digitale volume control

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: digitale volume control

Bericht door ray5150 »

Lieuwe schreef:
Laat het zeker wel weten, alleen nu nog op zoek naar een geschikte trafo. Kan nergens 10-0-10V vinden, alleen maar 9 of 12V.
Er zitten spanning regelaars op die print, 2x12 in plaats van 2x10 VAC zou geen probleem moeten zijn.
Lieuwe schreef:
Het is alleen jammer dat de verzendkosten altijd zo hoog zijn.. Dus maar even op zoek naar lokale winkeltjes hier in enschede of hengelo. Eerlijk gezegd geen idee waar die zijn :P.
klik?
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: digitale volume control

Bericht door Lieuwe »

Hij is nu al binnen, echt een snelheidsrecord voor de hong-kong post :shock: .
26-10 besteld, 31-10 verzonden volgens ebay en 6-11 (afgelopen zaterdag) al binnen :shock: .
Later op de avond wat foto's, zal zo beginnen met solderen.
Geen smd-componenten! Of hij heeft toch mijn mails begrepen/naar geluisterd of hij weet niet wat hij verkoopt :lol: .
Heb ik nu 10x pga2311 over dus, lang leve de samples :lol:!
Dus als iemand toevallig belang heeft bij deze chipjes?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: digitale volume control

Bericht door b_force »

Ik heb wel vaker dat het zo snel binnen is hoor!
Ben benieuwd naar je bevindingen :)
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: digitale volume control

Bericht door Lieuwe »

Het bordje met de controller en lcd scherm zit al in elkaar. Morgen het main bordje, moet eigenlijk een nieuwe soldeerbout hebben want hier blijft na een half uur meer tin aan de bout plakken dan aan de print en dat soldeert niet netjes en niet fijn. Maargoed hij was ook maar 4,75 :P.
Solderen ging verder prima, viel me niks tegen.
Ontbrak alleen 1 weerstand en ik had 2 andere teveel en een diode teveel.
De main print ziet er netjes en strak uit.
Al met al, erg tevreden, al voordat hij helemaal in elkaar zit :P.
Bijlagen
IMAG0371.jpg
IMAG0372.jpg
IMAG0376.jpg
IMAG0377.jpg
IMAG0378.jpg
IMAG0381.jpg
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: digitale volume control

Bericht door b_force »

Ik ben benieuwd of die PIC uit te lezen is om bv te namen etc aan te kunnen passen.

Ziet er wel allemaal anders uit dan op de ebay website zeg :?
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: digitale volume control

Bericht door Lieuwe »

Opbouw ziet er hetzelfde uit alleen de pga2311 is niet smd, maar de normale variant (vind ik niet erg :P).
En de pcb-kleur is idd anders.
In een van zijn andere advertenties staan wat andere afbeeldingen:
http://cgi.ebay.com/Upgrade-3Pcs-PGA231 ... 2eb12702c8

Wat op zich wel mooi is, het is een druk en draai schakelaar. Denk dus om met drukken van source te wisselen en volume voor draaien.

PIC uitlezen kan ik helaas niet, heb me er nog nooit echt in verdiept en denk ik ook niet zoveel zin in :P.
Maar als iemand zich geroepen voelt mag hij/zij de pic best wel uitlezen (graag zelfs :P), makkelijkst is natuurlijk in de buurt van enschede/hengelo en omstreken.
Kan misschien die spelfout eruit gehaald worden: Saveing :-s
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: digitale volume control

Bericht door Lieuwe »

Gisteravond het ander bordje in elkaar gesoldeerd. Hier nog geen foto's van omdat hij nog niet helemaal af is, de spanningsregelaars moeten er nog op, maar ik had geen koelpasta meer en doe het liever niet zonder pasta ;).
Solderen ging prima, alleen is mijn punt nu echt aan vervanging toe, dus direct maar even bij dickbest een nieuwe besteld.
Kan hem nog niet testen want de trafo is ook nog niet binnen omdat ik niet verwacht had dat het bordje zo snel binnen zou zijn :lol: .
De printplaat is idd anders van kleur, maar dit is versie 1.1 en de blauwe printplaat is versie 1.0. Kon zo 123 niet veel verschillen zien, anders dan dat sommige printbanen iets breder zijn.
Als het goed is komt de koelpasta vandaag met de post, dus vanavond de spanningsregelaars erop en dan zal ik wel weer even een update doen.
ldm-tuning
Berichten: 127
Lid geworden op: do 09 nov 2006, 22:54

Re: digitale volume control

Bericht door ldm-tuning »

Zo ik zie dat mijn draadje iets langer geworden is.
Leuk dat een vraagje uitloopt in een heel verhaal.
Ik heb toch ook maar zo'n China bordje besteld,voor dat geld kan je zelf weinig maken.
Bevalt prima,heb hem in een apart kasje zitten zodat ik af en toe eens kan wisselen met een andere eindversterker.
Rody
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 12:02
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: digitale volume control

Bericht door Rody »

Lieuwe,

Ben je al verder gekomen met dit bordje? Kun je vertellen wat je er aan documentatie bijkrijgt?

