Buizen gitaarversterkertje

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Buizen gitaarversterkertje

Bericht door sevenup »

Kwam een leuk schemaatje tegen van een 5W gitaarversterkertje ( EL84 )
Wou toch al een keer het muziek maken weer oppakken, dus kan ik het versterkertje goed gebruiken.

Schema is de AX84-P1 ( http://www.ax84.com/p1.html voor meer info )

Ben al wat aardig opgeschoten. Nog een handje vol weerstanden en condensatoren en hij is klaar :D

Kast wordt ongeveer zoals deze
Afbeelding

Speaker wordt een 8" van Jensen die ik 2de hands heb gekocht ( zie http://jensentone.com/c8r.php )

Hierbij alvast een paar foto's :D
Bijlagen
gitaar_2.JPG
gitaar_1.JPG
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Bericht door Miniwatt »

Leuk ding!

Ik heb er hier ook eentje staan, alleen heb ik hem voor een niet meer te achterhalen reden zonder toonregeling opgebouwd, en de master volumepot is gaar, dus echt lekker doet hij het niet :?

Bovendien ben ik er nog niet aan toegekomen wat voor speaker erin moet, die dingen blijken ook nog eens loeiduur te zijn :(
Wellicht is dit topic een goede stimulans om eens een serieuze versie te maken :oops:

Hoe kom jij trouwens altijd aan je voedingstrafo's, Sevenup?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

mooi man 8)

Ben erg beneiuwd hoe ook een SE bevalt.

Zelf ben ik nog van plan een EL34 of KT77 SE te maken (das zo'n 10-15W)
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Miniwatt schreef:
Leuk ding!

Ik heb er hier ook eentje staan, alleen heb ik hem voor een niet meer te achterhalen reden zonder toonregeling opgebouwd, en de master volumepot is gaar, dus echt lekker doet hij het niet :?

Bovendien ben ik er nog niet aan toegekomen wat voor speaker erin moet, die dingen blijken ook nog eens loeiduur te zijn :(
Wellicht is dit topic een goede stimulans om eens een serieuze versie te maken :oops:

Hoe kom jij trouwens altijd aan je voedingstrafo's, Sevenup?
Tja, voedingstrafo's is het geheim van de smid :D Nee hoor geintje, ik ben lid van een buizen radio club. We hebben meer dan 100 oude ( soms sloop ) radio's en bergen onderdelen. Hier zit altijd wel wat tussen voor de grijp.

Orginele website ( lach niet als je hem ziet... ) http://www.radiolamp.nl
Ik heb snel even wat anders in elkaar geflanst http://home.wanadoo.nl/michielstegeman/ ... /index.htm

Speaker heb ik via marktplaats gekocht. Maar nieuw zijn ze niet zo duur bij http://www.jukebox-revival.nl/catalog/i ... Path/96_97 en dan bijvoorbeeld de ceramic vintage serie.
Ik gebruik deze: http://www.jukebox-revival.nl/catalog/p ... ts_id/1229

Groeten,

Michiel
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

heel leuke club man
moet daar heerlijk toeven zijn
veel suc6
mvg
audioot
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Netjes hoor, die AX84 site is goed en uitgebreid verzorgd..

Je hebt het chassis zelf gemaakt van printplaat?
dat is wel een handige en goedkope oplossing. :wink:
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

audioot schreef:
heel leuke club man
moet daar heerlijk toeven zijn
veel suc6
mvg
audioot
Is inderdaad een leuke club. Veel kennis ook daar :D
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

ray5150 schreef:
Netjes hoor, die AX84 site is goed en uitgebreid verzorgd..

Je hebt het chassis zelf gemaakt van printplaat?
dat is wel een handige en goedkope oplossing. :wink:
Chassis is idd van printplaat. Makkelijk te verwerken en goed genoeg voor kleine chassis.
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Gaaf! Ga ik ook *ooit* nog eens doen :):roll:
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Bericht door Miniwatt »

sevenup schreef:
ray5150 schreef:
Netjes hoor, die AX84 site is goed en uitgebreid verzorgd..

