Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen" -> UPDATE pagina 14

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Helmuth

Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"

Bericht door Helmuth »

marc.heijligers schreef:
FFF schreef:

De oplossing van je probleem schuilt in het veranderen filter, daarmee kan je de speaker meer ballen te geven.
Afbeelding

Als dit het juiste filter is en de juiste overdracht van de soup dan zou ik je aan raden de mid en tweeter -5dB te geven afhankelijk van je smaak. Met de huidige karakteristiek kan je alleen maar een ernstig gebrek aan laag hebben.

De rose lijn de woofer gaat ook veel te ver door in het mid die moet rond de 200hz afvallen.

De metingen van tony vertrouw ik niet het heeft de schijn van goed gedocumenteerd te zijn alleen kan ik nergens lezen hoe hij gemeten heeft.

Ik zie nearfield plots die zijn namelijk het mooist je meet de reflectie op de baffle niet mee. De overdrachten zijn apart gemeten in een grafiek naast elkaar gezet ziet er mooi uit maar is niet de praktijk. Als je een meerweg systeem meet verschijnen er altijd niveau verschillen. Om de dood eenvoudige reden dat de fases in 1 punt nooit correct kunnen zijn voor het hele frequentie gebied.

Dus beoordeel die plots op de juiste manier het zijn naar alle waarschijnlijkheid metingen dicht voor de driver genomen en je ziet niet de overdracht van de hele box. Ik mis de fase want die verraad ook veel. :wink: Dus slim gepresenteerd maar toch enigszins misleidend.
dre

Bericht door dre »

een simpele test:kort de br=pijp een een stukje in.
die kosten bijna niets.
FFF

Bericht door FFF »

@ Helmuth, bedankt voor je uitleg, klinkt heel aannemelijk. Probleem is alleen dat ik te weinig kennis heb om het ontwerp van het filter te heroverwegen.

@ Dre, pijpje koste helemaal niet, alleen heb ik het niet zo gemaakt dat het er nog uit kan of ik moet de voet slopen en dan open frezen. Voor een expiriment gaat me dat te ver.

@ Marc, stel dat ik jou filter eens zou willen proberen, heb je dan zo enig idee wat ik aan zou moeten passen om mijn eigen mid te blijven gebruiken?

@ All, moet zeggen dat ik over de speaker eigenlijk heel tevreden heb nu. Heb geluisterd in neutral/bypass stand en klinkt goed. Tuurlijk wat meer laag mag maar vraag me af of ik dat zo ga bereiken. Wellicht moet ik toch aan de subs. Ben alleen benieuwd of een compacte gesloten sub veel toe gaat voegen of dat ik eigenlijk naar 100 liter BR kasten moet kijken met een 15" unit...
dre

Bericht door dre »

kun je `m niet handmatig bijregelen dan?
FFF

Bericht door FFF »

Bedoel je of ik een telescopische BR pijp heb? Nee, anders was ik al aan de slag geweest. :lol:
dre

Bericht door dre »

FFF schreef:
Bedoel je of ik een telescopische BR pijp heb? Nee, anders was ik al aan de slag geweest. :lol:
die bestaan wel! :mrgreen:

ik dacht meer aan de lyngdorf! :wink:
FFF

Bericht door FFF »

Haha,

Volgen mij kan het ook bij de Lyngdorf... Moet alleen nog uitzoeken hoe...

Maar had het al eerder gezegt, ben eigenlijk heel tevreden over de speaker nu, klinkt erg goed. Eerst maar weer eens goed beluisteren, de Lyngdorf RP afregelen en daarna weer eens kijken. Echt sublaag gaat er toch niet uitkomen.
dre

Bericht door dre »

ik heb ze ook gehoord en die gingen echt errug laag!
probeer een met de lyngdorf een 2db tilt in het bereik te krigen,dus +2db in het laag naar 0db in het hoog.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Helmuth schreef:
De metingen van tony vertrouw ik niet het heeft de schijn van goed gedocumenteerd te zijn alleen kan ik nergens lezen hoe hij gemeten heeft.
(...) Dus slim gepresenteerd maar toch enigszins misleidend.
FFF schreef:
@ Helmuth, bedankt voor je uitleg, klinkt heel aannemelijk. Probleem is alleen dat ik te weinig kennis heb om het ontwerp van het filter te heroverwegen.
:-& :-& :-& Tijd om in te grijpen =;
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik zat er al op te wachten. Maar goed, FFF snapt ook wel dat iemand die aangeeft dat Tony zijn metingen niet zouden kloppen of zelfs misleidend zijn toch eens achter zijn oren moet krabben.... Voor mij bijna bashen, ware het niet dat tony zelf ook mag reageren...

