Mijn eerste project: de "Piccolo" PCL86 versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Miniwatt

Re: Mijn eerste project: de "Piccolo" PCL86 versterker

Bericht door Miniwatt »

EppeRRR schreef:
RobertD schreef:
0,22uF = 220nF, dat is een prima waarde.

Let er wel op dat deze condensator een spanning van 400VDC kan weerstaan !
Is het ook ernstig als de koppelcondensator lager is dan de aangegeven waarde? Heb vanmorgen namelijk de Blaupunkt Verona uit elkaar 'getrokken' en kwam een aantal condensatoren tegen die minimaal 400v aan konden maar allemaal lagere waardes hadden zoals 0,01uF, 0,022uF, 0,047uf en nog een paar. Ik had wel vernomen in dit topic dat hogere waardes meer vermogen zou kosten en te kostte ging van bijv. bass weergave (of ik moet het verkeerd gelezen hebben), maar

Heb er nog 1 gevonden, collega had die gesponsord. Een mosterd condensator ofzo van 0,18uF :D
Klonk direct stukken beter, heb nu wat meer het idee dat er power in komt te zitten :D
Brom is er nog steeds, maar had vanmorgen het idee dat een filmpje meer zegt dan woorden :D
Andere waardes maken niets uit qua vermogen, kleinere waardes geven minder bas door. Hou ongeveer aan wat in het schema staat, 0,01 is echt te klein.
En ik zou koppelcondensatoren ook niet gaan recyclen uit een oude radio, dat zijn de dingen die het eerst vervangen moeten worden.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik neem aan dat we het over het schema in de startpost hebben?
Ik weet niet precies wat voor luidsprekers er op komen, maar frequentie (-3dB) kun je natuurlijk zelf uitrekenen met:
f=1 / (2*PI*R*C)

10nF is wel erg weinig, dan zit je op 33Hz.
Ik zou niet lager gaan dan 33/22nF
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Probeer hier inderdaad nieuwe condensatoren, bijvoorbeeld deze
http://www.dickbest.nl/webshop/index.ph ... uctId=1446

Die wima's zijn gewoon goed voor zo'n start project en kosten je echt de kop niet.
Een kapotte buis die in zijn ondergang ook de uitgangstrafo meeneemt is veel vervelender.
EppeRRR

Bericht door EppeRRR »

Marp schreef:
@Eduard, zou je ajb de afbeeldingen bij de posts willen voegen. Anders wordt dit vroeg of laat weer zo'n topic waar we er al teveel van hebben: nietszeggend, met rode kruisjes i.p.v. afbeeldingen.
Heb ik geprobeerd, alleen krijg/kreeg ik steeds 'De afbeelding die je als bijlage wou meegeven, is ongeldig.' in beeld. Denk dat het probleem is dat het 3264x2448 pixels is en ruim 2mb.
Zal binnenkort eens tijd ervoor maken, dit was even de snelle/makkelijke oplossing. Ik neem aan dat ze een max aantal pixels/kb mogen zijn?

Miniwatt schreef:
Andere waardes maken niets uit qua vermogen, kleinere waardes geven minder bas door. Hou ongeveer aan wat in het schema staat, 0,01 is echt te klein.
En ik zou koppelcondensatoren ook niet gaan recyclen uit een oude radio, dat zijn de dingen die het eerst vervangen moeten worden.
Deze waren puur om te testen, voor definitief ontwerp moet 'alles' toch nog uit elkaar en zullen de nodige onderdelen nog moeten besteld. Wil iig elke condensator vervangen voor een nieuwe, had ooit ergens gelezen dat een condensator kan uitdrogen en een weerstand daarin duurzamer is?

b_force schreef:
Ik neem aan dat we het over het schema in de startpost hebben?
Ik weet niet precies wat voor luidsprekers er op komen, maar frequentie (-3dB) kun je natuurlijk zelf uitrekenen met:
f=1 / (2*PI*R*C)

10nF is wel erg weinig, dan zit je op 33Hz.
Ik zou niet lager gaan dan 33/22nF
PI is 3,14 en een beetje, R is weerstand van? C is capacitait van condensator, maar 0,1uF is dan ook 0,1 in de formule? Ik kom er niet uit met die forumule, heb denk ik de verkeerde getallen :(

Maar 22nF is 0,022uf als ik me niet vergis? Ik bestel als alles werkend is toch een nieuwe (of ik wacht een beurs af), dan komt er toch een ook nog 2 nieuwe UGT's bij. Ik weet dan ik UGT's moet hebben van 5200ohm, maar bij zoektochten vind ik vaak niet echt de juiste lijkt wel.