Ik sta op het punt er 2 te bestellen. Het doel is om 2*3 kanalen gebalanceerd te bouwen. Ik wil dan het pga bordje van de 2e kit aan de controller van de eerste knopen zodat 1 bordje links l-m-h en het andere bordje rechts l-m-h kan aansturen.....kweenie of het gaat lukken maar voor dat geld kun je nog eens wat kloten...

GR ROdy
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: digitale volume control

Bericht door Lieuwe »

Rody schreef:
Lieuwe,

Ben je al verder gekomen met dit bordje? Kun je vertellen wat je er aan documentatie bijkrijgt?

Ik sta op het punt er 2 te bestellen. Het doel is om 2*3 kanalen gebalanceerd te bouwen. Ik wil dan het pga bordje van de 2e kit aan de controller van de eerste knopen zodat 1 bordje links l-m-h en het andere bordje rechts l-m-h kan aansturen.....kweenie of het gaat lukken maar voor dat geld kun je nog eens wat kloten...

GR ROdy
Hij is bijna klaar ;).
Aan documentatie krijg je er helaas niks bij, maar met alle onderdelen wijst het zich vanzelf (staat op de print), alleen moet je niet een 7905 en een 7805 spanningsregelaar omwisselen :roll:
De eindversterker had even voorrang en die is klaar (moet nog even in het topic posten met foto's :P).
De meeste draadjes zijn al gesoldeerd. Omdat ik er nog extra ingangen erop heb gemaakt (dmv een keuze schakelaar voor 1 input) neemt het even wat extra soldeerwerk.
Morgen ga ik alles aan elkaar solderen en dan hoop ik toch wel de stroom erop te krijgen om te kijken wat hij doet ;).
Heb wel even snel een foto gemaakt van hoe het er ongeveer uit komt te zien.
Een erg lege kast! Maar ruimte voor uitbreiding :-$.
MiniDSP misschien?
Bijlagen
IMAG0441.jpg
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: digitale volume control

Bericht door SuperR »

Ik gebruik in mijn 'toekomstige' pre dezelfde chip, maar dan aangestuurd met een Arduino bordje. Deze stuurt ook de input relais aan, ontvangt IR en toont wat info op een LCD. Alle losse componenten functioneren, nu is dus de taak om het in een product te gieten. Voordat ik ga etsen wacht nog even op wat componenten en als ik dan van alles de maat heb gecontroleerd kan PCB V1 gemaakt worden, hoop dat hij het doet :)

Voor de prijs van een ebay bordje kun je het zelf niet maken, maar de voldoening van een zelfgemaakt product wordt hopelijk enorm!
Foto's van je eindversterker zijn natuurlijk meer dan welkom!
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: digitale volume control

Bericht door k.p. »

Bij de verkoper heb ik geïnformeerd of het mogelijk is om er een 8 kanaals volumeregeling van te maken. Is er hier inmiddels al wat meer bekend over het uitlezen/herprogrammeren?
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: digitale volume control

Bericht door mischa72 »

Zou je er niet gewoon een paar parallel kunnen zetten? Zo gebeurt het met de passieve volumeregeling van JvE ook.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: digitale volume control

Bericht door Lieuwe »

Het duurt iets langer voordat hij klaar is...
Wou namelijk even het schermpje desolderen omdat ik hem eerst aan het bordje van de microcontroller had hangen, maar dit bleek met het ophangen toch niet handig..
Laat desolderen nou een van mijn slechtste dingen zijn :evil:..
Schermpje naar de knoppen, dus nieuwe besteld via ebay dus duurt paar weekjes..
Want bij conrad wil je die schermpjes niet kopen :-#.
Dickbest is aan het verhuizen en de elektronica boer in hengelo wil ik hem ook niet kopen denk ik :-# .
Dus dan maar even geduld, tenzij iemand nog zo'n schermpje op de plank heeft liggen? (HD44780, 2x16 karakters).
Ik krijg namelijk nu vreemde letters in beeld..
Rody
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 12:02
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: digitale volume control

Bericht door Rody »

k.p. schreef:
Bij de verkoper heb ik geïnformeerd of het mogelijk is om er een 8 kanaals volumeregeling van te maken. Is er hier inmiddels al wat meer bekend over het uitlezen/herprogrammeren?
Als je zoe-tsang hebt gemaild krijg je "weet ik niet, niet geprobeerd" als antwoord. Dat kreeg ik iig....

