit, laat zich soepel installeren, kan geheel op afstand bestuurd worden via een webinterface.
Ik had alleen een heel erg groot nadeel, met geen mogelijkheid ter wereld kon ik de schijven in mijn netwerk zichtbaar krijgen.....
En dus ook niks ernaartoe kopieren, dus.... wat ik dan wel weer een groot pluspunt vind is dat je per schijf het energieverbruik uitgebreid kunt instellen.
Ik had nog een Windows XP pro CD, maar zat een beetje tegen de systeem belasting aan te hikken
Toen kwam ik achter het bestaan van Nlite.
Dat is een tool die een windows install CD dusdanig stript (messenger, mediaplayer, noem maar op) dat je alleen nog maar een kaal besturings systeem overhoud.
Die brand je op CD en kun je (ook unattended) installeren. die draai nu als een zonnetje.
Het zaakje in het Bios is dusdanig aangepast dat hij zonder monitor,keyboard of muis kan opstarten, (halt on no errors, of iets dergelijks.)
Op mijn huiskamermachine en de laptops heb ik "bureaublad op afstand" geinstalleerd. nu kan ik de hele machine op afstand besturen, herstarten en afsluiten. aleen opstaten moet ik nog terplaatse met de hand doen.
Ik denk dat ik daarvoor nog eens wat ga prutsen met de Wake Up LAN mogelijkheid.
Dat feest ging dus mooi niet door, want er gingen een aantal huishoudelijke apparaten achter elkaar kapot.
Vervolgens belde mijn broer, hij had voor zijn bedrijf een paar nieuwe computers gekocht, of ik een oude wilde hebben?
Dus aldus deze opgehaald, helemaal uit elkaar gehaald en flink schoongemaakt. (Ze waren een beetje heel erg stoffig....)
Het bleek te gaan om een machine met een ASUS M2NPV moederboard en een AMD Sempron 3000+ processor in combinatie 512 MB geheugen.
Niet echt fantastisch naar hedendaagse maatstaven maar toch heel redelijk voor een thuisserver.... ook erg prettig was dat eer een rits SATA poorten aanwezig was.
Dus ik eens op zoek gegaan naar een behoorlijke harddisk en een WD Caviar green van 1 terrabyte kunnen vinden voor ongeveer 50 euro.
De originele disk van 40 Gigabyte word nu alleen gebruikt voor het besturingsysteem.
Dan moest er dus ook een besturingsysteem komen, en het mocht niks kosten...
Dus op internet gezocht naar freeware en ook Linux kwam in beeld, echter totaal geen ervaring mee, en ook niet veel behoefte aan.
Vervolgens vond ik Freenas, welliswaar een Unix/Linux gebaseerd systeem,
maar daar merk je in de praktijk niet zoveel van, op het moeten "Mounten" van schijven en partities na.
Een heel mooi systeem, ziet er prachtig uit, laat zich soepel installeren, kan geheel op afstand bestuurd worden via een webinterface.
Ik had alleen een heel erg groot nadeel, met geen mogelijkheid ter wereld kon ik de schijven in mijn netwerk zichtbaar krijgen.....
En dus ook niks ernaartoe kopieren, dus.... wat ik dan wel weer een groot pluspunt vind is dat je per schijf het energieverbruik uitgebreid kunt instellen.
Ik had nog een Windows XP pro CD, maar zat een beetje tegen de systeem belasting aan te hikken
Toen kwam ik achter het bestaan van Nlite.
Dat is een tool die een windows install CD dusdanig stript (messenger, mediaplayer, noem maar op) dat je alleen nog maar een kaal besturings systeem overhoud.
Die brand je op CD en kun je (ook unattended) installeren. die draai nu als een zonnetje.
Het zaakje in het Bios is dusdanig aangepast dat hij zonder monitor,keyboard of muis kan opstarten, (halt on no errors, of iets dergelijks.)
Op mijn huiskamermachine en de laptops heb ik "bureaublad op afstand" geinstalleerd. nu kan ik de hele machine op afstand besturen, herstarten en afsluiten. aleen opstaten moet ik nog terplaatse met de hand doen.