RobertD schreef:
Probeer hier inderdaad nieuwe condensatoren, bijvoorbeeld deze
http://www.dickbest.nl/webshop/index.ph ... uctId=1446

Die wima's zijn gewoon goed voor zo'n start project en kosten je echt de kop niet.
Een kapotte buis die in zijn ondergang ook de uitgangstrafo meeneemt is veel vervelender.

Niet die Wima's in het bijzonder, maar de site van dickbest.nl staat wel in me top 3 om te bestellen :D Maar ik zou dan de WIMA MKP Condensatoren Waarde: 100 nf raster 15 mm moeten hebben van €0,47 p/st of niet?
Ik zie daar alleen niet een UGT tussen staan op de site :(

Weet iemand ook hoe ik die 50uF+50uF condensator het beste kan aansluiten icm die 150uF condensator?
De ring/buitenkant is de massa (zie: pol am gehäuse)? en die die polen is bijde de plus toch? Maar hoe maak is dat goed vast en hoe weet ik zeker dat ik daarop een goede massa maak?

Alvast bedank.
Groeten,
Eduard
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Je kunt doe formule op verschillende plekken toe passen.

Voor het stukje net naast de 1e triode.

R = 470000 ohm
C is bijvoorbeeld 22nF = 22 *10 ^-9 F

Dan kom je uit op 15Hz

Ik zou overigens voor 100nF gaan.

Je kunt hem ook voor de eindbuis toepassen. (bij benadering)
Laatst gewijzigd door b_force op di 16 nov 2010, 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
EppeRRR

Bericht door EppeRRR »

Het valt niet mee om het uit te drukken zonder kwaaie bedoelingen, maar krijg het idee dat ik nog minder weet. Kan aan de pc tekens liggen maar 22nF = 22 * ^-9 F kan ik niet thuis brengen.

Alhoewel, als ik wat aan het stoeien ben met de formule dan kom ik op een 1,539..... uit maar niet op die 15hz :(

Heb ook al wel het nodige boekwerk gelezen mbt buizentechniek, en veel van die uitleg is ook heel goed geschreven met formules en met de berekening zelf en de waardes en waar ze vandaan komen...

...maar baal er ontzettend van dat het me allemaal nog niet helemaal wil doordringen :(. En dat te bedenken dat Wiskunde vroeger op school een vak was waar ik vroeger ontzettend goede cijfers haalde op hoogste niveau :(

Kan net sinds een maand electronische symbolen lezen :oops: Maar de leerstof die hier wat dieper op ingaat is me net wat te heftig heb ik het idee :oops:

Hoe dan ook, ontzettend bedankt en ik zal het morgen nog eens doorlezen en proberen :D

Groeten,
Eduard
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

EppeRRR schreef:
Alhoewel, als ik wat aan het stoeien ben met de formule dan kom ik op een 1,539..... uit maar niet op die 15hz :(
Dan zit je ergens met een factor 10 teveel.

Je zou uit moeten komen op 15,39Hz
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

22nF = 22E-9 Farad.

Dus 22 x 10^-9 ( 22 maal 10 tot de macht -9 )
EppeRRR

Bericht door EppeRRR »

Bedankt voor alle uitleg, zal eens goed in de formules moeten duiken (heb al jaren geen wiskunde meer gehad)

Ik ben nu even opzoek naar een goede uitgangstrafo, nu kan ik aan 2 gelijke Amroh 3535 3500Ohm/5Ohm komen maar is dit ook het juiste type voor deze versterker?

Ik kan er maar niet uit komen welke de juiste is, heb nu 1 uit de Blaupunkt Verona om te testen maar kan daar ook al geen 2e van vinden :(

Kan iemand mij hierbij helpen?