Je hebt het chassis zelf gemaakt van printplaat?
dat is wel een handige en goedkope oplossing. :wink:
Chassis is idd van printplaat. Makkelijk te verwerken en goed genoeg voor kleine chassis.
Dat heb ik van jou afgekeken en blijf ik ook gebruiken 8) Makkelijk te bewerken, gewoon met de figuurzaag :)
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Miniwatt schreef:
sevenup schreef:
ray5150 schreef:
Netjes hoor, die AX84 site is goed en uitgebreid verzorgd..

Je hebt het chassis zelf gemaakt van printplaat?
dat is wel een handige en goedkope oplossing. :wink:
Chassis is idd van printplaat. Makkelijk te verwerken en goed genoeg voor kleine chassis.
Dat heb ik van jou afgekeken en blijf ik ook gebruiken 8) Makkelijk te bewerken, gewoon met de figuurzaag :)
En voor lange stukken een ijzezaagje in de decoupeerzaag :D
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Hij doet het \:D/ Klankregeling, Gain en Master volume allemaal OK. Alleen nog een heel klein brommetje ( alleen hoorbaar tot 30cm van de speaker ) maar dat kan ook bijna niet anders met zo'n gevoelige ingang. Toch 2 keer een grote versterking achter elkaar met die ECC83.

Ook even een test met mijn nieuwe Jensen speaker. Met een gevoeligheid van rond de 93 dB geluid zat voor thuis :D

Nog te doen:

- aan/uit schakelaar
- standby schakelaar
- paar draden vervangen voor afgeschermde exemplaren
- een mooie behuizing voor de versterker en de kast

en dan spelen maar...
Bijlagen
gitaar_3.JPG
gitaar_4.JPG
Laatst gewijzigd door sevenup op do 04 dec 2008, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Behuizing voor de versterker schiet al mooi op :D

Nog goed schuren en beitsen/lakken. Versterkertje en rooster spuiten en klaar is klara...

De speaker kast wordt gemaakt in hetzelfde hout. Semi open kast met achterkant voor 2/3 dicht.
Bijlagen
gitaar_5.JPG
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

De versterker is zo goed als af. Er zijn nog wat schakelaars bijgekomen voor power en standby. Ook heb ik er een ECC83 bijgezet voor een overdrive kanaal. Alles werkt geruisloos en bromvrij.

Gister even bij de muziekwinkel geweest. Zag een mooie gitaar staan voor de helft van het geld. Het is een samick SKN-671. Redelijk onbekend, maar afgewerkt met mooie hardware en een goede hals. Stratocaster model met 2 humbuckers en een single coil.

Afbeelding

de luidspreker kast is ook al klaar. Moet alleen nog een mooi frontje voor. Foto's volgen binnenkort.

Hieronnder nog een ontwerpje voor het frontje. Wil hem als sticker laten drukken.
Bijlagen
frontpanel.jpg
Laatst gewijzigd door sevenup op zo 14 dec 2008, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Hierbij een overzichtsfoto met alles bij elkaar :D Moet zeggen dat het geluid zeer lekker is. Alleen in het laag komt de 8" wat te kort. Ooit maar eens een 12" erbij bouwen...

Het frontje van de versterker maak ik nog een keer opnieuw. dan kan ik alles perfect recht boren door middel van de sticker die er overheen komt. Ook worden alle potmeters vervangen door nieuwe. deze heb ik overal en nergens vandaan gehaald, zijn allemaal verschillend.

Het rooster van de versterker wordt nog overspannen met zwart doek. de speaker krijgt nog een frontje met hetzelfde doek.

Alle kanten van het hout worden nog afgewerkt met de bovenfrees. Daarna nog even doek schuren en blank aflakken :D
Bijlagen
gitaar_6.JPG
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik ben heel erg benieuwd hoe dat beestje klinkt :D
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Persoonlijk had ik de versterker even breed gemaakt als de speakerkast, dan oogt het meer bij elkaar "passend".

