De grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

De grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)

Bericht door ray5150 »

Toen ik 10 jaar geleden dit huis kocht heb ik bij de verbouwing gelijk een netwerk aangelegd.
Met maar liefst 4 aansluitpunten! in iedere kamer een CAI, telefoon, en een netwerk aansluiting.
Anno 2010 voldoet dat niet meer. een paar jaar geleden een router erbij gekocht en deze geprobeerd in serie te schakelen.
Maar echt lekker werken doet dat niet, het resultaat is dat ik twee aparte netwerken nu had...
Aangezien er steeds meer apperatuur komt met een netwerk aansluiting begon het netwerknu erg onoverzichtelijk te worden.
Onlangs gaf vrouwlief aan dat zij op de slaapkamer ook wel een mediaspeler wilde hebben om in bed films te kijken.
en junior wilde wel een externe harddisk om aan z'n Nintendo WI te knopen.
En zelf wilde ik wel een mediaspeler met HD ondersteuning.
(ik heb nu een freecom 450 nogiets met 500 Gb harddisk en netwerk aansluiting, en ook een Panasonic BD spleer met een een netwerk aansluiting.
een nadeel van de freecom is dat hij geen high definition ondersteund en dus ook geen .MKV kan afspelen)
Onlangs kreeg ik ook een nieuw Ziggo modem en de aankondeging dat de internet snelheid verzesvoudigd gaat worden.
Waarop ik besloot om de boel dan maar een flink te gaan moderniseren. volgende maand komt er een NAS en een HD netwerk streamer.
De hardisk van de Freecom haal ik er dan uit en zet ik in de NAS, De Freecom verhuist dan naar de slaapkamer, daar staat nog een CRT tv.
(Nee, Pjotr, vooralsnog komt er geen Sqeeuzebox.)

Maar eerst moet het netwerk aamgepast gaan worden. ik heb nu 2 aansluitingen beneden en 3 boven. dat moeten er straks 4 om 4 worden.
Het centrale knooppunt is de meterkast.
eerst de oude situatie:
IMG_0051.JPG
Omdat er wat kabels bij gaan komen hebben de bestaande 3/4" PVC buisjes niet genoeg ruimte, daar komen 20x20 mm gootjes voor in de plaats.

de boel geript:
IMG_0052.JPG
En de onderkant van de meterkast, met links de buis naar de krupruimte onder de huiskamer en in het midden een buis naar de het plafond waar alles zich splitst in aparte PVC buizen die naar de eerste etage gaan:
IMG_0053.JPG
En de situatie nu:
IMG_0054.JPG
Ik heb nu een Sweex 8-poorts Switch achter de router staan, en dat werkt goed.Nu heb ik netto 10 vrije poorten in totaal. 7 op de switch en 3 op de router.
Volgende week een aantal CAT5 kabels aanleggen en wat patch kabels maken.
Laatst gewijzigd door ray5150 op zo 27 jan 2013, 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De Grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)

Bericht door b_force »

Als ik een tip mag geven.
Investeer gelijk in Gigabit switches en routers.

Zeker met een NAS zul je er achter komen dat die snelheid echt wel nodig is.
Dan heb je wel CAT5E of 6 nodig overigens.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: De Grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)

Bericht door ray5150 »

b_force schreef:
Als ik een tip mag geven.
Ja, dat mag je.
b_force schreef:
Investeer gelijk in Gigabit switches en routers.
Als ik jouw geld had zou ik dat wel doen, maar ja, dat heb ik niet...
Dan worden de kosten namelijk een factor 3 hoger. En ik ben nog geen (betaalbare) mediaspelers tegengekomen die gigabit lusten, jij wel?
b_force schreef:
Zeker met een NAS zul je er achter komen dat die snelheid echt wel nodig is.
Dat hang er natuurlijk wel van af wat je dan doorstuurt, ik heb meerdere malen gelezen dat HD streamen over een 100 megabit verbinding redelijk goed gaat.
Zelf heb ik een test gedaan om standaard DVD materiaal te streamen en dat ging zonder problemen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: De Grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)

Bericht door Henkjan »

discussie over nw snelheden afgesplitst:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 22&t=12525
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De Grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)

Bericht door b_force »

Beetje teveel weggehaald Henkjan :wink:

Een gigabit switch kost tegenwoordig nog maar 20 euro.

