All Black Elektor Audio Special 5

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: All Black Elektor Audio Special 5

Bericht door Arno »

Henkjan, zijn dat nou deze kastjes?
Bijlagen
zijdes.jpg
binnenwerk.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: All Black Elektor Audio Special 5

Bericht door Henkjan »

ja
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: All Black Elektor Audio Special 5

Bericht door Arno »

o
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: All Black Elektor Audio Special 5

Bericht door hannesie »

Arno schreef:
o
Het is wel hetzelfde ontwerp, maar voor deze situatie gemaakt door Ruud :mrgreen:

Het was een duidelijk andere afwerking als in Beesterzwaag, maar wel zwart :lol:

Desalniettemin, Ruud heeft het voor elkaar gekregen deze set in een zeer korte tijd te fabriceren, waarvoor respect =D>
Ruud3
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 09 okt 2005, 20:58
Locatie: IJsselstein

Re: All Black Elektor Audio Special 5

Bericht door Ruud3 »

Hallo nog een vraag aan de forumleden die de All Black hebben gehoord, voordat ik besluit het hout te gaan laten zagen. Geeft deze luidspreker ook nog een wat warm geluid, ik heb namelijk 1x de Needle Tangband gehoord en een ander ontwerp en vond die wat hard klinken (niet de Needle). Ik hou zelf wel van een beetje warmte/kleuring.

Het is belangrijk voor mij om dit te weten omdat ik ook de componenten van de sperkring die beschreven staan wil toepassen en zag dat allleen de condensator euro 45,00 per stuk kost.

Groet,

Ruud3
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: All Black Elektor Audio Special 5

Bericht door Henkjan »

wat betreft de prijs van de condensator: bouw de waarde op uit 80% gewone (bv APW) en 20% een sjieke (bv SA) dan ben je voor een normaler bedrag klaar. dat is wat ik bedoel met "slim combineren".
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: All Black Elektor Audio Special 5

Bericht door Henkjan »

hannesie schreef:
Arno schreef:
o
Het is wel hetzelfde ontwerp...
en dan komt niemand met de vraag hoe Arno aan de foto's komt :roll: of ligt dat te veel voor de hand?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: All Black Elektor Audio Special 5

Bericht door dre »

hoe komt arno aan doe foto`s? :lol:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: All Black Elektor Audio Special 5

Bericht door SARK »

Henkjan schreef:
en dan komt niemand met de vraag hoe Arno aan de foto's komt :roll: of ligt dat te veel voor de hand?
Ook, maar ook hoe die hoeken zo strak zijn gemaakt ... ouderwetsch handwaerck met den beitel :?:
Strak.jpg
Bijlagen
beitel.jpg
beitel.jpg (14.54 KiB) 610 keer bekeken
Rody
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 12:02
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: All Black Elektor Audio Special 5

Bericht door Rody »

Neehee, dat doe je tegenwoordig gewoon met een vierkante frees, dat weet je toch! :-)

Gr rOdy
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: All Black Elektor Audio Special 5

Bericht door hannesie »

hannesie schreef:
Het is wel hetzelfde ontwerp, maar voor deze situatie gemaakt door Ruud :mrgreen:
Het was een duidelijk andere afwerking als in Beesterzwaag, maar wel zwart :lol:
Desalniettemin, Ruud heeft het voor elkaar gekregen deze set in een zeer korte tijd te fabriceren, waarvoor respect =D>
Zo blond zijn we ook weer niet. O:)

In Beesterzwaag was zelfs de kist waar deze black beauty's in zaten al van een dus danige kwaliteit dat er een verwachting werd geschapen. :D
Dan de foto shoot voor de "special" die een duidelijk perfecte afwerking liet zien, zodat het voor duidelijk was, die heeft Henkjan niet zelf gemaakt :lol: :lol:
En dan, de grijze cellen kunnen ook benut :wink: worden, met combineren deduceren, analyseren was het voor mij wel duidelijk.
De exemplaren van van Ruud hadden de kopse kanten in beeld, maar het deed niets af aan het geluidsbeeld wat er volgde, dan wel na een korte tijd.

