''MINI 3" een 3wegje met hypex as2.100

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: ''MINI 3" een 3wegje met hypex as2.100

Bericht door dre »

lijkt me de beste keuze 8)
Gebruikersavatar
DragoSz
Berichten: 568
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 3:55
Locatie: Haaksbergen

Re: ''MINI 3" een 3wegje met hypex as2.100

Bericht door DragoSz »

Basssssssss genoeg lijkt me :rock:
http://s290.photobucket.com/albums/ll27 ... CN2091.flv

Ik wil ze ook gebruiken in mijn volgende project :twisted:
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: ''MINI 3" een 3wegje met hypex as2.100

Bericht door bas focal m180 »

Vandaag de CSS SDX7 en wat filter componentjes besteld.
Vanavond en komende dagen een ontwerp maken.

Ga ik voor bassreflex of een wat grotere gesloten behuizing Q5,66 of behuizing gesloten met condensator .
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: ''MINI 3" een 3wegje met hypex as2.100

Bericht door Henkjan »

ik zou beginnen met gewoon gesloten en dan met de DSP een LT toepassen.

of anders een laag afgestemde BR (met HP om de driver te beschermen), als dan de kast niet te groot wordt.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: ''MINI 3" een 3wegje met hypex as2.100

Bericht door bas focal m180 »

Na flink rekenen , optellen en aftrekken van liters enz, lijkt me dat het beste is om over te gaan naar een vloerstaand model.
Even ruwe optel som , 20L bassreflex + 3L coax + 3L hypex wordt me te groot voor een monitor.

Een slank zuilje met de hypex onderin en nu ook met de mogelijkheid het filter van de coax zichtbaar achter plexiglas te doen verbouwen, ook verstevegen van de kast inwendig wordt hierdoor veel gemakkelijker.

Vanavond de eerste ruwe tekening maken.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: ''MINI 3" een 3wegje met hypex as2.100

Bericht door bas focal m180 »

even met CAAD een simulatie gemaakt met de parameters uit hobby-hifi.
Re 6.0 ohm
Le 0.63 mH
Fs 31 Hz
Qms 2.4
Qes 0.42
Qts 0.35
Sd 117 cm2
Vas 27 L
Mms 19 g
Cms 1.4 mm/n
Rms 1.6 kg/s

Ander simulaties zeer welkom.
Liefst bassreflex omdat daarmee het meest laag te halen is.

Ik kom zelf nu uit op 25liter behuizing, met een f3 van 32hz
Bijlagen
gegevens.jpg
simulatie.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: ''MINI 3" een 3wegje met hypex as2.100

Bericht door Henkjan »

ik zou 'm dieper afstemmen, 25Hz of nog lager. en dan evt wat correctie met de DSP (en een brick wall subsonic filter), zie de onderstaande plaatjes. correcties met een BR kunnen prima, mits niet onder de afstemfrequentie.
Bijlagen
25 liter, 25Hz
25 liter, 25Hz
30 liter, 22Hz
30 liter, 22Hz
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: ''MINI 3" een 3wegje met hypex as2.100

Bericht door bas focal m180 »

Henkjan schreef:
ik zou 'm dieper afstemmen, 25Hz of nog lager. en dan evt wat correctie met de DSP (en een brick wall subsonic filter), zie de onderstaande plaatjes. correcties met een BR kunnen prima, mits niet onder de afstemfrequentie.
Ik denk dat ik de -3db iets boven de 30hz aanhoud, nog lager afstemmen scheelt al heel wat db bij max output .
Het is een 3-weg en geen subwoofer , en -3db bij 30hz voor een 3-weg is zeer netjes, en de meeste muziek komt toch niet onder de 30hz , en van wat ik heb is dat maar moby en enya .
Dus iets meer max output inplaats laagst haalbare f3.

Ik zie al een plaatje in mijn hoofd hoe de kast gaat worden.
Een dezer dagen ga ik die uitwerken op papier , al die mooie teken programma's is niet voor mij weggelegd . (snap er niks van )
Gesloten