Proof of concept (8x 2" Tangband)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Voor rond 315 PVC bij de lokale rioollegger voor de gemeente hier was ik precies 1 euro per cm kwijt. :shock:
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

Interficior schreef:
Voor rond 315 PVC bij de lokale rioollegger voor de gemeente hier was ik precies 1 euro per cm kwijt. :shock:
ja een beetje teveel betaald he
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Bericht door MichaelB »

Het mooie is wel dat ze in Den Haag zitten, waar ik werk, dus ga ik maandag even contact met ze opnemen en langs. Wellicht kunnen ze het meteen op maat zagen (zij zullen het immers ook per lengte van 5-6 meter kopen), misschien dat ze dan ook iets voordeliger met de prijs kunnen zijn. :?

Gelukkig is de "breekbare porducten"??! toeslag maar 1x per bestelling.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

MichaelB schreef:
Gelukkig is de "breekbare porducten"??! toeslag maar 1x per bestelling.
Ah, sorry ... dat had ik niet gelezen.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Bericht door MichaelB »

En weer een stapje verder, baby stapjes, maar ik kom er wel :D

ATB PC PRO = werkend :P . Als versterker gebruik ik een Audison LR435XR, die is goed genoeg.

Gisteren heb ik het PVC opgehaald bij bouwplastics.nl. Meteen alles op maat laten zagen. Weer een *gloep* :shock: , die maten 200mm & 250mm zijn _behooooorlijk_ prijzig. €190,- voor 4x48cm,200mm & 4x60cm,250mm. :evil:

Inmiddels ben ik ook vader geworden van een nieuw stuk gereedschap, een Einhell 1400E bovenfrees :lol:
Als ik de cirkels voor in en op de subs zou laten maken, dan was ik MEER kwijt dan een nieuwe frees + MDF. 1-2'tje dus.

Hopenlijk heb ik van de week genoeg tijd om EINDELIJK de subs in elkaar te gaan zetten!
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Bericht door MichaelB »

Eindelijk weer iets kunnen doen! :D

Van de week heb ik een cirkel geleider gemaakt van een stukje laminaat en die werkt eigenlijk perfect. Had ik niet verwacht, aangezien het de eerste is die ik gemaakt heb.

Het frezen ging eigenlijk ook in 1x goed :? Op 1 van de foto's is een kleine afwijking te zien van misschien 1/2 mm, aangezien dit toch IN de sub komt zie je daar niets van. Al met al goed gelukt, al zeg ik het zelf 8)

Goed, wat zie je op de foto's: een binnen pijp en een buiten pijp, waar tussen 20mm ruimte zit welke opgevuld wordt met fijn zand. De binnenste pijp zit hoger in de buiten pijp gemonteerd, zodat er onder nog 10,5cm ruimte is waar de UCD's, voeding en filters komen. De binnenste pijp zit ook 5-6mm IN het MDF gefreesd om deze goed strak/vast en luchtdicht te kunnen lijmen. Het MDF is 22mm dik.

Morgen ga ik de bovenkant maken, wat nog lastig wordt, want dat moet echt rete strak gefreesd worden, want dat komt in het zicht te zitten. Ik ga het in ieder geval proberen!
Bijlagen
En twee identieke sub behuizingen.
En twee identieke sub behuizingen.
ook weer in 1x passend!
ook weer in 1x passend!
kleine afwijking van een halve mm.
kleine afwijking van een halve mm.
Binnen cirkel en buiten cirkel, in 1x goed!
Binnen cirkel en buiten cirkel, in 1x goed!
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Bericht door MichaelB »

Vandaag een dagje frezen, goed gelukt!

Ik heb uiteraard wel iets verprutst, maar had genoeg MDF gehaald en er is maar 1 cirkel fout gegaan, waar ik de cirkelgeleider niet goed had vast gezet...

