Lijmtangen: schroefmodel of knijpmodel?

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie

lijmtangen: schroef of knijp?

schroefmodel
26
90%
knijpmodel
3
10%
 
Totaal aantal stemmen: 29

dinguz
Berichten: 55
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 9:38

Lijmtangen: schroefmodel of knijpmodel?

Bericht door dinguz »

Schroefklemmen:
+ kun je vaster zetten
- draai je er soms af tijdens het vastdraaien als ze niet netjes gecentreerd zitten

Knijpklemmen:
+ werkt sneller?
- kunnen niet zo vast
- geven verplaatsing van het werkstuk tijdens het dichtknijpen
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Re: Lijmtangen: schroefmodel of knijpmodel?

Bericht door Soundexcel »

Knijp kan niet strak en bij mij zijn er al een aantal gebroken.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Lijmtangen: schroefmodel of knijpmodel?

Bericht door MechanicalAnimal »

Ik gebruik beide.

Eerst knijpers om de boel te fixeren, daarna schroevers voor extra klemkracht.

Mijn knijpklemmen zijn van Bessey.....nou kan ik zelf erg lomp en onbenullig zijn maar die zie ik mezelf niet zo 1,2,6 kapotknijpen.
dinguz schreef:
Knijpklemmen:

- geven verplaatsing van het werkstuk tijdens het dichtknijpen
Ik gebruik deuveltjes
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Lijmtangen: schroefmodel of knijpmodel?

Bericht door Vuurkat »

dinguz schreef:
Knijpklemmen:
- geven verplaatsing van het werkstuk tijdens het dichtknijpen
Schroefklemmen ook.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Lijmtangen: schroefmodel of knijpmodel?

Bericht door Pjotr »

Simpelweg schroefklemmen. Maar dan wel goede! Het loont beslist om wat meer geld uit te geven aan goede kwaliteit en laat die goedkope Chinese meuk uit de rommelbak van de Gammel e.d. beslist liggen, die zijn i.d.d. een en al ellende.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Lijmtangen: schroefmodel of knijpmodel?

Bericht door b_force »

ellende?

Ze werken hier al zeker meer dan 10 jaar probleemloos 8)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Lijmtangen: schroefmodel of knijpmodel?

Bericht door Pjotr »

b_force schreef:
ellende?

Ze werken hier al zeker meer dan 10 jaar probleemloos 8)
Doe je er zeker niks mee? Je kunt hier ook niets posten of Bart weet het beter....... :roll: :lol:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Lijmtangen: schroefmodel of knijpmodel?

Bericht door b_force »

Het gaat toch niet om dat ik het beter weet? :-s ](*,)
(waar slaat dat nu weer op)

Het gaat er om dat we kennelijk een andere ervaringen hebben.
Dat wil ik juist duidelijk maken. Ik gebruik ze toch vrij regelmatig.
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: Lijmtangen: schroefmodel of knijpmodel?

Bericht door 595ss »

Als je kracht wilt zetten gebruik je geen knijpklemmetjes.
Gewoon schroefklemmen dus, en die van de gamma doen het hier ook al jaren lang.
Net zolang totdat ik er weer eens eentje krombuig, dan haal ik weer een nieuwe van 2,5 euro.
Het blijft een hobby...

Rob
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Lijmtangen: schroefmodel of knijpmodel?

Bericht door Pjotr »

b_force schreef:
Het gaat toch niet om dat ik het beter weet? :-s ](*,)
(waar slaat dat nu weer op)

Het gaat er om dat we kennelijk een andere ervaringen hebben.
Dat wil ik juist duidelijk maken. Ik gebruik ze toch vrij regelmatig.
Bart, die goedkope meuk van de Gammel blijven los schuiven en gaan behoorlijk krom staan. Been there, done that. Dat is wat ik meldde.

