Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door ray5150 »

even een update:
Alles in elkaar gezet, verbindingen gecheckt, spanningen gemeten. en dan maar eens proberen of er geluid uitkomt...Helemaal niets.....
dus weer alles testen en meten, Ik vermoedde toch een fout in de DAC voeding gemaakt te hebben.
Oscillocope erbij, multimeters. verbindingen doorpiepen, halve machine weer gedemonteerd, noem maar op.
Niks gevonden, alle verbindingen okee, alle spanningen volgens het boekje..
Valt ineens mijn oog op de S/P-DIF stekker achter op het loopwerk....die hoort toch niet zo te zitten? ja hoor, hij zit omgepoold....
Terwijl ik de juiste polariteit met stift op het loopwerk geschreven had.... :-&

Maar goed, stekker omgedraaid, en ja hoor, daar klonk muziek....

Nu heb ik nog een probleem(pje) met de buizentrap, de buizen willen niet gloeien, waarschijnlijk pen 4,5 en 9 verkeerd aangeloten.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door hannesie »

Ik dacht dat ik de enige was die dat soort fouten maakt, gelukkig bevind ik mij in goed gezelschap :mrgreen:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door RobertD »

Hoi Ray,

Gebruik je de 6N1P ?
Bij die buis heeft pen 9 namelijk niets met de gloei te maken.
De gloei moet aangesloten worden tussen 4 en 5 en pen 9 moet aan massa. Daar zit namelijk een afscherming aan die de twee triodes wat beter van elkaar scheidt.

http://tdsl.duncanamps.com/show.php?des=6N1P*"
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door BertDB »

onder het motto: 'been there, done that' :mrgreen:
Overkomt de besten hé Ray :wink:
Maar leuk dat je er al muziek uitkrijgt!
Vermoedelijk is het probleem met de gloei zoals Robert beschrijft, dus dat is in een handomdraai aangepast.
Ik hoop straks meer te lezen over de muzikale kwaliteiten van de DAC :D
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door ray5150 »

RobertD schreef:
Gebruik je de 6N1P ?
Bij die buis heeft pen 9 namelijk niets met de gloei te maken.
De gloei moet aangesloten worden tussen 4 en 5 en pen 9 moet aan massa. Daar zit namelijk een afscherming aan die de twee triodes wat beter van elkaar scheidt.
Ja, inderdaad dat is het dus. ik ging bij het tekenen van het schema en de layout uit van een standaard noval voet.
En dus de ene draad aan de 4 en 5 aangesloten en de andere aan de 9...
toen ik het oude trapje erbij pakte zag ik dat het zo zat als jij beschrijft.
Aanpassing is inderdaad in een hand omdraai te doen.
Pen 9 zal ik dan aan de massa koppelen.
Zou het dan ook verstandig zijn de gloeimassa ook aan de signaalmassa te koppelen?

Ik overweeg nu ook om een nieuw printje te tekenen voor de gloeispannings stabilisatie.
Dat externe koelblok achterop wordt amper warm en is ook vrij kwestbaar.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door RobertD »

Je kunt zo'n buisje best met wisselstroom gloeien, dat gaat ook prima.

Wanneer je de DC-gloei met massa verbindt, kun je dat geloof ik het beste met een condensator doen.
Neem even de PhonoDude van TriodeDick als voorbeeld. Hij beschrijft dat prima op zijn site.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door democles »

Mooi werk, Ray5150 :D

Ben benieuwd naar de klank.

Mijn eigen zelfbouw cd-speler vorderd,d.w.z. printen zijn ontworpen, en de controler is binnen.

Nu nog even afwegen of de speler in de laatste dac wordt ingebouwd,of als standalone gaat dienen.

