Geinspireerd door de volgende ontwerpen:
Cryolite is het ontwerp van deze Amerikaanse luidspreker bouwer:
http://www.lonesaguaro.com/speakers/Day ... yolite.htm
Modula MT is een internet ontwerp van Jon Marsh, zie onderstaande link:
http://www.htguide.com/forum/showthread.php4?t=13154
Drivers, de alom bekende Dayton RS-180 midwoofer en de B&G Neo3W; deze behoeven geen nadere introductie denk ik.
Van de Cryolite ben ik geinspireerd door de luidspreker combinatie; Het filter van de Modula MT sprak mij wel aan.
Werk wijze:
De luidspreker data van de RS180 van de Modula MT van Jon Marsh van de link gedownload en dit in het simulatie programma Boxsim ingevoerd.
Van de Neo3 zijn op het web eveneens frequentie curves te vinden, en deze met het programma SPLcopy omgezet naar Text data voor Boxsim.
http://htguide.com/forum/showthread.php4?t=34799
In Boxsim de “shallentfernungsort” voor biede LS units op 40 mm gezet om ze time allinged te maken en vervolgens het filter gebaseerd op de Modula MT aangepast.
In eerste instantie ben ik met een crossover frequentie begonnen van 1,8Khz. Dit bleek voor de Neo3 in de praktijk toch iets te laag. Te veel vervorming. Daarna overgestapt op 2,0 Khz.
De plaatjes spreken voor zich. Eerst heb ik een probeer kassie gebouwd om het uit te proberen.
22 liter, BR afstemming 32 Hz. Achter de midwoofer zit een schuin plaatje mdf gelijmd ter vermindering van backwave en staande golf. De BR poort zit aan de voorzijde. Dit moet een duidelijke basweergave geven. Mijn gedachte is dat een BR poort aan de achterzijde een PWOK geluid geeft. POK van de luidsprekerunit, WOK van de reflexie via de muur terug naar voren in tijd vertraagd. Verder zit er een schroef/duw constructie in, welke de midwoofer ophanging verstevigd.
Met een schroef aan het achterpaneel wordt er een duwstang tegen de midwoofer geduwd.
Het effect is als van het oppompen van een voetbal, hoe harder je de voetbal oppompt en er op tikt, hoe hoger het tikje klinkt. Hoe meer kracht je op de kast zet hoe hoger de kast resonantie ( totdat je knal hoort van een luidspreker die in elkaar gedrukt wordt.) Als de kast resonantie boven het werkingsgebied van de midwoofer ligt, ben je goed bezig.
De probeerkassies spelen nu nog steeds in afwachting van de definitieve kast.
Deze gaat met gebogen zijkanten worden. Vier lagen van buigtriplex va 5 mm op elke kant gelijmd. Zie foto.
De gebogen kanten hebben een radius van 80 cm; daarvoor is een speciale frees arm gemaakt, zie foto.
De ronde voorkant heet een radius van 10 cm. Eerst netjes aftekenen, de elektrische vlakschaaf eroverheen en als laatste een stuk rioolbuis met radius 10 cm met daarin grit 60 schuurpapier om het mooi rond te schuren, zie foto. Met de hand schuren dus. In een half uurtje zitten de ronde kanten erop.
De zijkanten gaan afgewerkt worden met Elasgoflex wortel berken ( ja ja echt wel.) De baffle wordt voorzien van zwart kunstleer; Boven, onder en achterzijde worden zwart gelakt. Alles naar waarde in vergelijking met de prijs van de drivers.
Als het wat wordt (
http://www.6moons.com/audioreviews/volent/volent.html
Misschien dat ik de wortel berken nog met wat beits een rodere kleur ga geven zoals wortel noten.
Maar dat is een kwestie van smaak en moet ik eerst uitproberen.
De binnenzijde wordt verzwaard met loodbitumen en gedempd met ondertapijt.
Hoe klinken de probeer kassies?
Verdraaide goed. Het laag loopt goed door, is duidelijk en vervormings vrij ( hangt natuurlijk wel af hoe hard het gaat). Geen gedreun of een frequentie die er tussen uit springt. Bassdrum doet POK en geen BWOK.
Het mid en hoog is helder en heeft een eigenaardige ruimtelijkheid die ik nog niet helemaal kan vatten.
Soms lijkt het dat de luisteraar midden in de muziek zit. Ze klinken lekker fris maar niet overdreven.
Deze combinatie speelt de Driade D91 er met gemak uit. (Driade D91, ongeveer 15 jaar oud, Eton laag driver, toenmallige prijs Hfl 1300,- per stuk.)
Zoals altijd hangt het af van de opnamen. Er zijn goede en minder goede opnamen.
Geluisterd oa. : Marroon 5, Songs about Jane. Steely Dan, Aja. Donald Fagan, The night fly.
Anouk Alive. Porcupine Tree, In Absentia. Dire Straits, Brothers in arms en nog veel meer.
Meten is weten natuurlijk, maar zo klinken ze wel lekker Ik denk dat er een lichte “loudness”curve in zit.
Lekker veel plaatjes erbij om naar te kijken.
Volgende keer meer.