LAConiek, mijn eerste en laatste line array
Moderator: Beheerdersteam
Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array
Ok, moet iets beter leren lezen of dringend m'n bed opzoeken

- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array
uit de feedback valt me op dat jullie nog niet weten dat de speakertjes hier al een eeuwigheid staan te spelen.
Ze zijn al effe klaar dus! maar ik heb niet de tijd gehad of genomen om één en ander te posten.
De frontplaat.
Bij het optekenen van de frontplaatwas schrok ik van de beperkte ruimte tussen de driver en de voorziene 12mm massief houten frontplaat.
Doordat de drivers zij-aan-zij komen wordt dit al helemaal problematisch.
Dit ging niet lukken!
Een dunne solide plaat leek de enige aanvaardbare oplossing. Maar dat heeft HenkJan trouwens net verklapt.
Als materiaal is een 8mm dunne plexi plaat genomen.
Deze is goed te frezen, is zeer solide en ook optisch prima geschikt.
Desondanks de beperkte plaatdikte was het toch nog noodzakelijk om achteraan in de plaat materiaal weg te frezen voor de luchtstroming langs het frame.
Om aftraalstoring te voorkomen zijn de drivers verzonken in de plaat.
Uiteraard worden de montagegaten voor de drivers getapt (M3)
Op onderstaande fotos staat een prototype frontplaat voor 4 drivers.
Bij dit prototype is de plaats aan de achterzijde niet geruimd. Hier ontstaat nog steeds geen optimale luchtstroom.
Het verzonken gat voor de driver aan de voorzijde van de frontplaat is 1 mm te groot. Mogelijk geeft dit een kleine storing (heb het niet gemeten).
Hoedanook, optisch maakt het geen goede indruk!
Op de foto met de 2 drivers is er wel ruimte gemaakt voor de luchtstroom en zelfs hier wordt het nog steeds nipt ( = 'eng' voor de NLers).
Er is echter geen compressie (de open oppervlakte is groter dan de Sd van de driver).
Let op de ruimte tussen de 2 drivers.
Het stukje frontplaat onderaan tussen de 2 drivers is bijna volledig weggefreesd. Bij de montage wordt dit stuk echter op het verdunde randje van de onderliggende kast gekleefd waardoor het geheel toch stevig solide staat. De vrije luchtstroom was eveneens een reden om de kamers 'gebogen' en niet 'recht' te maken.
Door de iets te riant verzonken driveromtrek raken de drivers net niet (op de 'echte' frontplaat staan ze werkelijk net niet tegen elkaar).
Ze zijn al effe klaar dus! maar ik heb niet de tijd gehad of genomen om één en ander te posten.
De frontplaat.
Bij het optekenen van de frontplaatwas schrok ik van de beperkte ruimte tussen de driver en de voorziene 12mm massief houten frontplaat.
Doordat de drivers zij-aan-zij komen wordt dit al helemaal problematisch.
Dit ging niet lukken!
Een dunne solide plaat leek de enige aanvaardbare oplossing. Maar dat heeft HenkJan trouwens net verklapt.
Als materiaal is een 8mm dunne plexi plaat genomen.
Deze is goed te frezen, is zeer solide en ook optisch prima geschikt.
Desondanks de beperkte plaatdikte was het toch nog noodzakelijk om achteraan in de plaat materiaal weg te frezen voor de luchtstroming langs het frame.
Om aftraalstoring te voorkomen zijn de drivers verzonken in de plaat.
Uiteraard worden de montagegaten voor de drivers getapt (M3)
Op onderstaande fotos staat een prototype frontplaat voor 4 drivers.
Bij dit prototype is de plaats aan de achterzijde niet geruimd. Hier ontstaat nog steeds geen optimale luchtstroom.
Het verzonken gat voor de driver aan de voorzijde van de frontplaat is 1 mm te groot. Mogelijk geeft dit een kleine storing (heb het niet gemeten).
Hoedanook, optisch maakt het geen goede indruk!
Op de foto met de 2 drivers is er wel ruimte gemaakt voor de luchtstroom en zelfs hier wordt het nog steeds nipt ( = 'eng' voor de NLers).
Er is echter geen compressie (de open oppervlakte is groter dan de Sd van de driver).
Let op de ruimte tussen de 2 drivers.
Het stukje frontplaat onderaan tussen de 2 drivers is bijna volledig weggefreesd. Bij de montage wordt dit stuk echter op het verdunde randje van de onderliggende kast gekleefd waardoor het geheel toch stevig solide staat. De vrije luchtstroom was eveneens een reden om de kamers 'gebogen' en niet 'recht' te maken.
Door de iets te riant verzonken driveromtrek raken de drivers net niet (op de 'echte' frontplaat staan ze werkelijk net niet tegen elkaar).
Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array
Ze kijken ooit nooit op je eigen site
, van MISTER Concaeve, ik had je al eerder in de gaten.
juni/juli?
28 sept noemde ik het, maar je was al een flink tijdje bezighannesie schreef:Ed word LAConiek, kijk maar eens op zijn site
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array
en, hoe klinkt het?asterduc schreef:uit de feedback valt me op dat jullie nog niet weten dat de speakertjes hier al een eeuwigheid staan te spelen.
Ze zijn al effe klaar dus! maar ik heb niet de tijd gehad of genomen om één en ander te posten.
Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array
Ziet er wel allemaal erg puik uit!!!!!!! mooi werk ed!
Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array
sjeez... Hier gaat mn hartje van sneller kloppen zeg ! Had al langer het idee om een "array" te maken met de 4x 2inch peerlessjes maar dan in fullrange. En dan zie ik hier opeens een foto staan ! Prachtig !

- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array
Ed,
Ik zit hier met een bewondering naar je foto's te kijken, krijgen we nog plaatjes te zien van de complete luidsprekers voor het slapen gaan of was je zo ver nog niet?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - #1 Ed Collier Fanboy
Ik zit hier met een bewondering naar je foto's te kijken, krijgen we nog plaatjes te zien van de complete luidsprekers voor het slapen gaan of was je zo ver nog niet?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - #1 Ed Collier Fanboy
- jantje-secuur
- Berichten: 943
- Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
- Locatie: Haarlem
Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array
Ik neem aan niet geweldig gezien de opening:wouter schreef:en, hoe klinkt het?asterduc schreef:uit de feedback valt me op dat jullie nog niet weten dat de speakertjes hier al een eeuwigheid staan te spelen.
Ze zijn al effe klaar dus! maar ik heb niet de tijd gehad of genomen om één en ander te posten.
laatste?...
absoluut
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array
Voor de ongeduldigen:
er kruipt veel moeite en tijd in het posten van een project, dat is dan ook de reden dat het 'ding' hier op onregelmatige tijdstippen en in stukken doorkomt.
Maar ik doe mijn best hoor jongens! telkens ik wat tijd zie schrijf ik een volgende stap, ... nog een paar weekends en dan zijn we bij de finish
Montageplaat:
Hier nog een fotos van de 2 uitgefreesde zwarte plexi montageplaten voor de 32 drivertjes.
De platen zijn 2-zijdig gefreesd. De linkse plaat toont de achterzijde, de rechtse toont de voorzijde. Maar dat hadden jullie ongetwijfeld al door.
Met het resultaat ben ik meer dan blij.
Dit was trouwens een heel leuke maar ook spannende freesjob. Vooral omdat de voor en achterzijde zeer precies moest overeen stemmen.
De drivertjes passen mooi in hun voorziene plek, de boutjes draaien passend aan en er is voldoende ruimte voor de airflow achter de driver.
er kruipt veel moeite en tijd in het posten van een project, dat is dan ook de reden dat het 'ding' hier op onregelmatige tijdstippen en in stukken doorkomt.
Maar ik doe mijn best hoor jongens! telkens ik wat tijd zie schrijf ik een volgende stap, ... nog een paar weekends en dan zijn we bij de finish
Montageplaat:
Hier nog een fotos van de 2 uitgefreesde zwarte plexi montageplaten voor de 32 drivertjes.
De platen zijn 2-zijdig gefreesd. De linkse plaat toont de achterzijde, de rechtse toont de voorzijde. Maar dat hadden jullie ongetwijfeld al door.
Met het resultaat ben ik meer dan blij.
Dit was trouwens een heel leuke maar ook spannende freesjob. Vooral omdat de voor en achterzijde zeer precies moest overeen stemmen.
De drivertjes passen mooi in hun voorziene plek, de boutjes draaien passend aan en er is voldoende ruimte voor de airflow achter de driver.
Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array
Daar had je me inderdaad tuk, ik had niks in de gaten en dacht dat je nog volop in het zaagstof zat. Mooi freeswerk hoor, zo netjes kan ik dat niet. Benieuwd naar de rest van het traject tot de finish.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array
Om de zwarte montageplaat met de mdf kast te verbinden is gebruik gemaakt van een massief houten drager.
Deze drager kan van een ruime afronding worden voorzien.
Het hout is Europese berg Sycamore, hetzelfde hout dat Stradivarius inzette voor de rug en de hals van zijn violen.
deze houtsoort is spierwit (indien het niet is gestoomd), heeft een zeer fijne nerf, rechtlijnige structuur en indien kwartiers gezaagd, een ontegensprekelijk mooie spiegel. In de volksmond noemt men deze spiegel al eens 'feedleback' omdat het op de achterkant van vele violen terug te vinden is.
Het frezen is vlot verlopen.
