CryModiNeo , Ouwe koek, maar wel lekker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
ultrasound

CryModiNeo , Ouwe koek, maar wel lekker

Bericht door ultrasound »

CryModiNeo= Cryolite+Modula MT+ dipool Neo 3= hybride time allinged dipool 2 weg combinatie.
Geinspireerd door de volgende ontwerpen:
Cryolite is het ontwerp van deze Amerikaanse luidspreker bouwer:

http://www.lonesaguaro.com/speakers/Day ... yolite.htm

Modula MT is een internet ontwerp van Jon Marsh, zie onderstaande link:

http://www.htguide.com/forum/showthread.php4?t=13154

Drivers, de alom bekende Dayton RS-180 midwoofer en de B&G Neo3W; deze behoeven geen nadere introductie denk ik.
Van de Cryolite ben ik geinspireerd door de luidspreker combinatie; Het filter van de Modula MT sprak mij wel aan.
Werk wijze:
De luidspreker data van de RS180 van de Modula MT van Jon Marsh van de link gedownload en dit in het simulatie programma Boxsim ingevoerd.
Van de Neo3 zijn op het web eveneens frequentie curves te vinden, en deze met het programma SPLcopy omgezet naar Text data voor Boxsim.

http://htguide.com/forum/showthread.php4?t=34799

In Boxsim de “shallentfernungsort” voor biede LS units op 40 mm gezet om ze time allinged te maken en vervolgens het filter gebaseerd op de Modula MT aangepast.
In eerste instantie ben ik met een crossover frequentie begonnen van 1,8Khz. Dit bleek voor de Neo3 in de praktijk toch iets te laag. Te veel vervorming. Daarna overgestapt op 2,0 Khz.

De plaatjes spreken voor zich. Eerst heb ik een probeer kassie gebouwd om het uit te proberen.
22 liter, BR afstemming 32 Hz. Achter de midwoofer zit een schuin plaatje mdf gelijmd ter vermindering van backwave en staande golf. De BR poort zit aan de voorzijde. Dit moet een duidelijke basweergave geven. Mijn gedachte is dat een BR poort aan de achterzijde een PWOK geluid geeft. POK van de luidsprekerunit, WOK van de reflexie via de muur terug naar voren in tijd vertraagd. Verder zit er een schroef/duw constructie in, welke de midwoofer ophanging verstevigd.
Met een schroef aan het achterpaneel wordt er een duwstang tegen de midwoofer geduwd.
Het effect is als van het oppompen van een voetbal, hoe harder je de voetbal oppompt en er op tikt, hoe hoger het tikje klinkt. Hoe meer kracht je op de kast zet hoe hoger de kast resonantie ( totdat je knal hoort van een luidspreker die in elkaar gedrukt wordt.) Als de kast resonantie boven het werkingsgebied van de midwoofer ligt, ben je goed bezig.

De probeerkassies spelen nu nog steeds in afwachting van de definitieve kast.
Deze gaat met gebogen zijkanten worden. Vier lagen van buigtriplex va 5 mm op elke kant gelijmd. Zie foto.
De gebogen kanten hebben een radius van 80 cm; daarvoor is een speciale frees arm gemaakt, zie foto.
De ronde voorkant heet een radius van 10 cm. Eerst netjes aftekenen, de elektrische vlakschaaf eroverheen en als laatste een stuk rioolbuis met radius 10 cm met daarin grit 60 schuurpapier om het mooi rond te schuren, zie foto. Met de hand schuren dus. In een half uurtje zitten de ronde kanten erop.
De zijkanten gaan afgewerkt worden met Elasgoflex wortel berken ( ja ja echt wel.) De baffle wordt voorzien van zwart kunstleer; Boven, onder en achterzijde worden zwart gelakt. Alles naar waarde in vergelijking met de prijs van de drivers.
Als het wat wordt ( 8) ) moet het er in grote lijnen ongeveer zo uitzien:

http://www.6moons.com/audioreviews/volent/volent.html

Misschien dat ik de wortel berken nog met wat beits een rodere kleur ga geven zoals wortel noten.
Maar dat is een kwestie van smaak en moet ik eerst uitproberen.
De binnenzijde wordt verzwaard met loodbitumen en gedempd met ondertapijt.
Hoe klinken de probeer kassies?
Verdraaide goed. Het laag loopt goed door, is duidelijk en vervormings vrij ( hangt natuurlijk wel af hoe hard het gaat). Geen gedreun of een frequentie die er tussen uit springt. Bassdrum doet POK en geen BWOK.
Het mid en hoog is helder en heeft een eigenaardige ruimtelijkheid die ik nog niet helemaal kan vatten.
Soms lijkt het dat de luisteraar midden in de muziek zit. Ze klinken lekker fris maar niet overdreven.
Deze combinatie speelt de Driade D91 er met gemak uit. (Driade D91, ongeveer 15 jaar oud, Eton laag driver, toenmallige prijs Hfl 1300,- per stuk.)
Zoals altijd hangt het af van de opnamen. Er zijn goede en minder goede opnamen.
Geluisterd oa. : Marroon 5, Songs about Jane. Steely Dan, Aja. Donald Fagan, The night fly.
Anouk Alive. Porcupine Tree, In Absentia. Dire Straits, Brothers in arms en nog veel meer.
Meten is weten natuurlijk, maar zo klinken ze wel lekker  Ik denk dat er een lichte “loudness”curve in zit.
Lekker veel plaatjes erbij om naar te kijken.
Volgende keer meer.
Bijlagen
Neo3W frame
Neo3W frame
Frame met tochtape
Frame met tochtape
Tochttape en schoensmeer
Tochttape en schoensmeer
DSC02497a.jpg
met luidsprekerdoek en chrome decostrip
met luidsprekerdoek en chrome decostrip
probeerkassie
probeerkassie
CryModiNeofilter.jpg
CryModiNeofreqrichting.jpg
Crymodineofreqsim.jpg
CryModiNeoPhase.jpg
80 cm frees arm
80 cm frees arm
DSC02584a.jpg
buigtriplex lijmen
buigtriplex lijmen
DSC02594a.jpg
DSC02596a.jpg
Voorradius 10 cm aftekenen
Voorradius 10 cm aftekenen
Grit 60 met 10cm rioolbuis stukje
Grit 60 met 10cm rioolbuis stukje
DSC02602a.jpg
bas focal m180
Contacteer:

Re: CryModiNeo , Ouwe koek, maar wel lekker

Bericht door bas focal m180 »

CryModiNeo , Ouwe koek, maar wel lekker.
Nee hoor , die drivers die je gebruikt zijn zeer zeker uptodate .
Dus de koek is niet oud , de verpakking.. :wink:

Hoe je het tweetertje hebt (verpakt) is een leuk idiee.
Vraag me af hoe het geheel eruit ziet met tweetertje erop.
Wordt het kisje een kleurtje of krijgt ie een fineertje.
ultrasound

hoi bass focal,

Nou, ik had de RS180 al een lange tijd op de kast liggen, vandaar. Ik heb ook nog even verlekkerd naar de nieuwe Wavecor drivers gekeken, maar goed, eerst de ouwe koek op, en zeker, de RS180 kan zich nog steeds meten met drivers die het dubbele of driedubbele kosten. de Neo3W is ook al weer een jaar of 6 op de markt. Ik heb voor de W versie gekozen omdat deze zich baffle-loos wat beter gedraagd dan de PDR versie.
Ook in een hoek stond nog een rol Elasgoflex wortel berken,

http://www.elesgoflex.com/nelesframe.html

Ik geloof dat dit Elasgoflex nog maar moeilijk te krijgen is. De zijkanten gaan met de Elasgoflex laminaat bekleed worden.
Op de achterzijde wordt nog 4 mm MDF gelijmd, op onder en bovenzijde 8 mm MDF. dit wordt dan weer zwart geverfd of gespoten. De voor baffle wordt bekleed met kunstleer. De kabel voor de NEO3 moet dan onder het frame vandaan komen.

Als bassrefrex poort ga ik 2 stuks trompet poort aan elkaar gebruiken, dit om poort ruis aan beide zijden te voorkomen.
Als het dit weekend droogblijft :( , ga ik daar MDF ringen en interne ophangconstructie voor freesen.
EppeRRR

Bericht door EppeRRR »

Mooi ontwerp van een kist, en mooie manier van werken :D

suc6 met de verdere werkzaamheden ;)
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

geinig, kort&dik broertje van Hans

heb je er zelf ook nog aan gemeten? want ik kwam er wel achter dat de baffle vorm toch best wel verschik maakt in de response met zo'n dipool (ik was ook eerst begonnen met een meting van iemand anders). In Hans zit overigens wel de PDR.
ultrasound

Henkjan schreef:
geinig, kort&dik broertje van Hans

heb je er zelf ook nog aan gemeten? want ik kwam er wel achter dat de baffle vorm toch best wel verschik maakt in de response met zo'n dipool (ik was ook eerst begonnen met een meting van iemand anders). In Hans zit overigens wel de PDR.
Nou, als ik naar de voorkant kijk, lijkt het me meer het zusje dan het broertje :lol:
ultrasound

Dat was het frivolle zaterdagavond antwoord.
Nu tijd voor een serieus antwoord.
Ja het principe van Hans is gelijk met de CryModiNeo; Er zit eigenlijk van alles en nog wat in.