jan
Helmuth

Bericht door Helmuth »

Wowly schreef:
Ik zat er al op te wachten. Maar goed, FFF snapt ook wel dat iemand die aangeeft dat Tony zijn metingen niet zouden kloppen of zelfs misleidend zijn toch eens achter zijn oren moet krabben.... Voor mij bijna bashen, ware het niet dat tony zelf ook mag reageren...

jan
Laat mij maar zien waar hij aangeeft onder welke omstandigheden hij die meetdata gegenereerd heeft. Als je zelf metingen hebt gedaan ken je de effecten van een meerweg systeem op de lineariteit.

Mensen verwijzen naar de ontwerpen van Tony Gee. Serie filtering is mooi dure componenten mooie plaatjes op de site dat spreek schijnbaar aan , maar aan de metingen durf ik in twijfel te trekken.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

je zal toch met erg goede argumenten moeten komen om zomaar iemand van zoiets te beschuldigen. als je dat niet kan heet dat "laster" en is dat een strafbaar feit.
threshold

Bericht door threshold »

FFF, jouw zoektocht naar een speaker met " ballen" komt me bekend voor. Lang vroeg ik me af waarom een grote professionele woofer die toch maar tot 60 Hz gaat, beter presteert dan een 17cm hifi dingetje dat de 40Hz raakt. " Beter" is hier persoonlijk, mensen die van een wollig laag houden met weinig definitie zullen het niet met me eens zijn.
Ik vond het antwoord in een oude The Audio Critic no.19 van een zekere Drew Daniels. Hij schrijft:
" During the course of progress toward producing high-quality, low-cost loudspeaker systems for consumers, designers have ignored what I consider to be the worst and most important form of distortion, dynamic distortion. Dynamic distortion in loudspeakers is caused by the instantaneous local heating of the voice coil wire.
This is not the global motor-structure heating cited as the cause of power compression in large, professional drivers, but the very local heating that takes place in the smallest volume of wire, that volume which is comparable to the size of the wire cross section. If you were able to obtain an infrared detector sufficiently sensitive at long IR wavelengths and point it at a voice coil, you would find that the IR (heat) output of the wire would be somewhat proportional to the audio power input to the wire. I say somewhat, because there is thermal inertia, and the transfer function is not perfect. This imperfect transfer function is also nonlinear, and gets worse as higher power levels are applied to the wire and global heating takes place. The essence of this phenomenon is that power pumped into a loudspeaker is lost in nonuniform proportions to the input power. "
...
"High-efficiency systems will need larger drivers and will press air volume into service. Remember, there is a good reason why bass fiddles and tubas are bigger than violins and trumpets. There is also a rather nontrivial drawback to building a high-efficiency speaker system that is only fair to tell you about. There is no such thing as a high-efficiency subwoofer driver. You obtain high efficiency in the low bass range by coupling lots of cones together..." etc.

Dit pleit toch wel overduidelijk voor de Galactica of vergelijkbare ontwerpen zoals de Son-B met PHL drivers en verklaart elk verschil met minder efficiente luidsprekers, voor mij althans...
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Helmuth schreef:
Wowly schreef:

jan
Laat mij maar zien waar hij aangeeft onder welke omstandigheden hij die meetdata gegenereerd heeft. Als je zelf metingen hebt gedaan ken je de effecten van een meerweg systeem op de lineariteit.

Mensen verwijzen naar de ontwerpen van Tony Gee. Serie filtering is mooi dure componenten mooie plaatjes op de site dat spreek schijnbaar aan , maar aan de metingen durf ik in twijfel te trekken.
Nog even voor de duidelijkheid: jij beschuldigd iemand hier van iets, en nu vraag je mij om de omstandigheden te geven? Nog wel van een bijzonder gewaardeerd lid alhier??!! Die zich al hulpvaardig opstelde zolang ik in de zelfbouwscene zit??!!

