Behuizing voor T-amp (AMP-3 41Hz)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

indoubt

Behuizing voor T-amp (AMP-3 41Hz)

Bericht door indoubt »

Nu de versterkertjes in de maak cq klaar zijn wil ik wel eens weten wat jullie voor oplossingen voor de behuizing hebben verzonnen.

Met een printplaatje van 25 mm bij 75 mm moeten er toch wat creatieve ideen opborrelen.

Een van mijn T ampjes moet in een zo klein mogelijke behuizing. Ik denk aan een buisvormige omkasting. Misschien wel een stukje waterleidingbuis. Helaas hadden ze bij de gamma alleen tot 22 mm en ik heb toch echt een maatje groter nodig. Messing front en rear zijn dan gelijk geregeld. Ik heb twee kleine aansluiting gekocht voor de luidsprekers (pen-gat) zoals gebruikt worden voor laptopvoedingen. Deze kunnen in ieder geval behoorlijk stroom verdragen. Verder heb ik alternatieven voor RCA's en van een veel betere kwaliteit.

Ik duikel wel even een fotootje op.
Afbeelding

edit: hier is ie dan dat kleine plugje, naast een normale RCA. Kleine ampjes van hoge kwaliteit verdien kleine aansluitingen van hoge kwaliteit
Laatst gewijzigd door indoubt op zo 23 okt 2005, 14:30, 5 keer totaal gewijzigd.
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Denk er wel aan dat je de T-amp het liefst in een kooi van faraday zet! Misschien dus buis verchromen ofzo (bling bling look :lol: )
daniel

Bericht door daniel »

het printplaatje zelf is inderdaad het probleem niet. Aansluitingen en dergelijke echter wel. Maar je hebt hier zelf al wat oplossingen voor zie ik. Ben benieuwd naar de fotootjes.

edit: ik heb de mijne in Hammond alu kastjes gezet. Foto's in het andere T-amp topic
indoubt

Bericht door indoubt »

deepspace schreef:
Denk er wel aan dat je de T-amp het liefst in een kooi van faraday zet! Misschien dus buis verchromen ofzo (bling bling look :lol: )
Haha, Mischien gepolijst roodkoper, of verzilveren :lol:
daniel

Bericht door daniel »

Er bestaan ook miniatuurplugjes die ze gebruiken voor pt-100 sensoren aan te sluiten. Niet al te groot (kleiner dan een cinch), vergulde contacten, en vier pinnen in een connector. En waarschijnlijk ook erg duur trouwens. Ik zal eens kijken of ik er ergens een plaatje van op kan snorren.
daniel

Bericht door daniel »

Een gainclone past ook prima in een pijpje:

http://headphone.fileservice.co.kr/sijo ... one-2a.jpg
http://headphone.fileservice.co.kr/sijo ... one-2b.jpg

werk is van 'sijosae' die veel van dit soort kleine dingetjes op het headwize forum heeft gepost ook.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik denk in de richting van hout, een mooi klein hardhouten kastje, knop van potmeter ook hout. aan de achterkant gewone cinch en gewone luidspreker en 12V aansluitingen.

de chip op een koelblokje plakken dat aan de onderkant of bovenkant komt (hangt van t uiterlijk van t koelblokje af)

voeding in eigen kastje, mijn 1e gedachten gaan naar een batterij voeding. maar eens in de Conrad gids snuffelen.....
Pjotr

Re: Behuizing voor T-amp (AMP-3 41Hz)

Bericht door Pjotr »

indoubt schreef:
Nu de versterkertjes in de maak cq klaar zijn wil ik wel eens weten wat jullie voor oplossingen voor de behuizing hebben verzonnen.

Met een printplaatje van 25 mm bij 75 mm moeten er toch wat creatieve ideen opborrelen.

Een van mijn T ampjes moet in een zo klein mogelijke behuizing. Ik denk aan een buisvormige omkasting. Misschien wel een stukje waterleidingbuis. Helaas hadden ze bij de gamma alleen tot 22 mm en ik heb toch echt een maatje groter nodig.
De loodgieter heeft wel roodkoper buis van 40 mm. Zou het mooi koper laten en met celluloselak vernissen.

Overigens die LEMO plugjes zijn idd erg mooi en ze kunnen heel wat stroom versjouwen. Er is van LEMO gigantisch veel te krijgen, zou er dan ook voor de voeding en speakeraansluiting ook LEMO aan zetten: http://www.lemo.com/index.html Maar ja, weer niet in de hobbyhandel te krijgen.
indoubt

Bericht door indoubt »

Pjotr schreef:
indoubt schreef:

Een van mijn T ampjes moet in een zo klein mogelijke behuizing. Ik denk aan een buisvormige omkasting. Misschien wel een stukje waterleidingbuis. Helaas hadden ze bij de gamma alleen tot 22 mm en ik heb toch echt een maatje groter nodig.
De loodgieter heeft wel roodkoper buis van 40 mm. Zou het mooi koper laten en met celluloselak vernissen.

Overigens die LEMO plugjes zijn idd erg mooi en ze kunnen heel wat stroom versjouwen. Er is van LEMO gigantisch veel te krijgen, zou er dan ook voor de voeding en speakeraansluiting ook LEMO aan zetten: http://www.lemo.com/index.html Maar ja, weer niet in de hobbyhandel te krijgen.
De plugjes komen uit de doos van pa. ik zou niet zo weten waar ze te krijgen zijn maar de kwaliteit is erg hoog.

