Proof of concept (8x 2" Tangband)
Moderator: Beheerdersteam
- jantje-secuur
- Berichten: 943
- Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
- Locatie: Haarlem
Het mooie is wel dat ze in Den Haag zitten, waar ik werk, dus ga ik maandag even contact met ze opnemen en langs. Wellicht kunnen ze het meteen op maat zagen (zij zullen het immers ook per lengte van 5-6 meter kopen), misschien dat ze dan ook iets voordeliger met de prijs kunnen zijn. 
Gelukkig is de "breekbare porducten"??! toeslag maar 1x per bestelling.
Gelukkig is de "breekbare porducten"??! toeslag maar 1x per bestelling.
En weer een stapje verder, baby stapjes, maar ik kom er wel 
ATB PC PRO = werkend
. Als versterker gebruik ik een Audison LR435XR, die is goed genoeg.
Gisteren heb ik het PVC opgehaald bij bouwplastics.nl. Meteen alles op maat laten zagen. Weer een *gloep*
, die maten 200mm & 250mm zijn _behooooorlijk_ prijzig. €190,- voor 4x48cm,200mm & 4x60cm,250mm. 
Inmiddels ben ik ook vader geworden van een nieuw stuk gereedschap, een Einhell 1400E bovenfrees
Als ik de cirkels voor in en op de subs zou laten maken, dan was ik MEER kwijt dan een nieuwe frees + MDF. 1-2'tje dus.
Hopenlijk heb ik van de week genoeg tijd om EINDELIJK de subs in elkaar te gaan zetten!
ATB PC PRO = werkend
Gisteren heb ik het PVC opgehaald bij bouwplastics.nl. Meteen alles op maat laten zagen. Weer een *gloep*
Inmiddels ben ik ook vader geworden van een nieuw stuk gereedschap, een Einhell 1400E bovenfrees
Als ik de cirkels voor in en op de subs zou laten maken, dan was ik MEER kwijt dan een nieuwe frees + MDF. 1-2'tje dus.
Hopenlijk heb ik van de week genoeg tijd om EINDELIJK de subs in elkaar te gaan zetten!
Eindelijk weer iets kunnen doen! 
Van de week heb ik een cirkel geleider gemaakt van een stukje laminaat en die werkt eigenlijk perfect. Had ik niet verwacht, aangezien het de eerste is die ik gemaakt heb.
Het frezen ging eigenlijk ook in 1x goed
Op 1 van de foto's is een kleine afwijking te zien van misschien 1/2 mm, aangezien dit toch IN de sub komt zie je daar niets van. Al met al goed gelukt, al zeg ik het zelf 
Goed, wat zie je op de foto's: een binnen pijp en een buiten pijp, waar tussen 20mm ruimte zit welke opgevuld wordt met fijn zand. De binnenste pijp zit hoger in de buiten pijp gemonteerd, zodat er onder nog 10,5cm ruimte is waar de UCD's, voeding en filters komen. De binnenste pijp zit ook 5-6mm IN het MDF gefreesd om deze goed strak/vast en luchtdicht te kunnen lijmen. Het MDF is 22mm dik.
Morgen ga ik de bovenkant maken, wat nog lastig wordt, want dat moet echt rete strak gefreesd worden, want dat komt in het zicht te zitten. Ik ga het in ieder geval proberen!
Van de week heb ik een cirkel geleider gemaakt van een stukje laminaat en die werkt eigenlijk perfect. Had ik niet verwacht, aangezien het de eerste is die ik gemaakt heb.
Het frezen ging eigenlijk ook in 1x goed
Goed, wat zie je op de foto's: een binnen pijp en een buiten pijp, waar tussen 20mm ruimte zit welke opgevuld wordt met fijn zand. De binnenste pijp zit hoger in de buiten pijp gemonteerd, zodat er onder nog 10,5cm ruimte is waar de UCD's, voeding en filters komen. De binnenste pijp zit ook 5-6mm IN het MDF gefreesd om deze goed strak/vast en luchtdicht te kunnen lijmen. Het MDF is 22mm dik.
Morgen ga ik de bovenkant maken, wat nog lastig wordt, want dat moet echt rete strak gefreesd worden, want dat komt in het zicht te zitten. Ik ga het in ieder geval proberen!
Vandaag een dagje frezen, goed gelukt!
Ik heb uiteraard wel iets verprutst, maar had genoeg MDF gehaald en er is maar 1 cirkel fout gegaan, waar ik de cirkelgeleider niet goed had vast gezet...