De meesten alhier kennen me erg goed. Ik blijf erg lang vriendelijk, veel langer dan mijn medesheriffs. Jij zit nu way over mijn irritatiegrens heen. Ik vraag van je om onmiddelijk je woorden in te trekken want ik ben het eigenlijk spuugzat, dat bashen en semi-intellectueel lullen. Het is dat we altijd overleggen, maar als ik het hier alleen voor het zeggen had bande ik je onmiddelijk. Wat een attitude. Het zou je sieren een andere forummentaliteit aan te meten, ik mag deze mentaliteit niet, hoe aardig jij ook kunt zijn in het dagelijkse leven.

Ik ga er een nachtje over slapen, is goed voor mijn beslisvermogen.

Wowly
FFF

Bericht door FFF »

Wowly schreef:
Maar goed, FFF snapt ook wel dat iemand die aangeeft dat Tony zijn metingen niet zouden kloppen of zelfs misleidend zijn toch eens achter zijn oren moet krabben....
Klopt,

Natuurlijk kan je metingen op verschillende manieren doen. Het klink aannemelijk dat je een realistischer resultaat krijgt als je een speaker in de kast meet dan wanneer je deze in een totaal andere testopstelling meet. Het klinkt ook aannemelijk dat de 3 units samen een wat ander gedrag vertonen dan elke unit individueel gemeten en op een andere afstand. Aan de andere kant is een individuele meting makkelijker om na te bouwen. Mijn kasten zijn iets anders opgebouwd en je hebt ook nog te maken met de manier van montage van de units (zoals Marc al aangaf) en bijvoorbeeld de persing en kwaliteit van je plaatmateriaal. Ik denk dat je de perfecte meting zou moeten doen met je eigen speakers, op luisterafstand en in de ruimte en op de plaats waar ze blijven staan. Alleen dan kan je het lineair trekken zonder correctie lijkt me?

Ik heb echter alle vertrouwen in Tony. Ik wil absoluut niet het vermoeden wekken dat ik zijn ontwerp in twijfel trek. Het is iemand met heel veel ervaring en kan waardeer echt dat hij zijn ontwerpen publiceert en zich toegankelijk opsteld voor vragen en advies. Door Tony is het voor mensen zoals mij mogelijk prachtige speakers zoals de Soup zelf te bouwen.

Voor mij is dat ook de reden dat ik niet meteen aan de filters ga sleutelen, ik verwacht niet dat ik een beter resultaat ga behalen. Maar het afstemmen van een speaker is natuurlijk gebonden aan een persoonlijk tintje. Mocht ik ooit wel voldoende kennis hebben dan kan ik eens kijken om e.e.a. te modificeren.

Threshold, wellicht kan je je ervaring meededelen in eigen bewoording? Als ik het zo lees dan is de strekking dat je grote drivers met een grote klankkast moet gebruiken? 'M'n hoofd zit even te vol, het is bedtijd. Zal het morgen nog eens lezen :evil:
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

Ehm, we zitten hier toch op een forum om te delen, te vragen, van elkaar te leren, maar ook om elkaar scherp te houden? In de basis mag je gewoon aan alles twijfelen en overal je vragen bij zetten.

Ik vind dat er wel bijzonder emotioneel gereageerd wordt op dit 'aanvallen'. Tony is inderdaad een oudgediende en een bekende speler in de ZBA wereld, maar dat betekent niet dat er helemaal niet kritisch over gepraat mag worden toch? Ik denk dat Tony misschien zelfs wel best bereid is eea toe te lichten.

Het verbieden van dit soort vragen en kritische noten mogen plaatsen zou ik in elk geval zeer teleurstellend vinden.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Mede moderators, effe rustig. Helmuth heeft hier gewoon een punt. De metingen zoals Tony ze presenteert roepen vraagtekens op. Als je zijn webpagina leest, dan beweert Tony dat hij op 2 meter meet, met de speakers beide spelend, speakers 2 meter uit elkaar. Nou, dan snap ik echt niet hoe hij erin slaagt om zulk een gladde respons te meten. Ook de afzonderlijke curves roepen vragen op, zeker gezien het feit dat er een seriefilter is gebruikt. Bij een seriefilter kun je onmogelijk individueel de drivers meten, tenzij je vlak voor de drivers meet. Dit is precies wat Helmuth aangeeft. Zijn argument klopt dus gewoon.

Ik wil Tony nergens van beschuldigen, want dat zou volkomen misplaatst zijn. Het gaat hier om volledig gedocumenteerde ontwerpen die vrij na te bouwen zijn. Niet zeuren dus. Maar het is wel onduidelijk hoe deze meetresultaten tot stand zijn gekomen.

