Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
Re: Soldeerbouten...help!
geen idee hoe dun, maar dun is t wel ja. gewoon wat sneller toevoeren
goed soldeerstation?
Hallo,
Doordat ik steeds meer (luidsprekers en kabels) aan het zelfbouwen ben merk ik dat mijn huidige low budget station van €19 niet krachtig genoeg is. Dit merk ik vooral bij kabels. Nu wil ik een geschikter station rond de €100 en heb mijn oog laten vallen op de Toolcraft ST100-D. Mijn vraag is of dit een goed/ fijn en voor mijn werkzaamheden een geschikt station is? hier de link: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=588900
Andere ideeen zijn uiteraard ook welkom.
Doordat ik steeds meer (luidsprekers en kabels) aan het zelfbouwen ben merk ik dat mijn huidige low budget station van €19 niet krachtig genoeg is. Dit merk ik vooral bij kabels. Nu wil ik een geschikter station rond de €100 en heb mijn oog laten vallen op de Toolcraft ST100-D. Mijn vraag is of dit een goed/ fijn en voor mijn werkzaamheden een geschikt station is? hier de link: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=588900
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Re: goed soldeerstation?
100 euro?
Waarom zo duur?
http://www.eleshop.nl/aoyue-936-soldeer ... -p-61.html
Prima station. Ik heb hem al jaren en soldeer er zeer regelmatig mee.
Je kunt uiteraard ook een luxere variant nemen.
Ook kun je er diverse punten op zetten (ik gebruik altijd die super kleine)
Waarom zo duur?
b_force schreef:100 euro?![]()
Waarom zo duur?
Deze heb ik ook al een paar weken in huis.
Werkt echt perfect hoor. Absoluut geen miskoop.
Vooral de regelbare temperatuur is zeer goed.
Ik dacht dat het juist goedkoop was
Maar het station dat jullie gebruiken, is dat ook geschikte om dikke kabels mooi te solderen?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Als je er een dikke punt op zet kun je et met gemak 6mm mee solderenKalimba schreef:Ik dacht dat het juist goedkoop wasMaar het station dat jullie gebruiken, is dat ook geschikte om dikke kabels mooi te solderen?
Mij lukt eigenlijk bijna alles met de dunste punt.
Ik soldeer met gemak VD-draad.
En dat gewoon met de standaard punt die erbij geleverd wordt.
Als jij deze gaat kopen krijg je absoluut geen spijt van.
En dat gewoon met de standaard punt die erbij geleverd wordt.
Als jij deze gaat kopen krijg je absoluut geen spijt van.
- MechanicalAnimal
Heey KalimbaKalimba schreef:Hallo,
als je de zoekfunctie even gebruikt dan vind je een aantal topics die je kunnen helpen bij het zoeken naar een station.
voorbeeldje: SOldeerbouten....help!!!
voorbeeldje 2: Zelfbouwers en hun soldeerstation
Ik ga door deze topics een Aoyue 937 bestellen, daar zijn hier (en ook op andere fora) meerdere mensen tevreden over:
een Aoyue 937 voor 5 tientjes.

De ervaring leert dat wat dikke stiften er gelijk bij bestellen wel handig is. Die hebben meer warmte capaciteit voor zwaarder werk. Hoef je niet zo "Door te bakken" met verbrand tin als resultaat 
- pvanlingen
Misschien is dit wat?
http://www.dertronics.nl/Webwinkel-Prod ... 8W-150-420°C.html
Velleman, een soort imitatie Weller.
Paul.
http://www.dertronics.nl/Webwinkel-Prod ... 8W-150-420°C.html
Velleman, een soort imitatie Weller.
Paul.
Ik heb zelf ook een velleman van zon 30 / 40 euro, prima ding. Heb ook nog een oude weller staan was vele jaren geleden een van het betere wat je kon kopen.
Maar gebruik tegenwoordig alleen de velleman maar deze werk zeker net zo goed.