Het was nog best wel een puzzelwerkje zeg. Allereerst heb ik de baffle uitgefreesd, daarna voorzien van een randje, daarna de groef langs de rand aan de binnenkant waar deze de buis IN valt (de baffle zit dus verzonken over alle pijpen). Vervolgens de groef voor de binnenpijp, daarna de groef voor de sub en daaaaarna het gedeelte waar de sub in valt.
In totaal 6 stappen en uiteraard iedere keer het freesje wisselen, geleider afstellen enz. (en niet te vergeten de vele momenten van: hoe de .... ga ik dit nu weer aanpakken
)
Morgen ga ik een beetje lijmen, de eerste UCD in elkaar zetten en wat prutsen met de DCX, want theoretisch gezien kan ik wat gaan meten aan de sub!
Ik heb uiteraard wel iets verprutst, maar had genoeg MDF gehaald en er is maar 1 cirkel fout gegaan, waar ik de cirkelgeleider niet goed had vast gezet...
Het was nog best wel een puzzelwerkje zeg. Allereerst heb ik de baffle uitgefreesd, daarna voorzien van een randje, daarna de groef langs de rand aan de binnenkant waar deze de buis IN valt (de baffle zit dus verzonken over alle pijpen). Vervolgens de groef voor de binnenpijp, daarna de groef voor de sub en daaaaarna het gedeelte waar de sub in valt.
Morgen ga ik een beetje lijmen, de eerste UCD in elkaar zetten en wat prutsen met de DCX, want theoretisch gezien kan ik wat gaan meten aan de sub!
Zow en weer verder!
De binnenbuis zit inmiddels in de buiten buis gelijmd. Om geluidstesten te kunnen doen heb ik er al schelpenzand in gedaan. Voordeel van schelpenzand: het is heel fijn korrelig, bijna poeder, het ruikt lekker, want is licht geparfumeerd (voor in de vogelkooi) en bevat essentiele mineralen! (die het geluid ongetwijfeld ten goede zullen komen
Er ging overigens nog een best beetje in die kleine ruimte, 10.5Kg!
Met de "knokkel-test" klinkt het ongeveer alsof je tegen een plaat beton tikt. Zo dood als een pier.
De baffle heb ik in speakerdoek gepakt. In eerste instantie dacht ik nog:"hoe de h*ll ga ik dit OOIT kreukelvrij krijgen?", maar dat viel eigenlijk erg mee. Ik heb het doek over de baffle gelegd, rondje eruit geknipt, 3/4 van de opening van de speaker, binnenrand met Bison Tix ingesmeerd, speaker erin drukken en even 15 minuten wachten. Vervolgens de rand (welke tussen de twee buizen valt) ingesmeerd en stukje bij beetje het doek strak getrokken en in de lijm geduwd.
In 1x goed gegaan!
Oh ja, vanmiddag heb ik de CNC'er gesproken (sorry Wowly, vergeten te vragen wat die baffle kost, maar dat komt nog!) om het binnendeel voor de aluminium buis te frezen en uiteraard was dat weer geen probleem
Ik heb meteen aangegeven dat hij de overige 3 ook kan maken.
Met een beetje geluk heb ik alles dan over 1-2 weekjes in huis.
De binnenbuis zit inmiddels in de buiten buis gelijmd. Om geluidstesten te kunnen doen heb ik er al schelpenzand in gedaan. Voordeel van schelpenzand: het is heel fijn korrelig, bijna poeder, het ruikt lekker, want is licht geparfumeerd (voor in de vogelkooi) en bevat essentiele mineralen! (die het geluid ongetwijfeld ten goede zullen komen
Er ging overigens nog een best beetje in die kleine ruimte, 10.5Kg!
Met de "knokkel-test" klinkt het ongeveer alsof je tegen een plaat beton tikt. Zo dood als een pier.
De baffle heb ik in speakerdoek gepakt. In eerste instantie dacht ik nog:"hoe de h*ll ga ik dit OOIT kreukelvrij krijgen?", maar dat viel eigenlijk erg mee. Ik heb het doek over de baffle gelegd, rondje eruit geknipt, 3/4 van de opening van de speaker, binnenrand met Bison Tix ingesmeerd, speaker erin drukken en even 15 minuten wachten. Vervolgens de rand (welke tussen de twee buizen valt) ingesmeerd en stukje bij beetje het doek strak getrokken en in de lijm geduwd.
In 1x goed gegaan!