Wat wel opgemerkt moet worden, is dat de totaalrespons op de website van Tony heel goed overeenkomt met de voorspelling van Marc Heijligers (afgezien van de diffractie in het hoog die bij Tony niet te zien is in de meting). Marc heeft de units afzonderlijk opgemeten in een anechoische ruimte, zowel amplitude als fase. Afgezien van de diffractie is Tony er dus wel degelijk in geslaagd om de tonale balans in zijn meting weer te geven. Alleen hoe hij het voor elkaar krijgt, en hoe dat zit met die afzonderlijke curves, dat snap ik niet goed.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Het is stekende zit hem niet in de tekst, maar in de schrijver.

Meerdere keren is hij gewaarschuwd, topics gesloten en nieuwe kansen gegeven. Hij presteerde het om te jubelen over zeer slechte metingen zonder daarbij in een showcase ook maar 1 foto van de luidsprekers met drivers te tonen. Hij plaatst filters die uit de calculator komen in topics waarin beginners om hulp vragen terwijl hij blijkbaar nu ineens goed weet dat de kast aanzienlijk veel invloed heeft. Ik kan zo nog wel even doorgaan, maar ik ben erg kritisch over zijn bijdragen - dat heeft hij zelf in de hand gewerkt.

Zelf heb ik 2,5 jaar gewerkt aan een 3-weg met de C79 en C12 als midhoog en weet hoe lang het finetunen duurt. Marc en Tony hebben hier ook heel veel tijd en energie in gestoken - zo kun je lezen op hun websites. Het irriteert me enorm als je dan op basis van 1 plaatje je conclussie trekt, over de meting, de klankbalans en de intenties van de ontwerper alles mooier voor te doen. :-&

Een beetje verdiepen in de Eidolon kan ook geen kwaad, die heeft namelijk ook een curve die deze vorm heeft. Het past namelijk bij de drivers, en bij hoe je ze hoort te beluisteren: intiem en dus behoorlijk dichtbij.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

wouter, je moet wel objectief blijven. Ik begrijp je kritische houding maar je moet niet overdrijven.
threshold

Bericht door threshold »

Beste FFF, die strekking klopt als je een hoog rendement wilt en heel laag wil gaan.
De JBL-ingenieur die ik aanhaalde zegt, dat er een bepaald soort vervorming is die onstaat doordat er geen direct recht-evenredig verband is tussen geluidsdruk en temperatuur.
Er is een verband tussen stroom en temperatuur in de voice-coil draad, logisch, een speaker zet normaal gesproken >95% om in warmte. Maar dit verband wordt niet-lineair door thermische inertia. De energie in warmte volgt niet meer 1 op 1 de energie uit de versterker. Bij grotere stromen, als de omgeving (magneet etc.) zich begint op te warmen, wordt het nog erger. M.a.w. het mooiste is als de voice-coil koel blijft voor een bepaalde bereikte geluidsdruk. Dit kan met hoog rendement-speakers beter dan met laag rendement speakers, want de hoogrendement speaker zet minder om in warmte.
Voor mij is bovenstaande de enige verklaring die me plausibel lijkt voor het verschil in " kick" , " ballen" of dynamiek tussen een PA woofer en een kleine hifi woofer. Sommigen zeggen dat de PA woofer sneller is, maar dit is fysisch onjuist. Het zit 'm volgens mij ook niet in het principe. De PA woofer zit meestal in een bassreflex kast, die normaliter niet bekend staat om z'n goede impulsgedrag.
Als je nu een hoog rendement wilt en ook nog eens heel diep wilt gaan (niet zoals de meeste PA woofers) dan zul je enorme kasten met veel conus oppervlak moeten accepteren.
Misschien verwart men het laag " met ballen" met heel diep laag onder 50 Hz, waar een basgitaar of kick-drum niet komt. Misschien wil je helemaal niet zo diep.
Ook als ik de sites van Troels Gravesen of Tony Gee doorlees, dan haal ik er ervaringen uit die passen bij de theorie van Drew Daniels.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

jeroen_d schreef:
wouter, je moet wel objectief blijven. Ik begrijp je kritische houding maar je moet niet overdrijven.
Ik doe m'n best :wink:
Helmuth schreef:
Met de huidige karakteristiek kan je alleen maar een ernstig gebrek aan laag hebben.

