HOBBY HiFi Okt./Nov 2008 (nummer 6) schreef:Grundlagen: Hornreflex-Berechnung
Der Hornreflex-Resonator ähnelt in seiner Funktion und Dimensionierung einem Bassreflexkanal. Daher gelingt die Konstruktion genau wie
bei normalen Bassreflexboxen (z.B. mit der Abstimmtabelle in HOBBY HiFi 5/2003). Anfangs- und Endquerschnitt werden gewählt, wobei
ein Anfangsquerschnitt von 25 bis 50 Prozent der Membranflache - bei Langhubchassis eher die Obergrenze - nicht unterschritten werden sollte.
Der Endquerschnitt sollte drei bis zehn mal so groß ausfallen - bei noch größerem Querschnitt nähert sich die Konstruktion einem echten
Basshorn und kann nicht mehr ohne weiteres mit der folgenden Formel berechnet werden. Liegen Gehäusevolumen V und Abstimmfrequenz
f fest, dann berechnet sich die Resonatorlänge bei gegebenem Anfangs- und Endquerschnitt A1 und A2:
Die ganze Kunst besteht darin, den Faktor k fur die Mündungskorrektur richtig zu dimensionieren. Für einseitig frei stehende ResonatorenCODE: Selecteer alles
15.000(A1 + A2) l = ─────────────── - k√A1 + A2 ƒ²V
gilt k=0,45, fur die Bauweise à la Wildcard liefert k=0,8 das beste Ergebnis.
Rechnen Sie nach:Ergibt l=54 cm in bester Übereinstimmung mit der Realität.CODE: Selecteer alles
A1=32 qcm A2=97 qcm f=60 Hz V=8,5 l k=0,8
Hulp gevraagd bij het ontwerpen van een hoornreflex.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Hulp gevraagd bij het ontwerpen van een hoornreflex.
Om onduidelijkheden te voorkomen hieronder de exacte tekst uit de HH 6-2008 (Wouter heeft de formule al eerder in dit topic geplaatst).
Re: Hulp gevraagd bij het ontwerpen van een hoornreflex.
Flink overtijd maar ik ben eindelijk begonnen aan de hbr voor mijn vriend (zit nog niet eens grondvlak op mijn Pensil maar goed
). Heb even geoefend met een setje frs8 van visaton en... Allemachies dat klinkt echt veel beter dan de ct242 waar ze eerst in zaten. Ze zijn al de deur uit maar zal zodra ik weer bij de nieuwe eigenaars ben ff een foto maken (ze zijn ook nog heel mooi geworden). Keileuk!
Doh vergat de specifieke materie
Uitgangspunt is een kastje van twee liter.
Sd is 31cm2, ik heb als start oppervlak 25% genomen en als eind oppervlak 75% (samen dus weer 31cm2).
Fs is 115 hz
Volume is 2 liter
Dat maakt: l =((15000 x 31)/(115^2 x 2))-(0,8 x wortel 31) en dus l = 13 cm
(edit: reken het hier verkeerd voor, hersteld haha dacht al hè die port was toch niet zo lang)
Mvg Reinder
Doh vergat de specifieke materie
Uitgangspunt is een kastje van twee liter.
Sd is 31cm2, ik heb als start oppervlak 25% genomen en als eind oppervlak 75% (samen dus weer 31cm2).
Fs is 115 hz
Volume is 2 liter
Dat maakt: l =((15000 x 31)/(115^2 x 2))-(0,8 x wortel 31) en dus l = 13 cm
(edit: reken het hier verkeerd voor, hersteld haha dacht al hè die port was toch niet zo lang)
Mvg Reinder
-
vacuphile
- Ook commercieel actief
- Berichten: 129
- Lid geworden op: wo 16 mar 2011, 15:01
- Locatie: Den Haag
Re: Hulp gevraagd bij het ontwerpen van een hoornreflex.
HenkJan, er is in ieder geval een omzettingsfoutje gemaakt door degene die de formule heeft vertaald. In de laatste formule moet de eerste term (c/2Pi)^2 zijn, en niet (c^2/2Pi), maar dat is een detail.Henkjan schreef:ik schreef:zal zo thuis ff zoeken, ik had een spreadsheetje gemaakt hiervoor![]()
![]()
daar had ik dus in die file de formule overschreven
![]()
![]()
heb je er nog niets aan
wel kwam ik nog een plaatje van iemand op diyaudio.com, die de formule uit de HH afleidde van de gewone formule voor een helmholz:
Ten principale lijkt me de wiskundige benadering niet te kloppen. De variabele A bepaalt namelijk niet alleen de luchtmassa in de poort, maar ook de veerkracht die deze massa ondervindt door het luchtvolume in de box. Een hogere A betekent meer veerkracht, en in een veer/massa resonator gaat dan de resonantie omhoog. Daarom moet de pijp ook langer worden om bij een vergroting van de A dezelfde resonantiefrequentie te behouden. In concreto zal dit betekenen, dat indien deze formule zo wordt toegepast, de berekende pijplengte te groot zal zijn.
Overigens zie ik alleen maar nadelen bij een taps toelopende baspoort. De lengte en de uitmondopening zijn veel te klein om bij basfrequenties efficiencywinst te veroorzaken. Het is gewoon geen hoorn voor zulke lage frequenties. Verder is het iha bij een BR zaak, ervoor te zorgen dat lucht in de poort zo min mogelijk weerstand ondervindt. Een taps toelopende poort zal juist die weerstand vergroten, en ervoor zorgen dat de basopbrengst minder is.
vac
Re: Hulp gevraagd bij het ontwerpen van een hoornreflex.
