Ik zit dit met rijzende verbazing te lezen...
Ik vat even samen:
probleem:
FFF schreef:Tja, de topic titel geeft het al een beetje aan...
Momenteel speel ik met de welbekende Soup van Tony Gee.
De apparatuur die er achter hangt is een Lyngdorf TDAI 2000 (met roomperfect module) en als bron de Lyngdorf CD-1...
De huidige "Avalon clone" is een ontzetten mooie speaker maar ik mis iets, het geluid is te perfect, te strak, te dun, en te gecontroleerd in mijn oren...
Hieronder een rijtje wensen:
...
- Diep voelbaar (sub)laag, knallende kickbass en een dynamisch krachtig hoog.
aangedragen oplossingen:
alle
symptoomgericht. En dit blijft maar doorechoen. Iedereen tuint erin en vergeet analytisch te denken.
Behalve Bertor die een zeer relevante vraag stelt:
bertor schreef:
Het lijkt me verstandig om eerst te achterhalen of er een fout zit in de Soups.
Ook zonder juiste diagnose komt na proberen het echte probleem boven:
FFF schreef:bertor schreef:
Als het in je slaapkamer van 12 m2 ook problematisch was dan wijst dat toch wel richting de Soups. Heb je wel eens metingen gedaan aan de Soups om te kijken of ze volgens opgaaf presteren? Een foutje in het filter is zo gemaakt, bijvoorbeeld een foout in de polariteit van de woofer of tweeter. Ik ken de problemen in de klank wel die je beschrijft, wat ik dan zie in metingen (op de luisterplek) is een dal in de respons tussen de 100 en 500 Hz. Dat is precies het overlapgebied tussen de woofer en de mid van de soup.
Het lijkt me verstandig om eerst te achterhalen of er een fout zit in de Soups. Als het goed is heeft de lyngdorf in combinatie met een pc uitgebreide meetmogelijkheden, asterduc kan je daar vast meer over vertellen.
Die conclusie heb ik vanochtend ook getrokken...
Ik ben nu bezig de fase van de woofer te veranderen. Eigenlijk nooit naar gekeken
[edit]
De woofers stonden blijkbaar uit fase... erg onwaarschijnlijk maar zo te horen toch waar.
Heb meer laag en een voller geluid, het is echter ook wat onrustiger.
Dat betekend niet dat het topic een einde heeft want een enorme dynamiek is er op dit moment nog niet...
Bertor stelt nog eens de juiste vraag voor de probleemoplossing:
bertor schreef:FFF schreef:
[edit]
De woofers stonden blijkbaar uit fase... erg onwaarschijnlijk maar zo te horen toch waar.
Heb meer laag en een voller geluid, het is echter ook wat onrustiger.
Kijk, dat is al een grote stap vooruit
Heb je de zaak al opnieuw ingeregeld met roomperfect?
Blijkbaar heeft niemand dit gelezen want iedereen doet mee om een boom op te zetten over chamfering, wat waarschijnlijk een minimaal effect heeft.
En vervolgens deze letterlijke misser:
marc.heijligers schreef:FFF schreef:De huidige "Avalon clone" is een ontzetten mooie speaker maar ik mis iets, het geluid is te perfect, te strak, te dun, en te gecontroleerd in mijn oren.
Nu een antwoord op de originele vraag. Laat ik beginnen met de opmerking dat als je base drums wil laten knallen in je maag, je dan simpelweg grote units nodig hebt, ...
(hier volgt een stukje inleg (itt uitleg) van symtoom)
De reden waarom de Soups wat weinig ballen hebben heeft te maken met de manier waarop Tony ze (bewust en oprecht) heeft afgestemd. ...
(foute aanname door niet lezen)
Sorry Marc dat ik jou als voorbeeld van niet lezen gebruik.
Maar uhm, zou je niet denken dat de woofers in tegenfase aansluiten iets meer effect heeft?
Het probleem lijkt opgelost:
FFF schreef:@ Marc, bedankt voor je inbreng. Ik heb net de woofer er weer uitgehaald en deze netjes vast gesoldeerd. Goed opgenomen referentie CD erin en het klinkt toch wel erg mooi. Helaas nog niet de mogelijkheid gehad om uitgebreid te testen maar verwacht dat de speaker goed is.