Wat ik echter meer bedoelde te zeggen.
Zorg er voor dat de bekabeling het aankan.
Dan kun je in de toekomst altijd upgraden.
Een gigabit switch kan namelijk ook altijd 100mbit aan.

Streamen gaat inderdaad prima.
Ik heb zelf ook een 100mbit netwerkje met een NAS.
Ook HD films gaan hier zonder enige probleem.

Waar ik het eerder over heb is dingen kopiëren van en naar de NAS.
Dat kost met 100mbit nogal wat tijd heb ik inmiddels gemerkt.

Overigens, ik heb er ook geen geld voor :wink:
Ik zit namelijk ook met een dilemma op te upgraden naar een gigabit switch.

Er zijn trouwens zat mediaspeler die gigabit aankunnen!!
Ook die goedkopere.
Maar goed, ik denk dat je het voor een mediaspeler niet hoeft te doen.
Tenzij je ook op die mediaspeler gaat downloaden en dus data gaat overzetten naar de NAS
Ik heb het dus meer van computer naar NAS om de films op je NAS te kunnen zetten (en eventueel backups)

Netwerk kabels kun je vrij cheap kopen hoor.
Gewoon bij Farnell een rol van veel meter bestellen.
CAT5E kan ook heh! (is meestal iets goedkoper)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: De Grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)

Bericht door Pjotr »

b_force schreef:
Beetje teveel weggehaald Henkjan :wink:

Een gigabit switch kost tegenwoordig nog maar 20 euro.
Klopt, maar dan heb je ook wel de meest minimalistische. Voor een wat uitgebreider netwerkje loont het toch wel om een wat intelligentere en geavanceerdere switch aan te schaffen. Voor een 8 poorts zit je dan ergens tussen de 50 en 100 euries.

Hangt ook van je layout af. Bij mij staat de switch centraal en gebruik ik mijn modem niet als switch, alleen als DNS server.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De Grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)

Bericht door hannesie »

Grappig, ik meende als 1 van de eersten te hebben gereageerd in dit topic maar zie er niets meer van terug, behalve dat ik de mailtjes krijg van de nieuwe updates :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: De Grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)

Bericht door Pjotr »

Ja, Hans HJ is duidelijk NIET je schoonmoeder :mrgreen: Begrijp die opruimwoede van 'm af en toe ook niet.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: De Grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)

Bericht door ray5150 »

b_force schreef:
Een gigabit switch kost tegenwoordig nog maar 20 euro.
De goedkoopste 8-poorts gigabit switch die ik kon vinden was 43,99 euro, en ik heb tientallen sites afgezocht....
b_force schreef:
Wat ik echter meer bedoelde te zeggen.
Zorg er voor dat de bekabeling het aankan.
Dan kun je in de toekomst altijd upgraden.
Een gigabit switch kan namelijk ook altijd 100mbit aan.
Dat weet ik maar ik heb geen zin om alle bekabeling te gaan vervangen.
b_force schreef:
Waar ik het eerder over heb is dingen kopiëren van en naar de NAS.
Dat kost met 100mbit nogal wat tijd heb ik inmiddels gemerkt.
Geen ervaring mee, ik zet nu films van pc naar mediaspeler over via USB 2.0. Een dvd (4.3 gb) is in een minuut of 6 overgestuurd.
De speler kan wel als NAS fungeren maar schijnt moelijk in te stellen te zijn en vrij langzaam te zijn. zie: http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... ///freecom