Het was nog best wel een puzzelwerkje zeg. Allereerst heb ik de baffle uitgefreesd, daarna voorzien van een randje, daarna de groef langs de rand aan de binnenkant waar deze de buis IN valt (de baffle zit dus verzonken over alle pijpen). Vervolgens de groef voor de binnenpijp, daarna de groef voor de sub en daaaaarna het gedeelte waar de sub in valt. :shock: In totaal 6 stappen en uiteraard iedere keer het freesje wisselen, geleider afstellen enz. (en niet te vergeten de vele momenten van: hoe de .... ga ik dit nu weer aanpakken :?: )

Morgen ga ik een beetje lijmen, de eerste UCD in elkaar zetten en wat prutsen met de DCX, want theoretisch gezien kan ik wat gaan meten aan de sub! :lol:
Bijlagen
Subje op de uiteindelijke pijp.
Subje op de uiteindelijke pijp.
Aww, wat een lievie en hij past weer....perfect :-)
Aww, wat een lievie en hij past weer....perfect :-)
rand gefreesd waar de binnen buis in/tegenaan komt
rand gefreesd waar de binnen buis in/tegenaan komt
rand gefreesd waar de speaker in komt
rand gefreesd waar de speaker in komt
echt RETE strak, past perfect
echt RETE strak, past perfect
Eerste baffle van de sub met randje
Eerste baffle van de sub met randje
40Kg uit m'n fitness jaren :-)
40Kg uit m'n fitness jaren :-)
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

mooi hoor! Netjes gedaan.

bizar mooie driver trouwens...

jan
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

Wowly schreef:
mooi hoor! Netjes gedaan.

bizar mooie driver trouwens...

jan
ja idd
Gebruikersavatar
Juoigâ
ZA-sponsor: Juoigâ
Berichten: 253
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 12:58
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Juoigâ »

:D zenk joe
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Bericht door MichaelB »

Ze bedoelen wel in combinatie met MIJN bouwsel hoor! :D
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Bericht door MichaelB »

Zow en weer verder!

De binnenbuis zit inmiddels in de buiten buis gelijmd. Om geluidstesten te kunnen doen heb ik er al schelpenzand in gedaan. Voordeel van schelpenzand: het is heel fijn korrelig, bijna poeder, het ruikt lekker, want is licht geparfumeerd (voor in de vogelkooi) en bevat essentiele mineralen! (die het geluid ongetwijfeld ten goede zullen komen 8)
Er ging overigens nog een best beetje in die kleine ruimte, 10.5Kg!

Met de "knokkel-test" klinkt het ongeveer alsof je tegen een plaat beton tikt. Zo dood als een pier.

De baffle heb ik in speakerdoek gepakt. In eerste instantie dacht ik nog:"hoe de h*ll ga ik dit OOIT kreukelvrij krijgen?", maar dat viel eigenlijk erg mee. Ik heb het doek over de baffle gelegd, rondje eruit geknipt, 3/4 van de opening van de speaker, binnenrand met Bison Tix ingesmeerd, speaker erin drukken en even 15 minuten wachten. Vervolgens de rand (welke tussen de twee buizen valt) ingesmeerd en stukje bij beetje het doek strak getrokken en in de lijm geduwd.

In 1x goed gegaan! \:D/

Oh ja, vanmiddag heb ik de CNC'er gesproken (sorry Wowly, vergeten te vragen wat die baffle kost, maar dat komt nog!) om het binnendeel voor de aluminium buis te frezen en uiteraard was dat weer geen probleem 8)
Ik heb meteen aangegeven dat hij de overige 3 ook kan maken.

Met een beetje geluk heb ik alles dan over 1-2 weekjes in huis.
Bijlagen
zij-aanzicht
zij-aanzicht
SDX7 ingepakt in doek
SDX7 ingepakt in doek
Schelpenzand tussen de wanden
Schelpenzand tussen de wanden
Gebruikersavatar
]eep
Berichten: 469
Lid geworden op: za 03 mei 2008, 2:03
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door ]eep »

Het ziet er mooi uit zeg.

Als ik het goed begrijp komt de woofer dus op zijn rug te liggen? Dus de ene cylinder staat dan achter de andere? Dan gaat ie op den duur toch wel stof in zijn oogjes krijgen lijkt me.

Misschien heb ik t wel niet goed gelezen hoor, je hebt dus die Behringer 2496 als actief filter, hoe ga je de versterking nou doen? Aparte versterkers?
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Bericht door MichaelB »

Jups, goed gezien. De woofer komt op z'n rug te liggen.
Ach, beetje stof kan geen kwaad en het meeste zal er ook wel weer van af spelen. Avondje Rammstein, keertje Mussorgsky "night on the bare mountain" en het is er weer van af :D

Ik gebruik nu een Behringer om de uiteindelijke filters te kunnen simuleren. Het is wel de bedoeling om deze in te bouwen. Het versterken loopt via 2 UCD180's, die ook in de voet komen. Het wordt dus een geheel actief systeem.