De rose lijn de woofer gaat ook veel te ver door in het mid die moet rond de 200hz afvallen.

Ik zie nearfield plots die zijn namelijk het mooist je meet de reflectie op de baffle niet mee.
(...)

Dus beoordeel die plots op de juiste manier het zijn naar alle waarschijnlijkheid metingen dicht voor de driver genomen en je ziet niet de overdracht van de hele box. Ik mis de fase want die verraad ook veel. :wink: Dus slim gepresenteerd maar toch enigszins misleidend.
Begrijp me goed, ik wil niet opkomen voor Tony in dit geval. Ik wil dit forum graag correct houden en ga pas posten wanneer ik zie dat iemand conclusies gaat overnemen die me niet terecht lijken.

FFF vond de redening aannemelijk dat:
a: deze SPL curve al een gebrek aan laag kon aantonen
b: de metingen niet de invloeden van de kast lieten zien, met de conclusie dat de ontwerper fout bezig is geweest
c: de mooie presentatie de boel verdraaid en dus het filter aangepast zou moeten worden

Dit dus allemaal afgezien van het feit dat ik inhoudelijk kritisch ben. Iedereen mag z'n mening geven, hoeveel kennis je hebt maakt niet uit. Adviseren ergens te luisteren en dat na te bouwen lijkt me niet slim bijvoorbeeld, aangezien de akkoestiek veel verschil maakt en de huidige speakers a. goed bevallen en b. als 3-weg erg goed op smaak te brengen zijn d.m.v. filter aanpassingen. Maar daar ga ik natuurlijk helemaal niet op reageren, maar incorrecte interpretaties en ontwerpers (niet ontwerpen) in twijfel trekken vind ik niet zo chique.
marc.heijligers

Bericht door marc.heijligers »

Zoals zo vaak in audio forums, wordt rationele inhoud weer eens persoonlijk gemaakt.

Tony heeft me in de begintijd van de Soups en Milestones uitgelegd hoe zijn metingen in elkaar staken. Ik weet het niet exact, maar zeg boven de 300 a 500 Hz zijn zijn curves op metingen gebasseerd, en onder de 300Hz wordt de curve afgeleid uit het Thiel-Small parameter model. Dat is op zich een prima en valide methode. Het nadeel is dat het lastig is de onderlinge fases en group delays van de units goed af te schatten. Ikzelf had precies dezelfde problemen met mijn eigen metingen, en heb uiteindelijk de unieke mogelijkheid gehad in een dode kamer te mogen meten. Om te begrijpen waarom de speakers niet klonken zoals verwacht uit de simulaties op basis van deze curves, heb ik de verschillende meet methodes vergeleken met de anechoische metingen.

Zo kan je zien dat de metingen van Tony helemaal zo slecht niet zijn, en dat ze alleen op de complexe optelsom wat (verklaarbare) fouten hebben (of hadden... we zijn nu een aantal jaren verder): http://www.hifivoice.com/audio/mileston ... /tony.html

Idemdito voor mijn eigen metingen destijds:
http://www.hifivoice.com/audio/mileston ... /marc.html

Dat zijn allemaal puur technisch rationele observaties, en heeft geen bal met "Marc" of "Tony" te maken.

Metingen zijn overigens slechts een hulp middel, en geen voorschrift. Het is prettig om juiste curves te hebben, zodat je niet hoeft te twijfelen aan je simulaties. Dat maakt het trekken van conclusies op basis van luister resultaten en de bijbehorende simulaties makkelijk, en geeft je de mogelijkheid om volgende stappen te voorspellen en efficiënter te ontwerpen. Het geeft "gemak", en je kan waarschijnlijk ook verder komen. Maar, waar het uiteindelijk om gaat is of je met jouw meet methodes (hoe "goed" of "slecht" dan ook) op een herhaalbare manier je ding kan maken. Zo vertelde de speaker ontwerper van Totem een aantal jaren geleden dat hij zijn speakers met alleen een multimeter heeft ontworpen! Gezien het resultaat vind ik dat een behoorlijk indrukwekkend, ik doe het hem niet na.

Tony heeft zijn speaker volgens zijn eigen voorkeur afgestemd, en geeft aan dat het zijn smaak, zijn geluid, en een voor hem succesvol resultaat is. Er zijn vele mensen die daar veel plezier aan beleven. Net zo valide is dat het niet mijn ding is, en dat ik het graag anders doe, met mijn eigen aanpak en resultaat. Dat staat los van wederzijds respect.