b_force schreef:
Er zijn trouwens zat mediaspeler die gigabit aankunnen!!
Ook die goedkopere.
Zoals ik eerder schreef, ik heb ze nog niet gezien. geef eens voorbeelden.
b_force schreef:
Maar goed, ik denk dat je het voor een mediaspeler niet hoeft te doen.
Tenzij je ook op die mediaspeler gaat downloaden en dus data gaat overzetten naar de NAS
Ik heb het dus meer van computer naar NAS om de films op je NAS te kunnen zetten (en eventueel backups)
Verkeerde gedachte, ik ben van plan een NAS aan te schaffen met ingebouwde BT client... :wink:
b_force schreef:
Netwerk kabels kun je vrij cheap kopen hoor.
Gewoon bij Farnell een rol van veel meter bestellen.
CAT5E kan ook heh! (is meestal iets goedkoper)
Of ik rij even langs mijn broer (bouwbedrijf) en haal het voor noppes in het magazijn...
Pjotr schreef:
Klopt, maar dan heb je ook wel de meest minimalistische. Voor een wat uitgebreider netwerkje loont het toch wel om een wat intelligentere en geavanceerdere switch aan te schaffen. Voor een 8 poorts zit je dan ergens tussen de 50 en 100 euries.
Ik heb er nu een van 14,95. errug hé?

en dan nu mijn laatste aanwinst:
ProductImage.jpg
ProductImage.jpg (3.98 KiB) 1151 keer bekeken
Schandalig wat ze voor die patchkabels durven te vragen.
Voor de prijs van een fabriekskabel maak ik er vier, en een (goede) perstang had ik al, dus de keus was snel gemaakt... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: De Grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Pjotr schreef:
Klopt, maar dan heb je ook wel de meest minimalistische. Voor een wat uitgebreider netwerkje loont het toch wel om een wat intelligentere en geavanceerdere switch aan te schaffen. Voor een 8 poorts zit je dan ergens tussen de 50 en 100 euries.
Ik heb er nu een van 14,95. errug hé?
Ja vreselijk, het moest verboden worden :lol:

Het werkt natuurlijk wel maar veel meer dan een hubje zijn ze niet. Ik heb zelf een wat duurdere/uitgebreidere en dan zitten we elkaar toch minder in de weg als zowel mijn vrouw als ik beide tegelijk aan het werk zijn op de PC. Haar print activiteiten houden mijn toegang tot het NAS'je dan niet op. En hikt de SB ook niet meer.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De Grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)

Bericht door b_force »

Hopelijk werkt deze link

http://tweakers.net/pricewatch/cat/311/ ... z_OE_Za6w0

Zie daar, switches voor net 20 euro
Ik ken een aantal mensen die zo'n goedkope hebben en zijn er heel erg tevreden mee.
Gemiddeld hebben zij iets van 4 computers + mediacenter.

Ik dacht trouwens dat die hele goedkope mediaspelertjes gewoon 1GB netwerk hadden :-s
Maar goed, anders gewoon een 2e hands popcorn hour op de kop tikken.
Goedkoopste zit op 100 euro als je hem nieuw wilt hebben

Of nog binnen 5min iets op Ibood kopen http://www.ibood.com/nl/nl/ :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: De Grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)

Bericht door ray5150 »

b_force schreef:
Hopelijk werkt deze link

http://tweakers.net/pricewatch/cat/311/ ... z_OE_Za6w0

Zie daar, switches voor net 20 euro
Ik ken een aantal mensen die zo'n goedkope hebben en zijn er heel erg tevreden mee.
Ehm, Bart, Dat zijn 4 a 5 poort switches...Ik heb het al de hele tijd over 8 poorts uitvoeringen.
b_force schreef:
Gemiddeld hebben zij iets van 4 computers + mediacenter.
b_force schreef:
Ik heb hier in huis 4 desktops, 2 laptops, 1 blu-ray speler, 1 Nintendo WI, en 1 (straks 2) mediaspelers/streamers.
het is dat bedoeling om dat allemaal aan elkaar te knopen.