Even een vraagje voor de techneuten, Op het schema van de TTL naar SPDIF omzetter staat na het IC een 100nF condensator voordat het signiaal naar de verzwakkings weerstanden gaat.Zou ik de 100n ook kunnen vervangen door 10n zilvermica.
Bij mijn dac,s werkt zilvermica nl. ook goed in de SPDIF lijn.
Bijlagen
TTL naar SPDIF converter.jpeg
TTL naar SPDIF converter.jpeg (14.06 KiB) 840 keer bekeken
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door ray5150 »

Ik kan er geen zinnig antwoord op geven, alleen maar dat ik voor die condensator een rode Wima heb gebruikt. dat is ook geen rotzooi.

Het zaakje draait nu weer helemaal. ook de nieuwe buizentrap. momenteel staat hij provisorisch(met open kap) te spelen op de set.
Omdat de voorversterker nog in aanbouw is, staat hij direct op de eindversterker aangesloten., waarbij ik dat kleine potmetertje (die tussen dac en buis zit) als volume gebruik.
Een groot nadeel is hiervan dat ik om het volume binnen de perken te houden, de volume knop bijna dicht heb staan.
Echter komt er wel wat de door de buizen trap geproduceerde bijgeluiden op volle kracht mee. (een soort zoemtoen op een hertz of 4 a 500)
Best wel kans dat ik daar later geen last meer van heb als de voorversterker klaar is. Dan zit er weer een potmeter achter de buizentrap.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door RobertD »

Hoi Ray,

Misschien is dat toch een soort oscillatie, die zoemtoon. Ik heb dat ook eens gehad in mijn voorversterker.
Om het op te lossen heb ik toen de stopweerstanden vergroot van 1k naar 2k4 en toen was het weg.
Misschien is dat voor jou ook nog mogelijk? Vervang de stopweerstanden door een wat hogere waarde.

Zijn de buizen microfonisch?
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door Miniwatt »

Hoe ziet dat eruit op de scoop?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door ray5150 »

RobertD schreef:
Misschien is dat toch een soort oscillatie, die zoemtoon. Ik heb dat ook eens gehad in mijn voorversterker.
Om het op te lossen heb ik toen de stopweerstanden vergroot van 1k naar 2k4 en toen was het weg.
Misschien is dat voor jou ook nog mogelijk? Vervang de stopweerstanden door een wat hogere waarde.

Goed plan, ga ik zo spoedig mogelijk proberen. wie weet helpt het.
RobertD schreef:
Zijn de buizen microfonisch?
Nee, helemaal niet.
Miniwatt schreef:
Hoe ziet dat eruit op de scoop?
Nog niet geprobeerd, zal ik doen als ik met die andere weerstanden aan de slag ga.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door ray5150 »

Wel, gisteren de nieuwe stopweerstanden (2.37K, 1%, metaalfilm) erin gesoldeerd, en vanavond (even proef) geluisterd.
Dat gezoem waar ik het eerder over had is zo goed als weg....ik hoor nu een ander probleem, een beetje moeilijk uit te leggen.
Als het loopwerk draait klinkt er een mechanisch getik met een frequentie van ongeveer 1 x per seconde.
op de een of andere manier klinkt het door in het audiogedeelte, tenminste , ik hoor het ook uit de luidsprekers komen....:?: Als ik het loopwerk op "pauze" zet verdubbeld het getik.
(ik heb het met meerdere CD's geprobeerd. geen verschil.)
Welliswaar heel zachtjes, maar als je erop gaat letten is het knap irritant. ik vermoed dat het een massa of ontkoppelings probleem in de loopwerk voeding is.

Iets anders wat mij opvalt is ruis, Okee de buizentrap ruist van zichzelf welliswaar een beetje, maar dat is minimaal en voor mij aanvaardbaar.
Het gekke is, als het loopwerk gaat draaien word het ruisniveau een stuk hoger... :-s

Dit breng mij op de theorie dat de uitgangen van de HK-DAC in een soort van MUTE stand staan (naar de massa gekoppeld worden) als er aan de ingang geen S/P-DIF gedetecteerd word.
Komt er dan signaal binnen dan zullen de uitgangen van de CS4397 worden vrijgegeven, waardoor er ook wat ruis meekomt.

