Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

@Markje : bedankt voor de tip. Ik heb toch al meerdere projekten tegelijk lopen, ik heb altijd wel dingen waar ik mee bezig ben..


Jammer genoeg weinig reacties. terwijl het topic wel heel goed gelezen word. :( :roll:

Daarom verder met: Deel 4, de behuizing:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

even reageren dan: :shock: :shock: :shock:

Eeeeerg leuk project! Hoe kom je toch aan zo'n kast??

Jan
Tazzy
Berichten: 54
Lid geworden op: di 23 sep 2008, 15:11
Locatie: Den Haag / Leidschenveen
Contacteer:

Bericht door Tazzy »

kicke zeg het in zo'n kast stoppen!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Leuk die reacties, ga zo door. :D :D
Wowly schreef:
Hoe kom je toch aan zo'n kast??
Marktplaats, puur toeval. hij stond er net een uurtje op, van een man uit de omgeving van Amsterdam.
hij schreef mij dat het loopwerk defect was en hij hem niet meer wilde laten repareren. een vriend van hem die er net zo een heeft wilde de electronica van hem overnemen waarna er een lege kast overbleef.
die ging dus op Marktplaats met de aanduiding "Gratis af te halen"

Ik dus gelijk een mailtje gestuurd en daarin uitgelegd wat ik ermee van plan was en het vraag of hij de kast ook op wilde sturen en hoera, hij ging akkoord.
ik had hem dus thuis voor een tientje verzendkosten. Hetgeen dus perfect past in mijn "Low budget - High performance" filosofie. 8)

Heb ik ook nog een vraag voor de TEAC VRDS bezitters onder ons :
(Wowly??)
Ik ben op zoek naar een paar fotos van deprinten aan de binnenzijde van het bedieningspaneel.
dit in verband met de drukknop schakelaars. (die er dus niet meer inzitten, hij is echt leeg).
ik wil graag weten wat voor schakelaars dat zijn want dan kan ik nieuwe plaatsen om de drukknoppen te kunnen gebruiken.

Ook wil ik graag weten wat voor "power" schakelaar er gebruikt is

Mocht er iemand een Service Manual in PDF hebben dan is die ook welkom, daar staan vaak tekeningen in van de constructie.

Foto van het frame achter het voorpaneel :
Afbeelding
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Bericht door Miniwatt »

Afbeelding

Ik dacht even dat ik in een ander topic zat :lol:

=D> =D> Hulde! Schitterend!! En wat een marktplaats-mazzeltje! 8)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Miniwatt schreef:
Ik dacht even dat ik in een ander topic zat
Ik vraag mij af welk topic dat zou moeten zijn dan? :)
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Bericht door Miniwatt »

ray5150 schreef:
Miniwatt schreef:
Ik dacht even dat ik in een ander topic zat
Ik vraag mij af welk topic dat zou moeten zijn dan? :)
Eentje dat ik nog niet gelezen had :wink:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Vandaag een beetje aan het knutselen geweest aan de TEAC kast.
Er zal namelijk het nodige moeten worden geboord,gezaagd en geslepen om alles passend erin te krijgen.

Als eerste de net-entree. origeneel zat hier een trekontlasting. dat wordt een Euro-chassisdeel met ingebouwde zekeringhouder.
Afbeelding

Afbeelding

Dan de net schakelaar. die komt uit een sloop-apparaat (Akai cassete deck)
schakelaar is van ALPS, is gedemonteerd en kontakten zijn gereinigd.
Vervolgens weer in elkaar gezet en op een stukje gaatjes print gezet met een plexiglazen afdekplaatje.
De bijbehorende condensator is om vonken over de schakelkontakten te voorkomen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De RCA uitgangen zaten oorspronkelijk aan de linkerkant.
Omdat dit gedeelte bestemd is voor transformator(en) en voeding(en) heb ik nieuwe gaten geboord aan de rechterkant.
ook komt er in het voedings vak een Shaffner netfilter.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik weet niet welke switch er achter de knoppen zit. En eerlijk gezegd heb ik niet zo'n zin om hiervoor de kast helemaal open te maken. Er zullen vast wel foto's van de binnenzijde zijn op het net? Guido tent en marc heijligers kenen deze spelers op hun duimpje geloof ik, vraag het hun eens?

groetjes

jan
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Bericht door buisje »

Leuk projectje. Wel veel werk :?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Buisje : het is veel werk, maar niet zoveel als een set luidsprekers bouwen! :lol:

Wowly : Ik had ook niet verwacht dat je de machine zou openschroeven voor een paar foto's.
het was meer een gok. Ik heb inmiddels een PB gestuurd aan Guido Tent, mischien dat hij meer kan vertellen.