Ik dacht trouwens dat die hele goedkope mediaspelertjes gewoon 1GB netwerk hadden :-s
Maar goed, anders gewoon een 2e hands popcorn hour op de kop tikken.
Goedkoopste zit op 100 euro als je hem nieuw wilt hebben

Of nog binnen 5min iets op Ibood kopen http://www.ibood.com/nl/nl/ :lol:
Ik denk dat het deze gaat worden, maar daar ben ik nog niet zeker van.
1904.jpg
Als NAS wil ik in principe deze gaan kopen:
80000108.jpg
80000108.jpg (15.51 KiB) 1089 keer bekeken
En ik heb hier nu ook een paar 100 meter CAT5E liggen...
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: De Grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)

Bericht door BertDB »

Lijkt me een goed nasje !
Deftige processor ook (IT3107 RISC based), dus dan kan je naar de toekomst makkelijk squeezecenter of een andere app draaien (als dat al niet voorgeinstalleerd meekomt) :wink:

in mediaplayers ben ik zo niet thuis :p
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De Grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)

Bericht door hannesie »

Die Nas kun je makkelijk goedkoper krijgen bij Informatique.

http://www.informatique.nl/551219/netge ... ebone.html

Humm, scheelt nu maar een tientje, waren € 129,--

http://tweakers.net/pricewatch/234033/n ... d2000.html
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: De Grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)

Bericht door Pjotr »

xbake schreef:
Lijkt me een goed nasje !
Deftige processor ook (IT3107 RISC based), dus dan kan je naar de toekomst makkelijk squeezecenter of een andere app draaien (als dat al niet voorgeinstalleerd meekomt) :wink:
Valt tegen hoor met dat deftige processortje op 300 MHz :lol: De Web interface van SC is niet vooruit te branden.

Ik heb hem nu bijna 2 jaar staan en voor het geld biedt ie erg veel. Hij draait nu 2 jaar zonder enkel probleem. Maar het is beslist geen snelheidswonder. Voor huishoudelijk gebruik voldoet ie goed maar kijk wel uit welke schijven je er in stopt. Niet alles is compatible en dan haal je een hoop ellende over je heen. SC draait bij prima met de SB Touch. Maar probeer niet de web interface of Flac in 24/96 te streamen met een Classic, dat trekt ie niet. 16/44.1 gaat wel prima.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: De Grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)

Bericht door BertDB »

Ja, daarvoor heb je natuurlijk een krachtiger NAS nodig, maar dan moet je ook dieper in de buidel tasten wat de prijs/kwaliteit niet ten goede komt.. kan je beter zelf een klein pc'tje samenstellen (maar dan zonder de fancy interface van zo'n nas).

Qnap heeft een NAS met een atom Dual Core (de TS-x59 series dacht ik), best prijzig :cry:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De Grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)

Bericht door b_force »

Zonder fancy interface van een NAS?

Gewoon Linux erop knallen.
Daar zijn standaard simpele pakketten voor hoor.
Goedkoopste mini-itx bordje zal al sneller zijn.

Ik snap de snelheid issues trouwens niet helemaal.
Mijn simpele ch3mnas draait prima.
Kon hem 2e hands kopen voor echt een prikkie, leek me leuk om eens te proberen.
(bevalt het, kan ik altijd nog een duurdere kopen)
Zelf HD-films zonder haperingen.

