Hier vindt je een pdf met info over een Voight pipe. Picture 3 is wellicht een antwoord op mijn probleem....sietse schreef:Ik heb geen flauw idee wat een Voight-pijp is en hoe veel units er in zitten, maar, wat mij in vroeger dagen erg goed voldeed, was bij "breedbanders" een tweeter toevoegen. Condensatortje van 3,3 of 2,2 uF in serie. Dus de bsc er uit.
Filteren, kun je gek van worden.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Filteren, kun je gek van worden.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
De baffle verbreden met scharnierende vleugels gaat beslist de staging beïnvloeden, maar ik betwijfel zeer of het je probleem oplost:
Hoe groot de fasedraaiing ook is: als deze links en rechts identiek is, blijven (in het midden geplaatste) stemmen keurig uit het midden komen, als ze dat voorheen ook deden. Het effect wat je beschrijft komt overeen met faseverschil tussen links en rechts, en dat kan kloppen: het ontstond immers pas toen je een spoel en een weerstand toevoegde. Daar dien je m.i. de oorzaak te zoeken.
Heb je al gecontroleerd of stemmen met een mono signaal wel zuiver in het midden staan? Als stemmen dan nog steeds breder klinken als voorheen, bevestigt dit dat de fases links en rechts niet identiek zijn.
Er van uitgaande dat de gebruikte bekabeling - ook intern - links en rechts exact hetzelfde en even lang is, zou ik dan met het volgende beginnen:
Volgens mij heeft het te maken met een geïntroduceerd verschil tussen links en rechts.TTS schreef:Ik heb een (lucht)spoel van 2,2 mH parallel met een weerstand van 2,5 Ohm in serie staan met de 9710.
Laag is nu prima, soms denk ik zelfs wat TE aanwezig, maar meestal ben ik er prima tevreden over.
ECHTER, het probleem doet zich nu voor dat, waar ik voor de BSC stemmen heerlijk uit het midden hoorde komen, dat nu verschoven is naar de speakers zelf. Stemmen worden uit elkaar getrokken. Dat is raar en hindert me enorm.
Dit zal wel met fasedraaing te maken hebben.
Hoe groot de fasedraaiing ook is: als deze links en rechts identiek is, blijven (in het midden geplaatste) stemmen keurig uit het midden komen, als ze dat voorheen ook deden. Het effect wat je beschrijft komt overeen met faseverschil tussen links en rechts, en dat kan kloppen: het ontstond immers pas toen je een spoel en een weerstand toevoegde. Daar dien je m.i. de oorzaak te zoeken.
Heb je al gecontroleerd of stemmen met een mono signaal wel zuiver in het midden staan? Als stemmen dan nog steeds breder klinken als voorheen, bevestigt dit dat de fases links en rechts niet identiek zijn.
Er van uitgaande dat de gebruikte bekabeling - ook intern - links en rechts exact hetzelfde en even lang is, zou ik dan met het volgende beginnen:
- jezelf ervan overtuigen dat links en rechts de plus en min gelijk zijn aangesloten. Zelfs een prof gaat hier nog wel eens de mist in. Controleren kan eenvoudig door de luidsprekerkabel bij de versterker los te koppelen, en tegen een 1,5V batterij te tikken. Met de plusdraad aan de pluspool dient de conus iets naar voren te komen, aan de minpool gaat hij iets naar achteren.
- zorgen voor zo min mogelijk overlappende lussen in de bekabeling, en vooral nergens oprollen.
- soldeerverbindingen nalopen met de soldeerbout, en jezelf vergewissen van goede/schone contactovergangen.
- kijken of tijdens de werkzaamheden geen dempingsmateriaal is uitgezakt, losgekomen of dichter bij de poortopening is komen te hangen.
- nagaan of de weerstanden maar vooral spoelen exáct van hetzelfde type zijn, en dezelfde waarde hebben.
- controleren of de spoelen hetzelfde zijn gemonteerd (richting, positie en aansluiting), en of ze even ver van spreekspoel en magneet zijn verwijderd. Wat aansluiten betreft maakt het niet uit of de binnenste of buitenste spoeldraad aan de plus hangt, zolang dit maar bij beide kanalen hetzelfde is.
- eventuele metalen montagemiddelen voor de spoelen vervangen door tie-wraps en/of hotglue.
