Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen" -> UPDATE pagina 14

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"

Bericht door b_force »

Wat een vreemde vergelijking :-s

Lijkt net alsof je suggereert dat goedkope units geen goede units kunnen zijn.

Daarnaast hangt het resultaat af van de kennis en kunde van de persoon af.
Niet of een unit goed is of niet.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"

Bericht door Henkjan »

het wordt nu wel heel fielosofies zeg... zullen we t weer wat specifieker over de ballen speakers van FFF gaan hebben?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"

Bericht door wouter »

wouter schreef:
ach, jouw avatar zegt genoeg :wink:

Met goede units iets goeds maken is niet heel erg moeilijk en komt vaak wel goed.
Met goedkope units iets heel goeds maken is een leuke uitdaging.
Met in potentie zeer goede units iets zeer goeds maken is een enorme klus zonder tevredenheidsgarantie

Ik richt me tegenwoordig vooral op de bovenste 2 :D
Wat je wilt, ik bedoel met goedkope units die van 1 a 2 tientjes, in het laag misschien een ruime 3.

En de vraag is door TS al beantwoord, hij gaat lekker stoeien met het filter :wink:
marc.heijligers
Berichten: 342
Lid geworden op: vr 16 sep 2005, 13:54

Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"

Bericht door marc.heijligers »

In plaats van het me te vragen, misschien toch maar even een ongevraagd antwoorden:
- De Milestones hebben geen basreflex poort, althans deze is afgesloten.
- De Thiel woofers hebben in hun werkgebied in het laag maar liefst 0,5% distortie.
- Nergens, maar dan ook nergens beweert MH dat Thiel units de beste zijn.

Het nemen van Xmax en distortie als maat voor punch verbaast me. Ondanks dat het valide parameters zijn vraag ik me af hoe ze technische resulteren in "punch". Hoornspeakers zijn vaak een voorbeeld van het tegenovergestelde... Dus, verklaar U nader.

Nogmaals heren, een multisub systeem is een prima valide keuze, maar jullie staan hier te claimen alsof dit de holy grail is. Net zoals de Milestones is dit EEN keuze, en niet DE keuze.
marc.heijligers
Berichten: 342
Lid geworden op: vr 16 sep 2005, 13:54

Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"

Bericht door marc.heijligers »

bertor schreef:
Waarom, welke fysica zit daar achter? Moet je daarvoor woofers met een diameter in dezelfde ordegrootte als de golflengte die moet worden weergegeven?
Nee, een base drum heeft bijv. geen oppervlakte in de orde grootte van zijn golflengte. Het heeft te maken met de niet lineairiteiten van de lucht verplaatsing van een kleinere woofer t.o.v. de orginele geluidsbron. Dat klinkt anders, en dat horen we. De verklaring staat in de quote van het boek van Newell. Hij refereert naar literatuur voor verdere achtergronden.

Dat is iets heel anders als wat je met een multisub probleem probeert aan te pakken. Dat richt zich op het voorkomen van staande golven in je huiskamer. En met veel subs kan je veel geluidsdruk maken in het laag. En tot slot, subs zijn vaak grotere units, dus hun afmeting past perfect in bovenstaande verhaal. Meerdere vliegen in 1 klap.

Maar voor dat laatste (punch) heb je niet perse een sub nodig, en kan je ook een conventioneel woofer systeem bouwen. En het voorkomen van modi in een kamer is een consessie zoals eerder genoemd. Een echt instrument in je kamer slaat ook de modi in de kamer aan. Het is een valide aanpak, maar net zoals al die andere ontwerp keuzes, en netbzoals de Milestones, een concessie.

Heb ik het nu genoeg gezegd? =;
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"

Bericht door b_force »

Ehm, mjah, een base drum wordt ook maar opgenomen met een microfoon(tje) en vaak nog flink bewerkt.
Het formaat daarbij vind ik dan echt bizar ver gezocht, immers is geluidsdruk altijd nog evenredig met oppervlak maal de uitwijking.
Of beter gezegd, hebben we het over een geluidsdrukverandering (en daar de rms waarde van)

Daarnaast klopt het wel dat een echt instrument ook die modi aanslaat ja.
Maar dat betekent absoluut niet dat het mooi hoeft te zijn (integendeel, het kan soms vet irritant zijn zelf)
Het is maar wat je valse aanpak noemt.
marc.heijligers
Berichten: 342
Lid geworden op: vr 16 sep 2005, 13:54

Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"

Bericht door marc.heijligers »

Montana schreef:
Dat er 2,5 jaar nodig is om een 3 weg filter te maken spreekt in ieder geval niet voor de units, of de ontwerper moet écht niet weten wat hij doet of vindt het leuk om niet persé doelgericht te werk te gaan. (=algemeen iemand)
starwars.gif
starwars.gif (18.11 KiB) 768 keer bekeken
Ik begin me af te vragen wat er nodig gaat zijn alvorens jij iets aardigs gaat schrijven over mensen die een andere aanpak hebben dan jij, zonder er de hele tijd waarde oordelen over te hebben

Ik vind dit zeer onvolwassen gedrag voor een forum sherrif. Heren, ik ben er weg van.
Laatst gewijzigd door marc.heijligers op di 14 dec 2010, 7:17, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"

Bericht door b_force »

Laten we op de persoon zelf gaan discussiëren, dat zal helpen ](*,)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"

Bericht door Henkjan »

Henkjan schreef:
het wordt nu wel heel fielosofies zeg... zullen we t weer wat specifieker over de ballen speakers van FFF gaan hebben?
en nu echt graag.... weer constructief allemaal...
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"

Bericht door markbakk »

marc.heijligers schreef:
Bij een golflengte van ettelijke meters is een speaker op 0.3m of 1m afstand van zo'n grensvlak 6dB erbij? Ik ben in afwachting naar je technische verklaring en ondersteunend cijfermateriaal.
Verplaatsen van een plek (relatief) midden in de ruimte (op de vloer) naar een hoek levert volgens de oude theorie +6dB. Die 12 dB zal volgens dat model natuurlijk alleen maar lukken als je van 4pi naar 1/4 pi gaat. Zo zien de meeste huiskamers er niet uit. En overigens is die theorie in het lage octaaf ook niet toepasbaar op gemiddelde huiskamers.

Ik reageerde mede door die opmerking eerder van je over speakers met een basluidspreker op 1,25m die heel sterk room modes zou aanslaan. Dat doet die nou juist minder dan een speaker laag bij de grond (i.i.g. de 1/2λ niet, de λ wel, de 3/2λ weer niet enzovoorts). Maar volgens mij hoef ik jou dat niet te vertellen.
FFF
Berichten: 144
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 20:04
Locatie: Tilburg

Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"

Bericht door FFF »

Weet iemand trouwens of de C90-6-079 exact hetzelfde is als de C2 79/T6?

Zag elders dat hij hetzelfde zou zijn, maar als ik de parameters van de datasheet op clofis.nl van de C79/T6 bekijken zijn die niet exact gelijk aan die van de C90-6-079 op accuton.com
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"

Bericht door Martijn H »

marc.heijligers schreef:

Ik begin me af te vragen wat er nodig gaat zijn alvorens jij iets aardigs gaat schrijven over mensen die een andere aanpak hebben dan jij, zonder er de hele tijd waarde oordelen over te hebben

Ik vind dit zeer onvolwassen gedrag voor een forum sherrif. Heren, ik ben er weg van.
sorry daarvoor, dat was niet mijn bedoeling. Ik dacht dat ik het over ontwerpen had en niet over de ontwerper zelf. Ik kom misschien harder over dan mijn intentie was in discussies.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"

Bericht door markbakk »

Montana schreef:
marc.heijligers schreef:
Heren, ik ben er weg van.
sorry daarvoor, dat was niet mijn bedoeling. Ik dacht dat ik het over ontwerpen had en niet over de ontwerper zelf. Ik kom misschien harder over dan mijn intentie was in discussies.
Zo te zien is Marc weg. Pmmetje?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"

Bericht door jeroen_d »

Montana mag van mening zijn dat het niet voor de units spreekt dat je zo'n lange ontwerp tijd nodig hebt.
Verder mag hij het ook niet doelgericht vinden als je ervoor kiest om zo lang met units bezig te zijn. Hij geeft specifiek aan dat hij het niet over Marc heeft.
Ik vind dat geen onvolwassen gedrag.

