Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen" -> UPDATE pagina 14

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

FFF

Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"

Bericht door FFF »

firsttimer schreef:
Volgens mij zou de allereerste stap, de volgende moeten zijn:

Stap 1: De Soup meten

Allereerst sluit je hiermee uit dat de gebouwde speaker (en filter) wel of niet naar behoren functioneert. Tevens kun je met een meting duidelijk krijgen wat de respons op de huidige luisterplek is zodat je eventuele pieken en dalen zichtbaar kunt maken. Mogelijk is er dan aanpassing van de speakerplaatsing nodig of akoestische maatregelen etc.

Als je zelf niet kunt/wilt meten is er misschien wel een aardige ZBA'er te vinden die, al dan niet voor een kleine vergoeding, langs wil komen met zijn of haar meetsetje.
Ben het met je eens dat dat de eerste stap zou moeten zijn. Heb alleen geen ervaring met meten, zou het wel graag willen leren want meten=weten denk ik...

Mocht iemand zich geroepen voelen schroom niet het te laten weten :lol:

Is het iets wat je gemakkelijk even doet of moet je er echt voor gaan zitten om het onder de knie te krijgen en serieus investeren in apparatuur? Of weet iemand een goede how-to op internet? Op dit forum wordt ik van de "meten" topics niets wijzer...
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

De Soup meten lijkt me ook stap 1.

Kun je niet beginnen met je Lyngdorf? Daar hoort software bij voor op je PC, volgens mij moet je er veel mee kunnen:

http://www.lyngdorf.com/content/view/100/35/

Of PB "asterduc" even, die kan je vast zo vertellen of het kan of niet.
firsttimer

Bericht door firsttimer »

Kwa kosten kun je het voor een meetsysteem zo gek maken als je wilt (vanaf zo'n 150 Euro)

Je kunt zelf een systeem samenstellen (mic, preamp, souncard etc) en met de ARTA-software gaan werken, maar je kunt bijv. ook kiezen voor een kant- en klaar pakket van bijv ATB:

http://www.kirchner-elektronik.de/gb-atb-pc-pro.php

Ondere andere Robbiedobbie gebruikt dit pakket voor zijn Concave's icm dezelfde Lyngdorf versterker:

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=25&t=8971

Als je een beetje handig bent dan moet een zinnige meting niet al te veel problemen op leveren
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Vragen over meetsets kun je zo vinden via de zoekmachine
Daar zijn al zoveel dingen over gezegd!!

Onder andere dat ATB niet handig is vanwege het gemis van een tijdvenster.
threshold

Bericht door threshold »

FFF schreef:

Is het iets wat je gemakkelijk even doet of moet je er echt voor gaan zitten om het onder de knie te krijgen en serieus investeren in apparatuur? Of weet iemand een goede how-to op internet? Op dit forum wordt ik van de "meten" topics niets wijzer...
Een goede meting doen is niet zo simpel voor een beginner of niet-acousticus. En lage frequenties meten al helemaal niet! Het mooiste is een dode kamer huren, en ook onder hoeken meten. Maar dan heb ik het over een complete meting.
Diagnostisch specifieke zaken d.m.v. een meting vaststellen is gemakkelijker, maar dan moet je weer wel weten wat je doet en waarom je dat doet. Bij jou zou dat het controleren van de output van het laag kunnen zijn. Dan moet het tijd-raam groot genoeg zijn om lange golflengten te meten (gelijk aan lange trillingstijden), maar dan krijg je altijd de reflectie van de vloer mee. Is het een idee om de meetmicrofoon op de vloer te leggen? (=algemene vraag)

Of buiten in de sneeuw meten (brrr...). Sneeuw absorbeert goed.

Nog even over de manier van communiceren. Net de film " Fair game" gezien in de bioscoop en dit lijkt er wel wat op. Een CIA directeur zegt op een bepaald moment tegen een hoge pief van het Witte Huis dat hij ervan overtuigd is dat er geen kernwapens in Irak liggen. Vraagt het Witte Huis: hoe zeker, 100% of 99%, 98%, 97% ? Jullie hadden het ooit eerder eens een keertje mis...
Ook hier vertellen mensen over hun ervaringen. Dat verschillende personen in zeer veel verschillende situaties het moeilijk hebben gehad met bijv. de Neo3, betekent inderdaad nog niet dat 100% zeker is dat alles uitgeprobeerd is. Maar dat wil toch niemand weten? Wij hebben hier niet allemaal een mini-laboratorium in huis met dode kamer en een batterij technici om elke uitspraak van wetenschappelijk verkregen bewijs volgens de laatste stand der wetenschapsfilosofie te voorzien. Een beetje vertrouwen moet er toch zijn, nietwaar? :)
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Dode kamer heb je sowieso niet nodig voor boven de 200Hz.
]eep
Contacteer:

Bericht door ]eep »

FFF schreef:
]eep schreef:
Je wilt nu aan de bron gaan sleutelen (wat IMHO de oplossing totaal niet is), je hebt aan de weergevers gesleuteld (verbeterd tot bijna tevredenstellend) maar wat is nu de factor die nog steeds hetzelfde gebleven is? Stel nu dat het dan nog niet wordt wat je ervan verwacht?