Mocht je een kleine modificatie tip hebben op het filter van Tony hoor ik het graag, het hele filter omgooien doe ik niet, omdat de speaker gewoon heel goed klinkt. Heb net voorzichtig laten vallen dat ik misschien wel voor 2 subwoofers ga, eerst even kijken hoe groot ze moeten zijn en of ze dan door de WAF check heen komen.
En dan komt de knuppel (die blijkbaar ook niet gelezen heeft) in het hoenderhok.
Helmuth schreef:marc.heijligers schreef:FFF schreef:
De oplossing van je probleem schuilt in het veranderen filter, daarmee kan je de speaker meer ballen te geven.
Als dit het juiste filter is en de juiste overdracht van de soup dan zou ik je aan raden de mid en tweeter -5dB te geven afhankelijk van je smaak.
Met de huidige karakteristiek
(]eep: de grafiek is de meting van Tony, niet van de fout aangesloten speakers van FFF!!!) kan je alleen maar een ernstig gebrek aan laag hebben.
De metingen van tony vertrouw ik niet het heeft de schijn van goed gedocumenteerd te zijn alleen kan ik nergens lezen hoe hij gemeten heeft.
evt goed punt, echter totaal uit context...
Dus beoordeel die plots op de juiste manier het zijn naar alle waarschijnlijkheid metingen dicht voor de driver genomen en je ziet niet de overdracht van de hele box. Ik mis de fase want die verraad ook veel.

Dus slim gepresenteerd maar toch enigszins misleidend.
Foute uitspraak gefundeerd op een foute aanname op foute aanname... (plot is niet identiek aan probleem)
Nogmaals:
FFF schreef:
Maar had het al eerder gezegtd, ben eigenlijk heel tevreden over de speaker nu, klinkt erg goed. Eerst maar weer eens goed beluisteren, de Lyngdorf RP afregelen en daarna weer eens kijken. Echt sublaag gaat er toch niet uitkomen.
Ik wil niet zeggen dat ik de enige ben die kan lezen hoor, maar komop zeg. Ik heb het topic met dagen ertussen gelezen, maar toch wel onthouden dat er gewoon een foutje in de uitvoering zat. Dat gebeurt iedereen wel eens. Maar dat is toch geen reden om Tony Gee zijn originele ontwerp in twijfel te trekken? Laat staan zijn integriteit!
Helmuth schreef:
Laat mij maar zien waar hij aangeeft onder welke omstandigheden hij die meetdata gegenereerd heeft. Als je zelf metingen hebt gedaan ken je de effecten van een meerweg systeem op de lineariteit.
Mensen verwijzen naar de ontwerpen van Tony Gee. Serie filtering is mooi dure componenten mooie plaatjes op de site dat spreek schijnbaar aan , maar aan de metingen durf ik in twijfel te trekken.
Sorry hoor, maar als je zelf niet de moeite neemt om lezen en daarom een foute aanname doorzet,
vind ik het nogal aanmatigend om de bewijslast aan een ander (die te goeder trouw is) op te dringen. Waarom zou Jan moeten laten zien hoe Tony gemeten heeft??? Zelfs Tony is het jou niet verplicht. Hij handelt volledig te goeder trouw en het resultaat is blijkens de opmerking van FFF gewoon goed, wat er ook op de plot staat.
De metingen die op Tony zijn site staan zijn totaal ongerelateerd aan het acute (en inmiddels opgeloste)
probleem.
De 2e opmerking vind ik totaal 'uncalled for', als een of andere duistere Don Quichotte.
threshold schreef:FFF, jouw zoektocht naar een speaker met " ballen" komt me bekend voor. Lang vroeg ik me af waarom...
Blijkbaar ook niet gelezen wat nou het probleem was?
FFF: ga gewoon nog ff lekker tweaken en verder luisteren en laat je niet teveel uit je evenwicht brengen.
moderators: sterkte, ik hoop dat je wat aan mijn samenvatting hebt. Ik heb geprobeerd om het zo neutraal mogelijk door te geven. Anders staat er wel
ik vind oid.