Lijmtangen: schroefmodel of knijpmodel?
Moderator: Beheerdersteam
Lijmtangen: schroefmodel of knijpmodel?
Schroefklemmen:
+ kun je vaster zetten
- draai je er soms af tijdens het vastdraaien als ze niet netjes gecentreerd zitten
Knijpklemmen:
+ werkt sneller?
- kunnen niet zo vast
- geven verplaatsing van het werkstuk tijdens het dichtknijpen
+ kun je vaster zetten
- draai je er soms af tijdens het vastdraaien als ze niet netjes gecentreerd zitten
Knijpklemmen:
+ werkt sneller?
- kunnen niet zo vast
- geven verplaatsing van het werkstuk tijdens het dichtknijpen
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
Re: Lijmtangen: schroefmodel of knijpmodel?
Knijp kan niet strak en bij mij zijn er al een aantal gebroken.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3259
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Lijmtangen: schroefmodel of knijpmodel?
Ik gebruik beide.
Eerst knijpers om de boel te fixeren, daarna schroevers voor extra klemkracht.
Mijn knijpklemmen zijn van Bessey.....nou kan ik zelf erg lomp en onbenullig zijn maar die zie ik mezelf niet zo 1,2,6 kapotknijpen.
Eerst knijpers om de boel te fixeren, daarna schroevers voor extra klemkracht.
Mijn knijpklemmen zijn van Bessey.....nou kan ik zelf erg lomp en onbenullig zijn maar die zie ik mezelf niet zo 1,2,6 kapotknijpen.
Ik gebruik deuveltjesdinguz schreef:Knijpklemmen:
- geven verplaatsing van het werkstuk tijdens het dichtknijpen
Re: Lijmtangen: schroefmodel of knijpmodel?
Schroefklemmen ook.dinguz schreef:Knijpklemmen:
- geven verplaatsing van het werkstuk tijdens het dichtknijpen
Re: Lijmtangen: schroefmodel of knijpmodel?
Simpelweg schroefklemmen. Maar dan wel goede! Het loont beslist om wat meer geld uit te geven aan goede kwaliteit en laat die goedkope Chinese meuk uit de rommelbak van de Gammel e.d. beslist liggen, die zijn i.d.d. een en al ellende.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Lijmtangen: schroefmodel of knijpmodel?
ellende?
Ze werken hier al zeker meer dan 10 jaar probleemloos
Ze werken hier al zeker meer dan 10 jaar probleemloos
Re: Lijmtangen: schroefmodel of knijpmodel?
Doe je er zeker niks mee? Je kunt hier ook niets posten of Bart weet het beter.......b_force schreef:ellende?
Ze werken hier al zeker meer dan 10 jaar probleemloos
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Lijmtangen: schroefmodel of knijpmodel?
Het gaat toch niet om dat ik het beter weet?
(waar slaat dat nu weer op)
Het gaat er om dat we kennelijk een andere ervaringen hebben.
Dat wil ik juist duidelijk maken. Ik gebruik ze toch vrij regelmatig.
(waar slaat dat nu weer op)
Het gaat er om dat we kennelijk een andere ervaringen hebben.
Dat wil ik juist duidelijk maken. Ik gebruik ze toch vrij regelmatig.
Re: Lijmtangen: schroefmodel of knijpmodel?
Als je kracht wilt zetten gebruik je geen knijpklemmetjes.
Gewoon schroefklemmen dus, en die van de gamma doen het hier ook al jaren lang.
Net zolang totdat ik er weer eens eentje krombuig, dan haal ik weer een nieuwe van 2,5 euro.
Het blijft een hobby...
Rob
Gewoon schroefklemmen dus, en die van de gamma doen het hier ook al jaren lang.
Net zolang totdat ik er weer eens eentje krombuig, dan haal ik weer een nieuwe van 2,5 euro.
Het blijft een hobby...
Rob
Re: Lijmtangen: schroefmodel of knijpmodel?
Bart, die goedkope meuk van de Gammel blijven los schuiven en gaan behoorlijk krom staan. Been there, done that. Dat is wat ik meldde.b_force schreef:Het gaat toch niet om dat ik het beter weet?![]()
![]()
(waar slaat dat nu weer op)
Het gaat er om dat we kennelijk een andere ervaringen hebben.
Dat wil ik juist duidelijk maken. Ik gebruik ze toch vrij regelmatig.
Dat de Gammel ook betere kwaliteit verkoopt is een ander verhaal. Die klemmen zijn ook duurder en liggen ook niet in de goedkope bakken. Daar hoef je mij toch niet voor tegen te spreken?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Lijmtangen: schroefmodel of knijpmodel?
Al die problemen die jij noemt heb ik niet.
En ze komen toch echt uit zo'n rommelbak.
Maar we gaan zo behoorlijk offtopic.
Heeft weinig zin om daar nog verder op door te gaan.
Ik wilde enkel zeggen dat goedkope lijmtangen ook prima KUNNEN werken.
Je kan echter ook pech hebben misschien?
En ze komen toch echt uit zo'n rommelbak.
Maar we gaan zo behoorlijk offtopic.
Heeft weinig zin om daar nog verder op door te gaan.
Ik wilde enkel zeggen dat goedkope lijmtangen ook prima KUNNEN werken.
Je kan echter ook pech hebben misschien?
Re: Lijmtangen: schroefmodel of knijpmodel?
Wat volgens mij ook van belang is, is de lijm die je gebruikt. De witte (PVA) lijmen behoeven over het algemeen niet onder persdruk te worden gebruikt. Dus dan hoeven je lijmklemmen ook niet al teveel kracht te leveren (lees: knijpklemmen doen het dan ook wel).
Re: Lijmtangen: schroefmodel of knijpmodel?
Nou, op mijn witte houtlijm staat dat je moet klemmen met 6 kg / cm^2. Stukje van 5 bij 5 cm is dan al 150 kg.
Bij mijn TBTL's had ik de meeste dingen niet geklemd en daar heb ik nu wel spijt van, er zitten twee naden los. Maar daar moet ik wel bij zeggen dat het ook niet zo netjes was gezaagd.
Bij mijn TBTL's had ik de meeste dingen niet geklemd en daar heb ik nu wel spijt van, er zitten twee naden los. Maar daar moet ik wel bij zeggen dat het ook niet zo netjes was gezaagd.
Re: Lijmtangen: schroefmodel of knijpmodel?
Juist welmarkbakk schreef:De witte (PVA) lijmen behoeven over het algemeen niet onder persdruk te worden gebruikt.
Re: Lijmtangen: schroefmodel of knijpmodel?
Arno schreef:Juist welmarkbakk schreef:De witte (PVA) lijmen behoeven over het algemeen niet onder persdruk te worden gebruikt.
Idd juist wel, persdruk is belangrijker dan hoeveelheid lijm. Afklemtijd was met 2k lijm vaak +/-4 uur voor voldoende uitharden.
Ik heb jarenlang hardhouten maatwerk kozijnen gemaakt en deze moesten allemaal afgeklemd worden.
Wij gebruikten daar toen 2 soorten lijmtangen, draai en snelspan tangen.