Alvast bedankt.
Groeten,
Eduard
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

EppeRRR schreef:
Het valt niet mee om het uit te drukken zonder kwaaie bedoelingen, maar krijg het idee dat ik nog minder weet. Kan aan de pc tekens liggen maar 22nF = 22 * ^-9 F kan ik niet thuis brengen.

Heb ook al wel het nodige boekwerk gelezen mbt buizentechniek, en veel van die uitleg is ook heel goed geschreven met formules en met de berekening zelf en de waardes en waar ze vandaan komen...

...maar baal er ontzettend van dat het me allemaal nog niet helemaal wil doordringen :(. En dat te bedenken dat Wiskunde vroeger op school een vak was waar ik vroeger ontzettend goede cijfers haalde op hoogste niveau :(

Kan net sinds een maand electronische symbolen lezen :oops: Maar de leerstof die hier wat dieper op ingaat is me net wat te heftig heb ik het idee :oops:

Hoe dan ook, ontzettend bedankt en ik zal het morgen nog eens doorlezen en proberen :D

Groeten,
Eduard
Rome wasn't built in a day ;)

Je kunt niet alles in één keer begrijpen. Als de tijd er rijp voor is doorzie je het wel. Zo ga ik te werk, er is iets wat ik niet snap, ik zoek het op, soms snap ik het nog niet en laat ik het een tijdje liggen. Later valt het kwartje ineens wèl.
Ik moet daar wel bijzeggen dat ik zelf echt totààl geen wiskundeknobbel heb, meer een holte, dus jouw opmerking troost me weer een beetje..
Maar op zich is het rekenen in buizentechniek geen quantummechanica.. Het lukt mij zelfs! :lol:

PS die ugt's lijken me best wel geschikt.
EppeRRR

Bericht door EppeRRR »

Miniwatt schreef:
Rome wasn't built in a day ;)

Je kunt niet alles in één keer begrijpen. Als de tijd er rijp voor is doorzie je het wel. Zo ga ik te werk, er is iets wat ik niet snap, ik zoek het op, soms snap ik het nog niet en laat ik het een tijdje liggen. Later valt het kwartje ineens wèl.
Ik moet daar wel bijzeggen dat ik zelf echt totààl geen wiskundeknobbel heb, meer een holte, dus jouw opmerking troost me weer een beetje..
Maar op zich is het rekenen in buizentechniek geen quantummechanica.. Het lukt mij zelfs! :lol:

PS die ugt's lijken me best wel geschikt.

Als iemand mij daar nog meer bevestiging over kan geven dan ga ik met de verkoper in onderhandeling, dat is 1 van de laatste (=meer prijzige) onderdelen die ik nodig ben en dan kan ik hem afbouwen in het 'tijdelijke' huisje.

Het is me nu te koud in de schuur om met polyester te gaan werken, en ondanks ik wel de zolder aan het verbouwen ben is dat geen goede plek om met epoxy te gaan werken (stink troep :P)

Groeten,
Eduard
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

EppeRRR schreef:
Het is me nu te koud in de schuur om met polyester te gaan werken, en ondanks ik wel de zolder aan het verbouwen ben is dat geen goede plek om met epoxy te gaan werken (stink troep :P)
Groeten, Eduard
Dat stinken valt wel mee met Epoxy, (is meer bij polyester) maar het gevaar bestaat dat je er teveel van binnen krijgt is groot.
Ik heb inmiddels een stevige allergie opgelopen met het bouwen van surfplanken, je kunt er ineens heel gevoelig voor worden, (ik spreek helaas uit ervaring), en ik kan soms op de gekste plaatsen ineens merken dat men Epoxy heeft gebruikt, het begint direct te tintelen op mijn tong en omgeving.
Ik weet zeker dat je dat niet wilt, het enige wat een beetje kan helpen is een goede ventilatie, maar als je het aan je handen krijgt is het Leiden in last, zeker in combinatie met Pot-life e.d.
Het kan ook psychisch een enorm effect hebben, het geeft een mogelijke aantasting van het functioneren van de hersenen, kijk naar de ingrediënten en je weet dat er zwaar giftige stoffen in zitten die pas verdwijnen na de chemische reactie.
Ik heb zelfs een nieuwe auto bedongen bij de constatering van verkeerd verwerkte Epoxy hars, in een nieuwe auto.
Sorry, een ervaringsdeskundige :mrgreen:
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Heb jij sufplanken gemaakt Hans? 8)

Ik had een huisgenoot die dat ook deed, was weken in de weer met Kevlar etc.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Echt wel :mrgreen:

Meer voor anderen maar voor mij zelf 2 hele leuke snelle, er hangt er nog 1 aan het plafond in de gang boven.