Wel een hele mooie gitaar moet ik zeggen, hij doet mij denken aan een kruising tussen een Ibanez JEM en een Music Man Silhouette. dat zijn niet de minsten....
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Het rooster van de versterker overspannen met doek? Niet doen!! Het geeft juist bij deze versterker het leuke effect dat je de "troep" erin ziet zitten... Maar het is natuurlijk jouw versterker... Ik zou het niet doen in ieder geval...
Staat ook wel lekker retro zo..
Die speaker mag ook best gezien worden hoor.. eventueel met net zo'n rooster als de versterker maar wel zichtbaar..
Maar het is jouw speaker...... (al zou je 'm paars schilderen :wink: )

Kees
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Ik kan eigenlijk niet anders dan bovenstaande mening onderstrepen. Juist dat rooster geeft het geheel een originele, en authentiek aandoende uitstraling. Het maakt er echt iets bijzonders van. Gewoonlijk zou ik het ook nog met ray5150 eens zijn v.w.b. een gelijke breedte, maar in dit geval denk ik dat juist de trapsgewijze opstelling nog een extra steentje bijdraagt aan de looks.

Erg leuke set zo!
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Misschien hebben julle wel gelijk over dat rooster. Zal ik hem gewoon zwart spuiten? Staat wel goed bij het goud/geel van het frontje :D

Nu ik de foto bekijk lijkt de speakerkast wel scheef, terwijl dat in het echt niet zo is. Heb ik gister nog even nagemeten...
Zal wel de camera zijn.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Heb de versterker laatst meegenomen om te vergelijken met een paar andere gitaarversterkers. Wat vooral opviel was het duidelijke cleane geluid. De anderen zetten vooral het laag/mid teveel aan. Deze is super dudelijk. Ook even de distortion vergeleken met een boss distortion pedaal ( transistor ) Compleet een andere sound. de boss is veel killer.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

"Boss killer" zou dus een toepasselijke benaming zijn. :D

Wat het rooster betreft: ik geloof dat ik hem niet eens zwart zou willen spuiten. Zoals het nu is, heeft het wat! Maar natuurlijk is mijn voorkeur niet de jouwe, en zwart zal ook niet misstaan. ;)
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Buizen gitaarversterkertje

Bericht door sevenup »

Ik heb met dit versterkertje een hele tijd gespeeld. Op zich was het geluid wel goed, maar hij was niet echt netjes opgebouwd. Ook vond ik dat hij teveel gain had. Heb hem dus gesloopt en heb een eigen schema bedacht.

Het nieuwe schema is geinspireerd op de Fender "Champ" ( 5F1 schema )
Gebruikte buizen zijn ECC83 en 6V6. Voeding en instelling van de buizen zijn iets anders als bij de Fender.
Orgineel heeft het Fender schema geen toonregeling.
ik heb een uitschakelbare toonregeling bedacht, geinspireerd op de big muff toonregeling.
Komt er in het kort op neer dat je met 1 potmeter bas en treble tegelijk regelt.
Regelbaar van veel bas/weinig hoog tot weinig bas/veel hoog.
Ook heb ik een klein bright condensatortje toegevoegd over de input volume potmeter.

Verder heb ik mijn houtbewerkingsvaardigheden weer verbeterd met het maken van een mooie combo-behuizing.
Er zit een 10" speaker in.

Er moeten alleen nog hoekjes op de kast en knopjes op de potmeters. Die zijn al besteld :)

Geluid is clean een stuk voller als het vorige versterkertje. Als de input potmeter iets boven de helft komt komt er een lekkere rauwe overdrive tevoorschijn.
Bijlagen
1.JPG
2.JPG
3.JPG
4.JPG
5.JPG
6.JPG
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Buizen gitaarversterkertje

Bericht door Wowly »

tsk tsk, errrrg netjes hoor! Ik zie al eel jaloerse blikken ontstaan.

Jan
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Buizen gitaarversterkertje

Bericht door ray5150 »

Heel mooi, dat chassis van PCB doet me aan mezelf denken... :mrgreen: (zoiets ben ik ook nog eens van plan.)
ook de kombinatie van messingkleur frontplaat en de messing kleur rand om de speaker staat netjes passend
Plaats reactie