Ik wil niet aan mijn bron sleutelen omdat deze tegenvalt, maar juist omdat ik nieuwe muziek wil gaan ontdekken. Heb een goede cd speler daar heb ik geen twijfel over. Had alleen een lijstje gemaakt met wat cd's die me aanbevolen werden en kwam al snel tot de conclusie dat die vaak rond de 20 euro per stuk liggen. Via Spotify kan ik dezelfde cd's gratis (of voor 9.95 p/mnd in betere kwaliteit) luisteren
Gek, dat probleem heb ik nou totaal niet. :-# Ik kom om in de cd's en lp's. Ik weet soms niet meer welke ik al heb.

Weleens gedacht aan Amazon.co.uk? Ik heb daar laatst een heleboel hele mooie cd's gekocht vanaf €4 van David Sylvian tot €15 voor n lp van Melody Gardot. Ik neem aan dat je het stukje op hifi.nl gezien hebt? Best Klinkende Album - De Top 30?
De echte zgn 'audiofiele' opnamen zou ik niet teveel aandacht aan besteden. Het is veelal geldklopperij met vaak nogal 'vreemde' muziek.
]eep schreef:
Er is ook een andere benadering mogelijk. Noem het de analoge benadering. Ik noem het liever minimalistische.
Die benadering heeft mijn voorkeur. Natuurlijk heb ik al een mooie set staan die waarschijnlijk gaat blijven, maar ik wil eigenlijk naar geen of nauwelijks softwarematige correctie.
UHm, wat je hebt staan spreekt dat TOTAAL tegen. :-s
Misschien dat ik het niet goed uitleg maar zo te lezen komt mijn punt totaal niet over :)

Wat ik bedoelde is: je vergeet de versterker. Wat heb jij, wat heeft Marc. Probeer eens alles er tussenuit te gooien (dus zonder Lyngdorf) en leen een buizenversterker (6 onderdelen van ingang tot uitgang). Dus alleen cd>versterker>speaker en dan eens kijken wat het van zichzelf doet.
Ik wil je van harte uitnodigen om eens te komen luisteren. Je mag ook evt een buizenversterker lenen. Ik kan het je zo demonstreren. Ware het niet dat Ede-Tilburg niet echt vlakbij is.

De boel eens meten is ook heel zinnig om evt fouten er uit te halen. Dat moet wel globaal in orde zijn. Meten is weten enzo, maar dat is typisch de techneuten aanpak. Muziek is geen weten, muziek is voelen. En het menselijk gehoor is en blijft de referentie/maat/ijkpunt/standaard. Het uiteindelijke doel is niet de perfecte meetcurve maar een lekker gevoel. dat is toch Pavlovs hondenkoekje.
b_force schreef:
sjees, om de discussie maar eens een totaaaaaal andere wending te geven :-# :lol: :lol:
:lol:
Soms heb je even een andere kijk op de dingen nodig om er achter te komen waar het hem nou precies aan schort en wat je wilt. Even een stapje achteruit en niet met je neus op de details. Overzicht.
Laatst gewijzigd door ]eep op vr 17 dec 2010, 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
FFF

Bericht door FFF »

]eep, bedankt voor je heldere reacties en meedenken.

Ik heb veel muziek van bekende artiesten, die wel goed klinken op de auto radio maar in een beetje hifi set al snel duf klinken met een stemmetje ergens in de verte... Het genieten van muziek begint denk ik bij het aanschaffen ervan. Omdat het best wel kostbaar is en het gebruiksgemak van de cd steeds verder begint te verouderen ten opzichte van de nieuwste opties wil ik geen cd's meer aanschaffen.

Ben ontzettend blij met je linkje naar die album top 30, die ga ik in de playlist zetten :wink:

Ik ben geen muziek kenner, dus het probleem is vooral hoe kom je aan titels die je mooi vind. Via internet veel tegengekomen maar voor een beetje titel betaal je 20 euro. de streaming optie is dan dus goedkoper (max 9.95 p/mnd).