Ik denk dat ik daarvoor nog eens wat ga prutsen met de Wake Up LAN mogelijkheid.
Re: De Grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)
mooie oplossing, maar beetje zonde van het energieverbruik van zo'n pc..
Daar zijn nassen nu net goed voor
Daar zijn nassen nu net goed voor
Re: De Grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)
Daarvoor kun je hem toch in hybernation laten gaan na een tijdje met "Wake on lan"?
Nadeel, nou ja echt nadeel vind ik het niet, is dat zuinige Nassen voor thuis ook meestal relatief langzaam zijn.
Nadeel, nou ja echt nadeel vind ik het niet, is dat zuinige Nassen voor thuis ook meestal relatief langzaam zijn.
Re: De Grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)
Het energie verbruik valt wel mee, hij staat maar een paar uurtjes per dag aan, meestal 's avonds.
In het weekend soms de hele dag, maar dan is half tarief..
In het weekend soms de hele dag, maar dan is half tarief..
Re: De Grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)
Hebbie een watt metertje er aan gehangen? Een klein PC'je stookt altijd nog wel iets van 40W - 50W. Mijn NAS (met 2 schijven) 17W.
Re: De Grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)
Mijn oude servertje verbruikte ongeveer continu iets van 80 tot 100W draaiende onder linux.Pjotr schreef:Hebbie een watt metertje er aan gehangen? Een klein PC'je stookt altijd nog wel iets van 40W - 50W. Mijn NAS (met 2 schijven) 17W.
Dat was ook mijn reden om een Netgear Readynas te kopen, OK interface is traag maar dat gebruik je ook maar 1 keer.
En verder doet hij goed zijn ding, en qua stroom is hij binnen 2 jaar terug verdient.
Je kan ook meteen een nas kopen met een dual core processor, maar verwacht dan niet dat die ook 17W gebruikt.
Voor thuis gebruik ook veel te overdreven.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: De Grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)
zo, maar eens hier aanhaken, bij ons gaat t netwerk ook maar eens op de schop met de komst van glasvezel internet.
zo moet t ongeveer er uit gaan zien: Laat de opmerkingen/tips/etc maar komen
wat uitzoekwerk had ik al gedaan:
Ik had als router deze op t oog:
http://www.informatique.nl/527946/cisco ... k9-g5.html
daar kan ik later evt ook nog VPN mee opzetten
ik zie alleen geen PoE staan, en dat was toch wel handig geweest..
Dan t WLAN access point:
http://www.informatique.nl/560019/cisco ... point.html
of zijn er betere alternatieven?
En de switch..
btw: wat is nou het voordeel van een managed switch tov een gewone?
wensen hier zijn QoS (de audio altijd voorrang natuurlijk) en PoE
zoiets: http://www.informatique.nl/551429/netge ... poort.html
of: http://www.informatique.nl/524998/cisco ... 8t-eu.html
bomen en bos, factor 10 verschil in prijs: http://www.informatique.nl/?m=usl&g=087 ... 0&item01=8
en de kabel...
een flinke rol en een handvol RJ45 stekkers lijkt me t handigst:
http://www.informatique.nl/550146/utp-c ... grijs.html
of toch maar CAT6? http://www.informatique.nl/516883/utp-c ... grijs.html is zelfde prijs...
tangetje: http://www.informatique.nl/550068/utp-k ... -rj45.html
of toch maar dagobert: http://www.informatique.nl/556916/utp-k ... 5-8-8.html
WCD: http://www.informatique.nl/557798/utp-c ... 5-lsa.html
connectortjes: http://www.informatique.nl/555638/rj45- ... 100st.html en http://www.informatique.nl/555628/utp-r ... grijs.html
zo moet t ongeveer er uit gaan zien: Laat de opmerkingen/tips/etc maar komen
wat uitzoekwerk had ik al gedaan:
Ik had als router deze op t oog:
http://www.informatique.nl/527946/cisco ... k9-g5.html
daar kan ik later evt ook nog VPN mee opzetten
ik zie alleen geen PoE staan, en dat was toch wel handig geweest..
