Mini monitor 2 liter

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door JvS »

Gebruik dan in elk geval simpele spoeltjes en elco's. Geen audiofiele MKP's en al helemaal geen luchtspoeltjes.

Ik denk dat als je de maten van je behuizing hier plaatst, er wel een suggestie gegeven kan worden voor een filter.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door SuperR »

Daar gaan we;

Buitenmaten;
130mm breed
240mm hoog
105mm diep

Het midden van de driver zit ongeveer 70mm van de bovenkant of 140mm van de onderkant

Binnenmaten;
112mm breed
222mm hoog
92mm diep

Maandag plaats ik de BR poort, deze wordt 62mm lang en binnendiameter 21mm en komt aan de achterkant, zo'n 50mm van de "grond"

Demping per luidspreker=+/- 45cm lang 112mm breed, 30mm dik
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door b_force »

JvS schreef:
Ik denk dat als je de maten van je behuizing hier plaatst, er wel een suggestie gegeven kan worden voor een filter.
Hij woont bijna om de hoek, dus we hebben (volgens mij) al een afspraak staan :wink:

Ik heb nog eens gekeken.
21mm binnendiameter is wel krap hoor.
Je zou liever niet ietsjes groter willen nemen.
Zou net moeten kunnen.

Ik zou hem 6cm lang nemen.(maar die paar mm boeien ook weer niet :lol: )
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door SuperR »

BR buisjes op maat, wat demping in het kastje en een dot lijm later en we hebben (weer) muziek. Na wat nummertjes gedraaid te hebben kan ik het volgende concluderen;

Het is nog (lang) niet acceptabel, maar daar werken we aan. Met andere woorden, tunen.
Bijlagen
IMG_0481.JPG
IMG_0488.JPG
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door bartsegers »

Wat is er nog niet goed dan?

Ik vind het zeker mooie kastjes geworden overigens!
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door SuperR »

Dank je! Wat betreft de kleurstelling vind ik het contrast tussen satijnzwart en dat "ruwe" hout wel gaaf. Wat betreft afwerking had het een en ander wel wat fraaier gekund :S
Momenteel zijn de luidsprekers bij b_force die er binnenkort wat metingen op los laat. Wat er nu niet goed aan is, is eigenlijk alles. Het laag loopt niet ver door en in het hoog gaat er ook het een en ander mis. Vandaar dat we het een en ander willen gaat filteren/corrigeren. Meer nieuws binnenkort!
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door bartsegers »

ah, oke dan is er nog werk aan de winkel inderdaad.

gebrek in laagweergave kwam toch al naar voren tijdens de simulaties niet?

ik luister naar de hivi b3s units, (8 stuks) maar mis toch echt het laag fundament.
Spelen in een TL van 70hz.
een sub is dus vaak geen luxe.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door SuperR »

Ik ben niet erg bekend met kleine luidsprekers. Ik weet dus niet of dit fantastische of matige prestaties waren voor een 3incher. Volgens de simulatie zou -3 rond de 70Hz liggen, maar b_force denkt dat de werkelijke driver parameters niet echt overeenkomen met die van de fabrikant waardoor mijn BR afstemming wellicht slecht is.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door bartsegers »

dat hadden mijn hivi units ook.
zelf gemete TSP waren WEZENLIJK anders. (en dan ook nog in megatieve zin)

Fs bijvoorbeeld lag tussen de 90 en 100 hz

en als dat nu een 30hz hoger is dan verwacht, kom je wellicht karig uit.

Succes!
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door JvS »

op http://www.zaphaudio.com staat deze driver toch ook? Misschien kan je die TS parameters gebruiken. Pf Bart meet ze op.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door SuperR »

Als ik Zaphaudio's parameters gebruik krijg ik dezelfde BR poort specs.
Wat duidelijk werd was dat de BR niet functioneerde zoals verwacht. In de WinISD plot zie ik een "mooie" BR piek bij de tune-frequentie in de impedantie plot. De gemeten impedantie had een VEEL vlakkere piek bij de tune frequentie. Wat daar precies fout gaat, je ne sais pas.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door b_force »

Zo, ik heb eens wat gemeten aan de speakertjes.
T/S verschillen enorm tov de datasheet.

Ik begin steeds meer het idee te krijgen dat 3" speakers lastig zijn.
Ik heb al vaak enorme verschillen kunnen constateren.
Kennelijk gaat de praktijk flink verschil tov de theoretische (eindige elementen) modellen bij die kleine dingen.
Kastje moet een heel klein beetje worden aangepast. Liefst ietsjes kleiner.
Dat bleek ook uit de impedantie meting.

Anyway.
Het filter.
Het was nogal een geknutsel, maar ik denk dat dit een vrij aardig compromis is.
Ik heb nog een optioneel stukje toegevoegd.
Je kunt het weglaten, maar ik denk dat het hoog dan erg onaangenaam wordt.
Ik sprak iemand die al gewerkt heeft met dit speakertje en die kon dit wel beamen.

Filter is gekozen op vooral compactheid.
Zo zijn draadgewonden weerstanden iets goedkoper, maar ook iets groter.
Bijlagen
Freqresp_00.png
Filter.PNG
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door wouter »

Heb je bewust gekozen geen tilt/dalende lijn te creeren?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door b_force »

wouter schreef:
Heb je bewust gekozen geen tilt/dalende lijn te creeren?
Mjah het is wat lastig.
Normaal doe ik dat wel, maar breedbanders storten echt in off-axis.
Het is dus een beetje een compromis maken.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door wouter »

I know, maar ik blijf er op uit komen dat een vlakke lijn een geknepen geluid oplevert. Dan krijg je weer dat breedbanders worden geassocieerd met ruimtelijkeheid maar wel een beetje 'iel'.