Ik heb tot nu toe alles kunnen solderen behalve stroom kabels in de auto, dat waren 50mm2, 35mm2 en 20mm2 kabels.
Enige oplossing hiervoor was een gasbrander
.
Maar gebruik tegenwoordig alleen de velleman maar deze werk zeker net zo goed.
Ik heb tot nu toe alles kunnen solderen behalve stroom kabels in de auto, dat waren 50mm2, 35mm2 en 20mm2 kabels.
Enige oplossing hiervoor was een gasbrander
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Ik heb mijn dikke stift twee keer gebruikt.Pjotr schreef:De ervaring leert dat wat dikke stiften er gelijk bij bestellen wel handig is. Die hebben meer warmte capaciteit voor zwaarder werk. Hoef je niet zo "Door te bakken" met verbrand tin als resultaat
Een keer om te testen en een keer om een heeeeeele dikke kabel te solderen.
Het hangt er dus vanaf wat je allemaal wil solderen, maar standaard speaker draad gaat met gemak.
Maargoed, die stiftjes kosten ook bijna niets
Dank voor de hulp! Ik ben er uit na jullie tips en links naar de station topics. Ook nog uitleg gehad van een goede vriend van me met een TD.
Ik ben een beetje tussen alles in gaan zitten. Een analoge regelbare 80 watter voor €71,- http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=588777
Nu het moeilijkste.... wachten op de bestelling terwijl ik de filters voor de CT209 ( http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=12587 ) zo graag wil maken
Geduld is een schone zaak....
Hier een plaatje van het station:
Ik ben een beetje tussen alles in gaan zitten. Een analoge regelbare 80 watter voor €71,- http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=588777
Nu het moeilijkste.... wachten op de bestelling terwijl ik de filters voor de CT209 ( http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=12587 ) zo graag wil maken
Geduld is een schone zaak....
Hier een plaatje van het station:
- Bijlagen
-
- 588777_BB_00_FB_EPS.jpg (13.83 KiB) 1138 keer bekeken
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Ik ben dan benieuwd waarom je die hebt gekozen en niet een Aoyue?
(grappig de bout zelf is echt identiek
)
(grappig de bout zelf is echt identiek
Jammer dat je al besteld hebt, ik had de suggestie willen doen dat je voor een tientje of 3,4 bij de betere bouwmarkt een rode Weller had kunnen kopen. die zijn er in 50,80 en 100 Watt. En daarmee kun je uitstekend dikkere kabels solderen.
Nou gefeliciteerd, daar had je wel twee Ali Jojo's voor kunnen kopenKalimba schreef:Dank voor de hulp! Ik ben er uit na jullie tips en links naar de station topics. Ook nog uitleg gehad van een goede vriend van me met een TD.
Ik ben een beetje tussen alles in gaan zitten. Een analoge regelbare 80 watter voor €71,-
(Die Chinezen kopiëren ook alles van elkaar).
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Nee, zelfde fabriek, andere stikkerPjotr schreef:(Die Chinezen kopiëren ook alles van elkaar).
Velleman doet dat ook, maar vermenigvuldigd de prijs ook maal twee
De reden is 80 watt. Ik dacht dat wattage niet uitmaakte maar na het lezen "soldeer help" topic heb ik die vriend met die TD gebeld.
Hij werkt met een bout van €1600
ik wist niet eens dat dat bestond, maar na zijn zelfde uitleg ben ik toch gaan kijken naar een hoger wattage en zag dat de 80watt 2 tientjes duurder was dan de Aoyue.
Ik weet dat Weller heel goed is en heb ook veel met de blauwe versies gewerkt maar de 80 watt instelbare rode Weller is al een flink stuk duurder zover ik kan zien. Hoe dan ook wilde ik er rond de €100 aan besteden en ben een stuk goedkoper uit met een fijn gevoel.
