Magisch Oog

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Magisch Oog

Bericht door Barry2001 »

Een bescheiden showcaseje dit keer, en geen audio, maar misschien toch geinig om te laten zien. In jan van dit jaar stond in Elektor een idee om CPU belasting weer te geven met een zgn Magisch Oog, Cat Eye, hoe ze ook genoemd worden. In elk geval welbekend uit de buizenradio's als afstemindicator.

Het ding is op basis van een Atmel microcontroller gebouwd. Een programmaatje dat op de pc draait verstuurd de CPU belasting in procenten, in de microcontroller wordt dit omgezet en met PWM uitgestuurd dmv een schakelingetje. Hierna wordt met een trafootje de benodigde hoogspanning voor de buis gemaakt, vanuit de 5V USB.

Het is een gaaf effect wel: heeft het zin nee. Is het leuk, ja...... :mrgreen:
Bijlagen
IMG_2734.JPG
IMG_2735.JPG
IMG_2739.JPG
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Magisch Oog

Bericht door TubeHead »

geinig :D
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Magisch Oog

Bericht door Barry2001 »

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Magisch Oog

Bericht door Pjotr »

Leuk! Wat nu als je een dual core/quad core hebt? Moet je dan 4 van die dingen hebben? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Magisch Oog

Bericht door Barry2001 »

Je kunt de SW aanpassen zoals je het wilt hebben, kan vast wel. Maar hoeft niet dus :D
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Magisch Oog

Bericht door cobaltjeh »

Erg gaaf gemaakt, zulke dingen maken is altijd leuk. :)
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Magisch Oog

Bericht door Wowly »

supermooi, heerlijk, iets "niets" maken
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Magisch Oog

Bericht door ray5150 »

Mooi stukje werk, maar wat ik niet snap is waarom iemand die van beroep pcb designer is op een stukje gaatjes print gaat zitten frobelen. :-k
(of had je geen zin om je werk mee naar huis te nemen. :lol: )
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Magisch Oog

Bericht door b_force »

Dat snap ik wel hoor.
Een gaatjes print is veel sneller :wink:
De tijd dat je normaal aan het tekenen bent + belichten en etsen, heb je al drie van zulke prints gemaakt :P

En voor zulke klusjes prima
Deed ik vroeger heel vaak, van die "gewoon voor de leuk" gaatjes printjes maken 8)
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Magisch Oog

Bericht door Barry2001 »

Precies. Momenteel is het gekkenwerk (na de crisis wil iedereen weer produceren ineens, als hier mensen meelezen die met bv component inkopen te maken weten wat ik bedoel) en layout ik muchos hours in de week. En dan zit ik er in m'n vrije weekend niet op te wachten :D Alhoewel ik nog wel eens wat doe, maar ok.

Daarbij vind ik voor een stukje eenvoudige elektronica, wat dit is, leuker om op gaatjesbord te frobelen. Muziekje aan, bakkie leut erbij, stukje ontspanning. En tweaken gaat nou eenmaal minder goed met een voorgebakken bord, voor buizen/audio geldt dit al helemaal. En inderdaad Bart, tegen de tijd dat ik alleen al de footprints heb getekend zit de boel op gaatjesbord al in elkaar....

En, het trafootje is zelf gewikkeld, ook nog niet eerder gedaan.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Magisch Oog

Bericht door BertDB »

erg geinig dingetje ! :mrgreen:
wou hem destijds ook wel maken, maar het transfootje wikkelen schrok me toen wat af.
Dat is nog zo'n zwart gat voor mij..

Welke materialen heb jij daarvoor gebruikt ?
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Re: Magisch Oog

Bericht door daniel »

Barry2001 schreef:
Precies. Momenteel is het gekkenwerk (na de crisis wil iedereen weer produceren ineens, als hier mensen meelezen die met bv component inkopen te maken weten wat ik bedoel)

[...]
Vandeweek een levertijd opgegeven gekregen van een bepaalde TI DSP. Levertijd 101 weken........ :shock:

En dan te bedenken dat er componenten zijn waar ze momenteel niet eens levertijden voor op durven geven...
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Magisch Oog

Bericht door Barry2001 »

xbake schreef:
erg geinig dingetje ! :mrgreen:
wou hem destijds ook wel maken, maar het transfootje wikkelen schrok me toen wat af.
Dat is nog zo'n zwart gat voor mij..

