En vervolgens deze letterlijke misser:
Dat vindt jij!
marc.heijligers schreef:De reden waarom de Soups wat weinig ballen hebben heeft te maken met de manier waarop Tony ze (bewust en oprecht) heeft afgestemd. ... (foute aanname door niet lezen)
Sorry Marc dat ik jou als voorbeeld van niet lezen gebruik.
Maakt niet uit, maar gaat het over mij, of over "niet lezen"? Dat eerste vind ik voor bij de borrel i.p.v. in een forum. Over "niet lezen" kunnen we het hebben. Zo zou je de diagnose op de volgende pagina eens kunnen lezen:
http://www.hifivoice.com/audio/mileston ... 5q1q2.html
Daar kan je zien dat ik ruim een half jaar lang met het Soup filter en varianten daarop heb zitten knutselen, met de speaker in de juiste fase, en dat:
1. We door een mismatch van de eigen metingen (zowel die van Tony als mezelf) iedere keer op het verkeerde been zijn gezet qua hoeveelheid laag t.o.v. mid. In het vervolg traject heeft dat heel veel opgeleverd.
2. De observatie was dat de Soup (met correct aangesloten woofer en nagemente) messcherp, snel, opkomend uit het niets, indrukwekkend etc. etc. was. Een mooie speaker. Maar wel "zonder ballen" in het fundament en laag. Door meerdere mensen in verscheidende luister ruimtes geobserveerd. Uiteindelijk verklaard door een goede meting en simulatie, de core van dat specifieke probleem opgelost met een ander filter, en in de rest van het ontwerp traject de wereld uit geholpen.
M.a.w., een duidelijk oorzaak->gevolg gevonden. Zoek de foute aannames en missers...
Terug naar de Soup. Het verschil tussen correcte en incorrecte fase van de woofer is groot. Correct ompolen zal zeker een duw in de goede richting geven, en als je de uit-fase versie gewend bent is de in-fase versie uiteraard een hele verbetering.
Maar dat maakt het nog niet tot een speaker "met ballen" ("ballen" klinkt als waarde-oordeel wat niet zo bedoeld is).
Vervolgens schrijft FFF:
Goed opgenomen referentie CD erin en het klinkt toch wel erg mooi.
FFF is tevreden met de Soup, het enige wat voor hem telt, en daar hoeft verder niemand een waarde oordeel over te hebben. Toch zie je dat het blijft kriebelen m.b.t. het laag. FFF wil iets met subs gaan doen:
Heb meer laag en een voller geluid, het is echter ook wat onrustiger. Ga e.e.a. aanpassen en netjes solderen en ben benieuwd wat dat opleverd. Dat betekend niet dat het topic een einde heeft want een enorme dynamiek is er op dit moment nog niet...
Ik lees "onrustig" en "want een enorme dynamiek is er nog niet". Als je daar iets aan wilt doen:
- Zal een subwoofer niet helpen (die zal namelijk tot de 800Hz moeten gaan helpen, een speaker met ballen is iets wat niet alleen in de regio <100Hz afspeelt). Een goede sub geeft "grandeur" en een soort van "lucht", maar geen punch en ballen.
- Het onrustige komt door de manier waarop de units van zeg 100Hz tot 1.5kHz optellen. De simulaties laten zien dat de speakers niet naar voren afstralen:

- afstraal.png (14.05 KiB) 563 keer bekeken
. Met een ander filter kan je de units uniformer naar voren af laten stralen:

- afstraal2.png (15.95 KiB) 563 keer bekeken
Dat los je met een Lyngdorf niet op.
- Zal je de mid en hoog moeten dempen om een homogenere klankbeeld te krijgen voor een gebalanceerd fundament en laa (een Lyngdorf zal je daar wel wat helpen).
- De kast doet nogal mee in het gebied van de 300 a 400 Hz. Niet een slecht idee om daar de woofer al te laten tilten. Deze woofer in deze kast heeft minimaal 4.7mH, en eigenlijk 5.6mH nodig. Anders gaat deze resonant en dicht klinken.
Tot slot, ik zou het wederom op prijs stellen om het niet over Tony, mezelf of anderen te hebben, maar over hoe speakers klinken, en welke opties je kan aanwenden om ze te tunen naar de smaak van degene die er het meest naar moeten luisteren. Dat onderscheid het hand wapperen en finger-pointen van de bruikbare input.