Ik snap wat je bedoeld met het analoge deel, en ben ook met je eens dat ik daarvoor niet de luiste set heb staan. Ik doelde meer op het gebruik van heel veel correctie etc. Ik zou zeker weleens een buizenversterker willen proberen, het nadeel is alleen dat ik geen kring met liefhebbers om me heen heb :lol:

Voordeel van de Lyngdorf set is trouwens wel de gebruiksvriendelijkheid en de geintegreerde dac. RP wil ik pas gaan gebruiken als de speaker eigenlijk af is.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Jij gebruikt de soup met seriefilter toch? Die van Tony's site?
]eep
Contacteer:

Bericht door ]eep »

zie edit....
Je mag er zo een lenen.

Shit, zit ik nu echt naar Madonna - Lucky star te luisteren? There goes my credibility...
Van de soundtrack Snatch van Guy Ritchie (Madonnas ex). Ik de film zei ie dat ie dit zo'n goed nummer vond :rock: Super sarcastisch. :lol: Voor de soundtrack kwam ie er natuurlijk niet onderuit voor zijn lief toen.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

]eep schreef:
Wat ik bedoelde is: je vergeet de versterker. Wat heb jij, wat heeft Marc. Probeer eens alles er tussenuit te gooien (dus zonder Lyngdorf) en leen een buizenversterker (6 onderdelen van ingang tot uitgang). Dus alleen cd>versterker>speaker en dan eens kijken wat het van zichzelf doet.
Dat is een goed idee, om zoiets eens te proberen. Maar het heeft niets met overzicht te maken. Als je overzicht hebt, kun je prima inschatten wat alternatieven doen.

Bronmedium met opname -> speler -> DSP -> voorversterker -> eindversterkers -> luidsprekers + subs -> luisterruimte -> luisteraar

Je kunt naar believen in deze keten onderdelen eruit halen en er weer in stoppen. Je kan beginnen met de eenvoudigste zoals jij aangeeft. Dat is een goed idee om te beginnen. Ik denk daarom dat je met overzicht bedoelt dat je stap voor stap moet elimineren. Een valkuil daarbij is wel dat je belangrijke onderdelen uit de keten vergeet. Daarom moet je wel de hele keten blijven beschouwen als je werkelijk overzicht wil hebben.

Daarbinnen is driver keuze een detail. Maar wel een detail op het eerstvolgende niveau binnen de keten, als het over een zelfbouwluidspreker gaat.

Ennuh, FFF: die interne speakerbekabeling zit echt op het allerlaagste detail niveau. Ga je daar nou eens even totaal niet druk om maken.
FFF

Bericht door FFF »

Montana schreef:
Jij gebruikt de soup met seriefilter toch? Die van Tony's site?
Ja inderdaad, tips? :lol:
]eep schreef:
zie edit....
Je mag er zo een lenen.
Ik kom vaak in Veenendaal dus Ede is niet zo heel ver.
Echt lenen vind ik niks, maar voor luisteren heb ik er altijd oren naar :lol:

Heb echter behoorlijk wat versterkers gehad de afgelopen jaren (Sony oudje, Bryston 3B NRB, Rotel 1075 5 kanaals, Rega exon monoblokjes, Mark Levinson 331 en nu dus de Lyngdorf TDAI 2200). Vind de Lyngdorf eigenlijk heel mooi maar zou inderdaad weleens een mooie buizenamp willen testen (en bij voorkeur ook bouwen...)

Heb er trouwen al heel veel muziek bijgekregen :evil:
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Je kan alleen maar geholpen worden als iemand er met een meetset mee aan de slag gaat. Ik heb best zin in een uitdaging, maar zit erg krap in mijn tijd. Durf weinig toe te zeggen..
FFF

Bericht door FFF »

Montana schreef:
Je kan alleen maar geholpen worden als iemand er met een meetset mee aan de slag gaat. Ik heb best zin in een uitdaging, maar zit erg krap in mijn tijd. Durf weinig toe te zeggen..
Heb je een idee van de potentie van het filter/speaker?

Een deel van het probleem kan natuurlijk ook door de kamer akkoestiek komen, maar in de vorige ruimte klonk het alleen maar minder.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Als ik er wat van mag zeggen: het filter kan sowieso beter naar mijn smaak, vooral wat het laag/mid betreft. De midhoog overgang is tricky met de C89, maar zal ook beter kunnen dan nu het geval is. Ik heb daar jaren geleden wel moeite mee gehad. Zoals ik al eerder heb aangegeven, zie ik meer in de C79.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Heb wel wat speakers van Tony gehoord en kan wel redelijk inschatten hoe hij klinkt, maar heb hem nooit gehoord. Maar met een meetset kan ik wel snel achterhalen als er iets niet klopt en wat dat dan is.

