Cappuccino project - codename 3XT (Afgerond!)

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Cappuccino project - codename 3XT (Afgerond!)

Bericht door Olaffel »

Sneak preview van een huidig project... :wink:
Bijlagen
PICT5586.JPG
PICT5592.JPG
Laatst gewijzigd door Olaffel op zo 16 jan 2011, 14:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Cappuccino project - codename 3XT

Bericht door Arno »

Hmmm... belletjes in de lak. :P
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: Cappuccino project - codename 3XT

Bericht door Boerenterprise »

haha, flauw :lol:
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Cappuccino project - codename 3XT

Bericht door Olaffel »

Haha, ja had alleen nog maar de eerst laag beits erop, ik wilde even kijken hoe het eruit zag en het was wel een foto waard. Inmiddels tweede laag beits erop (na licht schuren, dus weg belletjes/korreltjes :wink: ) en blanke hoogglans lak. Als ik verder ben post ik meer foto's vh project.

Groeten,

Olav
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Cappuccino project - codename 3XT

Bericht door k.p. »

Kom maar op dan :wink: . Gobla was behoorlijk te spreken over je project en dat maakt een mens nieuwsgierig. :lol:
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Cappuccino project - codename 3XT

Bericht door Fokko »

Ik heb ook regelmatig belletjes in de lak, wat voor maatregelen kun je daar tegen nemen?
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Cappuccino project - codename 3XT

Bericht door Olaffel »

Hey,

Binnenkort volgen goede foto's, ben nu nog druk en er hangt nog het een en ander los maar dat is snel verholpen. Had wat problemen met de versterkerchips. Ik post binnenkort even hoe het geheel in elkaar steekt, wat het is en waarvoor.

Belletjes in de lak zij verholpen, ik heb het gebeitste hout me korrel 240 geschuurd, toen gebeitst, toen weer geschuurd en dat met blanke lak gespoten. Resultaat een sublieme strakke afwerking!

Ik kan alvast melden dat het een zeer nette eindtrap is met stijl 8) :wink:

Groeten,

Olav
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Cappuccino project - codename 3XT

Bericht door Olaffel »

Hallo,

Na een flinke tijd niks meer van mij te laten horen, bij deze het eindresultaat van het Cappuccino 3XT project. De 3XT is een versterker voortgekomen uit de vrije opdracht binnen mijn opleiding industrieel ontwerpen. Doel was het ontwerpen van een versterker die uit te breiden is qua vermogen zonder de versterker te bruggen.
Hierbij ben ik uitgegaan van de bekende LM3886, deze chips zijn parallel te schakelen met enige rand componenten waardoor het mogelijk is meer uitgangsvermogen te creëren middels een grotere stroom.

Voeding
De voeding bestaat uit de inschakelvertraging van Circuits online, een DC blocker en in de voeding verschillende filters waaronder ook een impedantiecorrectie. Het schema is bijgevoegd.

Versterker
Verder heb ik het schema van Elliot sound gebruikt omdat ik deze al eens eerder had gebouwd. Wel het highpass filter op de ingang aangepast voor een betere laag weergave en is er een weerstand op de uitgang bijgevoegd die benodigd is voor het parallel schakelen. Dit betreft een 5W 0,1 ohm weerstand die wordt beschreven in het PA100 schema van de LM3886.

Input buffer
Verder heb ik gebruik gemaakt van een input buffer op basis van de LM4562 met versterkingsfactor ongeveer 1. Dit zodat de versterker altijd dezelfde load ziet onafhankelijk van de aangesloten bron. De input buffer heeft een geheel eigen voeding, die ook het relais voedt dat omgaat bij het inschakelen van de versterker.

Maar genoeg gepraat, hieronder foto's van de bouw. Het leukste deel van het project :D

Groeten,

Olav
Bijlagen
Voeding
Voeding
Versterkerprint
Versterkerprint
Inputbuffer met voeding
Inputbuffer met voeding
Uitbreiding van de versterker te plaatsen in nieuwe behuizing. Met extra afvlakelco's
Uitbreiding van de versterker te plaatsen in nieuwe behuizing. Met extra afvlakelco's
Frame gespoten en in elkaar
Frame gespoten en in elkaar
Alle elektronica ingebouwd. Bovenop de DC blocker en inschakelvertraging
Alle elektronica ingebouwd. Bovenop de DC blocker en inschakelvertraging
Alle elektronica vanaf de andere kant
Alle elektronica vanaf de andere kant
De versterkeruitbreiding
De versterkeruitbreiding
De 3XT met een uitbreiding
De 3XT met een uitbreiding
Vanaf de achterkant
Vanaf de achterkant
Nog een foto;)
Nog een foto;)
Detail van een van de voedingsprints (een rail) die een uitsparing heeft voor de trafo
Detail van een van de voedingsprints (een rail) die een uitsparing heeft voor de trafo
Laatst gewijzigd door Olaffel op zo 16 jan 2011, 14:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Cappuccino project - codename 3XT (Afgerond!)