Hij werkt met een bout van €1600
Ik weet dat Weller heel goed is en heb ook veel met de blauwe versies gewerkt maar de 80 watt instelbare rode Weller is al een flink stuk duurder zover ik kan zien. Hoe dan ook wilde ik er rond de €100 aan besteden en ben een stuk goedkoper uit met een fijn gevoel.
Juist wel, als je een soldeerpunt tegen een werkstuk aanhoud zal de warmte naar het werkstuk wegvloeien. (logisch...)Kalimba schreef:...Ik dacht dat wattage niet uitmaakte...
Hoe groter het werkstuk, des te sneller zal de punt afkoelen.
Hoe hoger het wattage, des te beter zal het verwarmingselement de afgevloeide warmte kunnen aanvullen. snap je?
(maar waarschijnlijk zal je vriend dat ook aan je verteld hebben.)
Zo is het helemaal duidelijk zoals je het uitlegd. Als ik het ook goed heb begrepen is met zo'n bout een temp. van 350 graden voldoende om te kunnen solderen.
Het kleine boutje stond altijd op max maar dat duurde ook enorm lang voordat het tin begon te smelten in een kabel. Meestal was het dan wat tin tegen de punt en kabel houden om tin in de kabel te krijgen.
Het kleine boutje stond altijd op max maar dat duurde ook enorm lang voordat het tin begon te smelten in een kabel. Meestal was het dan wat tin tegen de punt en kabel houden om tin in de kabel te krijgen.
50W of 80W maakt niet zoveel uit. Waarom het ook gaat is de warmte capaciteit van de stift (warmte buffer).
In principe moet het tin in 2 seconden goed door vloeien. Daar pas je de bout op aan. Voor 2,5 mm2 heb je dan sowieso meer dan 100W nodig. Voor print soldeerwerk en algemeen elektronica soldeerwerk is 50W meer dan zat.
In principe moet het tin in 2 seconden goed door vloeien. Daar pas je de bout op aan. Voor 2,5 mm2 heb je dan sowieso meer dan 100W nodig. Voor print soldeerwerk en algemeen elektronica soldeerwerk is 50W meer dan zat.
wat voor soldeerbout?
Ik heb van de week de filters van mijn luidsprekerproject gesoldeerd, alleen ik merk dat mijn 25W soldeerbout wat aan de magere kant is. Het filter zelf kan daarmee prima, maar solderen van 2.5mm2 draad aan het filter en de poolklemmen lukt niet echt goed. Uiteindelijk heb ik mijn toevlucht genomen tot een klein gasbrandertje omdat dat het enige was dat ik had staan, maar dat is niet echt voor het fijne werk natuurlijk.
Ik denk er nu over om een 60W soldeerbout of een soldeerpistool (die zijn nog iets zwaarder) aan te schaffen voor erbij, maar voordat ik naar de winkel ren wilde ik even informeren wat de ervaringen hier zijn. Wat is naar jullie ervaring een mooie waarde om mee te werken?
Ik denk er nu over om een 60W soldeerbout of een soldeerpistool (die zijn nog iets zwaarder) aan te schaffen voor erbij, maar voordat ik naar de winkel ren wilde ik even informeren wat de ervaringen hier zijn. Wat is naar jullie ervaring een mooie waarde om mee te werken?
Re: wat voor soldeerbout?
Ik heb een goedkope (€15) regelbare soldeerbout van 48W en die doet hij het prima, maar kabels solderen van 2,5mm^2 kost wel wat moeite. Maar het lukt wel. Je moet hem alleen niet te lang op de maximale stand laten staan, dan brandt hij door.
Soldeerpistool zou ik liever niet nemen, ik geloof dat die dingen veel te heet werden en ook niet zo nauwkeurig werkten.
Soldeerpistool zou ik liever niet nemen, ik geloof dat die dingen veel te heet werden en ook niet zo nauwkeurig werkten.