Gisteravond heb ik wat zitten testen (op het gehoor) en lijkt een boost van 9dB op 35Hz (de af val 6dB) een goeie keuze te zijn (behuizing is +/- 14liter, gesloten). Volgens de simulaties in WinISD pro lijkt dat ook wel te kloppen. Wat wel opvalt, is dat de TB's, ook zouden ze maar 2dB zachter spelen, VEEL harder klinken (zo even op het gehoor). Wil ik het gelijk trekken dan moet ik deze op de DCX -13dB zetten :shock:

Nu nog opzoek naar een winkel die de boutjes voor de woofers verkoopt, want Remo had ze niet :x

EDIT
Wat ik vergeten was te zeggen is wat me wel echt tegenvalt, hier heb ik van te voren NIET goed over nagedacht :roll: is dat de CSS z'n maximum SPL wel ERG laag zal zijn... 90-95dB :x Ik merk dat al tijdens de testen..
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

je kan d'r ook nog een BR van maken met dat volume
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Bericht door MichaelB »

Henkjan schreef:
je kan d'r ook nog een BR van maken met dat volume
Ja maar, ja maar.....dat wil ik niet.... :roll:
Het kan overigens ook niet, want het hele design is op gesloten gebaseerd.
Overigens kom ik er net achter dat ik weer loop te schreeuwen voordat ik zelf verder kijk, want de Eve's die ik nu heb staan, geven in WinISD ook een max. van 90dB op 30Hz :oops:
Daar is het me nooit opgevallen dat dat te zacht zou zijn (note to self: eerst verder kijken!)

Meuh!

Ander nieuws: wat wel goed is, is dat Kokkelink in Den Haag de slagmoeren heeft en voor een weggeefprijs, 7 cent per stuk :D Net even een aantal gehaald.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ah, bij 30Hz.... wat kan die bij 40Hz dan? lijkt me voor muziek wat relevanter
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Bericht door MichaelB »

Bij 40Hz is het nog steeds "maar" 95dB, maar ook dat is gewoon in lijn met m'n Eve's. Eigenlijk niets om me zorgen over te maken, want die bevallen me prima.

Ik schreeuwde voor m'n beurt :)
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Bericht door MichaelB »

Hoe verwoord ik dit correct: MWAAAARGGHHGGHH!!!! ^&#*%@#$%! :cry:

De boutjes roesten en dat al na een paar dagen :x

Kent iemand een zaak die dit soort imbusjes (M4) verkoopt in de omgeving Soest, danwel Den Haag en dan bij voorkeur de types die NIET roesten.
Bijlagen
NIET leuk... *snif*
NIET leuk... *snif*
Gebruikersavatar
Apparition
Berichten: 287
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 11:22
Locatie: Oudemolen

Bericht door Apparition »

PLS audio heeft ze volgens mij wel.
Trouwens, zo close up zie je helemaal hoe super mooi die driver is!!

Edit:
Ik vind het roest trouwens wel cool bij de driver, geeft een vette industrial look
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik heb nog wel wat erg mooie imbusjes met ronde kop liggen (van Fabory). PM/mail maar bij interesse
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Bericht door MichaelB »

Henkjan schreef:
ik heb nog wel wat erg mooie imbusjes met ronde kop liggen (van Fabory). PM/mail maar bij interesse
Je hebt e-mail :D
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Bericht door MichaelB »

Het heeft even stil gelegen en zal wel niet zo snel gaan de komende weken, want we hebben een kleine aanwinst! :D

Oh ja, en de CNC'er heeft al het aluminium klaar, dus dat ga ik van de week ophalen! Wie weet kom ik volgende week wel een stuk verder 8)
Bijlagen
De kleine aanwinst: Marijn!
De kleine aanwinst: Marijn!
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Gefeliciteerd met deze zelfbouw :!:
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

dit is een grote aanwinst
proficiat voor jou en jouw partner
mvg
audiootjavascript:emoticon(':-
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”