Oh ja, vanmiddag heb ik de CNC'er gesproken (sorry Wowly, vergeten te vragen wat die baffle kost, maar dat komt nog!) om het binnendeel voor de aluminium buis te frezen en uiteraard was dat weer geen probleem
Ik heb meteen aangegeven dat hij de overige 3 ook kan maken.
Met een beetje geluk heb ik alles dan over 1-2 weekjes in huis.
Het ziet er mooi uit zeg.
Als ik het goed begrijp komt de woofer dus op zijn rug te liggen? Dus de ene cylinder staat dan achter de andere? Dan gaat ie op den duur toch wel stof in zijn oogjes krijgen lijkt me.
Misschien heb ik t wel niet goed gelezen hoor, je hebt dus die Behringer 2496 als actief filter, hoe ga je de versterking nou doen? Aparte versterkers?
Als ik het goed begrijp komt de woofer dus op zijn rug te liggen? Dus de ene cylinder staat dan achter de andere? Dan gaat ie op den duur toch wel stof in zijn oogjes krijgen lijkt me.
Misschien heb ik t wel niet goed gelezen hoor, je hebt dus die Behringer 2496 als actief filter, hoe ga je de versterking nou doen? Aparte versterkers?
Jups, goed gezien. De woofer komt op z'n rug te liggen.
Ach, beetje stof kan geen kwaad en het meeste zal er ook wel weer van af spelen. Avondje Rammstein, keertje Mussorgsky "night on the bare mountain" en het is er weer van af
Ik gebruik nu een Behringer om de uiteindelijke filters te kunnen simuleren. Het is wel de bedoeling om deze in te bouwen. Het versterken loopt via 2 UCD180's, die ook in de voet komen. Het wordt dus een geheel actief systeem.
Gisteravond heb ik wat zitten testen (op het gehoor) en lijkt een boost van 9dB op 35Hz (de af val 6dB) een goeie keuze te zijn (behuizing is +/- 14liter, gesloten). Volgens de simulaties in WinISD pro lijkt dat ook wel te kloppen. Wat wel opvalt, is dat de TB's, ook zouden ze maar 2dB zachter spelen, VEEL harder klinken (zo even op het gehoor). Wil ik het gelijk trekken dan moet ik deze op de DCX -13dB zetten
Nu nog opzoek naar een winkel die de boutjes voor de woofers verkoopt, want Remo had ze niet
EDIT
Wat ik vergeten was te zeggen is wat me wel echt tegenvalt, hier heb ik van te voren NIET goed over nagedacht
is dat de CSS z'n maximum SPL wel ERG laag zal zijn... 90-95dB
Ik merk dat al tijdens de testen..
Ach, beetje stof kan geen kwaad en het meeste zal er ook wel weer van af spelen. Avondje Rammstein, keertje Mussorgsky "night on the bare mountain" en het is er weer van af
Ik gebruik nu een Behringer om de uiteindelijke filters te kunnen simuleren. Het is wel de bedoeling om deze in te bouwen. Het versterken loopt via 2 UCD180's, die ook in de voet komen. Het wordt dus een geheel actief systeem.
Gisteravond heb ik wat zitten testen (op het gehoor) en lijkt een boost van 9dB op 35Hz (de af val 6dB) een goeie keuze te zijn (behuizing is +/- 14liter, gesloten). Volgens de simulaties in WinISD pro lijkt dat ook wel te kloppen. Wat wel opvalt, is dat de TB's, ook zouden ze maar 2dB zachter spelen, VEEL harder klinken (zo even op het gehoor). Wil ik het gelijk trekken dan moet ik deze op de DCX -13dB zetten
Nu nog opzoek naar een winkel die de boutjes voor de woofers verkoopt, want Remo had ze niet
EDIT
Wat ik vergeten was te zeggen is wat me wel echt tegenvalt, hier heb ik van te voren NIET goed over nagedacht
Ja maar, ja maar.....dat wil ik niet....Henkjan schreef:je kan d'r ook nog een BR van maken met dat volume
Het kan overigens ook niet, want het hele design is op gesloten gebaseerd.
Overigens kom ik er net achter dat ik weer loop te schreeuwen voordat ik zelf verder kijk, want de Eve's die ik nu heb staan, geven in WinISD ook een max. van 90dB op 30Hz
Daar is het me nooit opgevallen dat dat te zacht zou zijn (note to self: eerst verder kijken!)
Meuh!
Ander nieuws: wat wel goed is, is dat Kokkelink in Den Haag de slagmoeren heeft en voor een weggeefprijs, 7 cent per stuk
- Apparition
- Berichten: 287
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 11:22
- Locatie: Oudemolen