Ik heb het vermoeden dat dit soort schakelaartjes gebruikt zijn :

Afbeelding

Maar zeker weten doe ik dat niet, ik vind ze niet goed te rijmen met die enorme drukknopen op het voorpaneel.
deze schakelaartjes meten net 3 x 3 millimeter.
Natuurlijk heb ik al volop op internet gezocht.
Wel veel TEAC VRDS foto's gevonden maar die zijn allemaal van het loopwerk en DA converter.

Ben ook druk bezig met het vereenvoudigen van de layout van de tweede controller.
Dit is het origineel :

Afbeelding
hierop zitten veel te veel draadbruggen, sporen zijn te dun, en er komen andere connectoren op. volgens mij is dit met een auto-router gemaakt.

Mijn versie :
Afbeelding
(nog lang niet klaar) ook ik ontkom niet aan een aantal draadbruggen, maar wel minder dan het origineel.
het moelijkste om te routen zijn de verbindingen tussen de IDE Connector en de PIC.
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Bericht door Pcdg »

ray5150 schreef:
Ik heb het vermoeden dat dit soort schakelaartjes gebruikt zijn :

Afbeelding

Maar zeker weten doe ik dat niet, ik vind ze niet goed te rijmen met die enorme drukknopen op het voorpaneel. deze schakelaartjes meten net 3 x 3 millimeter.
In mijn Philips CD614 zitten exact dezelfde schakelaartjes en deze worden op sommige plaatsen ook gecombineerd met grote, vlakvullende drukknoppen. Het kan dus heel goed bij jou origineel ook zo zijn geweest.
Henri1
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 22 dec 2004, 18:34
Locatie: Limburg België

Bericht door Henri1 »

Wat voor DAC ga je toepassen ?
Gebruikersavatar
E. van Voorst
In memoriam †
Berichten: 5
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 14:02

Bericht door E. van Voorst »

pcdegoede schreef:
RobertD schreef:
De basis is een JVC Boombox, maar die schijnt precies het juiste loopwerkje te hebben voor zijn toepassing.
Dus als ik het goed begrijp maakt deze man een soort CD-altaar van 20mm massief roodkoper en ebbehouten poten a 130 euro p/s, maar de basis van het loopwerk is en blijft een Mabuchi micromotortje van 1 euro 50 met een driepolig stalen anker? Daar had ik op zijn minst een klokankermotor verwacht (google maar eens op Faulhaber of Maxxon).

Je kan inderdaad ver gaan.....
Beste PCde Goede,

Kun jij mij een type Faulhaber of Maxxon aanreiken met nagenoeg dezelfde specs.... :?:

Ik heb hier zelf erg veel werk aan besteed en mij is het niet gelukt om eenzelfde motortje te bemachtigen maar dan van een betere kwaliteit...
Ik wilde kijken of ik hem uit mijn Wadia kon slopen... zitten er precies 2 dezelfde motortjes in mijn Wadia 22 :lol:

Bij verder onderzoek is mij gebleken dat 99 procent van de (top) spelers
braaf dat motortje inzetten...enfin dat is wat een DIY-er vaak tegenkomt..... :?
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Bericht door Pcdg »

Erik,

Het gaat hier primair over Ray's project en niet over dat van anderen, maar ik zal even kort reageren.