( On topic)
595ss

Bericht door 595ss »

hannesie schreef:

er hangt er nog 1 aan het plafond in de gang boven.

Handig als je er een allergie voor hebt....
Pcdg

Bericht door Pcdg »

EppeRRR schreef:
Als iemand mij daar nog meer bevestiging over kan geven dan ga ik met de verkoper in onderhandeling, dat is 1 van de laatste (=meer prijzige) onderdelen die ik nodig ben en dan kan ik hem afbouwen in het 'tijdelijke' huisje.

Groeten,
Eduard
Bij deze dan. Die ugt's zijn 3500 ohm bij 5 ohm. Als je ze belast met een luidspreker van 8 ohm zit de primaire op 5,8k. Dat is een kleine misaanpassing ten aanzien van de aanbevolen 5,2k. Ik zou het gewoon doen.

Overigens kosten nieuwe Ugt's je ook de kop niet hoor. Bij Jan Wuesten in Duitsland betaal je zo'n 23 euro per stuk voor een klasseproduct. Je kan ook op het radioforum (http://www.gloeidraad.nl) een oproep doen voor een sloopchassis van een Blauwpunkt Verona (mits er een goede ugt op zit). Dan heb je een setje bij elkaar.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

595ss schreef:
hannesie schreef:

er hangt er nog 1 aan het plafond in de gang boven.
Handig als je er een allergie voor hebt....
Het feit doet zich alleen voor en tijdens de chemische reactie :roll: :roll: , (Pot-life is tijd tussen mengen en uitharden) als het aan het uitharden is en de verhoudingen zijn correct geeft het als eindresultaat een neutrale stof.

Ik heb hier in huis een vloer van siergrind, ook dus Epoxy, tijdens het leggen was ik niet in de buurt, weekendje weg en van vrijdag tot maandag uit laten harden en geventileerd, geen probleem.
Ik heb destijds een auto gekocht, en daar had men de verhouding van de componenten waarschijnlijk niet goed toegepast, slang los of vat leeg, (Lijm)dat blijft dus dan agressief, zoeken naar een verbinding. Het was duidelijk nog een vloeistof. Er zitten Cyanide's in, niet echt goed, tot dat er een verbinding met iets anders word gevonden een onplezierig goedje.
Die aan het plafond is trouwens van polyester :mrgreen:
EppeRRR

Bericht door EppeRRR »

Vandaag mijn nieuwste aanwinst in ontvangst mogen nemen :D

De verkoper kwam 'toevallig' vandaag langs mijn woonplaats en heeft ze keurig aan de voordeur afgeleverd voor €15,- per 2 stuks :D

Verkoper had ze ooit gekocht en nooit wat mee gedaan, heb ze nog niet nagekeken maar wat zijn ze klein :P
Bijlagen
Amroh 3535 3500Ohm/5Ohm, is hij niet klein :D
Amroh 3535 3500Ohm/5Ohm, is hij niet klein :D
Laatst gewijzigd door EppeRRR op zo 28 nov 2010, 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
AatV

Bericht door AatV »

Wat een mooi stukje nostalgie!

groet,
Aat
EppeRRR

Bericht door EppeRRR »

AatV schreef:
Wat een mooi stukje nostalgie!

groet,
Aat

Dank u :D

Ik 'schrok' van het formaat van de UGT's, vandaar dat ik er een universeel vergelijkingsmateriaal naast heb gelegd :D

Voor de duidelijkheid, heb (helaas) maar 1 origineel doosje maar wel 2 gelijke UGT's. De verkoper zelf vertelde mij dat ze naar zijn weten meer dan 40 jaar oud zijn en hij had ze voor de verkoop nog nagemeten of ze niet stuk waren.