@ Ruud3, ze geven een analytisch goede weergave, als het een slechte opname is, krijg je dat te horen, ze verbergen niets, niet warm maar ook niet hard.
Maar je moet ze pas beoordelen als ze wat ingespeeld zijn :lol:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: All Black Elektor Audio Special 5

Bericht door SARK »

Rody schreef:
Neehee, dat doe je tegenwoordig gewoon met een vierkante frees, dat weet je toch! :-)

Gr rOdy
De vierkante gatenboor ken ik ... de vierkante frees daarentegen ... :-k
Bijlagen
Vierkante gatenboor.jpg
Vierkante gatenboor.jpg (14.18 KiB) 601 keer bekeken
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: All Black Elektor Audio Special 5

Bericht door Henkjan »

hannesie schreef:
...die een duidelijk perfecte afwerking liet zien, zodat het voor duidelijk was, die heeft Henkjan niet zelf gemaakt...
jij solliciteert naar een ban geloof ik ;)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: All Black Elektor Audio Special 5

Bericht door hannesie »

Ik dacht al, waar blijft tie nou :lol: :lol: :lol:

Het was te duidelijk van de enig echte meubelmaker van dit forum :-"
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: All Black Elektor Audio Special 5

Bericht door dre »

goed bezig! :lol:
aanpakken die henkie!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: All Black Elektor Audio Special 5

Bericht door Henkjan »

dre schreef:
goed bezig! :lol:
aanpakken die henkie!
moet jij nodig wat van zeggen, heel Dordt zit onder t stof van jou projecten :lol:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: All Black Elektor Audio Special 5

Bericht door dre »

Henkjan schreef:
dre schreef:
goed bezig! :lol:
aanpakken die henkie!
moet jij nodig wat van zeggen, heel Dordt zit onder t stof van jou projecten :lol:
ik weet van niks! :-$
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: All Black Elektor Audio Special 5

Bericht door Henkjan »

dre schreef:
Henkjan schreef:
dre schreef:
goed bezig! :lol:
aanpakken die henkie!
moet jij nodig wat van zeggen, heel Dordt zit onder t stof van jou projecten :lol:
ik weet van niks! :-$
nog erger :lol:
Ruud3
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 09 okt 2005, 20:58
Locatie: IJsselstein

Re: All Black Elektor Audio Special 5

Bericht door Ruud3 »

Daar ben ik weer. Na de uitleg van Henkjan over de condensator ben ik aanmerkelijk goekoper uit.

Ik ben me ervan bewust dat ik veel vraag, maar is het mogelijk dat iemand mij via het forum helpt waar precies de demping (BAF) aangebracht moet worden en de wanddemping. Ik geef even aan hoe ik het uit de Audio Special 5 heb begrepen

1. De BAF wordt in het gesloten deel van de lijn aangebracht> Ik neem aan dat het gesloten deel links van de schuine plank is en dat de BAF van boven naar beneden erin gelegd wordt. Klopt dit?

2. De wanddemping wordt op de achterwand en zijwand bij de driver geplaatst> De demping op de zijwand wordt alleen in het gesloten deel van beneden naar boven aangebracht ook langs de luidspreker. Heb ik dit goed vertaald?

3. Als je demping in het open gedeelte wil aanbrengen om het laag fijn te tunen, doe je dit dan door de zijwand tijdelijk te schroeven zodat deze demontabel blijft of duw je de demping door de spleet van 20 cm?

4. De afmetingen van de schuine plank meet ik het beste in als de kast in elkaar zit?

5. Ik kan zelf niet de luidspreker infrezen, waarschijnlijk de bouwmarkt ook niet. Maakt het voor het geluid uit als de luidspreker op de voorplaat wordt geschroefd i.p.v. ingefreesd

Veel vragen en ik hoop even zoveel antwoorden, vrijdag heb ik vrij en ga met de tekening onder mijn arm naar de bouwmarkt. Zit de kast in elkaar dan ga ik de luidsprekers en de componenten bestellen (mijn vrouw is heel handig, heeft ook goed destijds ook goed geholpen met het in elkaar lijmen van de Vifa Basis).