De zwarte plexi platen passen haarjuist in de voorziene sponning van de houten front.
Het samenspel tussen beide materialen is sorekend.
Het witte levendige hout steekt kontrastrijk doch harmonieus af tegen het doodse pekzwarte plexi.
Deze drager kan van een ruime afronding worden voorzien.
Het hout is Europese berg Sycamore, hetzelfde hout dat Stradivarius inzette voor de rug en de hals van zijn violen.
deze houtsoort is spierwit (indien het niet is gestoomd), heeft een zeer fijne nerf, rechtlijnige structuur en indien kwartiers gezaagd, een ontegensprekelijk mooie spiegel. In de volksmond noemt men deze spiegel al eens 'feedleback' omdat het op de achterkant van vele violen terug te vinden is.
Het frezen is vlot verlopen.
De zwarte plexi platen passen haarjuist in de voorziene sponning van de houten front.
Het samenspel tussen beide materialen is sorekend.
Het witte levendige hout steekt kontrastrijk doch harmonieus af tegen het doodse pekzwarte plexi.
Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array
Nu met het verhaal erbij, word het duidelijk hoe complex zo een line array kan zijn.
Het lijkt wel een nieuwe trend
, nu ook op de voorkant staat van de nieuwe Parts express catalogus.
Het lijkt wel een nieuwe trend
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array
Ik zie alleen een leuke blonde dame? Verkeerde foto ge-upload?hannesie schreef:Nnu ook op de voorkant staat van de nieuwe Parts express catalogus.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Createur d' Haut parleur
Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array
Mogelijk wat kleurendoof???
Mooi rood is niet lelijk, zei mijn schoonmoeder altijd

Mooi rood is niet lelijk, zei mijn schoonmoeder altijd
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array
Volgens mij is 't donkerblond? Of moet ik m'm monitor weer 'ns calibreren?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Createur d' Haut parleur
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Createur d' Haut parleur
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array
maar dat blijft niet zo.asterduc schreef:Het witte levendige hout steekt kontrastrijk doch harmonieus af tegen het doodse pekzwarte plexi.
De Line Array wordt naast een projectiescherm geplaatst en mag geen licht weerkaatsen. Daaarom wordt het net zoals de mdf kast zwart gebeitst.
Op de plaatsen waar de houtvezels de andere kant op gaan (speigels), kruipt meer pigment tussen de vezels waardoor de spiegels nog extra geaccentueerd worden.
Nadat de bekabeling in de uitfrezingen zijn geplaatst worden de frontplaten op de kast gelijmd en elk kamertje voorzien van een op maat gesneden stuk Pritex.
Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array
idd, heel erg fraai! As het net zo gaat klinken als die van amanda........yessss!
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array
belachelijk mooi?
, nederlanders en hun uitdrukkingen
klinken zoals die van Amanda? nee, maar wel belachelijk anders!
volgende stap is de montage van de drivers, en dat is, geloof me, belachelijk veel werk.
Een belachelijk lange tijd geleden, was het aansluiten van de drivers voor mij steeds nachtwerk.
Het was de laatste fase in een weekend-luidsprekerproject dat kost wat kost, voor maandagochtend moest klaar zijn.
Je was er tenslotte pas vrijdagavond na een stevige werkweek aan begonnen en lijm en verf eisten hun minimale droogtijd op.
Zover ik mij kan herinneren heb ik toen nooit een speaker aangesloten die van de eerste keer werkte. Er was door de spanning, vermoeidheid, onkunde en onvoldoende voorbereiding altijd wel ergens een fout ingeslopen.
Hoedanook, na een uurtje knippen en plakken begon het ding midden in de nacht tot leven te komen.
Meestal werd de daarop volgende testsessie gevolgd door luid protest van mijn slapende ouders en zussen.
Belachelijk vond ik dat, het volume stond zelfs nog niet op 0 db!
Enfin, bij een line array kun je maar beter een verlengd weekend uitkiezen alvorens te beginnen.
Het 'eentonige' teken-, frees- en lijmwerk viel in het niets, vergeleken met het solderen van een bende kleine rotdingen die zich constant liggen te verstoppen.
Twee leesbrillen en een overdosis kalmeermiddelen zijn eraan te pas moeten komen om de klus te klaren.
Mocht je dit overdreven vinden, maak dan eens een gaatje van 50mm in een 6mm plankje, verstop daar 2 of 3 aansluitdraden van 1mm² onder die je dan gaat solderen terwijl er een drivertje met zijn 35mm magneet en 45mm korf schuin in het gat ligt. en dat 32 keer!!! Hebt g'em? om het met Jeroen's woorden te zeggen, ronduit BELACHELIJK. ziedaar dus 'mijn laatste line array'!