Ik denk dat Jeroen een punt heeft, maar het kan goed zijn dat de speaker niet naar behoren functioneert als ik je over de woofer zie praten. Zelf heb ik nooit een filter gemaakt voor de C89 en denk ook dat de C79 een betere basis is, maar er moet ook met de C89 een goed systeem te maken zijn! Maar dan ga je wel meer filtercomponenten gebruiken in het mid en een seriefilter zie ik dan niet als uitgangspunt.
FFF

Bericht door FFF »

Ik denk dat we op 1 lijn zitten :D

De speaker die ik nu heb klinkt goed, maar haald het lang niet bij de speaker van Marc. Dat heeft zeker niet (alleen) met de apparatuur te maken. De overweging waar ik al een tijdje over struikel, hoe ver kan ik komen met het filter van Tony. Zit er een fout in mijn setup of klinkt dit filter zoveel minder (in mijn oren).

Het ene moment denk ik, ik bestel alles nieuw (de C79 + filter) dan weet ik zeker dat ik alles goed heb gedaan. Het andere moment denk ik van zou er nu geen fout in het filter zitten waardoor ik het potentieel van het soup filter niet gebruik of is er een andere reden, zoals kamer akkoestiek of het te weinig lucht hebben van de mid of de dunne bekabeling bij de woofer etc.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Als je de respons van de Soup en de Milestone vergelijkt, dan is het duidelijk dat je het over totaal verschillende speakers hebt. Het is echt appels met peren vergelijken! Dus het is 100% zeker dat jij kan doen wat je wilt met de componenten van het Soup filter, maar dat brengt je nooit en te nimmer in de buurt van de Milestone.

Met een ander filter en dezelfde drivers kan je in de buurt van de Milestone komen, maar dat zal niet gemakkelijk zijn vanwege de specifieke eigenschappen van de C89. Dat vereist goede metingen, goed filterontwerp en eindeloos tunen.
FFF

Bericht door FFF »

jeroen_d schreef:
Als je de respons van de Soup en de Milestone vergelijkt, dan is het duidelijk dat je het over totaal verschillende speakers hebt. Het is echt appels met peren vergelijken! Dus het is 100% zeker dat jij kan doen wat je wilt met de componenten van het Soup filter, maar dat brengt je nooit en te nimmer in de buurt van de Milestone.

Met een ander filter en dezelfde drivers kan je in de buurt van de Milestone komen, maar dat zal niet gemakkelijk zijn vanwege de specifieke eigenschappen van de C89. Dat vereist goede metingen, goed filterontwerp en eindeloos tunen.
Dank je Jeroen.

Moet maar aan het milestone filter gaan geloven. Heb ook geen zin om heel veel tijd en energie in de C89 te stoppen als het spreekwoordelijke wiel al voor de C79 is uitgevonden :D
dre

Bericht door dre »

lijkt me inderdaad de beste keuze! 8)
FFF

Bericht door FFF »

dre schreef:
lijkt me inderdaad de beste keuze! 8)
Inderdaad, dat was eigenlijk altijd al zo maar soms moet je ook jezelf ervan overtuigen...

Vandaag goed besteed, heb 47 albums op de playlist staan met muziek.
Allemaal tips via internet en natuurlijk de lijst van hifi.nl

Geweldig systeem dat spotify, toegang tot enorm veel muziek, en zelf op de pc kun je beoordelen of het een mooie opname is :D
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

bij mij spelen de milestones met een ucd-versterker en dat lukt zeer goed dus moet het volgens mij met de lingdorf ook geen probleem zijn
veel succes
mvg
audioot :wink:
dre

Bericht door dre »

de geluidskwaliteit van spotify is nou niet echt geweldig te noemen.......
]eep
Contacteer:

Bericht door ]eep »

FFF schreef:
Ik kom vaak in Veenendaal dus Ede is niet zo heel ver.
Echt lenen vind ik niks, maar voor luisteren heb ik er altijd oren naar :lol:
Dan stuur maar een keer (op tijd, zodat ik het kan lezen) een PM dan kom een keer een bakkie doen.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

ALLE koptelefoons hebben hun problemen Marc.
Ik heb zelf een hele tijd de HD650 getest. En deze is alles behalve neutraal!
Echter weer anders problematisch dan bv een K601.
Ook heb ik en tijd de HD600 getest die heb ik toen ook eens opgemeten.
Ik zoek die resultaten even.
Hier de resultaten van Head-fi, maar ik kan me herinneren dat die niet helemaal overeenkwamen.

Maar in feite maakt het eigenlijk niet zoveel uit en DAAR wil ik ook geen discussiepunt van maken.
Als je namelijk eenmaal de gebreken kent, kun je daar prima doorheen luisteren en alsnog bepalen of de fout bij de opname ligt of aan de speakers.

(ze hebben trouwens ineens de K601 weggehaald. Die is namelijk veel rechter dan de K701)
Bijlagen
K701 vs HD650 vs HD600.png
K601 vs K701.jpeg
K601 vs K701.jpeg (9.8 KiB) 366 keer bekeken
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”