Groet Ruud3
Gebruikersavatar
RumoH
ZA-sponsor: RumoH
Berichten: 374
Lid geworden op: za 14 feb 2009, 12:20
Locatie: De Wilp (Gn)
Contacteer:

Re: All Black Elektor Audio Special 5

Bericht door RumoH »

Als je geen mogelijk hebt tot infrezen maar een beetje precies kan zagen kun je de baffle ook uit 2 delen maken
nl een plaat van 6mm en eentje van 9mm. In de 9mm plaat zaag je het gat van 102mm en in de 6mm plaat het gat van 124mm. Daarna verlijm je de 2 platen en heb je je baffle met een 'ingefreesde' driver.

Dit is een handigheidje uit de tijd dat freesmachines niet te betalen waren......

Rudy
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: All Black Elektor Audio Special 5

Bericht door meiborg »

Ik doe dat nog steeds wel eens voor drivers met een asymetrische korf, figuurzagen en dan met naaldvijltjes precies op maat maken, werkt perfect!

Mvg Reinder
Ruud3
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 09 okt 2005, 20:58
Locatie: IJsselstein

Re: All Black Elektor Audio Special 5

Bericht door Ruud3 »

Beste forumleden

Henk Jan schreef: wat betreft de prijs van de condensator: bouw de waarde op uit 80% gewone (bv APW) en 20% een sjieke (bv SA) dan ben je voor een normaler bedrag klaar. dat is wat ik bedoel met "slim combineren".

Ik heb 2 mogelijkheden opgezocht voor de samenstelling met Clarity van 47 uF:
1x SA 10 uF = 20 %
1x PWA 15 uF
1x PWA 22 uF

of

1x SA 22 uF = beduidend meer dan 20%
1x pwa 10 uF
1x pwa 15 uF

In geld scheelt het niet zoveel welke samenstelling ik kies en heb de vraag of een grotere waarde voor Clartiy SA (22 uF) een beter geluidsresultaat oplevert.

Groeten,

Ruud
Ruud3
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 09 okt 2005, 20:58
Locatie: IJsselstein

Re: All Black Elektor Audio Special 5

Bericht door Ruud3 »

Hallo,

Ik heb de All Black gebouwd uit de laatste Elektor Audio Speciaal, ik heb ze tijdelijk aangesloten op mijn Rotel receiver en DVD speler. Ze klinken goed, zeker met de beter opgenomen rustiger CD's. Gisteren een CD van Solomon Burke gedraaid, bewonderswaardig wat een rustig en fijn geluid uit deze luidspreker komt. Ze kunnen trouwens een behoorlijke volume aan.

Het laag is ook zeker goed aanwezig en ook nog gelaagd. Het schuiven met de luidspreker naar de achterwand doet wonderen.

De stem wil bij sommige CD's (pop) nog wat scherp klinken en het geluid is soms ook wat vlak en hard. Zou dit aan het inspelen van de luidspreker en het filter kunnen liggen?
Zou wat meer demping dit kunnen verbeteren?

Ruud
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: All Black Elektor Audio Special 5

Bericht door Henkjan »

mooi te lezen dat je er tevreden mee bent.

ik zou ze eerst een flink aantal CDs laten inspelen, m.n. de ophanging heeft dit ook nodig.

als je wat met demping wil gaan proberen, bedenk dan dat olume demping met wol of sonofil direct ingrijpt op het laag. en aangezien je daar tevreden over bent zou ik dat niet doen. wel zou je bv wat vilt op de wanden bij de driver kunnen doen
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: All Black Elektor Audio Special 5

Bericht door Henkjan »

een vraag: weet iemand nog op welke versterker(s) de All Blacks stonden op de luisterdagen? Ik kreeg een vraag over of ze t op een kleine (ta2021) versterker fatsoenlijk zouden doen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”