Hulp gevraagd bij het ontwerpen van een hoornreflex.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ldm-tuning
Berichten: 127
Lid geworden op: do 09 nov 2006, 22:54

Hulp gevraagd bij het ontwerpen van een hoornreflex.

Bericht door ldm-tuning »

Ik wil graag een hoornreflex gaan bouwen net zoals het paasproject van Henkjan.
Alleen vind ik die drivers iets te prijzig.
Ik heb laatst de Monacor SPH-30X4 gehoord en die vond ik erg mooi klinken.
Kan iemand mij helpen met een ontwerp met hoornreflex en de Monacor SPH-30X4/8?
Dit wordt mijn eerste volledig zelf gebouwde speaker ik heb hiervoor alleen bestaande ontwerpen gebouwd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd bij het ontwerpen van een hoornreflex.

Bericht door Henkjan »

hier is zo ongeveer wat ik gedaan heb: eerst een gewone BR doen in je favo programma zoals winisd. kies dan wel een afstemming die een wat aflopende lijn geeft naar t laag toe, omdat de hoorn-poort meer output zal geven dan een gewone. als je 'm op de buro zet, dan een wat meer aflopend laag omdat die tafel nog wel eens voor een flinke boost kan zorgen. (of gebruik een eq op je PC om dat later recht te trekken)

en ga dan an de slag met de formule uit de HH om de lengte van de hoorn-poort te bepalen. (ik heb op m'n andere PC een spreadsheetje staan die dat makkelijk maakt, volgt later).

vervolgens heb ik m in de mathcad sheets van MJK gesimd, m.n. de poort lengte bleek wat korter te kunnen. ik heb hiervoor wel de sheet wat moeten aanpassen omdat het standaard sheet alleen een ronde poort snapt. dit zal ook wel in AJHorn kunnen
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Paasproject 2010

Bericht door meiborg »

Even een knullige vraag, ik heb namelijk de hobby hifi nog niet gedownload, stokt steeds op 78% maar heb al wel twee keer opnieuw mogen betalen. Mailtje met uitleg situatie, vraag om mogelijke oplossing en verzoek om terug storten wordt niet op gereageerd :s Enfin de vraag: ik neem aan dat de poort korter kan doordat de tapsheid net als bij een Hoorn zorgt voor een betere koppeling van de uitslag membraan aan de lucht? Heb je gekeken hoever je dit principe kan doorvoeren cq waar ligt de grens zeg maar voordat je de eigenschappen van een br-hoorn verliest en het gewoon een Hoorn wordt? Het idee hierachter is dat ik vermoedt dat je zo misschien een nog kleinere luidspreker kan maken met een kortere nog tapsere poort en misschien kleiner volume.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Paasproject 2010

Bericht door SARK »

meiborg schreef:
ik heb namelijk de hobby hifi nog niet gedownload
Bedoel je niet de Klang&Ton :-s volgens mij is de HH nog niet in downloadbare vorm beschikbaar =;
ldm-tuning
Berichten: 127
Lid geworden op: do 09 nov 2006, 22:54

Re: Hulp gevraagd bij het ontwerpen van een hoornreflex.

Bericht door ldm-tuning »

Ik ben het spoor nu al een beetje bijster.
Als ik de driver in winisd invul krijg ik gelijk een foutmelding.
Kan iemand deze driver voor mij simuleren?
Hoeft allemaal niet zo perfect is een eerste ontwerp voor mij.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Hulp gevraagd bij het ontwerpen van een hoornreflex.

Bericht door meiborg »

@ Sark:

NEe ik bedoelde idd de K&T, heb de Hobby hifi besteld naar aanleiding van Henkjan zijn projectje maar wilde in de tussentijd wat meer te weten komen en zag al googelend dat in de K&T van januari 2006 iets over Horn reflex stond, geloof over Cheap Trick 193.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Hulp gevraagd bij het ontwerpen van een hoornreflex.

Bericht door SARK »

Dan zit je er een paar jaar naast ben ik bang ... CT193 staat in de K&T van januari 2002 8-[
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Hulp gevraagd bij het ontwerpen van een hoornreflex.