8 kanaals zou moeten lukken afhankelijk van hoe je ze wilt aansturen (dat hoop ik tenminste, anders werkt het bij mij ook niet). Hoe ziet je keten eruit? 8 losse kanalen zal lastig zijn zonder de sw aan te passen, maar 4+4 lijkt op wat ik wil, dus als je geduld hebt kan ik het je vertellen...

Ik heb 2 bordjes besteld, nu wachten op Hong Kong Post :| .

Gr Rody
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: digitale volume control

Bericht door k.p. »

Ik heb geduld :D . Wat is het verschil tussen 4+4 en 8 kanaals? Ik zal er het volume van een 4 weg mee willen regelen.
Rody
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 12:02
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: digitale volume control

Bericht door Rody »

k.p. schreef:
Ik heb geduld :D . Wat is het verschil tussen 4+4 en 8 kanaals? Ik zal er het volume van een 4 weg mee willen regelen.
8 kanalen apart regelen of 4 regelen en de andere 4 gaan paarsgewijs mee (4 links en 4 rechts waarbij je links en rechts dus gelinkt hebt)....

GR rOdy
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: digitale volume control

Bericht door k.p. »

Ahh zo. Mag ik vragen hoe je dit in gedachten hebt? De kits die aangeboden worden zijn namelijk 2 kanaals of 6 kanaals. Hoe kom je dan zo specifiek bij 4+4 kanaals? Is het dan niet aantrekkelijk/mogelijk om een 6+6 kanaals volume regeling te maken?

Als de TS het een probleem vind dat dit hier wordt besproken dan hoor ik het graag en zal ik zijn topic niet verder verstoren.
Rody
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 12:02
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: digitale volume control

Bericht door Rody »

K
k.p. schreef:
Ahh zo. Mag ik vragen hoe je dit in gedachten hebt? De kits die aangeboden worden zijn namelijk 2 kanaals of 6 kanaals. Hoe kom je dan zo specifiek bij 4+4 kanaals? Is het dan niet aantrekkelijk/mogelijk om een 6+6 kanaals volume regeling te maken?

Als de TS het een probleem vind dat dit hier wordt besproken dan hoor ik het graag en zal ik zijn topic niet verder verstoren.
Ik ga uit van de 6 kanaals bordjes, 1 per kant samen op 1 controller. Maar jij had maar 4 kanalen nodig 8) .

Dus, als het werkt zoals ik hoop, zou ik 2*3 kanalen gebalanceerd draaien met 2 6-kanaals kitjes en jij 2*4 kanaals ongebalanceerd waarbij 2 kanalen per kant ongebruikt blijven.

Afsplitsing naar een apart draadje is prima, ik weet alleen niet hoe je dat zelf doet. Mods?

Gr Rody
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: digitale volume control

Bericht door Marp »

Zet even je laatste post in een nieuw draadje, als je liever in een afzonderlijk topic verder gaat. Hier hoeft geen mod voor te gaan puzzelen. Topicstarter is overigens al lang voorzien, dus hier wat op volume controllers voortborduren lijkt me niet off-topic en geen probleem.
Rody
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 12:02
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: digitale volume control

Bericht door Rody »

Aangezien ik toch wil documenteren hoe het verloopt met mijn kitjes heb ik een afsplitsing gemaakt viewtopic.php?f=7&t=12715

K.P. Wees welkom om daar ook aan te haken.

GR rOdy
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: digitale volume control

Bericht door knuisje »

Ik heb ook zelf een 6-kanaals volume regeling gemaakt met 3 x PGA2311 in daisy chain. Tevens voorzien van LCD, remote en rotary encoder. Nu nog netjes inbouwen in de 5.1 kanaals versterker. [-o<
Bijlagen
Testopstelling
Testopstelling
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: digitale volume control

Bericht door Barry2001 »

Dat heb je netjes gedaan zeg. Kun je ook de volume stappen instellen? En werkt het "tik" vrij, het volume omhoog of omlaag regelen? Maar mooi, met zo'm displaytje.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: digitale volume control

Bericht door knuisje »

Ik heb het nu geprogrammeerd in stappen van 1dB en je hoort geen tikjes of andere bijgeluiden als je het volume verandert. :)
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: digitale volume control

Bericht door Barry2001 »

Ok. En zijn 1dB stapjes klein genoeg in de praktijk, of kun je die nog kleiner maken?
Plaats reactie