Deze week maar eens een testje doen :D Ben nog opzoek naar een originele manier op ze af te dekken, opnieuw lakken vind ik zonde aangezien ze zo 'puur' zijn :D

Groeten,
Eduard
Pjotr

Bericht door Pjotr »

EppeRRR schreef:
Deze week maar eens een testje doen :D Ben nog opzoek naar een originele manier op ze af te dekken, opnieuw lakken vind ik zonde aangezien ze zo 'puur' zijn :D

Groeten,
Eduard
Idd wat een nostalgie :) Alsof Dr. Blan uit zijn graf is herrezen :D

Niet afdekken, dit antiek gewoon bloot op het chassis schroeven.
EppeRRR

Bericht door EppeRRR »

Deze week nog stukjes 8mm spaanplaat kunnen scoren, hiervan een bakje gemaakt om de voedingstrafo af te dekken en ben even creatief geweest met de bovenfrees.
Even lijmen
Even lijmen
Eerste begin van bovenfreespraktijken
Eerste begin van bovenfreespraktijken
Even schuren en onderste deel ook bewerkt met bovenfrees.
Even schuren en onderste deel ook bewerkt met bovenfrees.
In de primer
In de primer
Helaas kon ik het werkstuk niet goed vastzetten en ben ik niet 100% tevreden over het resultaat, iig het geleiderwieltje aan de frees drukte in het hout. Voor de volgende keer maar even kijken of ik hier een betere oplossing voor kan vinden, had er blijkbaar iets te makkelijk over gedacht met het 'zachte' hout.

Tevens heb ik een scartstekker ontdaan van de rca aansluiting, ding kostte een euro ofzo en het is het proberen waard voor deze tijdelijke behuizing :D
Ontleden van de scartstekker
Ontleden van de scartstekker
Aansluiting gescheiden van de rest
Aansluiting gescheiden van de rest
Dit deel komt van de tiptoetsen af van een Beomaster 1900 van B&O, hier komen de aansluitingen in en wordt gemonteerd aan de achterkant.
De achterkant van de versterker voor aansluitingen
De achterkant van de versterker voor aansluitingen
TheoK

Bericht door TheoK »

Erg creatief. Mooi hoor O:)
EppeRRR

Bericht door EppeRRR »

Dank u :D

Ben nogal van de recycle :P, probeer op alle fronten alles zo goedkoop mogelijk een leuk versterkertje in elkaar te zetten. Het 'rondsnuffelen' naar bruikbare onderdelen is al 50% van de lol voor mij :D

Aangezien ik verwacht dat de voedingstrafo wel (iets) wat warmte zal afgeven, zoek ik een nog creatieve oplossing voor ventilatie en om dat te verwerken in de kap (die overigens mat zwart wordt).
Heb namelijk rondom nog geen 10mm speling en bovenaan is het hooguit 5mm speling :P

Tevens zoek ik nog een mooie stereo potmeter, een power knop heb ik kunnen halen uit de recentelijk overleden vaatwasser maar heb nog meer opties liggen uit ander electronisch overleden zooitje :P

Dus als mensen nog ideeën of suggesties hebben voor hout of electronica dingen dan hou ik me aanbevolen, heb vanaf vandaag zo'n 2,5 week vrij dus als ik geen zin heb in de zolder verbouwen dan zet ik de soldeerbout weer aan :D
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Hoi EppeRRRRRRRRRRRR, oei uitgeschoten :lol:
laat ik me er ook 's tegenaan bemoeien.D'r wordt zo wat door elkaar gehaald.Dat schema on het begin heeft waarden voor een ECL86 op een laag pitje.Evenwelalniettegenstaande het gaat hier toch om een PCL86 ? :?
Da's niet hetzelfde en niet alleen de gloeidraad.Gelukkig is de UGT met 8 ipv 5ohm LS wel ongeveer goed.Maar dat is wel bij een voedingsspanning van 230V,niet 275,en een kathodeweerstand van 125ohm,niet 330 :shock:
Over een 125ohm(240//270) moet dan een elko van 470µF16V.
Als je bang bent dat de trafo samen met de buis de eeuwige jachtvelden vervoegt zet er dan een zekering van 80mA tussen. :o
Anne
Plaats reactie