De concrete vraag over "meer ballen" is een technisch rationele vraag, en ook als zodanig te beantwoorden. Het zou prettig zijn naar de betrokkenen toe om dat zo te houden, dan laten we iedereen in zijn waarde. Lees desnoods het volgende interessante artikel over het subtiele verschil tussen inhoud en de betrekking: http://www.intermediair.nl/artikel//658 ... kking.html
Verplichte kost voor ieder lid van een audio forum! Of probeer ik hiermee iets wat zich op betrekkingsniveau afspeelt per ongeluk naar inhoudsniveau te brengen? :rock:
Laatst gewijzigd door marc.heijligers op za 04 dec 2010, 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dank voor deze post Marc!
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Leuk artikel!

Ik probeer zelf inhoudelijk te reageren, maar altijd goed om scherp gehouden te worden door dit soort leesvoer.

Ontwerper(s) kunnen wel voor zichzelf spreken, ik reageerde toen FFF de twijfels leek over te nemen terwijl hij aangaf er weinig verstand van te hebben. De verdere uitleg was gericht aan JVS, die blijkbaar een andere mening was aangedaan - ook zijn goed recht uiteraard.
]eep
Contacteer:

Bericht door ]eep »

Ik zit dit met rijzende verbazing te lezen... :cry:

Ik vat even samen:
probleem:
FFF schreef:
Tja, de topic titel geeft het al een beetje aan...
Momenteel speel ik met de welbekende Soup van Tony Gee.
De apparatuur die er achter hangt is een Lyngdorf TDAI 2000 (met roomperfect module) en als bron de Lyngdorf CD-1...

De huidige "Avalon clone" is een ontzetten mooie speaker maar ik mis iets, het geluid is te perfect, te strak, te dun, en te gecontroleerd in mijn oren...

Hieronder een rijtje wensen:
...
- Diep voelbaar (sub)laag, knallende kickbass en een dynamisch krachtig hoog.
aangedragen oplossingen:
alle symptoomgericht. En dit blijft maar doorechoen. Iedereen tuint erin en vergeet analytisch te denken.
Behalve Bertor die een zeer relevante vraag stelt:
bertor schreef:
Het lijkt me verstandig om eerst te achterhalen of er een fout zit in de Soups.
Ook zonder juiste diagnose komt na proberen het echte probleem boven:
FFF schreef:
bertor schreef:
Als het in je slaapkamer van 12 m2 ook problematisch was dan wijst dat toch wel richting de Soups. Heb je wel eens metingen gedaan aan de Soups om te kijken of ze volgens opgaaf presteren? Een foutje in het filter is zo gemaakt, bijvoorbeeld een foout in de polariteit van de woofer of tweeter. Ik ken de problemen in de klank wel die je beschrijft, wat ik dan zie in metingen (op de luisterplek) is een dal in de respons tussen de 100 en 500 Hz. Dat is precies het overlapgebied tussen de woofer en de mid van de soup.

Het lijkt me verstandig om eerst te achterhalen of er een fout zit in de Soups. Als het goed is heeft de lyngdorf in combinatie met een pc uitgebreide meetmogelijkheden, asterduc kan je daar vast meer over vertellen.
Die conclusie heb ik vanochtend ook getrokken...
Ik ben nu bezig de fase van de woofer te veranderen. Eigenlijk nooit naar gekeken

[edit]
De woofers stonden blijkbaar uit fase... erg onwaarschijnlijk maar zo te horen toch waar.
Heb meer laag en een voller geluid, het is echter ook wat onrustiger.

Dat betekend niet dat het topic een einde heeft want een enorme dynamiek is er op dit moment nog niet...
Bertor stelt nog eens de juiste vraag voor de probleemoplossing:
bertor schreef:
FFF schreef:
[edit]
De woofers stonden blijkbaar uit fase... erg onwaarschijnlijk maar zo te horen toch waar.
Heb meer laag en een voller geluid, het is echter ook wat onrustiger.
Kijk, dat is al een grote stap vooruit :)
Heb je de zaak al opnieuw ingeregeld met roomperfect?
Blijkbaar heeft niemand dit gelezen want iedereen doet mee om een boom op te zetten over chamfering, wat waarschijnlijk een minimaal effect heeft.