Dat de Gammel ook betere kwaliteit verkoopt is een ander verhaal. Die klemmen zijn ook duurder en liggen ook niet in de goedkope bakken. Daar hoef je mij toch niet voor tegen te spreken?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Lijmtangen: schroefmodel of knijpmodel?

Bericht door b_force »

Al die problemen die jij noemt heb ik niet.
En ze komen toch echt uit zo'n rommelbak.
Maar we gaan zo behoorlijk offtopic.
Heeft weinig zin om daar nog verder op door te gaan.

Ik wilde enkel zeggen dat goedkope lijmtangen ook prima KUNNEN werken.
Je kan echter ook pech hebben misschien?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Lijmtangen: schroefmodel of knijpmodel?

Bericht door markbakk »

Wat volgens mij ook van belang is, is de lijm die je gebruikt. De witte (PVA) lijmen behoeven over het algemeen niet onder persdruk te worden gebruikt. Dus dan hoeven je lijmklemmen ook niet al teveel kracht te leveren (lees: knijpklemmen doen het dan ook wel).
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Lijmtangen: schroefmodel of knijpmodel?

Bericht door Vuurkat »

Nou, op mijn witte houtlijm staat dat je moet klemmen met 6 kg / cm^2. Stukje van 5 bij 5 cm is dan al 150 kg.

Bij mijn TBTL's had ik de meeste dingen niet geklemd en daar heb ik nu wel spijt van, er zitten twee naden los. Maar daar moet ik wel bij zeggen dat het ook niet zo netjes was gezaagd.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Lijmtangen: schroefmodel of knijpmodel?

Bericht door Arno »

markbakk schreef:
De witte (PVA) lijmen behoeven over het algemeen niet onder persdruk te worden gebruikt.
Juist wel :wink:
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Lijmtangen: schroefmodel of knijpmodel?

Bericht door EppeRRR »

Arno schreef:
markbakk schreef:
De witte (PVA) lijmen behoeven over het algemeen niet onder persdruk te worden gebruikt.
Juist wel :wink:

Idd juist wel, persdruk is belangrijker dan hoeveelheid lijm. Afklemtijd was met 2k lijm vaak +/-4 uur voor voldoende uitharden.
Ik heb jarenlang hardhouten maatwerk kozijnen gemaakt en deze moesten allemaal afgeklemd worden.

Wij gebruikten daar toen 2 soorten lijmtangen, draai en snelspan tangen.

Afbeelding

Afbeelding


Die snelspan tangen kun je nog strakker aantrekken dmv een klap met de hamer erop :P ;)
suc6
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Lijmtangen: schroefmodel of knijpmodel?

Bericht door Chris_T »

Gebruik ze ook allebei, tegenwoordig de knijper alleen als 3e hand.
Er zijn er al 2 gesneuveld toen ik vond dat het wel wat strakker kon :( (maarja het was ook een goedkoop aldi setje)
MechanicalAnimal schreef:
Ik gebruik beide.
dinguz schreef:
Knijpklemmen:

- geven verplaatsing van het werkstuk tijdens het dichtknijpen
Ik gebruik deuveltjes
Kleine spijkertjes werken ook heel goed; inslaan en kopje eraf knippen.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Lijmtangen: schroefmodel of knijpmodel?

Bericht door MechanicalAnimal »

Chris_T schreef:
Er zijn er al 2 gesneuveld toen ik vond dat het wel wat strakker kon :( (maarja het was ook een goedkoop aldi setje)
Die heb ik ook, zwarte met oranje knijper en release-knop. Die zooi is plastic van binnen terwijl dat "normaal" gewoon van staal is.

5 minuten uit de verpakking had ik de eerste al in de kliko. Was voor mij de laatste keer aldi/lidl-gereedschap. Wat een bagger.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Lijmtangen: schroefmodel of knijpmodel?

Bericht door audiomanics »

knijpers zijn leuk om een knop ingedrukt te houden.. voor de rest echt schroefklemmen maar ook spanbanden met ratelaars..
Afbeelding

Kees
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”