Bericht door bartsegers »

ldm-tuning schreef:
Ik ben het spoor nu al een beetje bijster.
Als ik de driver in winisd invul krijg ik gelijk een foutmelding.
Kan iemand deze driver voor mij simuleren?
Hoeft allemaal niet zo perfect is een eerste ontwerp voor mij.
Welke winIsd ?
De alpha of beta?
Lees voor de invoer van de parameter volgorde in de beta versie, even de help file.
Voer je ze niet op goede volgorde in, haakt winisd af.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Hulp gevraagd bij het ontwerpen van een hoornreflex.

Bericht door meiborg »

Kuch kuch, wat ben ik weer lekker bezig ;) Als ik zie hoeveel moeite ik al heb alleen een artikel er over te vinden, zou je denken "God heeft het zo niet gewild", misschien een teken dat ik maar van de Hoornreflex af moet blijven dus :p Bedankt voor je pointer Sark! (en dus, geld weg gegooid aan de verkeerde K&T ook nog eens)

Mvg Reinder
ldm-tuning
Berichten: 127
Lid geworden op: do 09 nov 2006, 22:54

Re: Hulp gevraagd bij het ontwerpen van een hoornreflex.

Bericht door ldm-tuning »

bartsegers schreef:
ldm-tuning schreef:
Ik ben het spoor nu al een beetje bijster.
Als ik de driver in winisd invul krijg ik gelijk een foutmelding.
Kan iemand deze driver voor mij simuleren?
Hoeft allemaal niet zo perfect is een eerste ontwerp voor mij.
Welke winIsd ?
De alpha of beta?
Lees voor de invoer van de parameter volgorde in de beta versie, even de help file.
Voer je ze niet op goede volgorde in, haakt winisd af.
Dan ga ik dat maar even proberen.
Valt deze ook onder hoornrefex? http://momchil.wordpress.com/monacor-sph-30x4/
Dat vind ik een machtig ontwerp,ik kan alleen geen bouwtekening vinden.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd bij het ontwerpen van een hoornreflex.

Bericht door Henkjan »

nee, da's een gewone hoorn

Afbeelding
wel gek dat je zoveel moeite stopt in de kast, en dan de driver met z'n lelijke korf er gewoon op gooit :roll:
ldm-tuning
Berichten: 127
Lid geworden op: do 09 nov 2006, 22:54

Re: Hulp gevraagd bij het ontwerpen van een hoornreflex.

Bericht door ldm-tuning »

Iemand hier misschien wat maten van?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Hulp gevraagd bij het ontwerpen van een hoornreflex.

Bericht door wouter »

Henkjan schreef:
dat vereist flink wat meer kunst en vliegwerk omdat de CHR70 een vrij hoge Qt heeft.

(vanuit het paasproject 2010 topic gepakt)

Ik lees net dat de Wildcard Hornreflex met een condensator werkt. Eigenlijk is het dus een highpass basreflex met een toetervorm. De condensator voorkomt opslingering rond de afstemfrequentie als gevolg van de hoge Q (van 0,77 bij de Mivoc WAL 416) Dit gebeurt met een condensator van 330uF (bij een 16 Ohm driver)

Afbeelding

De formule voor de hoornreflex resonator (hoe mooi wil je het noemen):

..... 15.000 (A1 +A2)
L = ______________ - k Wortel(A1 + A2)
........ f^2V
Voor een enkelzijdig vrijstaande resonator geldt: K = 0,45
Voor de resonator bouwijze van de Wildcard (en bijv. het paasproject 2010) geeft k= 0,8 de beste resultaten
Daar was:
A1 = 32 cm^2
f = 60 Hz
k = 0,8
A2 = 97 cm^2
V = 8,5 liter

Geeft L = 54 cm
ldm-tuning
Berichten: 127
Lid geworden op: do 09 nov 2006, 22:54

Re: Hulp gevraagd bij het ontwerpen van een hoornreflex.

Bericht door ldm-tuning »

Drivers zijn binnen,alleen het ontwerp wil nog niet echt lukken.
Ik heb ze nu in een open baffle zitten en ze verbazen me hoe hard deze mini's gaan zonder te vervormen.
Weet iemand misschien nog een leuk ontwerp met deze drivers?
Het liefst wat geks dus geen gesloten of basreflex maar hoorn,open baffle,etc.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Hulp gevraagd bij het ontwerpen van een hoornreflex.

Bericht door wouter »

Misschien een buschhorn?

Google er maar eens op

http://www.jb-audio.com/speaker/buschhorn_zwei.html

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Hulp gevraagd bij het ontwerpen van een hoornreflex.