De buis is binnen. 13,5 cm waterleidingbuis van rond 35mm. Aan de voorkant komt een messing insert (gaat gesoldeerd worden) met een gat voor de potmeteras. Misschien nog een klein gaatje voor een 1,5 mm led. Aan de achterkant komt een soldeerkap (die ik met een klein schroefje vastzet) Hierin moeten alle aansluitingen komen. De printplaat word gemonteerd op een stukje aluminiumstrip van 25 mm breed en 3 dik. De strip trek ik vast met twee schroeven die in de hardhouten voetjes worden verborgen

Schuurpapier gehaald tot korrel 1200. De pijp en voorkant zijn nu al gedaan tot korrel 600.

Binnenkort maak ik wel wat picjes

Wat gebruiken jullie om te polijsten, zeg maar fijner als korrel 1200. Ik heb even met commandant geprobeerd maar weet niet of dat wel zo fijn werkt.
ralph

Bericht door ralph »

commandant op polijstpapier (korrel 2000) en een hoop geboen

Ralph
kupfer_m

Bericht door kupfer_m »

ralph schreef:

Ralph
Wat is "commandant" :?:

Groeten,
K.
SARK

Bericht door SARK »

kupfer_m schreef:
ralph schreef:

Ralph
Wat is "commandant" :?:

Groeten,
K.
Poets/polijstmiddel, kijk maar even bij de autoshop.
telefunken

Bericht door telefunken »

indoubt schreef:
Pjotr schreef:
indoubt schreef:

Wat gebruiken jullie om te polijsten, zeg maar fijner als korrel 1200. Ik heb even met commandant geprobeerd maar weet niet of dat wel zo fijn werkt.
wat denk je van brillo en daarna koperpoets
indoubt

Bericht door indoubt »

Tijd voor een update.

Jaja, het wordt een buizenversterker! (of eigenlijk een buis versterker)

Links van de buis de eindkap, hier moeten alle aansluitingen nog inkomen. onder de printplaat een messing front met gat voor potmeter. Een alu plaat van 4 mm dik dient om de print te bevestigen en de warmteoverdracht van de chip naar het huis te verzorgen. De buis komt op een voetje van Brazilliaans Cabara. UIteraard geen lak maar alleen audiofiele olie op dit hout. :wink:

Afbeelding

In het front zit een gat voor de potmeter. Het front is van messing en wordt in de buis gesoldeerd. Misschien vindt ik nog een klein plekje voor een miniled. De pootjes van de pot moeten al worden gebogen om te passen
Afbeelding

De aluminium plaat dient zowel voor bevestiging als voor koeling. Om de warmteoverdracht tussen de koelplaat en het huis te verbeteren is de aluplaat rond geslepen met dezelfde straal als het inwendige van de buis. Met wat koelpasta ertussen moet ook op de momenten dat piekbelastig wordt gevraagd de koeling gewaarborgd blijven.

Afbeelding
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Dat wordt erg mooi Indoubt :D Maar zou je niet ipv de eindstukken te solderen niet mooie vezonken M2 boutjes nemen? Of anders Locktite? Zou trouwens het alu stuk ook met Locktite vastzetten. Koelpasta is over zo'n lengte echt niet nodig dan.

P.s. Hoe ga je hem noemen? Hot Rod ofzo? :D
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

deepspace schreef:
Denk er wel aan dat je de T-amp het liefst in een kooi van faraday zet!
hoe belangrijk is dat? ik ben idd bezig met hout (foto's later): wenge zijkanten en ahorn voor en bovenkant. achterkant gewoon geverfd multiplex met een toplaagje van hardboard om de aansluitingen op vast te zetten.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Henkjan schreef:
deepspace schreef:
Denk er wel aan dat je de T-amp het liefst in een kooi van faraday zet!
hoe belangrijk is dat? ik ben idd bezig met hout (foto's later): wenge zijkanten en ahorn voor en bovenkant. achterkant gewoon geverfd multiplex met een toplaagje van hardboard om de aansluitingen op vast te zetten.
iemand? als ik t niet hoef te doen is dat mooi meegenomen, lijkt me een aardig gepruts worden met gaas ofzo
JuuL

Bericht door JuuL »

Hahaha, die hoge schakelfrequenties (~1Mhz) stoort aardig en dat gooit ie allemaal in de lucht. Ik weet niet wat er gebeurt als je dat niet doet, maar lijkt me wel beter. Computervoedingen zijn ook allemaal afgeschermt, werken ook met hoge frequenties. Miss een id om een oude computervoeding te slopen? :lol:

En een kooi van metaal oid is beter dan gaas voor de afscherming, ik moet mijn kitje (als hij ooit werkt :roll:) ook afschermen. Alhoewel ik nog niet weet hoe je dat handig kunt doen.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

alu folie aan de binnenkant plakken?
JuuL

Bericht door JuuL »

Het schermt wel af jah, maar wat als er wat op je versterker valt? :roll:
1 of ander blik aan de binnenkant van je kastje vastmaken dan?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

JuuL schreef:
Het schermt wel af jah, maar wat als er wat op je versterker valt? :roll:
dan heb ik als ik echt pech heb een deuk in 't hardhout zitten 8)
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Zou je ook zoiets kunnen maken om onder aan je iPod te zetten ofzo? Zou wel gaaf zijn toch? Zelfbouw iPod versterkertje, met een paar kleine 8" speakertjes er naast ofzo. 8)
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Misschien binnenkant besmeuren met magneetverf ofzo ;)
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Digidoo schreef:
..... met een paar kleine 8" speakertjes er naast ofzo. 8)
wat noem jij dan grote speakers? ;)
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

@ HenkJan:

Euh, dacht even niet na. Doe maar gewone "kleine" :P (5cm?).

Groot is relatief dan (als 8" klein is) ongeveer 30"? :P
Plaats reactie