De fabrikanten van klokankermotoren hebben vast wel een exemplaar in de catalogus met het juiste toerental en voltage etc. Wat echter bepalender is (althans voor fabrikanten van loopwerken) zijn de fysieke afmetingen. Het Mabuchi motortje is van het zg. 'pancake' model terwijl klokankermotoren 'can' motoren zijn ergo: angwerpig van model. Als zelfbouwer pas je daar natuurlijk sneller een mouw aan. Kijk voor de grap eens hier http://www.lemo-solar.de/ Ik moet daar niet te lang rondhangen, veel te leuk al die aandrijvingen en motortjes... :D
Gebruikersavatar
E. van Voorst
In memoriam †
Berichten: 5
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 14:02

Bericht door E. van Voorst »

pcdegoede schreef:
Erik,

Het gaat hier primair over Ray's project en niet over dat van anderen, maar ik zal even kort reageren.
Topic titel werd ik door misleid sorry

Je antwoord had ik al verwacht en is dus nu zeker een misplaatste opmerking in het aantal post over mij in dit topic...

Maar goed ik verdwijn weer stilletjes...

Leuk Project Ray 8)
Tazzy
Berichten: 54
Lid geworden op: di 23 sep 2008, 15:11
Locatie: Den Haag / Leidschenveen
Contacteer:

Bericht door Tazzy »

Erik - Jij als diy god (imho), hoe kan iets wat jij roept nou misplaatst zijn 8)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Pcdegoede : Ik vind het niet meer dan fair dan dat Erik de kans wordt gegeven zich te verdedigen.
Wij bekritiseren zijn werk, Dan moet hij ook de kans krijgen zich te verdedigen. nietwaar?

Erik van Voorst : van harte welkom op dit forum, doe vooral je zegje,
ook jouw mening wordt op prijs gesteld.
het is hier best relaxt en er kan veel. het is hier wel iets kritischer dan op htforum.nl maar laat je daar niet door weerhouden.
op circuits_online.nl was je waarschijnlijk al 10 keer afgemaakt.
Alhoewel ik het niet altijd eens ben met jouw beslisingen op electronisch en mechanisch gebied,
heb ik wel veel respect voor je vakmanschap en vastberadenheid.
ik heb dat CD speler topic geheel gelezen en daarna die over de versterker . ben nu met het luidspreker verhaal bezig....

(Ik geef toe dat ik wel een beetje jaloers ben op op jouw budget dat jij ervoor beschikbaar hebt) :wink:

Henri1 : De DAC, dat weet ik nog niet exact.
Ik ben eerst aan het zoeken bij de Elektuur ontwerpen maar ik liep tegen 2 problemen aan: bij de oudere ontwerpen slecht tot niet leverbare IC's (dus duur) en bij nieuwere ontwerpen die geheel uit SMD bestaan.

Ik kwam ook een door Guido Tent en companen ontworpen DAC tegen waarvoor via Tentlabs een pakket leverbaar is.
helaas is dat pakket veel te duur voor mij.

Vervolgens kwam ik bij de NOS DAC tercht, zie bijvoorbeeld hier.
hier ook weer 2 problemen:
De CS8412 is vreselijk zeldzaam geworden en het feit dat ik van meerdere kanten hoorde (leesde) dat er anno nu wel betere klinkende DA's zijn dan de TDA1543.

Jammer genoeg was ik net te laat voor de op dit forum georganiseerde inkoopacties voor de Hong Kong DAC want dat zou ook een interesante optie kunnen zijn, qua prijs.
Er valt welliswaar niet veel aan te solderen maar ik begin het idee om er dan een buizentrap achter te zetten steeds aantrekkelijker te vinden.

Dus mocht iemand zich geroepen om een Hong Kong DAC aan mij te verkopen dan hoor ik het graag.
Ik voel er niet zoveel voor om zelf zo'n ding in China te gaan bestellen en ik heb ook geen creditcard.
dday_one
Berichten: 93
Lid geworden op: di 14 nov 2006, 10:56
Locatie: Amstelveen

Bericht door dday_one »

Erg leuk allemaal! Ben benieuwd hoe dit gaat klinken...

Zit er op de cdrom-drive een digital-out?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

dday_one schreef:
Zit er op de cdrom-drive een digital-out?
Zeker vrijwel alle CDROM spelers hoger dan 2-speed hebben zo'n uitgang :
Afbeelding
niks bijzonder, gewoon een 2-polige header waar S/P-DIF op TTL niveau uitkomt.

ook nog een foto gevonden van de beruchte Unison Reserach:
Afbeelding
Voila, een lullig draadje van 20 cent does the job.