Marc geeft een heel goede bijdrage aan dit topic en voert technische discussies graag op het scherpst van de snede. Maar niet iedereen heeft zin, tijd of het vermogen om technisch onderbouwd van repliek te dienen. Montana postte hier gewoon als forum lid, niet als forum sheriff. Dat moet je kunnen onderscheiden. Overdreven als hier een PM voor nodig zou zijn.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"

Bericht door Wowly »

Ik vond Montana toch wel vrij specifiek spreken over personen die 2,5 jaar doen over het ontwerpen van een filter. In de vriendelijk bedoelde reacties van mark vind ik terug dat hij aangeeft aan montana dat er behoorlijk stevig wordt gesproken.

Ik kan mij daarom heel goed de reactie van Mark voorstellen.

Overigens heeft Montana wel degelijk gesproken als lid, niet als Mod. Voor ons als mod is dat duidelijk, Daarentegen is dat voor mark als lid/geen mod nu eenmaal onlosmakelijk verbonden.

Mark maakt nergens statement van offensieve aard, probeert duidelijk aan te geven wat hijzelf ervan vindt, en dat dat voor hemzelf geld. Dat is een nette manier van forummen.

PM is snel gemaakt is ook mijn mening.

Jan
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"

Bericht door jeroen_d »

Ja, dat is zo. Maar Montana heeft al zijn excuses aangeboden. Als Marc hier even kijkt zal hij dat zien. Als hij niet inlogt op het forum dan ziet hij ook de PM niet. Dan moet het per e-mail.
Gebruikersavatar
Sjaudio
Berichten: 312
Lid geworden op: vr 18 aug 2006, 0:03
Locatie: Venlo

Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"

Bericht door Sjaudio »

Gaat lekker hier op het forum met de modjes... :roll:
FFF
Berichten: 144
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 20:04
Locatie: Tilburg

Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"

Bericht door FFF »

Tja, ik ben blij dat mijn topic in trek is :lol:
Voor zover relevant mijn mening, de reactie van Montana kwam voor mij ook op de persoon over. Ik had moeite om Marc niet te verdedingen toen ik die post las. Als je mod bent heb je naar mijn inzien een voorbeeld functie.

Aangezien Montana heeft aangegeven dat het niet op de persoon bedoeld was kunnen we wat mij betreft verder ontopic O:)

Maar weet iemand of de C90-6-079 exact hetzelfde is als de C2 79/T6?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"

Bericht door jeroen_d »

Ok, dan kan ik het blijkbaar niet objectief genoeg lezen. Ik ken Montana redelijk en het is een aardige peer. Helemaal niet zo uitgesproken normaal gezien.

Ik neem aan dat Montana en Marc er wel uitkomen.

Wat dat type C79 betreft, je zou alle parameters naast elkaar kunnen leggen. Het lijkt me dezelfde, maar je kunt het maar beter zeker weten.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"

Bericht door Martijn H »

Volgens mij veranderde Accuton de manier van naamgeven, maar is de unit gelijk. Hou inderdaad de parameters naast elkaar.

(Goed dat iedereen nu gezegd heeft wat hij van mijn reactie vindt! Wat een aandacht.. Misschien kunnen we daar ook nog een topic over beginnen? Probeer vooral te helpen en door wat hardere stellingen neer te zetten zaken die nu als vanzelfsprekend worden gezien in twijfel te "laten" trekken, als je mij in persoon kent weet je dat ik hou van recht toe recht aan praten, maar het altijd goed bedoel en ook zeker opensta voor goed onderbouwde inzichten. Ben vrij nieuwsgierig altijd. Hopelijk is het nu klaar? zo niet dan hou ik op met posten in dit topic)
threshold
Berichten: 104
Lid geworden op: za 09 jan 2010, 13:44

Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"

Bericht door threshold »

@Montana,
Dat probleem met de Neo3 heb ik ook. Ik heb zo'n beetje alles geprobeerd om die goed te laten klinken, behalve een eigen behuizing i.p.v. dat plastic cupje. Misschien zorgt die voor de 2 pieken in de karakteristiek. Het dempingsmateriaal in het cupje vind ik ook niet ruim bemeten. Nu gebruik ik een Vifa tweetertje voor nood van 15 Euro en dat klinkt al beter.
De Neo3 klinkt een beetje alsof je naar een cassettedeck luistert met een azymuth probleem. Ik ben bang dat ik daar extra gevoelig voor ben, omdat ik heel vroeger veel met cassettes speelde, en omdat ik veel muziek luister met hi-hats. Het hoog van een Hi-hat kent volgens mij een frequentie " sweep" waardoor je snel hoort wanneer een tweeter niet recht is. Ik hoor het vaker bij bandtweeters. Het klinkt niet glashelder en scherp. Leuk dat je dit effect hebt kunnen simuleren met een dsp. Bob Carver kon uit zijn transistorversterkers een buizengeluid krijgen met een speciaal filter. Zo zie je maar weer hoeveel zeggend de frequentie-karakteristiek is.
Toch zullen er mensen zijn die de problemen met de Neo3 op de koop toe nemen omdat ze ergens anders naar luisteren. Het is m.i. geen kwestie van smaak, maar een keuze.
FFF
Berichten: 144
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 20:04
Locatie: Tilburg

Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"

Bericht door FFF »

jeroen_d schreef:
Wat dat type C79 betreft, je zou alle parameters naast elkaar kunnen leggen. Het lijkt me dezelfde, maar je kunt het maar beter zeker weten.
Montana schreef:
Volgens mij veranderde Accuton de manier van naamgeven, maar is de unit gelijk. Hou inderdaad de parameters naast elkaar.
Zoals ik enkel post daarboven al genoteerd had, ik heb de parameters vergeleken, echter uit 2 verschillende bronnen. Van de C79 via clofs.nl en de andere via accuton.com. Daar zaten wat kleine verschillen in.

Heb voor de zekerheid accuton een mailtje gestuurd, hopelijk kunnen ide uitsluitsel geven.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"

Bericht door jeroen_d »

FFF schreef:
Zoals ik enkel post daarboven al genoteerd had, ik heb de parameters vergeleken, echter uit 2 verschillende bronnen. Van de C79 via clofs.nl en de andere via accuton.com. Daar zaten wat kleine verschillen in.

Heb voor de zekerheid accuton een mailtje gestuurd, hopelijk kunnen ide uitsluitsel geven.
Sorry, door alle ruis die post gemist waarin je dat al aangaf. Inderdaad het beste om een mailtje naar accuton of clofis te sturen. Als er verschillen zijn dan moet je wel weten waar ze zitten.
marc.heijligers
Berichten: 342
Lid geworden op: vr 16 sep 2005, 13:54

Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"

Bericht door marc.heijligers »

Montana schreef:
sorry daarvoor, dat was niet mijn bedoeling. Ik dacht dat ik het over ontwerpen had en niet over de ontwerper zelf. Ik kom misschien harder over dan mijn intentie was in discussies.
:P :proost:

Uiteraard blijf ik lezen, het is niet zo dat ik kwaad ben of me weg laat pesten door onbegrip of bejegening. Echter, als ik het gevoel krijg dat dingen op de persoon of zijn creatie gespeeld gaan worden (los van of dat op mij of anderen is), dan wil ik daar verder niet bij betrokken raken, en stap ik uit de discussie.

Een afwijkende opinie hebben, kritisch of sceptisch zijn, het niet met dingen eens zijn, eigenwijs zijn, is allemaal menselijk, en kan ons enorm sieren. Niemand heeft alle wijsheid in pacht, er is altijd iets te leren of verassends te vinden. Echter, ik zie dat mensen nogal eens "net naast de feiten hangen", hun betoog met meningen behangen als absolute waarheden, en vervolgens hun statements met hand-en-tand verdedigen, alsof hun waardigheid er vanaf hangt. Dat maakt discussies hier nogal eens moeizaam, omdat het zaken onnodig in de persoonlijke sfeer brengt.

Speaker ontwerp is voor een heel groot deel techniek, maar ook voor een groot deel emotie en gevoel, en gebaseerd op persoonlijke ervaringen en keuzes. Dan kan je dus flink afwijken van wat anderen zouden kiezen en doen, en je prioriteiten anders stellen. Dat is het bestaansrecht van bijv. zowel de Soup als de Milestones, en van vele vele andere speakers of concepten. Laten we elkaar erom waarderen, dat maakt deze hobby zoveel leuker.
marc.heijligers
Berichten: 342
Lid geworden op: vr 16 sep 2005, 13:54

Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"

Bericht door marc.heijligers »

FFF schreef:
Zoals ik enkel post daarboven al genoteerd had, ik heb de parameters vergeleken, echter uit 2 verschillende bronnen. Van de C79 via clofs.nl en de andere via accuton.com. Daar zaten wat kleine verschillen in.
Er zitten wat verschillen in de oude en nieuwe (ik heb de dataspec van de oude), maar de afwijking is in de orde van de fabricage toleranties.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”