@Raymond,
Ik zie 8 port 1GB switches staan voor 30-35 euro.
Anders gewoon 2e hands zoeken.
Het hoeft toch ook niet in een keer?
Je kunt ook langzaam snelheid upgraden.
Gebruikersavatar
sterremuur
Berichten: 174
Lid geworden op: di 15 mei 2007, 15:36
Locatie: Haren Gn.
Contacteer:

Re: De Grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)

Bericht door sterremuur »

Het goedkoopste is de fancy interface van Webmin op een Ubuntu Server NAS.
Je kunt er alles mee instellen.
Bij mij draaien 2 NASSEN (incl. Webmins) en twee IP-printers (HPLJ4100TN en HPDJ970Cxi) in het netwerk.
2 PC's zijn bedraad, de aanwezige dames alhier hebben laptops via WiFi interface van de router.
Via Remote Desktop kan ik het geheel van elke plaats ter wereld besturen, ook mijn 3 zelfgehoste websites. :)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De Grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)

Bericht door hannesie »

Heb het zelf ook :mrgreen: .........................Webmin natuurlijk

Werkt nog altijd verschrikkelijk makkelijk, ook update's e.d.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: De Grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)

Bericht door ray5150 »

hannesie schreef:
Die Nas kun je makkelijk goedkoper krijgen bij Informatique.

http://www.informatique.nl/551219/netge ... ebone.html

Humm, scheelt nu maar een tientje, waren € 129,--

http://tweakers.net/pricewatch/234033/n ... d2000.html
Ik had de Paradigit page even als voorbeeld genomen, voor dat tientje ga ik niet naar Bergschenhoek rijden...dat ben ik dan weer kwijt aan benzine..

De Mediamarkt heeft hem ook voor dezelfde prijs en bij computerland is hij 166,- euro. En dat is allemaal op fietsafstand.
Pjotr schreef:
Ik heb hem nu bijna 2 jaar staan en voor het geld biedt ie erg veel. Hij draait nu 2 jaar zonder enkel probleem. Maar het is beslist geen snelheidswonder. Voor huishoudelijk gebruik voldoet ie goed maar kijk wel uit welke schijven je er in stopt. Niet alles is compatible en dan haal je een hoop ellende over je heen.
Jij hebt er dus ook een?, dan weet ik gelijk met wie ik met mijn vragen en problemen naartoe moet..... :mrgreen:
Kun je ook vertellen welke schijven aan te raden zijn en welke niet?
(ik was van plan om er een WD Caviar 1 TB Green of Blue series in te stoppen.)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: De Grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)

Bericht door Pjotr »

Ik heb er zelf WD RE2 1TB Green schijven in zitten, maar die zijn volgens mij niet meer te krijgen.

http://www.readynas.com/?cat=37

Ik heb er geen ervaring met problemen er mee :lol:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De Grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)

Bericht door b_force »

Ik zit even snel te kijken.
mini-itx bordje heb je voor 50-70 euro.
DDR-2 RAM paar tientjes
Voeding paar tientjes.
Kastje zou je zelf kunnen maken :)

Is ook niet heel duur
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: De Grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)

Bericht door Wowly »

Je hebt zelfs een forum waar ze alle moiete doen om een zo zuinig mogelijke server te bouwen met little pecunia. Tenminste, zo ga ik het ook doen als mijn huisje klaar is: een centrale servert samengesteld door experts met kant en klare besturingssysytemen die verschillende cliënts gaat voorzien van de nodige data.

Jan
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: De Grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)

Bericht door ray5150 »

b_force schreef:
Ik zit even snel te kijken.
mini-itx bordje heb je voor 50-70 euro.
DDR-2 RAM paar tientjes
Voeding paar tientjes.
Kastje zou je zelf kunnen maken :)

Is ook niet heel duur
De vraag is: wil ik dat wel?
Mischien wil ik wel iets kant-en-klaars wat gewoon zo werkt, zonder me te hoeven verdiepen in instellingen en besturingssystemen.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De Grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)

Bericht door b_force »

ray5150 schreef:
De vraag is: wil ik dat wel?
Mischien wil ik wel iets kant-en-klaars wat gewoon zo werkt, zonder me te hoeven verdiepen in instellingen en besturingssystemen.
Dat weet ik niet of jij dat wil :mrgreen: :wink:
Ik geef alleen aan dat het eventueel een optie zou kunnen zijn :)
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”