Ik heb voor de volgende tweaksessie van mijn hybride FAST de planning vanaf 10 Khz de rem er weer wat af te gooien. Nu heb ik het hoog van de voorversterker iets teruggedraaid omdat het op termijn ontspannender klinkt. Neutraal is eventjes leuk, al wil ik de details wel behouden dus vandaar pas heel laat een oploop in het hoog. Te vroeg klinkt nep.

Het zal waarschijnlijk wel per 3" verschillen wat goed werkt, voornamelijk conusmateriaal specifiek denk ik.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door b_force »

Een reden waarom ik niet zo van breedbanders hou :wink:
Het is me een compromis teveel.
Voor een paar euro er bij heb je een klein Dayton tweetertje.

Maar wellicht nog een kleine optimalisatie, hoewel ik heb vernoemen dat het allemaal niet zo gek hoeft.
De persoon waar ze voor bedoelt zijn is niet zo kritisch :wink:
Helaas kan ik niet luisteren omdat Hannesie mijn 0.47mH gejat heeft :lol:
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door SuperR »

Hee Bart,

Bedankt voor al je moeite. De response met het filter ziet er ondanks je "compromis" erg goed uit. Nu weet ik natuurlijk dat zo'n plaatje geduldig is, maar ik was verrast dat hij zo netjes "vlak" was te trekken.

De volgende stap wordt het verzamelen van de filtercomponenten en eens kijken of het resultaat vergelijkbaar is met de simulatie. Ik zie op EA dat de componenten voor de kanalen op zo'n 15 euro ex verzending komen, dat is erg acceptabel. Als je al de filtercomponenten in elektronica-rommelbakken (wie heeft ze niet?) hebt liggen wil ik die wel van je overnemen. Anders bestel ik ze zelf wel.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door b_force »

Owjha trouwens, de frequentie responsie die je ziet is MET optioneel filtertje.

Dit is zonder optioneel stukje
Eventueel kan hij ook helemaal plat.

@SuperR
De prijzen staat nu weer incl BTW op EuropeAudio
Ik kwam op iets van 10 euro geloof ik.
edit: O nee 17 euro voor stereo :)

Mocht je wat nodig hebben, binnenkort ga ik weer naar Hellevoetsluis.
Scheelt je verzenkosten :wink:
Bijlagen
Freqresp_zonder optie.png
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door b_force »

Nog wat zitten pielen.
Ik zou toch ipv de 4,7ohm een 5,6ohm nemen.
Dat past net even wat beter. :)
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door wouter »

Die zonder het optionele gedeelte ziet er ook wel uit om te proberen, maar als je verzendkosten maakt zou ik alles meebestellen.

Zelf heb ik zo'n optioneel shelving filtertje met spoeltje en weerstandje er meteen weer uitgegooid. Het bleek bij mij de boel goed mat te maken. Leuk trouwens dat je na 10kHz nog wat dB-tjes cadeau krijgt, heel goed!

Heb met de 3" vifa's ook een 2-weg gemaakt, die papieren BB a 13,- en Dayton a 7 euro. De breedbanderversie laat andere dingen horen dan de 2-weg. Met akoestische uitlijning is de 2-weg ook heel erg goed.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door SuperR »

Ik ben benieuwd hoe het gaat klinken! Eerst het filter in elkaar zetten. De componenten zijn besteld en zullen van we week wel binnen komen. Ik hoop dat het een beetje klinkt en dat ik op een of andere manier nog wat laag uit ze kan persen.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door SuperR »

De componentjes voor het filter zijn binnen. Ik zal vanavond de kastjes ophalen en het filtertje in elkaar knutselen. Kijken of ik het klein genoeg kan houden om door de driveropening te frutten. Als het goed is vanavond meer info+foto's.
Bijlagen
IMG_0491.JPG
Laatst gewijzigd door SuperR op do 16 dec 2010, 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door hannesie »

b_force schreef:
Helaas kan ik niet luisteren omdat Hannesie mijn 0.47mH gejat heeft :lol:
Heb je het gedaan, krijg de schuld ook nog eens, mooi is tie :D :lol: :P :P

Je krijgt ooit nog eens een stapel van mij , ik stop met dat filteren, ik krijg er klamme handjes van.
Ik ga helemaal digitaal.
Mini dsp rules :regels: :regels:
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door SuperR »

Na een uurtje knutselen staan ze inclusief filter te spelen. Het onaangename wat ik eerder beschreef is met het filter weg. Het is eigenlijk best prima om naar te luisteren. Als ik wat rommel in de EQ van iTunes kan ik naar smaak nog wat tunen. Echter, een volwaardige stand-alone luidspreker is het niet en zal het nooit worden. Het doel om een mini-monitor te maken is daarmee dus niet behaald. De driver presteert leuk, maar om hem in zo'n kleine BR behuizing een volwaardige stand-alone luidspreker te noemen, nee.

We klooien verder om er toch wat leuks van te maken!
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door b_force »

Ik heb hier ook het filter nog even gehoord toen SuperR ze kwam halen.
Het tweede stukje filter (0,1mH + weerstand) doet erg fraai zijn werk om te tweaken.
Kortgesloten (dus in feite zonder het optionele circuitje) hoorde ik duidelijk veel te veel boven de 10kHz.

tip: Gebruik een potmeter om het hoog naar smaak in te stellen! :)

Ook in mijn kamer was het niet een volwaardige speaker. Je mist duidelijk laag en body.
Wat nog een optie is, is de BR aan de voorkant doen en ze heel dicht tegen de wand te zetten.
Anders moet er echt een subje bij.

Of gewoon bij de pc gebruiken :)

Printje was trouwens ook heel hip 8)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”