Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Alle tools voor werken aan elektro en elektronica

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Soldeerbouten...help!

Bericht door b_force »

Dat hele dunne? :roll:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Soldeerbouten...help!

Bericht door Henkjan »

geen idee hoe dun, maar dun is t wel ja. gewoon wat sneller toevoeren
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

goed soldeerstation?

Bericht door Kalimba »

Hallo,

Doordat ik steeds meer (luidsprekers en kabels) aan het zelfbouwen ben merk ik dat mijn huidige low budget station van €19 niet krachtig genoeg is. Dit merk ik vooral bij kabels. Nu wil ik een geschikter station rond de €100 en heb mijn oog laten vallen op de Toolcraft ST100-D. Mijn vraag is of dit een goed/ fijn en voor mijn werkzaamheden een geschikt station is? hier de link: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=588900

Andere ideeen zijn uiteraard ook welkom.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: goed soldeerstation?

Bericht door b_force »

100 euro? :shock:
Waarom zo duur?

http://www.eleshop.nl/aoyue-936-soldeer ... -p-61.html

Prima station. Ik heb hem al jaren en soldeer er zeer regelmatig mee.
Je kunt uiteraard ook een luxere variant nemen.
Ook kun je er diverse punten op zetten (ik gebruik altijd die super kleine)
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: goed soldeerstation?

Bericht door TheoK »

b_force schreef:
100 euro? :shock:
Waarom zo duur?

http://www.eleshop.nl/aoyue-936-soldeer ... -p-61.html

Prima station. Ik heb hem al jaren en soldeer er zeer regelmatig mee.
Je kunt uiteraard ook een luxere variant nemen.
Ook kun je er diverse punten op zetten (ik gebruik altijd die super kleine)

Deze heb ik ook al een paar weken in huis.
Werkt echt perfect hoor. Absoluut geen miskoop.
Vooral de regelbare temperatuur is zeer goed. :D
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: goed soldeerstation?

Bericht door Kalimba »

Ik dacht dat het juist goedkoop was :oops: Maar het station dat jullie gebruiken, is dat ook geschikte om dikke kabels mooi te solderen?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: goed soldeerstation?

Bericht door b_force »

Kalimba schreef:
Ik dacht dat het juist goedkoop was :oops: Maar het station dat jullie gebruiken, is dat ook geschikte om dikke kabels mooi te solderen?
Als je er een dikke punt op zet kun je et met gemak 6mm mee solderen :)

Mij lukt eigenlijk bijna alles met de dunste punt.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: goed soldeerstation?

Bericht door TheoK »

Ik soldeer met gemak VD-draad. :mrgreen:
En dat gewoon met de standaard punt die erbij geleverd wordt.
Als jij deze gaat kopen krijg je absoluut geen spijt van.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: goed soldeerstation?

Bericht door MechanicalAnimal »

Kalimba schreef:
Hallo,

Doordat ik steeds meer (luidsprekers en kabels) aan het zelfbouwen ben merk ik dat mijn huidige low budget station van €19 niet krachtig genoeg is. Dit merk ik vooral bij kabels. Nu wil ik een geschikter station rond de €100 en heb mijn oog laten vallen op de Toolcraft ST100-D. Mijn vraag is of dit een goed/ fijn en voor mijn werkzaamheden een geschikt station is? hier de link: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=588900

Andere ideeen zijn uiteraard ook welkom.
Heey Kalimba

als je de zoekfunctie even gebruikt dan vind je een aantal topics die je kunnen helpen bij het zoeken naar een station.

voorbeeldje: SOldeerbouten....help!!!
voorbeeldje 2: Zelfbouwers en hun soldeerstation



Ik ga door deze topics een Aoyue 937 bestellen, daar zijn hier (en ook op andere fora) meerdere mensen tevreden over:


een Aoyue 937 voor 5 tientjes.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: goed soldeerstation?

Bericht door Pjotr »

De ervaring leert dat wat dikke stiften er gelijk bij bestellen wel handig is. Die hebben meer warmte capaciteit voor zwaarder werk. Hoef je niet zo "Door te bakken" met verbrand tin als resultaat ;)
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: goed soldeerstation?

Bericht door pvanlingen »

Misschien is dit wat?

http://www.dertronics.nl/Webwinkel-Prod ... 8W-150-420°C.html

Velleman, een soort imitatie Weller.

Paul.
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: goed soldeerstation?

Bericht door cobaltjeh »

Ik heb zelf ook een velleman van zon 30 / 40 euro, prima ding. Heb ook nog een oude weller staan was vele jaren geleden een van het betere wat je kon kopen.
Maar gebruik tegenwoordig alleen de velleman maar deze werk zeker net zo goed.

Ik heb tot nu toe alles kunnen solderen behalve stroom kabels in de auto, dat waren 50mm2, 35mm2 en 20mm2 kabels.
Enige oplossing hiervoor was een gasbrander :).
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: goed soldeerstation?

Bericht door b_force »

Pjotr schreef:
De ervaring leert dat wat dikke stiften er gelijk bij bestellen wel handig is. Die hebben meer warmte capaciteit voor zwaarder werk. Hoef je niet zo "Door te bakken" met verbrand tin als resultaat ;)
Ik heb mijn dikke stift twee keer gebruikt.
Een keer om te testen en een keer om een heeeeeele dikke kabel te solderen.

Het hangt er dus vanaf wat je allemaal wil solderen, maar standaard speaker draad gaat met gemak.
Maargoed, die stiftjes kosten ook bijna niets :P
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: goed soldeerstation?