Voorwat betreft dat TTL nivo, dat is iets om rekening mee te houden. TTL is namelijk 5 Volt. en COAX nivo voor gewone audio DAC's is maar 0.5 Volt.

Daar moet dus iets aan gedaan worden. een converter dus. Gelukkig heeft Rod Elliott al dat werk voor mij gedaan :
http://sound.westhost.com/project85.htm

Mischien bouw ik de beschreven DAC ook nog wel mischien......
dday_one
Berichten: 93
Lid geworden op: di 14 nov 2006, 10:56
Locatie: Amstelveen

Bericht door dday_one »

Kijk, goed nieuws zo'n digitale uitgang... een TTL naar COAX omzetter gaat idd ook nog wel lukken... is erg simpel. Bedankt voor de link.

Eigenlijk zou je een controller willen hebben die DAE ondersteund en dit dan via SPDIF weer beschikbaar stelt. Dan heb je een (vrijwel) bit-perfecte stream, tenminste dat denk ik. Een cdrom speler moet tot bit-perfecte reproductie in staat zijn, anders zou je er ook nooit computer programma's van kunnen lezen...

edit: Hier is zoiets te krijgen (alleen veeeeel te duur...):
http://www.audiokit.ro/cdplayer.html

Ipv zelf bouwen van zo'n controller heb ik ervoor gekozen om voor 38USD zo'n ding uit china te laten komen. Met een slot-in drive kun je nog een erg mooi ontwerpje maken ook...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Waarom wil je specifiek een slot in drive hebben? dat is toch zo'n hele platte speler die in laptop's word gebruikt?

Dat ding uit roemenie kost een hoop geld ja, het echter niet alleen een controller maar ook tevens een DAC. een alles in een oplossing dus.
eerder stond op die site een losse controller voor rond de 40 euro maar die is nu nergens meer terug te vinden.
dday_one
Berichten: 93
Lid geworden op: di 14 nov 2006, 10:56
Locatie: Amstelveen

Bericht door dday_one »

ray5150 schreef:
Waarom wil je specifiek een slot in drive hebben? dat is toch zo'n hele platte speler die in laptop's word gebruikt?
Nou, omdat je dan een kastje kunt maken met een alu front waar alleen een sleuf in gefreesd wordt. Daarachter monteer je dan de slot-in drive. Lijkt me mooier dan met een lade, dat krijg je home-made veel moeilijker mooi denk ik.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

De TTL naar COAX converster gesoldeerd op stukje gaatjesprint. nog niet proefgedraaid.
Bijlagen
RIMG0050.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

De nieuwe controller is binnen en werkt perfekt!

Veel mogelijkheden: spoelen op 3 snelheden, afstandsbediening, en 4 manieren om de tijd af te lezen.

Het VFD display is mooi om te zien goed helder. opmerkelijk detail is dat de gebruikte microprocessor exakt dezelfde is als degene die op mijn zelfbouw controller zit.
zo zie je maar wat de kwaliteit van de software kan doen....

Ik moet er wel het een en ander aan verbouwen. op de foto zit namelijk de controller achter de display geschoven maar in de definitieve op stelling komt de controller op de bodem van de kast te liggen,(onder het loopwerk) en het het display komt staand achter de frontplaat van de TEAC kast. (logisch, natuurlijk.) Ik zal dus een kabeltje ertussen moeten maken. mischien dat ik iets met een stukje flatble kan doen, maar dan moet ik eerst een paar passende connectoren zien te vinden. Ook ga ik het bijgelverde toetsenbordje niet gebruiken. in plaats hiervan komt er een nieuwe print(jes) met schakelaar op de originele plekken in de TEAC kast, zodat hij er van buiten helemaal origineel uit zal zien.

Momenteel ben ik bezig met het inbouwen de voeding van het loopwerk en controller. zoals de zaken er nu voor staan komen er ook een HongKong DAC en een buizen trap in.
Dat gaat nog een hoop werk worden om 4 transformatoren in de kast te krijgen.... :roll:

Trafo 1 voor het loopwerk en controller.
Trafo 2 voor de DAC.
Trafo 3 voor de Anodespanning voor de buizentrap.
Trafo 4 voor de gloeispanning voor de buizentrap.

Ik hou jullie op de hoogte!
Bijlagen
RIMG0054.JPG
Plaats reactie