- de componenten nameten of de werkelijke waarden niet afwijken, danwel vervangen door gematchte componenten of met een kleinere tolerantie. Meten en matchen geeft de grootste nauwkeurigheid. Bedenk dat afwijkingen van 10 of 20% niet ongewoon zijn bij een spoel. Bij een draadgewonden weerstand is de tolerantie volgens mij vaak 5 tot 10%, bij MOX wat kleiner. Tel bij een ongelukkige som van (mogelijk tegenovergestelde) afwijkingen ook nog een eventueel klein verschil op tussen de spreekspoelen, en een scheefgetrokken verhouding lijkt minder onmogelijk dan je zou verwachten.
sietse schreef:Ik heb geen flauw idee wat een Voight-pijp is en hoe veel units er in zitten, maar, wat mij in vroeger dagen erg goed voldeed, was bij "breedbanders" een tweeter toevoegen. Condensatortje van 3,3 of 2,2 uF in serie. Dus de bsc er uit.
een TQWT .... ik schat dat je in de afgelopen jaren 4 paar hebt beluisterd
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Ik vind het heel erg ver gezocht allemaal
(spoelen een richting, dat moet nieuw zijn
!)
Het wordt gewoon een totaal anders geluidsbeeld als je geen bafflestep correcties toe past.
Frequentie responsie is veruit de bepalende factor.
(spoelen een richting, dat moet nieuw zijn
Het wordt gewoon een totaal anders geluidsbeeld als je geen bafflestep correcties toe past.
Frequentie responsie is veruit de bepalende factor.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Bart, laten we het nou alsjeblieft eens helder houden, en niet de zaak aan bijkomstige details uit elkaar trekken.
Bekijk mijn post in de gegeven context, en je ziet dat ik geen algemene richtlijnen voor luidsprekerbouw geef, maar een zo volledig mogelijke omsomming waarmee TTS zonodig alle (dus óók de meest minime) factoren kan uitsluiten. Dat een eenvoudige BSC stemmen op genoemde wijze uit elkaar trekt, is namelijk nagenoeg onmogelijk. Het is dus van belang om te voorkomen dat op die gronden een misplaatst taboe op het gebruik van BSC ontstaat.
Ik zou het op prijs stellen als je de relevantie in het oog houdt. Dat sommige checkpunten afzonderlijk gezien relatief onbeduidend zijn, mag duidelijk zijn*. Dus daarover op dit punt liever even geen discussies.
Ps:
*) behalve dan voor b_force, die het helaas niet binnen de geplaatste context lijkt te willen zien.
Ps2: jawel, mijn laatste zin in onderstaande post werd gewijzigd. Tijdstip wijziging: 17:14
Bekijk mijn post in de gegeven context, en je ziet dat ik geen algemene richtlijnen voor luidsprekerbouw geef, maar een zo volledig mogelijke omsomming waarmee TTS zonodig alle (dus óók de meest minime) factoren kan uitsluiten. Dat een eenvoudige BSC stemmen op genoemde wijze uit elkaar trekt, is namelijk nagenoeg onmogelijk. Het is dus van belang om te voorkomen dat op die gronden een misplaatst taboe op het gebruik van BSC ontstaat.
Ik zou het op prijs stellen als je de relevantie in het oog houdt. Dat sommige checkpunten afzonderlijk gezien relatief onbeduidend zijn, mag duidelijk zijn*. Dus daarover op dit punt liever even geen discussies.
*
Ps2: jawel, mijn laatste zin in onderstaande post werd gewijzigd. Tijdstip wijziging: 17:14
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Ik zou het op prijs stellen als je de relevantie in het oog houdt, en op dit punt even geen discussie start over onbelangrijke bijzaken.[/quote]
Nou, het gaat mij er om dat er dingen in staan die nogal dubieus zijn en dat mensen dat dan klakkeloos gaan overnemen.
Dus als we het toch over relevantie heb, snap ik niet zo goed dat je daar kritiek op hebt, want die bepaalde factoren zijn wel echt het allerminste van invloed op degelijke dingen (of zelfs gewoon van het kaliber sprookje) en dus alles behalve relevant.
Wat TTS precies bedoelt kunnen we alleen opmaken uit zijn omschrijvingen. Metingen zouden sowieso al een stuk meer helpen.
Dat er echter een nogal groot verschil zit lijkt me niet meer dan logisch met een BSC.
Ik herhaal wederom, geluidsbeeld wordt voor het grootste deel bepaald door de frequentie responsie en afstraal gedrag. (daar zit dan dus automatisch fase in natuurlijk)
Beiden veranderen wezenlijk met BSC, dus dat stemmen etc veranderen is niet meer dan een logisch gevolg hierop.
Laat eigenlijk ook maar...