Welke materialen heb jij daarvoor gebruikt ?
Ha Bert,

Heb er even naar moeten zoeken, niet overal is 'ie verkrijgbaar, een Conrad bv heeft 'm niet. Heb 'm bij Farnell gekocht:

De kern met voetje: http://nl.farnell.com/epcos/b66418w1008 ... tt=1190586

Het ferriet, wat je op de kern schuift, heb je er 2 van nodig: http://nl.farnell.com/epcos/b66417g0000 ... merch=true

Een clipje, om de ferriethelften bij elkaar te houden, 2 van nodig: http://nl.farnell.com/epcos/b66418b2000 ... merch=true

Verder wikkel je 'm met 0.1mm en 0.3mm koperdraad. De secundaire wikkeling bestaat uit 220 windingen van 0.1 mm, de primaire wikkeling zijn 4 deelwikkelingen met een dikte van 0.3mm. Het stelt niet zoveel voor hoor, laat het geen belemmering zijn :D

Edit: als ik die typenrs van Farnell inklop bij Conrad zie ik ineens wel wat tevoorschijn komen, dus misschien dat ze ze toch hebben. Dat zoeken bij Conrad gaat altijd zo moeizaam, maar misschien dat je er wat mee kunt.
Laatst gewijzigd door Barry2001 op zo 12 dec 2010, 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Magisch Oog

Bericht door Barry2001 »

daniel schreef:
Barry2001 schreef:
Precies. Momenteel is het gekkenwerk (na de crisis wil iedereen weer produceren ineens, als hier mensen meelezen die met bv component inkopen te maken weten wat ik bedoel)

[...]
Vandeweek een levertijd opgegeven gekregen van een bepaalde TI DSP. Levertijd 101 weken........ :shock:

En dan te bedenken dat er componenten zijn waar ze momenteel niet eens levertijden voor op durven geven...
Klopt, meest simpele zif connectortjes, tot een half jaar levertijd. Heb dit nog nooit meegemaakt, heel extreem!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Magisch Oog

Bericht door ray5150 »

@Barry, je werkt toevallig niet in Almelo? bij de Fluke fabriek?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Magisch Oog

Bericht door Barry2001 »

ray5150 schreef:
@Barry, je werkt toevallig niet in Almelo? bij de Fluke fabriek?
Ja! Hoe weet jij dat?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Magisch Oog

Bericht door ray5150 »

Dat wist ik niet, ik raadde het maar. zoveel werk is er nou ook weer niet in de industrieele elektronica in het oosten. :wink:
Ik ken een collega van je (uit Deventer, Hij bouwt buizenvoorversterkers en heeft vele honderden LP's), ik probeer al jaren om hem op dit forum te krijgen maar dat is tot op heden nog niet gelukt.
Doe hem maar de groeten van me... O:)
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Magisch Oog

Bericht door Barry2001 »

ray5150 schreef:
Dat wist ik niet, ik raadde het maar. zoveel werk is er nou ook weer niet in de industrieele elektronica in het oosten. :wink:
Ik ken een collega van je (uit Deventer, Hij bouwt buizenvoorversterkers en heeft vele honderden LP's), ik probeer al jaren om hem op dit forum te krijgen maar dat is tot op heden nog niet gelukt.
Doe hem maar de groeten van me... O:)
Good guess.... er zitten er meer hoor, heb er bij een aantal gewerkt, op consultancy basis. Oa een hele grote in Hengelo. Maar als je praat over een tent waar produktie bij zit, die zijn er niet zoveel nee.

Zitten een aantal audio enthousiasten, ken er maar 1 uit Deventer: dat moet Herbert zijn die je omschrijft? Twijfel even omdat die niks van buizen moet hebben :mrgreen: misschien vroeger. Als het doorgaat zitten we samen vanaf februari weer in een project, ik met layout dus. Zal 'm de groeten doen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Magisch Oog

Bericht door ray5150 »

Nee, Hij heet Bart, en van wat hij mij verteld heeft is wat hij doet het werk dat bestaat uit schema's en layouts aanpassen als onderdelen obsolete worden.
alsook het reviesies schrijven voor de service manuals.

Zie ook PB.
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Magisch Oog

Bericht door EppeRRR »

Lachen ding is dat :D
Ik wil van mijn EM84 (dacht ik zo uit mijn hoofd) uit de Blaupunkt Verona nog een VU-meter maken, maar zoiets als dit is ook wel leuk :D
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Magisch Oog

Bericht door Barry2001 »

EppeRRR schreef:
Lachen ding is dat :D
Ik wil van mijn EM84 (dacht ik zo uit mijn hoofd) uit de Blaupunkt Verona nog een VU-meter maken, maar zoiets als dit is ook wel leuk :D
Het hier gebruikte buisje is ook een EM84. Die heb je dus al :D
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Magisch Oog

Bericht door TheoK »

Ik vind het best wel geinig de EM84.
Heb ze ook op mijn buizenbak staan.
Heb de buisjes nieuw gekocht bij Tonefactory.
Bijlagen
P1020595.jpg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Magisch Oog

Bericht door Barry2001 »

Had er hier een liggen al heel lang, maar die bleek defekt. Heb er eentje mee besteld bij Conrad, zo'n chinese, die zit er nu op dus.
Gesloten