Zo, dit stukje verhaal maar eens even hier neergezet. Voor wie het TL verhaal nog niet gelezen heeft, eerst even doen, dan begrijp je misschien waarom ik het stukje in het quote heb geschreven.Sietse in het topic TL stiekem mee getrouwd schreef:Van oudsher ziet de bas een spoel en de middentoner een condensator voor z'n neus. De rest van het filter laat ik even buiten beschouwing. De middentoner moet dan ook nog omgepoold aangesloten worden.
Voor mijn gevoel is het nu zo dat hier iets niet klopt. Maar ik heb geen meetmogelijkheden.
Ik moet voor de duidelijkheid wel eerst even terug naar mijn TL's. Het is natuurlijk niet zo, dat ik er aan begonnen ben zonder voorwerk. Toen ik zag hoe er gefilterd werd, heb ik dus eerst dat grote dure (echt waar) filter uit m'n toenmalige kasten gehaald. Vervolgens alles 6dB. Bas met spoel, domemiddentoner als basmidden met spoel en een condensator voor de tweeter.
En klaar was Sietse. Drie verschillende TL kasten en jaren lang zitten grutten waarom het nou net niet deed wat je vindt dat het zou moeten doen. Het expriment gedaan met de breedbander, vervelend want Sietse was alweer klaar. Dus samen met mijn nieuwe boxen drie keer raak.
En drie keer is scheepsrecht.
Terug naar de aanvang van dit verhaal.
Mijn stelling: Een middentoner die gefilterd wordt via een condensator loopt uit fase met de bas.
Waarom denk ik dat.
1 - Pak een breedbander en sluit er een tweeter bij aan. Polariteit + + .Werkt altijd tenzij je de tweeter te laag laat meedoen. Dus geen fase probleem.
2 - Hang er ook een woofer aan 6 dB met spoel. Werkt niet. Breedbander uit fase in laag. Als je de polariteit omdraaid loopt de breedbander uit fase met hoog.
3 - Geef de breedbander een condensator van zeg 200 a 250 uF of zo. Werkt iets beter maar niet goed.
4 - Geef de breedbander een spoel. Alles + + + . Klaar!
Als je een middentoner 200uf te zien geeft, zou je toch zeggen dat ie al vrij laag gaat meedoen. En toch is er een duidelijk hoorbaar verschil.
Schiet mij maar lek.