Nee, ik heb er niet aan gemeten; het ontbreekt mij aan meetspullen. :(
Ik heb me wel getracht voor de aanvang van de bouw goed in te lezen over alles wat met een dipool Neo3 te maken had.
Ook op dit forum is het al een aantal keer voorbij gekomen. Op Amerikaanse fora zijn bouwers ook in de weer met dipool Neo3.
De grote lijn in alle door mij gelezen postings is dat een NEO3 zonder baffle een dip rond 7Khz heeft tgv zijn afmetingen en kortsluiting van de voor en achter afstraling. Door de mindere rondstraling van de W versie t.o.v. de PDR versie is de dip op 7Khz wat minder voor de W. Een Amerikaanse bouwer was in de weer met foam rondom de NEO, en dit leek het probleem aardig op te lossen. Vraag is natuurlijk of dit komt door frequentie afhankelijke demping van het foam of omdat de baffle eenvouding vergroot is.
Bij het bouwen van dit project was ik ook niet hellemaal zeker van het resultaat van deze constructie en dan ook maar begonnen met een probeerkassie (kasten diffractie).
Ik heb een CD met wat testtonen er op los gelaten en hoor geen rare dingen. Een dip wordt over het algemeen niet als hinderlijk ervaren, een bult in de frequentie karakteristiek wel.

De enigste betrouwbare meeting die ik heb gedaan is om mijn kinderen te vragen of ze de 18Khz testtoon nog konden horen, en dat konden ze :D
ultrasound

Nog wat plaatjes; BR poort met chrome decostrip voor de "exclusieve"uitstraling.
Ook de RS180 gaat hiermee opgepimpt worden. Tja, waar hebben we dat ook alweer eerder gezien? :wink:
Bijlagen
DSC02604a.jpg
DSC02605a.jpg
RUben

Bericht door RUben »

Hey,

Wat is dat metaal in de linker speaker? Ophanging las ik? Alleen in de linker?

Verder lijkt het mij veel mooier om het Elesgoflex achter wegen te laten en echt fineer te gaan gebruiken. Ik heb het Elesgoflex ook meerdere malen gebruikt, buiten dat de hoekjes makkelijk los gaan en afbreken, is het ook lang niet zo mooi als fineer. Bovendien kan je fineer nog wat netjes bijschuren, bij Elesgoflex is bijvoorbeeld een luchtbel niet weg te werken zonder het mes er in te zetten. Het is tevens ook niet te beitsen, het is gewoon een soort plastic.

En toch jammer dat je die tweeter niet in de behuizing weg kan werken, ipv er boven op. Verder ziet de behuizing er top uit!

Succes.
k.p.

Bericht door k.p. »

Je hebt bij dit systeem waarschijnlijk wel een rare overgang tussen de woofer en tweeter. Heb je nog simulaties gedaan om te kijken of je de bundeling van de woofer gelijk zou kunnen lopen met de dipool afstraling van de tweeter?
ultrasound

hoi RUben,
Nee de rechter is nog niet af; de baffles zitten er met duvels los op. Het hele binnenwerk moet nog gedaan worden.
Het is overigens geen ophanging, maar meer een verstevigings constuctie.
Tja, elasgoflex, ik vond wortelberken wel zo mooi, als je iets vergelijkbaars in kuiperflex wilt, kost dat het viervoudige.
Ik wil het elasgoflex eerst eens even op een proefplankje plakken en kijken of ik het met blanke lak kan overlakken. Met name op de hoeken is het nogal fragiel spul.

Tweeter moet erboven op vanwege de dipool opstelling.
ultrasound

k.p. schreef:
Je hebt bij dit systeem waarschijnlijk wel een rare overgang tussen de woofer en tweeter. Heb je nog simulaties gedaan om te kijken of je de bundeling van de woofer gelijk zou kunnen lopen met de dipool afstraling van de tweeter?
Moelijke vraag is dit voor mij. Ik dacht dat bundeling afhing van de oppervlakte van afstraling in verhouding tot de frequentie en daar dus ook niet zoveel aan te veranderen is.
Kun je wat nader verklaren? :roll:
k.p.

Bericht door k.p. »

Bij een hogere frequentie zal de speaker meer bundelen. Je kunt dus met het crossover spelen om de bundeling mooi gelijk te krijgen met de dipoolafstraling. Als deze frequentie te hoog zou zijn had je een grotere woofer kunnen nemen. Nu ik je antwoord net lees mag ik denk ik concluderen dat dat niet het geval is. Hangt de bundeling ook niet af van je baffle of is dit niet zo significant?? Misschien is het toch interessant om hier eens een simulatie op los te laten. Leuk project trouwens. Zelf heb ik de standaard cryolites gebouwd.
matthijs1988

Bericht door matthijs1988 »

Ziet er netjes uit! mooi die afgeronde zijkanten.