Het is trouwens niet voor niets dat er een tijd is overgegaan om dit topic te starten. Helemaal overstressed
klinken zoals die van Amanda? nee, maar wel belachelijk anders!
volgende stap is de montage van de drivers, en dat is, geloof me, belachelijk veel werk.
Een belachelijk lange tijd geleden, was het aansluiten van de drivers voor mij steeds nachtwerk.
Het was de laatste fase in een weekend-luidsprekerproject dat kost wat kost, voor maandagochtend moest klaar zijn.
Je was er tenslotte pas vrijdagavond na een stevige werkweek aan begonnen en lijm en verf eisten hun minimale droogtijd op.
Zover ik mij kan herinneren heb ik toen nooit een speaker aangesloten die van de eerste keer werkte. Er was door de spanning, vermoeidheid, onkunde en onvoldoende voorbereiding altijd wel ergens een fout ingeslopen.
Hoedanook, na een uurtje knippen en plakken begon het ding midden in de nacht tot leven te komen.
Meestal werd de daarop volgende testsessie gevolgd door luid protest van mijn slapende ouders en zussen.
Belachelijk vond ik dat, het volume stond zelfs nog niet op 0 db!
Enfin, bij een line array kun je maar beter een verlengd weekend uitkiezen alvorens te beginnen.
Het 'eentonige' teken-, frees- en lijmwerk viel in het niets, vergeleken met het solderen van een bende kleine rotdingen die zich constant liggen te verstoppen.
Twee leesbrillen en een overdosis kalmeermiddelen zijn eraan te pas moeten komen om de klus te klaren.
Mocht je dit overdreven vinden, maak dan eens een gaatje van 50mm in een 6mm plankje, verstop daar 2 of 3 aansluitdraden van 1mm² onder die je dan gaat solderen terwijl er een drivertje met zijn 35mm magneet en 45mm korf schuin in het gat ligt. en dat 32 keer!!! Hebt g'em? om het met Jeroen's woorden te zeggen, ronduit BELACHELIJK. ziedaar dus 'mijn laatste line array'!
Het is trouwens niet voor niets dat er een tijd is overgegaan om dit topic te starten. Helemaal overstressed
Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array
Als ik dan nu die laatste foto zie moet ik direct denken aan de hals van een instrument of een viool of een Cello.
Ik vond het eerst eigenlijk zonde, dat super mooie materiaal te gebruiken voor deze toepassing, tenslotte is het bedoeld om constant onder spanning te staan door de snaren, het moet dus drukvast zijn, maar in deze opzet !!!!!!!!!!!!!!!! foei, wat mooi

@ Asterduc, ik gebruik dan ook graag van die kabelschoenen van een goede kwaliteit, kan je ook niet zo snel het hout verbranden o.i.d.
Ik vond het eerst eigenlijk zonde, dat super mooie materiaal te gebruiken voor deze toepassing, tenslotte is het bedoeld om constant onder spanning te staan door de snaren, het moet dus drukvast zijn, maar in deze opzet !!!!!!!!!!!!!!!! foei, wat mooi
@ Asterduc, ik gebruik dan ook graag van die kabelschoenen van een goede kwaliteit, kan je ook niet zo snel het hout verbranden o.i.d.
Laatst gewijzigd door hannesie op zo 12 dec 2010, 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array
Whoa! Gaaf gezicht. Ziet er erg fraai uit, dat violenhout.
Maargoed, je hebt volgehouden, de kasten niet het raam uitgestuiterd van woede......hoe klankt dat nau??
jan
Maargoed, je hebt volgehouden, de kasten niet het raam uitgestuiterd van woede......hoe klankt dat nau??
jan
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array
Ed solliciteert volgens mij naar een (mid-winter) BBQ
Nu wil iedereen natuurlijk langskomen (en terecht trouwens) en deze belachelijke speakers bekijken/luisteren.
Wat verstaan belgen onder belachelijk dan trouwens????
Nu wil iedereen natuurlijk langskomen (en terecht trouwens) en deze belachelijke speakers bekijken/luisteren.
Wat verstaan belgen onder belachelijk dan trouwens????
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: LAConiek, mijn eerste en laatste line array
oei, dan kun je best niet weten dat ik het ook voor een traphal heb gebruikt.hannesie schreef:Ik vond het eerst eigenlijk zonde, dat super mooie materiaal te gebruiken voor deze toepassing.
had ik voorzien, speciaal een paar sets vergulde connectoren van Conrad besteld, passend voor de + en -. Maar voor de aansluitklem + kabelschoen + 1mm² draad is het kastje niet diep genoeg.hannesie schreef:ik gebruik dan ook graag van die kabelschoenen van een goede kwaliteit, kan je ook niet zo snel het hout verbranden o.i.d.
Begin je nu zowat de picture te krijgen wat de problemen zijn bij deze kaboutertoestanden!