Dan t WLAN access point:
http://www.informatique.nl/560019/cisco ... point.html
of zijn er betere alternatieven?
En de switch..
btw: wat is nou het voordeel van een managed switch tov een gewone?
wensen hier zijn QoS (de audio altijd voorrang natuurlijk) en PoE
zoiets: http://www.informatique.nl/551429/netge ... poort.html
of: http://www.informatique.nl/524998/cisco ... 8t-eu.html
bomen en bos, factor 10 verschil in prijs: http://www.informatique.nl/?m=usl&g=087 ... 0&item01=8
en de kabel...
een flinke rol en een handvol RJ45 stekkers lijkt me t handigst:
http://www.informatique.nl/550146/utp-c ... grijs.html
of toch maar CAT6? http://www.informatique.nl/516883/utp-c ... grijs.html is zelfde prijs...
tangetje: http://www.informatique.nl/550068/utp-k ... -rj45.html
of toch maar dagobert: http://www.informatique.nl/556916/utp-k ... 5-8-8.html
WCD: http://www.informatique.nl/557798/utp-c ... 5-lsa.html
connectortjes: http://www.informatique.nl/555638/rj45- ... 100st.html en http://www.informatique.nl/555628/utp-r ... grijs.html
Re: De Grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)
QoS is niet mogelijk met een unmanaged switch (je kan op een unmanaged switch geen prioriteiten instellen)Henkjan schreef:En de switch..
btw: wat is nou het voordeel van een managed switch tov een gewone?
wensen hier zijn QoS (de audio altijd voorrang natuurlijk) en PoE
zoiets: http://www.informatique.nl/551429/netge ... poort.html
of: http://www.informatique.nl/524998/cisco ... 8t-eu.html
bomen en bos, factor 10 verschil in prijs: http://www.informatique.nl/?m=usl&g=087 ... 0&item01=8
Ook redundancy (denk bv aan een NAS met 2 ethernetpoorten) en port mirroring (handig om probs te analyseren) zijn 2 dingen die je enkel met een managed switch kan uitvoeren.
De meesten zullen enkel QoS gebruiken, en zoals je zelf aanhaalt, bij delay-kritieke toepassingen (IP telefoon, video/audio data, ...)
Ik heb zelf positieve ervaring met HP Procurve switchen, maar zolang je in het semi-pro segment kijkt kan je niet misdoen (Cisco, HP, ..)
Re: De grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)
Voor die WCD'tjes heb je ook een LSA punch tool nodig :
http://www.informatique.nl/551378/utp-r ... -tool.html
http://www.informatique.nl/551378/utp-r ... -tool.html
Re: De grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)
Trouwens, binnenkort gaat de boel hier ook weer eens grondig op de schop.
Er komt hier een 5-disc NAS te staan als backup voor het systeem van de bedrijven van mijn broer en schoonzus.
Dat word zo ingesteld die 's-nachts automatisch een backup draait van het systeem op het kantoor.
Het geheel word aan elkaar geknoopt met een HP 16 poorts switch en Cisco firewall.
Er komt hier een 5-disc NAS te staan als backup voor het systeem van de bedrijven van mijn broer en schoonzus.
Dat word zo ingesteld die 's-nachts automatisch een backup draait van het systeem op het kantoor.
Het geheel word aan elkaar geknoopt met een HP 16 poorts switch en Cisco firewall.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: De grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)
dank. daar gaat t budgetray5150 schreef:Voor die WCD'tjes heb je ook een LSA punch tool nodig :
http://www.informatique.nl/551378/utp-r ... -tool.html
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: De grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)
Hee, die heb ik ook!Henkjan schreef:dank. daar gaat t budgetray5150 schreef:Voor die WCD'tjes heb je ook een LSA punch tool nodig :
http://www.informatique.nl/551378/utp-r ... -tool.html
Lenen?
