Cappuccino project - codename 3XT (Afgerond!)
Moderator: Beheerdersteam
Cappuccino project - codename 3XT (Afgerond!)
Sneak preview van een huidig project... 
Laatst gewijzigd door Olaffel op zo 16 jan 2011, 14:50, 2 keer totaal gewijzigd.
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
Re: Cappuccino project - codename 3XT
Haha, ja had alleen nog maar de eerst laag beits erop, ik wilde even kijken hoe het eruit zag en het was wel een foto waard. Inmiddels tweede laag beits erop (na licht schuren, dus weg belletjes/korreltjes
) en blanke hoogglans lak. Als ik verder ben post ik meer foto's vh project.
Groeten,
Olav
Groeten,
Olav
Re: Cappuccino project - codename 3XT
Kom maar op dan
. Gobla was behoorlijk te spreken over je project en dat maakt een mens nieuwsgierig. 
Re: Cappuccino project - codename 3XT
Ik heb ook regelmatig belletjes in de lak, wat voor maatregelen kun je daar tegen nemen?
Re: Cappuccino project - codename 3XT
Hey,
Binnenkort volgen goede foto's, ben nu nog druk en er hangt nog het een en ander los maar dat is snel verholpen. Had wat problemen met de versterkerchips. Ik post binnenkort even hoe het geheel in elkaar steekt, wat het is en waarvoor.
Belletjes in de lak zij verholpen, ik heb het gebeitste hout me korrel 240 geschuurd, toen gebeitst, toen weer geschuurd en dat met blanke lak gespoten. Resultaat een sublieme strakke afwerking!
Ik kan alvast melden dat het een zeer nette eindtrap is met stijl
Groeten,
Olav
Binnenkort volgen goede foto's, ben nu nog druk en er hangt nog het een en ander los maar dat is snel verholpen. Had wat problemen met de versterkerchips. Ik post binnenkort even hoe het geheel in elkaar steekt, wat het is en waarvoor.
Belletjes in de lak zij verholpen, ik heb het gebeitste hout me korrel 240 geschuurd, toen gebeitst, toen weer geschuurd en dat met blanke lak gespoten. Resultaat een sublieme strakke afwerking!
Ik kan alvast melden dat het een zeer nette eindtrap is met stijl
Groeten,
Olav
Re: Cappuccino project - codename 3XT
Hallo,
Na een flinke tijd niks meer van mij te laten horen, bij deze het eindresultaat van het Cappuccino 3XT project. De 3XT is een versterker voortgekomen uit de vrije opdracht binnen mijn opleiding industrieel ontwerpen. Doel was het ontwerpen van een versterker die uit te breiden is qua vermogen zonder de versterker te bruggen.
Hierbij ben ik uitgegaan van de bekende LM3886, deze chips zijn parallel te schakelen met enige rand componenten waardoor het mogelijk is meer uitgangsvermogen te creëren middels een grotere stroom.
Voeding
De voeding bestaat uit de inschakelvertraging van Circuits online, een DC blocker en in de voeding verschillende filters waaronder ook een impedantiecorrectie. Het schema is bijgevoegd.
Versterker
Verder heb ik het schema van Elliot sound gebruikt omdat ik deze al eens eerder had gebouwd. Wel het highpass filter op de ingang aangepast voor een betere laag weergave en is er een weerstand op de uitgang bijgevoegd die benodigd is voor het parallel schakelen. Dit betreft een 5W 0,1 ohm weerstand die wordt beschreven in het PA100 schema van de LM3886.
Input buffer
Verder heb ik gebruik gemaakt van een input buffer op basis van de LM4562 met versterkingsfactor ongeveer 1. Dit zodat de versterker altijd dezelfde load ziet onafhankelijk van de aangesloten bron. De input buffer heeft een geheel eigen voeding, die ook het relais voedt dat omgaat bij het inschakelen van de versterker.
Maar genoeg gepraat, hieronder foto's van de bouw. Het leukste deel van het project
Groeten,
Olav
Na een flinke tijd niks meer van mij te laten horen, bij deze het eindresultaat van het Cappuccino 3XT project. De 3XT is een versterker voortgekomen uit de vrije opdracht binnen mijn opleiding industrieel ontwerpen. Doel was het ontwerpen van een versterker die uit te breiden is qua vermogen zonder de versterker te bruggen.
Hierbij ben ik uitgegaan van de bekende LM3886, deze chips zijn parallel te schakelen met enige rand componenten waardoor het mogelijk is meer uitgangsvermogen te creëren middels een grotere stroom.
Voeding
De voeding bestaat uit de inschakelvertraging van Circuits online, een DC blocker en in de voeding verschillende filters waaronder ook een impedantiecorrectie. Het schema is bijgevoegd.
Versterker
Verder heb ik het schema van Elliot sound gebruikt omdat ik deze al eens eerder had gebouwd. Wel het highpass filter op de ingang aangepast voor een betere laag weergave en is er een weerstand op de uitgang bijgevoegd die benodigd is voor het parallel schakelen. Dit betreft een 5W 0,1 ohm weerstand die wordt beschreven in het PA100 schema van de LM3886.