En vervolgens deze letterlijke misser:
marc.heijligers schreef:
FFF schreef:
De huidige "Avalon clone" is een ontzetten mooie speaker maar ik mis iets, het geluid is te perfect, te strak, te dun, en te gecontroleerd in mijn oren.
Nu een antwoord op de originele vraag. Laat ik beginnen met de opmerking dat als je base drums wil laten knallen in je maag, je dan simpelweg grote units nodig hebt, ... (hier volgt een stukje inleg (itt uitleg) van symtoom)

De reden waarom de Soups wat weinig ballen hebben heeft te maken met de manier waarop Tony ze (bewust en oprecht) heeft afgestemd. ... (foute aanname door niet lezen)
Sorry Marc dat ik jou als voorbeeld van niet lezen gebruik. ;)
Maar uhm, zou je niet denken dat de woofers in tegenfase aansluiten iets meer effect heeft?

Het probleem lijkt opgelost:
FFF schreef:
@ Marc, bedankt voor je inbreng. Ik heb net de woofer er weer uitgehaald en deze netjes vast gesoldeerd. Goed opgenomen referentie CD erin en het klinkt toch wel erg mooi. Helaas nog niet de mogelijkheid gehad om uitgebreid te testen maar verwacht dat de speaker goed is.

Mocht je een kleine modificatie tip hebben op het filter van Tony hoor ik het graag, het hele filter omgooien doe ik niet, omdat de speaker gewoon heel goed klinkt. Heb net voorzichtig laten vallen dat ik misschien wel voor 2 subwoofers ga, eerst even kijken hoe groot ze moeten zijn en of ze dan door de WAF check heen komen.
En dan komt de knuppel (die blijkbaar ook niet gelezen heeft) in het hoenderhok.
Helmuth schreef:
marc.heijligers schreef:
FFF schreef:
De oplossing van je probleem schuilt in het veranderen filter, daarmee kan je de speaker meer ballen te geven.
Als dit het juiste filter is en de juiste overdracht van de soup dan zou ik je aan raden de mid en tweeter -5dB te geven afhankelijk van je smaak. Met de huidige karakteristiek
(]eep: de grafiek is de meting van Tony, niet van de fout aangesloten speakers van FFF!!!) kan je alleen maar een ernstig gebrek aan laag hebben.

evt goed punt, echter totaal uit context...

Foute uitspraak gefundeerd op een foute aanname op foute aanname... (plot is niet identiek aan probleem)

Nogmaals:
FFF schreef:
Maar had het al eerder gezegtd, ben eigenlijk heel tevreden over de speaker nu, klinkt erg goed. Eerst maar weer eens goed beluisteren, de Lyngdorf RP afregelen en daarna weer eens kijken. Echt sublaag gaat er toch niet uitkomen.
Ik wil niet zeggen dat ik de enige ben die kan lezen hoor, maar komop zeg. Ik heb het topic met dagen ertussen gelezen, maar toch wel onthouden dat er gewoon een foutje in de uitvoering zat. Dat gebeurt iedereen wel eens. Maar dat is toch geen reden om Tony Gee zijn originele ontwerp in twijfel te trekken? Laat staan zijn integriteit!
Helmuth schreef:

Sorry hoor, maar als je zelf niet de moeite neemt om lezen en daarom een foute aanname doorzet, vind ik het nogal aanmatigend om de bewijslast aan een ander (die te goeder trouw is) op te dringen. Waarom zou Jan moeten laten zien hoe Tony gemeten heeft??? Zelfs Tony is het jou niet verplicht. Hij handelt volledig te goeder trouw en het resultaat is blijkens de opmerking van FFF gewoon goed, wat er ook op de plot staat. De metingen die op Tony zijn site staan zijn totaal ongerelateerd aan het acute (en inmiddels opgeloste) probleem.
De 2e opmerking vind ik totaal 'uncalled for', als een of andere duistere Don Quichotte.
threshold schreef:
FFF, jouw zoektocht naar een speaker met " ballen" komt me bekend voor. Lang vroeg ik me af waarom...
Blijkbaar ook niet gelezen wat nou het probleem was? ;)

FFF: ga gewoon nog ff lekker tweaken en verder luisteren en laat je niet teveel uit je evenwicht brengen.
moderators: sterkte, ik hoop dat je wat aan mijn samenvatting hebt. Ik heb geprobeerd om het zo neutraal mogelijk door te geven. Anders staat er wel ik vind oid.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”