Kan iemand dit bevestigen?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door hannesie »

Is het makkelijk er tijdelijk een ander loopwerk aan te hangen?

Ik begreep dat je er een CDrom speler aan hebt hangen.

Ik had destijds een 963sa die wel eens tikken gaf, schijnbaar een bekend verschijnsel, maar in deze is het misschien gevoeliger geworden door deze opzet?
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door BertDB »

Die tikjes komen waarschijnlijk ook van het spdif signaal.
Zou je aanraden eens een andere cdrom-drive te gebruiken.
Mocht je het met die andere drive ook hebben zou ik ook eens kijken naar je TTL->spdif converter. Transfootje voor wikkelen (paar wikkelingsjes rond zo'n minikerntje, wikkelverhouding weet ik niet vanbuiten) zou ook wel veel kunnen doen.

Werk je met een gescheiden voeding voor je cdrom-drive ?

Heb eigenlijk nog nooit m'n dac zonder spdif signaal gezet dus ik kan je niet direct vertellen of hij mute of niet.
Mocht ie het niet doen dan ruist hij inderdaad, dat is normaal.
Ben momenteel ook @ work dus kan het niet vlug even testen.
Gebruikersavatar
hardy
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 27 aug 2008, 16:11
Locatie: almelo

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door hardy »

Bij mij is het juist andersom met mijn HK-dac.
Wanneer ik mij CD speler(server) en de dac aanzet, dan is er een duidelijke ruis te horen totdat ik de playtoets indruk, dan is er niets meer te horen van ruis (uiteraard voordat er muziek klinkt).

Hardy
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door ray5150 »

hannesie schreef:
Is het makkelijk er tijdelijk een ander loopwerk aan te hangen?

Ik begreep dat je er een CDrom speler aan hebt hangen.
Ja, ik heb nog andere liggen, alleen zijn die grijs... :(
Ik zal hem eens openschroeven en onder spanning gooien, kijken of ik de bron kan lokaliseren.
xbake schreef:
Mocht je het met die andere drive ook hebben zou ik ook eens kijken naar je TTL->spdif converter.
Transfootje voor wikkelen (paar wikkelingsjes rond zo'n minikerntje, wikkelverhouding weet ik niet vanbuiten) zou ook wel veel kunnen doen.
Kan het zijn dat ik ooit zoiets in de Elektuur zag staan? Ik weet niet meer welke...
xbake schreef:
Werk je met een gescheiden voeding voor je cdrom-drive ?
Ja, Dat zijn de al eerder genoemde 78S12 en 78S05, voorzien van een eigen trafo. Nu ik er aan denk, vraag ik mij af of die massa wel gekoppeld is aan de kast massa. toch maar eens nameten.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door ray5150 »

Kleine update:
het loopwerk zit wel aan de massa gekoppeld via de behuizing.
Ik heb ook de oorzaak van het rare getik kunnen lokaliseren
Hiertoe heb ik het loopwerk eens even open geschroeft en weer aangesloten en een CD gedraaid.
Het blijkt dat dat geluid afkomstig is uit de laserkop, waarschijnlijk een focusseringsspoel die niet helemaal jofel meer is.
Ook is er blijkbaar iets misgegaan, want nadat ik het loopwerk opnieuw in zijn behuizing had gebouwd en aangesloten wiklde hij niet meer goed afspelen. hij slaat steeds over en blijf vaak hangen.

Binnenkort maar eens achter een andere CD-rom speler aangaan, ik heb al een adresje op het oog.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door Marp »

Had je al eens het geleide-asje van de laserkop schoongemaakt, Ray? Wanneer dat niet soepel genoeg meer glijdt krijg je ook zo'n effect. Als dan een klein vuiltje zich verplaatste door zijdelings of ondersteboven houden, kan dat een verklaarbare oorzaak zijn van het plotseling volledig falen.