Ik denk overigens dat het best aardig zit met het afstraalgedrag omdat de overname freq. op 2Khz zit. de rs180 bundelt dan toch nog niet. (corrigeer me als ik't mis heb) volgensmij is de "sweet spot" zelfs redelijk wijd.

maar idd wat k.p. zegt.. een simulatie er op los laten kan wel wat opheldering geven
ultrasound

k.p. schreef:
Bij een hogere frequentie zal de speaker meer bundelen. Je kunt dus met het crossover spelen om de bundeling mooi gelijk te krijgen met de dipoolafstraling. Als deze frequentie te hoog zou zijn had je een grotere woofer kunnen nemen. Nu ik je antwoord net lees mag ik denk ik concluderen dat dat niet het geval is. Hangt de bundeling ook niet af van je baffle of is dit niet zo significant?? Misschien is het toch interessant om hier eens een simulatie op los te laten. Leuk project trouwens. Zelf heb ik de standaard cryolites gebouwd.
Boxsim laat voor mij toch nog wat onduidelijkheden achter voor de instellingen wanneer de NEO3 gebruikt wordt.
indien ik de "durchmesser"van de NEO3 op 3,5 cm zet, en een "Kalotte" selecteer, dan is de "energiefrequensgang" bij de overgang tussen woofer en Tweeter wat minder rigoreus, voor wat het waard is.
Wat betrefd de bundeling van de NEO3, heb ik het experiment gedaan om lege dan wel volle whiskey glazen achter de NEO3 te plaatsen voor een beter ruimtelijk effect. De resultaten waren vaag 8)
Bijlagen
ScreenHunter_01 Nov. 15 22.36.jpg
ultrasound

Re: CryModiNeo , Ouwe koek, maar wel lekker(Klaar)

Na een hoop spuitbussen verf, schuurpapier en autopolish zijn ze een beetje toonbaar.
De spuitbussen waren van de Hema, Karwei en de Gamma.
De tandpasta doppen op de spikes van Prodent. Klinken goed.
Bijlagen
DSC02719a.jpg
DSC02720a.jpg
DSC02721a.jpg
DSC02723a.jpg
DSC02725a.jpg
DSC02726a.jpg
DSC02727a.jpg
DSC02733a.jpg
DSC02734a.jpg
DSC02724a.jpg
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

Ik vindt ze echt super mooi geworden , mijn complimenten.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Bijzónder fraai!!!! Echt top afwerking hoor!!!!

Moest erg lachen met die prodent doppen hahaha
EppeRRR

Bericht door EppeRRR »

Dat ziet er schitterend uit :D Mijn complimenten :D
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

als dat ouwe koek is,
gewoon prachtig zeg ik
mvg
audioot
ultrasound

Bedankt voor de complimenten iedereen.
Om het helemaal top te krijgen moet je electronicus, meubelmaker, spuiter, mechanicus zijn.
Ik kan niet zeggen van mijzelf dat ik al deze vakgebieden beheers, dus kleine schoonheidsfoutjes zitten er dan in.
In vergelijking met de proefkastjes is het laag wat steviger; ik heb bij de definitieve versies 2 basreflex pijpjes aan elkaar gebruikt waardoor de totale lengte van de pijp wat langer is. Het is wat terughoudend in het midden.
Het hoog is helder, misschien iets te ver doorgeschoten als de opname een vrouw stem door condensator microfoon, door buizen limiter, door Lexicon galm gaat. In combinatie met mijn eerder gebouwde Katoneo, welke ook de Neo3 heeft, klinkt het met surround opnamen super, bv. Gaucho van Steely Dan.
In stereo lijken somige instrumenten van de zijkant te komen.
Achter de Dayton zit een schroefstang welke wordt aangedraaid met een shroef op de achterkant van de kast om de stijfheid te vergroten. Voorts nog een schuin plankje om de backwave te reduceren.
Nog wat plaatjes van de bloopers en het binnenwerk.Verder moet ik iedereen bedanken op dit forum welke zijn bevindingen en experimenten met de Neo3 dipool gepubliseerd heeft. Veelal was dit actief gefilteerd. Met dit project kan ik julie verzekeren dat het ook passief goed kan.....
Bijlagen
DSC02607a.jpg
DSC02659a.jpg
DSC02661a.jpg
DSC02663a.jpg
DSC02665a.jpg
DSC02669a.jpg
DSC02670a.jpg
DSC02671a.jpg
DSC02674a.jpg
DSC02675a.jpg
DSC02676a.jpg