Bericht door Leeuwarden »

Cool!
Gebruikersavatar
xander79
Berichten: 106
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 8:26
Locatie: Nieuwegein

Re: Cappuccino project - codename 3XT (Afgerond!)

Bericht door xander79 »

NICE!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Cappuccino project - codename 3XT (Afgerond!)

Bericht door sietse »

Heel mooi gedaan =D> =D> =D>
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Cappuccino project - codename 3XT (Afgerond!)

Bericht door BertDB »

Ja, het heeft wel wat zo'n rechtopstaande versterker.
Mooi gedaan ! :rock:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Cappuccino project - codename 3XT (Afgerond!)

Bericht door Barry2001 »

Origineel hoor, complimenten!
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Cappuccino project - codename 3XT (Afgerond!)

Bericht door EppeRRR »

Heel erg gaaf gemaakt :D

Maar krijgen die onderste koelribben in horizontale richting wel de juiste koeling zo? Of zijn die overbemeten?
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Cappuccino project - codename 3XT (Afgerond!)

Bericht door bas focal m180 »

Deze versterker kan op de nomenatie lijst van zelfbouw versterker van't jaar.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Cappuccino project - codename 3XT (Afgerond!)

Bericht door SARK »

Da's erg mooi gelukt, geinige voetjes ook :wink: Kastdeur knoppies :?:
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Cappuccino project - codename 3XT (Afgerond!)

Bericht door cobaltjeh »

Ongewoon mooi, dat sommige mensen zoiets zelf kunnen maken :shock:
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: Cappuccino project - codename 3XT (Afgerond!)

Bericht door Boerenterprise »

NAAAIS en erg leuk oplossing... een amp op zijn kant.
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Re: Cappuccino project - codename 3XT (Afgerond!)

Bericht door Gobla »

Godsgruwende, waarom zitten er geen versterker scouts op dit dit forum. Jij moet die sector in!

Deze amp is een lust voor het oog en (naar hopende) het oor.
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Cappuccino project - codename 3XT (Afgerond!)

Bericht door Olaffel »

Hallo,

Ik ben momenteel in verhuizing en mn telefoonlijn is dood dus ik heb helaas geen internet. Allen dank voor jullie reacties, daar bij ik echt blij mee, ook omdat het design wat on orthedox is. Dergelijke reacties zijn echt heel stimulerend voor het maken van volgende ontwerpen en maken dat een project extra geslaagd is. Nogmaals dank.
De koelribben op de onderkant (de uitbreiding) zijn inderdaad flink overbemeten dus dan mogen ze zo worden geplaatst.

Ik heb de versterker helaas niet in gebruik, ik heb hem namelijk niet nodig voor mijn setup. Gelukkig blijft de versterker nog in mijn bezit totdat de vrije opdracht is beoordeeld.
bas focal m180 schreef:
Deze versterker kan op de nomenatie lijst van zelfbouw versterker van't jaar.
Mocht de versterker genomineerd worden, dank, ik ben vereerd :D

Groeten,

Olav
Laatst gewijzigd door Olaffel op zo 23 jan 2011, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Cappuccino project - codename 3XT (Afgerond!)

Bericht door Olaffel »

Hallo,

Ik zie dat mijn versterker is genomineerd en dat er al veel stemmen op zijn uitgebracht. Allen dank daarvoor. Het geeft mij echt heel veel voldoening dat het vele werk en het ontwerp worden gewaardeerd! Bedankt :D

Groeten,

Olav
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: Cappuccino project - codename 3XT (Afgerond!)

Bericht door scanspeakman »

dank ook voor de foto's van je interne opbouw. Geeft mij gelijk weer ideeën hoe ik dit met mijn ExtremA wil gaan aanpakken.

Scanspeakman
Gesloten