Omdat zo'n verspringing soms optreedt in samenspel met een vervuild lensje, reinig ik deze altijd met alcohol, en vervolgens het asje. Dan even over het asje met een minuscuul drupje siliconenolie aan een wattip, en met het droge andere uiteinde weer wat afnemen (ter voorkoming van vastklevende stofdeeltjes). Bij discman's werkte dit zowat altijd. Bij CD-romspelers niet altijd, maar door de jaren heen heb ik er nog redelijk wat aan de praat gekregen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door ray5150 »

Inmiddels een andere (zwarte) CD rom speler gevonden en erin geschroefd. deze werkt wel zonder rare bijgeluiden.
Ik zal wel het vorige nalopen exemplaar om te kijken of ik die nog een beetje behoorlijk draaiend kan krijgen.
Het lijkt me wel verstandig om een reserve exemplaar op vorraad te hebben, ik merk dat IDE CD CD rom spelers en recorders steeds moeilijker te krijgen zijn.
De markt schuift steeds meer op richting SATA (Bluray) DVD branders. Niet onlogisch, natuurlijk.

Ik heb al een paar uurtjes geluisterd. hij klinkt wat lekkerder dan eerst. ik ben er wel ietsje op vooruitgegaan. Hoor wat meer detaillering, met name in het hoog.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door democles »

Ide is moeilijk,was ook blij dat de computerboer nog iets op zolder had liggen!!!!! :wink:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door b_force »

Ik heb nog wel wat IDE spelers liggen hoor
viewtopic.php?f=47&t=12108
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door ray5150 »

Ik dacht dat je dat allang met het grofvuil had meegegeven.... :lol:
Ik moet (noodgedwongen) wel kieskeurig zijn. optische units zijn er in twee inbouwdiepte formaten.
Door de nieuwe HS voeding passen de diepe modellen niet meer, of ik moet de halve speler weer gaan slopen om de HS voeding een paar centimeter te verplaatsen.
En dan kom weer met de HS voeding tegen de gloeistroom voeding aan te zitten... :roll:
(die ik trouwens momenteel opnieuw aan het ontwerpen ben, maar dan met een echte print, maar dat terzijde...)

Zitten er toevallig ook zwarte en ondiepe loopwerken bij? =P~
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door b_force »

Ondiepe loopwerken?
Geen idee!

Zwart?
Nee! :P

Maar met een spuitbus, zijn ze heel mooi zwart te maken :mrgreen:
Of met een beetje geluk zijn frontjes uitwisselbaar.
Je mag ze zo meenemen.

De rest staat er ook nog overigens!
fietsenmaker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door fietsenmaker »

Beste Forum lid,

Ben je nog in het bezit van de bouwbeschrijven en schema van dez speler.
Zo ja mag ik deze dan hebben van je om zelf zo'n speler te bouwen

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door ray5150 »

Uhhh, er is niet echt één schema. alles bestaat uit verschillende deeltjes die bij elkaar gevoegd zijn.
Een bouwbeschrijving heb ik al helemaal niet. (of je moet dit topic als bouwbeschrijving beschouwen... :lol: )
Hier in het topic staan toch ook diverse schema's van de modules?

Laat ik voor de duiidelijkheid de verschillende onderdelen even langslopen.

Loopwerk: standaard CD romspeler, IDE interface (te vinden bij iedere computerzaak.)
Controller: module uit china (zoek eens wat rond op Ebay)
DAC: De bekende Hong kong DAC (staat ook op Ebay)
Voeding loopwerk: 78S05 en 78S12 volgens bekend recept.
Voeding controller: 7805 volgens bekend recept.
Voeding DAC: klik.
Gloeistroom voeding: standaard 317 oplossing met extra transistor en elko om de spanning langzaam op te laten komen.
Hoogspanningsvoeding : een kloon van een THEL ontwerp, schema staat ergens eerder in het topic.
SPdif converter: een paar posts hierboven.
Buizentrap: SRPP met de 6N1P, schema ook in het topic.
Plaats reactie