Die snelspan tangen kun je nog strakker aantrekken dmv een klap met de hamer erop
suc6
Re: Lijmtangen: schroefmodel of knijpmodel?
Gebruik ze ook allebei, tegenwoordig de knijper alleen als 3e hand.
Er zijn er al 2 gesneuveld toen ik vond dat het wel wat strakker kon
(maarja het was ook een goedkoop aldi setje)
Er zijn er al 2 gesneuveld toen ik vond dat het wel wat strakker kon
Kleine spijkertjes werken ook heel goed; inslaan en kopje eraf knippen.MechanicalAnimal schreef:Ik gebruik beide.Ik gebruik deuveltjesdinguz schreef:Knijpklemmen:
- geven verplaatsing van het werkstuk tijdens het dichtknijpen
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3259
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Lijmtangen: schroefmodel of knijpmodel?
Die heb ik ook, zwarte met oranje knijper en release-knop. Die zooi is plastic van binnen terwijl dat "normaal" gewoon van staal is.Chris_T schreef:Er zijn er al 2 gesneuveld toen ik vond dat het wel wat strakker kon(maarja het was ook een goedkoop aldi setje)
5 minuten uit de verpakking had ik de eerste al in de kliko. Was voor mij de laatste keer aldi/lidl-gereedschap. Wat een bagger.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Lijmtangen: schroefmodel of knijpmodel?
knijpers zijn leuk om een knop ingedrukt te houden.. voor de rest echt schroefklemmen maar ook spanbanden met ratelaars..

Kees

Kees