Bericht door Kalimba »

Dank voor de hulp! Ik ben er uit na jullie tips en links naar de station topics. Ook nog uitleg gehad van een goede vriend van me met een TD.
Ik ben een beetje tussen alles in gaan zitten. Een analoge regelbare 80 watter voor €71,- http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=588777
Nu het moeilijkste.... wachten op de bestelling terwijl ik de filters voor de CT209 ( http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=12587 ) zo graag wil maken :lol:
Geduld is een schone zaak....

Hier een plaatje van het station:
Bijlagen
588777_BB_00_FB_EPS.jpg
588777_BB_00_FB_EPS.jpg (13.83 KiB) 1125 keer bekeken
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: goed soldeerstation?

Bericht door b_force »

Ik ben dan benieuwd waarom je die hebt gekozen en niet een Aoyue?

(grappig de bout zelf is echt identiek :P )
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: goed soldeerstation?

Bericht door ray5150 »

Jammer dat je al besteld hebt, ik had de suggestie willen doen dat je voor een tientje of 3,4 bij de betere bouwmarkt een rode Weller had kunnen kopen. die zijn er in 50,80 en 100 Watt. En daarmee kun je uitstekend dikkere kabels solderen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: goed soldeerstation?

Bericht door Pjotr »

Kalimba schreef:
Dank voor de hulp! Ik ben er uit na jullie tips en links naar de station topics. Ook nog uitleg gehad van een goede vriend van me met een TD.
Ik ben een beetje tussen alles in gaan zitten. Een analoge regelbare 80 watter voor €71,-
Nou gefeliciteerd, daar had je wel twee Ali Jojo's voor kunnen kopen :lol:

(Die Chinezen kopiëren ook alles van elkaar).
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: goed soldeerstation?

Bericht door b_force »

Pjotr schreef:
(Die Chinezen kopiëren ook alles van elkaar).
Nee, zelfde fabriek, andere stikker :wink:

Velleman doet dat ook, maar vermenigvuldigd de prijs ook maal twee
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: goed soldeerstation?

Bericht door Kalimba »

De reden is 80 watt. Ik dacht dat wattage niet uitmaakte maar na het lezen "soldeer help" topic heb ik die vriend met die TD gebeld.
Hij werkt met een bout van €1600 :shock: =; ik wist niet eens dat dat bestond, maar na zijn zelfde uitleg ben ik toch gaan kijken naar een hoger wattage en zag dat de 80watt 2 tientjes duurder was dan de Aoyue.

Ik weet dat Weller heel goed is en heb ook veel met de blauwe versies gewerkt maar de 80 watt instelbare rode Weller is al een flink stuk duurder zover ik kan zien. Hoe dan ook wilde ik er rond de €100 aan besteden en ben een stuk goedkoper uit met een fijn gevoel.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: goed soldeerstation?

Bericht door ray5150 »

Kalimba schreef:
...Ik dacht dat wattage niet uitmaakte...
Juist wel, als je een soldeerpunt tegen een werkstuk aanhoud zal de warmte naar het werkstuk wegvloeien. (logisch...)
Hoe groter het werkstuk, des te sneller zal de punt afkoelen.
Hoe hoger het wattage, des te beter zal het verwarmingselement de afgevloeide warmte kunnen aanvullen. snap je?
(maar waarschijnlijk zal je vriend dat ook aan je verteld hebben.)
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: goed soldeerstation?

Bericht door Kalimba »

Zo is het helemaal duidelijk zoals je het uitlegd. Als ik het ook goed heb begrepen is met zo'n bout een temp. van 350 graden voldoende om te kunnen solderen.
Het kleine boutje stond altijd op max maar dat duurde ook enorm lang voordat het tin begon te smelten in een kabel. Meestal was het dan wat tin tegen de punt en kabel houden om tin in de kabel te krijgen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: goed soldeerstation?

Bericht door Pjotr »

50W of 80W maakt niet zoveel uit. Waarom het ook gaat is de warmte capaciteit van de stift (warmte buffer).

In principe moet het tin in 2 seconden goed door vloeien. Daar pas je de bout op aan. Voor 2,5 mm2 heb je dan sowieso meer dan 100W nodig. Voor print soldeerwerk en algemeen elektronica soldeerwerk is 50W meer dan zat.
dinguz
Berichten: 55
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 9:38

wat voor soldeerbout?

Bericht door dinguz »

Ik heb van de week de filters van mijn luidsprekerproject gesoldeerd, alleen ik merk dat mijn 25W soldeerbout wat aan de magere kant is. Het filter zelf kan daarmee prima, maar solderen van 2.5mm2 draad aan het filter en de poolklemmen lukt niet echt goed. Uiteindelijk heb ik mijn toevlucht genomen tot een klein gasbrandertje omdat dat het enige was dat ik had staan, maar dat is niet echt voor het fijne werk natuurlijk.
Ik denk er nu over om een 60W soldeerbout of een soldeerpistool (die zijn nog iets zwaarder) aan te schaffen voor erbij, maar voordat ik naar de winkel ren wilde ik even informeren wat de ervaringen hier zijn. Wat is naar jullie ervaring een mooie waarde om mee te werken?
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: wat voor soldeerbout?

Bericht door Vuurkat »

Ik heb een goedkope (€15) regelbare soldeerbout van 48W en die doet hij het prima, maar kabels solderen van 2,5mm^2 kost wel wat moeite. Maar het lukt wel. Je moet hem alleen niet te lang op de maximale stand laten staan, dan brandt hij door.

Soldeerpistool zou ik liever niet nemen, ik geloof dat die dingen veel te heet werden en ook niet zo nauwkeurig werkten.
WMC
Berichten: 276
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:56
Locatie: Eindhoven

Re: wat voor soldeerbout?

Bericht door WMC »

Zelf heb ik goede ervaringen met de Aoyue 936. Deze is echter maar 35W, de grote broer, de 937 heeft 10W meer.
Plaats reactie

Terug naar “Elektronicagereedschap”