Input buffer
Verder heb ik gebruik gemaakt van een input buffer op basis van de LM4562 met versterkingsfactor ongeveer 1. Dit zodat de versterker altijd dezelfde load ziet onafhankelijk van de aangesloten bron. De input buffer heeft een geheel eigen voeding, die ook het relais voedt dat omgaat bij het inschakelen van de versterker.
Maar genoeg gepraat, hieronder foto's van de bouw. Het leukste deel van het project
Groeten,
Olav
- Bijlagen
Laatst gewijzigd door Olaffel op zo 16 jan 2011, 14:44, 2 keer totaal gewijzigd.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Cappuccino project - codename 3XT (Afgerond!)
Ja, het heeft wel wat zo'n rechtopstaande versterker.
Mooi gedaan !
Mooi gedaan !
Re: Cappuccino project - codename 3XT (Afgerond!)
Heel erg gaaf gemaakt 
Maar krijgen die onderste koelribben in horizontale richting wel de juiste koeling zo? Of zijn die overbemeten?
Maar krijgen die onderste koelribben in horizontale richting wel de juiste koeling zo? Of zijn die overbemeten?
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Cappuccino project - codename 3XT (Afgerond!)
Deze versterker kan op de nomenatie lijst van zelfbouw versterker van't jaar.
Re: Cappuccino project - codename 3XT (Afgerond!)
Da's erg mooi gelukt, geinige voetjes ook
Kastdeur knoppies 
Re: Cappuccino project - codename 3XT (Afgerond!)
Ongewoon mooi, dat sommige mensen zoiets zelf kunnen maken 
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
Re: Cappuccino project - codename 3XT (Afgerond!)
NAAAIS en erg leuk oplossing... een amp op zijn kant.
Re: Cappuccino project - codename 3XT (Afgerond!)
Godsgruwende, waarom zitten er geen versterker scouts op dit dit forum. Jij moet die sector in!
Deze amp is een lust voor het oog en (naar hopende) het oor.
Deze amp is een lust voor het oog en (naar hopende) het oor.
Re: Cappuccino project - codename 3XT (Afgerond!)
Hallo,
Ik ben momenteel in verhuizing en mn telefoonlijn is dood dus ik heb helaas geen internet. Allen dank voor jullie reacties, daar bij ik echt blij mee, ook omdat het design wat on orthedox is. Dergelijke reacties zijn echt heel stimulerend voor het maken van volgende ontwerpen en maken dat een project extra geslaagd is. Nogmaals dank.
De koelribben op de onderkant (de uitbreiding) zijn inderdaad flink overbemeten dus dan mogen ze zo worden geplaatst.
Ik heb de versterker helaas niet in gebruik, ik heb hem namelijk niet nodig voor mijn setup. Gelukkig blijft de versterker nog in mijn bezit totdat de vrije opdracht is beoordeeld.
Groeten,
Olav
Ik ben momenteel in verhuizing en mn telefoonlijn is dood dus ik heb helaas geen internet. Allen dank voor jullie reacties, daar bij ik echt blij mee, ook omdat het design wat on orthedox is. Dergelijke reacties zijn echt heel stimulerend voor het maken van volgende ontwerpen en maken dat een project extra geslaagd is. Nogmaals dank.
De koelribben op de onderkant (de uitbreiding) zijn inderdaad flink overbemeten dus dan mogen ze zo worden geplaatst.
Ik heb de versterker helaas niet in gebruik, ik heb hem namelijk niet nodig voor mijn setup. Gelukkig blijft de versterker nog in mijn bezit totdat de vrije opdracht is beoordeeld.
Mocht de versterker genomineerd worden, dank, ik ben vereerdbas focal m180 schreef:Deze versterker kan op de nomenatie lijst van zelfbouw versterker van't jaar.
Groeten,
Olav
Laatst gewijzigd door Olaffel op zo 23 jan 2011, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Cappuccino project - codename 3XT (Afgerond!)
Hallo,
Ik zie dat mijn versterker is genomineerd en dat er al veel stemmen op zijn uitgebracht. Allen dank daarvoor. Het geeft mij echt heel veel voldoening dat het vele werk en het ontwerp worden gewaardeerd! Bedankt
Groeten,
Olav
Ik zie dat mijn versterker is genomineerd en dat er al veel stemmen op zijn uitgebracht. Allen dank daarvoor. Het geeft mij echt heel veel voldoening dat het vele werk en het ontwerp worden gewaardeerd! Bedankt
Groeten,
Olav
- scanspeakman
- Berichten: 423
- Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43
Re: Cappuccino project - codename 3XT (Afgerond!)
dank ook voor de foto's van je interne opbouw. Geeft mij gelijk weer ideeën hoe ik dit met mijn ExtremA wil gaan aanpakken.
Scanspeakman
Scanspeakman