Wbt de wiskundige benadering, durf ik hier geen uitspraken over te doen. Ik heb niet genoeg kennis op dat gebied om inhoudelijk te spreken over het principe van de gecombineerde bass reflex poort met hoorn. Puur rationeel lijkt mij echter het idee van een tapse poort om de membraam bewegingen efficienter aan de lucht te koppelen heel logisch. Dat een poort dan langer wordt omdat de oppervlaktes (van begin en eind) groter zijn is dan ook logisch.
Vanuit de praktijk kan ik in ieder geval zeggen dat voor de Visaton frs8 de laag weergave verbeterd is, iets meer laag (maar hier mag je natuurlijk ook geen wonderen van verwachten) en vooral beter laag, iets strakker en wat meer detail meende ik.
Mvg Reinder
Vanuit de praktijk kan ik in ieder geval zeggen dat voor de Visaton frs8 de laag weergave verbeterd is, iets meer laag (maar hier mag je natuurlijk ook geen wonderen van verwachten) en vooral beter laag, iets strakker en wat meer detail meende ik.
Mvg Reinder
Re: Hulp gevraagd bij het ontwerpen van een hoornreflex.
Ik heb met mijn polderbox twee kastjes gemaakt met 1x BR en 1x BR-Hoorn, om te lijken of BR-hoorn een verschil maakt bij een kleine bas-middentoner. De BR-Hoorn bleek stukken beter: Het niveau van de bas was vrijwel gelijk maar het gemak waarmee de kleine 10 cm woofer dit kon weergeven was een heel ander verhaal, de kwaliteit van de bas ging met een sprong vooruit. Mijn gevoel zegt dat dit vooral bij kleine woofers effectief is, een ander mag dit uitrekenen en mij voor gek verklaren. Het bleek wel nodig om relatief aan het einde van de buis (brede deel) een stukje baf te stoppen om middentoontroep tegen te houden. Deze troep bleek niet te meten met mijn amateurinstallatie maar duidelijk hoorbaar.
edit: spelvoudten
edit: spelvoudten
Laatst gewijzigd door John P op ma 12 sep 2011, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Hulp gevraagd bij het ontwerpen van een hoornreflex.
Ik heb nu even voor de vorm een kastje er mee gemaakt met de FRS8 omdat ik het simpelweg eens wilde uitproberen met een simpel ontwerpje om de kosten laag te houden. Ga nu een setje actieve HBR boxen maken met de Tangband W4-657D voor het laag en de Tangband 28-847s als tweeter. Hiervoor haal ik mijn Ducone center speaker uit elkaar (gebruik mijn 7.1 opstelling eigenlijk nooit meer), de extra tweeter komt uit een oude pipe six. Wil ook wanneer mogelijk filter elementen uit de filters voor de pipe six en ducone recyclen haha. Wordt een leuk projectje!
Ik ben dus benieuwd of hier nog verbeteringen of wiskundige fouten uit de formule gehaald worden, wachjt nog wel even voor ik een aanvang maak
Mvg Reinder
Ik ben dus benieuwd of hier nog verbeteringen of wiskundige fouten uit de formule gehaald worden, wachjt nog wel even voor ik een aanvang maak
Mvg Reinder
Re: Hulp gevraagd bij het ontwerpen van een hoornreflex.
In de laatste Klang und Ton (Aug/Sept 2011) staat een ontwerp voor een BR-Hoorn voor TangBand-W4-1320 chassis. Deze CT256 zou voor verschillende TB w4 drivers goed zijn maar of dat zo is? Deze heeft een voorkamer van 7 liter en een hoorn van +- 60 cm lang, het begin heeft een oppervlakte van 22,4 cm2, het einde 285 cm2; Het totaal is 14 liter.
http://www.lautsprechershop.de/hifi/ct256.htm
http://www.lautsprechershop.de/hifi/ct256.htm
Re: Hulp gevraagd bij het ontwerpen van een hoornreflex.
Hee, hartsikke bedankt voor de pointer! Mocht het niet ideaal zijn, het is sowieso een mooi vertrekpunt!
Mvg Reinder
Mvg Reinder
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: Hulp gevraagd bij het ontwerpen van een hoornreflex.
Bij mijn weten stamt het idee van de basreflexhoorn uit omstreeks 1950. Abraham B Cohen schreef destijds in zijn populaire boekjes (b.v. "HiFi Loudspeakers and Enclosures") dat de sterke stijging in (het reeële deel van) de ingangsimpedantie van een hoorn in de buurt van de cut-off frequentie met voordeel gebruikt kon worden om het rendement van een basreflexpoort te verbeteren. De denkfout is dat de poort dient als massa om het kastvolume mee af te stemmen, dus alleen het inductieve deel van de impedantie is relevant. Die wordt nauwelijks beïnvloed door de vorm van de poort, hoorn of anderszins. Simulatie met b.v. "Akabak" levert dan ook geen enkel positief effect van de hoornvormige poort op. En oud misverstand dus, dat moeilijk is uit te roeien. Maar daar wemelt het van in de audio...
groeten, Tom
groeten, Tom