Bericht door meiborg »

Goedenavond mensen,

Heb zojuist met een vriend wat zitten peinzen over een klein bookshelf FAST setje voor gebruik in zijn serre. De eisen zijn: een eenvoudig filter dacht zelf aan 2nd order, zo'n goed mogelijke bass / afmeting verhouding en niet te duur.

Mijn eerste idee was iets met de tangband w5-1685 en een 3" fullrange als de w3-1335 of w3-1285sg, zoiets heb ik al vaker gemaakt en dat beviel goed. Dit wordt echter nog steeds te fors.

Ik vroeg mij nu af, zou bijvoorbeeld een W4-1658 in een hoornreflex moeilijk te verwerken zijn in een compacte FAST met bijvoorbeeld een goede 2" als mid- tweeter?

Het is nu nog zomaar een brainstorm, wel iets wat ik binnenkort eens zou uitproberen.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd bij het ontwerpen van een hoornreflex.

Bericht door Henkjan »

moet prima lukken denk ik, die doet t goed in een BR, en zal t in een HBR ook wel prima doen.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Hulp gevraagd bij het ontwerpen van een hoornreflex.

Bericht door meiborg »

hoi,

Het is december, vrije dagen komen er aan en ik was van plan eens lekker te gaan knutselen. Ik wil dus graag met de HBR aan de slag en.... Ik ben dus de Hobby Hifi die ik hier speciaal voor besteld heb kwijt :evil:

Ik kan mij nog herinneren dat je eerst gewoon een BR plan moest maken als basis en daar vanuit kon vertrekken, heeft iemand hier voor mij nog de formules die ik dan moet toepassen? Nogmaals opnieuw het tijdschrift bestellen zie ik nu niet zitten, hoogstwaarschijnlijk ligt het bij iemand anders in de kast, komt denk ik ooit wel weer boven water (maar wat heb je daar nu aan hè zucht).

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd bij het ontwerpen van een hoornreflex.

Bericht door Henkjan »

zal zo thuis ff zoeken, ik had een spreadsheetje gemaakt hiervoor
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Hulp gevraagd bij het ontwerpen van een hoornreflex.

Bericht door meiborg »

Helemaal super!

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd bij het ontwerpen van een hoornreflex.

Bericht door Henkjan »

ik schreef:
zal zo thuis ff zoeken, ik had een spreadsheetje gemaakt hiervoor
:oops: :oops: :oops: daar had ik dus in die file de formule overschreven :oops: :oops: :oops: heb je er nog niets aan

wel kwam ik nog een plaatje van iemand op diyaudio.com, die de formule uit de HH afleidde van de gewone formule voor een helmholz:
Bijlagen
uitleg formule .jpg
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Hulp gevraagd bij het ontwerpen van een hoornreflex.

Bericht door SARK »

meiborg schreef:
hoi,

Het is december, vrije dagen komen er aan en ik was van plan eens lekker te gaan knutselen. Ik wil dus graag met de HBR aan de slag en.... Ik ben dus de Hobby Hifi die ik hier speciaal voor besteld heb kwijt :evil:

Ik kan mij nog herinneren dat je eerst gewoon een BR plan moest maken als basis en daar vanuit kon vertrekken, heeft iemand hier voor mij nog de formules die ik dan moet toepassen? Nogmaals opnieuw het tijdschrift bestellen zie ik nu niet zitten, hoogstwaarschijnlijk ligt het bij iemand anders in de kast, komt denk ik ooit wel weer boven water (maar wat heb je daar nu aan hè zucht).

Mvg Reinder
In welk nummer staat het ook alweer :?:
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Hulp gevraagd bij het ontwerpen van een hoornreflex.

Bericht door meiborg »

Toch bedankt voor het zoeken en de aantekeningen Henkjan!

@Sark: Hobby hifi 06/08 geloof ik :)

Mvg Reinder
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Hulp gevraagd bij het ontwerpen van een hoornreflex.

Bericht door wouter »

Wat wordt er nou precies gevraagd?

De formule voor hoornreflex had ik eerder al beschreven, maar met HBR wordt denk ik hoogpass basreflex bedoeld...

so, eh :-s
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd bij het ontwerpen van een hoornreflex.

Bericht door Henkjan »

nee, ik doelde op hoorn-reflex
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”