Re: De grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)
Ik werk nu al een tijdje met de TP Link, en dat bevalt erg goed, ik hoef volgens mij niet zo een dure jongen te hebben.
http://www.alternate.nl/html/product/TP ... ND/144664/
Is een router /AP en /switch in 1 keer, en ik kan dan de server ook nog op mac adres filteren voor een vast IP nummer te reserveren.
Beneden dan nog een goedkoop switch staan voor muziek en beeld.
http://www.informatique.nl/522538/tp-li ... spcall=yes
En die heeft Informatique ook.
http://www.informatique.nl/110912/tp-li ... 043nd.html
http://www.alternate.nl/html/product/TP ... ND/144664/
Is een router /AP en /switch in 1 keer, en ik kan dan de server ook nog op mac adres filteren voor een vast IP nummer te reserveren.
Beneden dan nog een goedkoop switch staan voor muziek en beeld.
http://www.informatique.nl/522538/tp-li ... spcall=yes
En die heeft Informatique ook.
http://www.informatique.nl/110912/tp-li ... 043nd.html
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: De grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)
ik wil t AP in t trappenhuis hangen voor beter bereik, dus een ding met 4 snoeren extra in t zicht lijkt me geen goed plan... separate router en AP dushannesie schreef:Is een router /AP en /switch in 1 keer....
Re: De grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)
of je neemt er zo een, lekker hoog vermogen :
http://www.wlanshop.nl/producten/access ... b-350.html
http://www.wlanshop.nl/producten/access ... b-350.html
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: De grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)
heb wat voorstellen van Informatique gekregen:
- als router adviseerde ze deze: DrayTek Vigor 2130n, dat is een router/AP met vrij uitgebreide mogelijkheden. op mijn vraag wat k het beste kon doen om de antennes uit de kast te zetten, raden ze me dat af omdat dit het signaal te veel zou verzwakken. als alternatief denk ik dan aan de alleen-router uitvoering van deze DTV2130, en dan een los AP, bv de TP-Link TL-WA901ND die een beter dan gemiddelde spec heeft, en met 3 antennes waarschijnlijk een goed bereik.
- voor de switch kwam men met de D-Link DGS 108 waarmee (zo lees ik de specs temninste) ondanks dat het geen managed switch is, toch QoS zou moeten kunnen.
- als router adviseerde ze deze: DrayTek Vigor 2130n, dat is een router/AP met vrij uitgebreide mogelijkheden. op mijn vraag wat k het beste kon doen om de antennes uit de kast te zetten, raden ze me dat af omdat dit het signaal te veel zou verzwakken. als alternatief denk ik dan aan de alleen-router uitvoering van deze DTV2130, en dan een los AP, bv de TP-Link TL-WA901ND die een beter dan gemiddelde spec heeft, en met 3 antennes waarschijnlijk een goed bereik.
- voor de switch kwam men met de D-Link DGS 108 waarmee (zo lees ik de specs temninste) ondanks dat het geen managed switch is, toch QoS zou moeten kunnen.
Re: De grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)
Ik zou dan eerst maar zoiets als die Draytek neer zetten, en als blijkt dat dat nodig is er nog een aparte AP bij zetten.
Ik heb als ik aan kom rijden met de auto ook met mijn telefoon al draadloos contact, dus dat bereik kan nog wel eens meevallen.
Ik heb als ik aan kom rijden met de auto ook met mijn telefoon al draadloos contact, dus dat bereik kan nog wel eens meevallen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: De grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)
waar staat jouw AP dan?hannesie schreef:Ik zou dan eerst maar zoiets als die Draytek neer zetten, en als blijkt dat dat nodig is er nog een aparte AP bij zetten.
Ik heb als ik aan kom rijden met de auto ook met mijn telefoon al draadloos contact, dus dat bereik kan nog wel eens meevallen.
qua prijs maakt een router/AP of een router met los AP niet eens zo veel verschil
Re: De grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)
Vanuit de meterkast gaat er een netwerkkabel naar boven en daar staat dan in mijn "werK"kamer mijn AP, en dan de kabels naar beneden via de oude telefoon pijp naar de woonkamer in de witte wandkast is dan de vaste verbinding naar de Switch voor SB en BDspeler.
